Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1665155
Ik vind soms bij onze honden ook stukjes bot in de ontlasting.
Soms zelfs vrij grote stukken, maar dit is niet elke dag zo.
Ik merk dat het voornamelijk gebeurt bij gevogelte, terwijl dat juist makkelijk verteerbaar zou moeten zijn.
Bij lamsbot gebeurt het nooit, bij geitenbot ook niet, en dat zijn juist hardere botten, want ik praat nu over lamskoppen en over stukken hard geitenbot met vlees.

Ik heb geen idee hoe het komt, misschien toch omdat ze de grotere hardere stukken beter kauwen?

Als het elke dag bij elke botsoort zou gebeuren zou ik idd gemalen bot gaan geven of het goed platslaan.

Heb je al eens lamsribben gegeven? En gebeurde het dan ook?
Gebeurt het ook bij konijn? Of alleen bij gevogelte net zoals bij onze honden?
#1665180
Boutje , Espen heeft haar volledige gebit al, dus dat is het niet.
Maar bedankt voor het meedenken. ;)

@ Staftime, lamskoppen geef ik niet,ze heeft weleens een deel van een zuiglam gehad,geen idee hoe ze daar op poepte,want dat was voor 2 juni, en haar ontlasting
Ik had gisteren hele zachte lamsribben,en de verleiding was groot. :biggrin2:
Maar ik heb ze maar aan een ander gedoneerd.
Het gaat nu goed , met pletten, en de komende dagen bekijk ik het van dag tot dag.
Ik heb nog een heel zuiglam in de vriezer, en ook nog een heel jong geitje, misschien dat ik dat over een week of wat probeer.

Maar ook jij bedankt voor het meedenken, iedereen die meedenkt is welkom. :-*
#1667131
Tot nu toe gaat het goed met het plat meppen, ik voel wel hele kleine deeltjes,maar dat is minimaal.
Ze heeft tot nu toe eendennekken en kwartelkarkas gehad,morgen ga ik parelhoen plat slaan.
Wel slikt ze het net als spiervlees gewoon naar binnen.
#1670853
ulla schreef: Tot nu toe gaat het goed met het plat meppen, ik voel wel hele kleine deeltjes,maar dat is minimaal.
Ze heeft tot nu toe eendennekken en kwartelkarkas gehad,morgen ga ik parelhoen plat slaan.
Wel slikt ze het net als spiervlees gewoon naar binnen.
Ik denk dat als je bij 100 honden die zelf samengesteld eten echt gaat voelen in de ontlasting, dat je bij 50% echt wel hele kleine deeltjes bot tegen komt hoor! Maar, hoe gaat het nu?
#1670963
Ja, dat geloof ik ook wel. :)
Ze is donderdag en een deel van vrijdag aan de spuitpoep geweest,na een dag lamspens te hebben gehad.
Daarna was de ontlasting goed,d.w.z. mooie kleine hoopjes,met kleine bot deeltjes.
Ik heb niet meer van die grote stukjes gevoeld/gevonden.
Haar ontlasting zit wel altijd ingepakt.

Vandaag heeft ze een zalmkop gehad,dus ik ben benieuwd of ik morgen iets in haar ontlasting kan voelen.
Vooraf heeft ze wel spiervlees gehad,maar dat doe ik altijd.
We gaan rustig door,ik wil haar de komende week een jong bloot geitje voeren, van hooguit enkele dagen oud.
Ben benieuwd,hoe ze daarop poept.
#1670971
als je bijna elke dag botjes terug vindt, betekent het dan ook dat je dagelijks bot voert? misschien is het nog een optie om te proberen bijv ipv echt aanvullen met spier- of orgaanvlees een maaltijd alleen bijv kippennekjes te geven. het kan nl dat omdat het spiervlees wat sneller 'verwerkt' wordt daardoor het bot nog niet goed is..

ik heb geen idee ofhet bij honden getest kan worden maar miss moet je eens kijken of het niet aan de maag ligt? het kan zijn dat ze een te korte verblijftijd van het eten in de maag heeft maar bijv ook dat het maagzuur niet optimaal is (aangemaakt wordt, ofzo).. ik heb geen idee hoe makkelijk dit na te kijken is..

kleine stukjes in de ontlasting vind ik nog normaal, dit is natuurlijk een grote hond maar het lijkt net of er nauwelijks iets mee gebeurd is..

misschien is het goed om tijdelijk even een dagboekje bij te houden? kijken wat je voert, hoe het gaat maar ook de tijden dat je voert en dat ze ontlasting heeft.. zo kun je de spijsverteringssnelheid ook eens bekijken..
#1671000
Ik geef eigenlijk bewust spiervlees, of pens voor een bot maaltijd, om deze goed in te laten pakken.
En er gebeurd echt wel wat met de botten,ik vind niet altijd van zulke grote stukken.

Espen is een schrokker,in het begin kraakt ze wel, maar zodra ze het door kan slikken, doet ze dat ook.
En ik denk, dat ik daar delen van terug vind.

Verder is er m.i. met het verteren niet echt iets mis,als je ziet wat voor mooie compacte hoopjes ze neer legt.
Ze eet meer dan de volwassen honden, maar poept minder.

Vanaf dag 1 dat ze bij ons is, weet ik wat ze heeft gegeten.

Jij ook bedankt voor het mee denken. :)
#1671627
Jeetje Esther, zie dit topic nu pas. :cry2: ik schrok hier even van (die foto's met onverteerd bot).. Zouden dit de botresten zijn van al wat oudere dieren, dat het niet verteerde? :confused1:
Maar goed nu je het platslaat  gaat het beter. Gek eigenlijk. Maar je ziet nu dus nog steeds stukjes bot in de ontlasting terug of is dat nu ook verleden tijd? Ik hoop het wel anders zou ik haar maagzuur even testen of ze wel sterk genoeg maagzuur aanmaakt. Maar eigenlijk zouden we dat wel mogen verwachten van Espen, want ze krijgt al van het begin al die lekkere diersoorten te eten.  ;D

De ervaring met mijn honden is dat het geven van orgaan of bot niet altiijd helpt om de boel te verpakken. Ergo ze eten hier eerst de zachte dingen op en dan pas de dingen met bot. Alleen vacht van een prooidier heeft verpakkingswaarde.
Niet dat ze hier stukjes bot uitpoepen hoor , maar ik zie dat als ze poederpoep of witte kalkpoep hebben.. (meestal na geitenkoteletjes). Komt eerst de zachte poep eruit van het orgaan of vlees en dan de botpoep met eventueel haarresten van de vacht van prooidier als ze haas of konijn hebben gegeten.
#1671784
Nou Cynthia, we zijn hier toch met poep bezig, dus hier komtie. :biggrin2:

Afbeelding

Zo zien haar hoopjes er altijd uit,klein compact en stevig.
Ga ik dit nu fijn wrijven, dan kan ik tussen mijn vingers kleine botdeeltjes voelen, de ene keer wat meer dan de andere keer.
Uiteraard doe ik het fijn wrijven niet met mijn blote handen. :o

ook de grotere botten die ik de eerste keer vond zaten ingepakt,maar dat hoopje vond ik later,en door het droger worden,voelde ik die botten door het zakje heen.
Het zijn dragende delen die ze waarschijnlijk zo in heeft geslikt.
Ze eet nu een goede 4 maanden rauw.
De laatste foto,s van botdelen,zijn van complete kwartels, en die zijn denk ik al wel ouder geweest want dat waren flinke kwartels van rond de 300 gram per stuk.

Hoe test je trouwens het maagzuur?
#1671877
misschien iets om te overwegen om de passagesnelheid in de maag niet zo snel te laten gaan om alleen vleesbot )met wel voldoende vlees eraan) te voeren en er een keer geen orgaan of ander spiervlees bij te doen, ik weet niet of je het al eens geprobeerd hebt...

ik heb zelf geen idee of ze maagzuur kunnen testen, ik vrees dat dat niet zonder narcose kan en dan gaat het wel heel erg ver.. maar misschien een keertje vragen? tno heeft een keer een onderzoek gedaan naar de verandering van de ph in de maag tijdens en na het eten (brokken) dus misschien dat er toch een makkelijkere manier is??
#1671918
ulla schreef: Nou Cynthia, we zijn hier toch met poep bezig, dus hier komtie. :biggrin2:

Afbeelding

Zo zien haar hoopjes er altijd uit,klein compact en stevig.
Ga ik dit nu fijn wrijven, dan kan ik tussen mijn vingers kleine botdeeltjes voelen, de ene keer wat meer dan de andere keer.
Uiteraard doe ik het fijn wrijven niet met mijn blote handen. :o

ook de grotere botten die ik de eerste keer vond zaten ingepakt,maar dat hoopje vond ik later,en door het droger worden,voelde ik die botten door het zakje heen.
Het zijn dragende delen die ze waarschijnlijk zo in heeft geslikt.
Ze eet nu een goede 4 maanden rauw.
De laatste foto,s van botdelen,zijn van complete kwartels, en die zijn denk ik al wel ouder geweest want dat waren flinke kwartels van rond de 300 gram per stuk.

Hoe test je trouwens het maagzuur?
Gut, hier ging ik niet aan voelen hoor. Dit ziet er UITSTEKEND uit!! Ik denk dat als je ons allemaal vraagt een week lang alle keutels te bevoelen, we allemaal wel stukjes bot vinden. Volgens mij he.... Maak je je teveel zorgen!

Maagzuur kunnen wij zelf niet testen.
#1671957
Nou Lizzy, ik vind het ook een prachtig hoopje,en zou het ook niet in mijn hoofd halen om daar aan te voelen, tot...................
Want het lijkt mij niet de bedoeling dat een hond bot uit poept zoals op de foto,s te zien is.

En ik vind het nog tot daaraan toe, als ze die botten altijd goed uit poept, maar mijn gedachten was/is wat als zo,n exemplaar vast komt te zitten in de darmen? ???

Bezorgd?
Ja.
Te bezorgd?
Nee, dat denk ik niet,ze heeft vandaag een niet geplet biologische eendenrug gehad,en ik zie morgen wel hoe dat is gegaan.

En dat we allemaal wel wat terug vinden, geloof ik zeker,bij wolven drollen hebben ze ook botjes gevonden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door