Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door C@rine
#1623475
Voor de mensen van wie de honden specifieke medicinale planten uitkiezen (longkruid, moerasspirea, guldenroede), zijn dat honden die 'iets' mankeren?? Just curious...

Ja de hond die specifiek bramen, Kamperfoelie en Moerasspirea eet heeft nierfalen.
Door miik
#1623489
Hier ook.
Mickey heeft een voorkeur voor de wortels van riet, ze graaft ze ook zelf uit.
Ook eet zij soms wat aarde. Abby en Joy zijn meer van de grassoorten en groene planten. Dan lopen ze te zoeken en lopen soms echt terug om een hapje te nemen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1623824
Limpy´s aai-assistente schreef: @Ellen: brandnetelwortels schijnen wel weer goed te zijn, maar waarvoor ook alweer? Buikpijn,gas, iets in die richting....
ja, ik weet het, maar heb het idee dat ie het gewoon lekker vindt anders zou die iedere dag en iedere keer dat ie buiten komt buikpijn oid hebben.......
Door smulpaap
#1623994
ja hier idem , spinnen , vliegen vangen is ook leuk zeker als je hem hebt gepakt ,of een mol met huid en haar dat is echt feest ,en natuurlijk de nodige shit als ze de kans krijgen
Door boskat
#1624021
Spetter at als ze de kans kreeg ,kleefkruid,daar was ze gek op :)
Verder een  bepaald soort  gras, dode krabben, en natuurlijk schapenpoep ,dat was ook jammie,bij  de zeedijk.
Nina  eet  soms vogelpoep en  veertjes van vogels,maar die "vangt "ze meer, op de zeedijk
Gebruikersavatar
Door pike
#1624188
smulpaap schreef: ja hier idem , spinnen , vliegen vangen is ook leuk zeker als je hem hebt gepakt ,of een mol met huid en haar dat is echt feest ,en natuurlijk de nodige shit als ze de kans krijgen
Die zijn hier alleen om op te rollen. Dood of levend  :-X
Door Marjolein68
#1625101
Leuk om te lezen dat er toch veel honden zijn die zelf 'groen' voer vergaren. Interessant als info bij een discussie of groente nou wel of niet binnen een BARF-menu hoort...
De planten die worden genoemd bevatten meest diverse vitamines en mineralen (vooral paardebloem en brandnetel), hebben een reinigende en vochtafdrijvende werking en veel materiaal wat specifiek vezels bevat (gras, rietwortels, hout, mest van planteneters).
Brandnetel heeft trouwens vooral een bloedreinigende werking, wordt ook aangeraden bij mensen (en dieren) die een onzuivere huid hebben. Paardebloembladthee wordt aangeraden bij reuma of wanneer vochtafdrijvers nodig zijn. Of bij een voorjaarsreinigingskuur. Kleefkruid bevordert trouwens de werking van het lymfestelsel, waardoor oa ook weer afvalstoffen worden afgevoerd.
Gezonde hondjes hoor, afgezien van de vieze beestjes eters  ;) (hoewel, extra proteïne)  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#1625310
Hier wordt ook uit de natuur gesnoept.  :)



Tristan at graag frambozen van de struik. In het bos bramen.
En natuurlijk gras, konijnenkeutels, paardenmest.

Afbeelding



Moyra lust rozenbottels.

Afbeelding

En walnoten, hazelnoten, paardenmest, konijnenkeutels, gras, bepaalde plantenwortels uit de moestuin.
Het liefst degene die je zelf op mag graven!  ;)

Afbeelding

Wat ze ook leuk vind is de bast van fruitboom takken afpellen. Ze eet het niet op, maar als de stam kaal is knaagt ze er graag aan.

Ze eet ook hondenpoep, maar ik merk dat het een stuk minder is als ze regelmatig op stal 'bijsnackt' van de mestbollen en restjes van wat er dan ook op de grond ligt.  ???

Ik doe wel eens jonge brandnetelblaadjes en paardenbloemblad door de groentenmix.
Gebruikersavatar
Door pike
#1625366
Leuk die foto's  :D

Marjolein68 schreef: De planten die worden genoemd bevatten meest diverse vitamines en mineralen (vooral paardebloem en brandnetel), hebben een reinigende en vochtafdrijvende werking en veel materiaal wat specifiek vezels bevat (gras, rietwortels, hout, mest van planteneters).
Brandnetel heeft trouwens vooral een bloedreinigende werking, wordt ook aangeraden bij mensen (en dieren) die een onzuivere huid hebben. Paardebloembladthee wordt aangeraden bij reuma of wanneer vochtafdrijvers nodig zijn. Of bij een voorjaarsreinigingskuur. Kleefkruid bevordert trouwens de werking van het lymfestelsel, waardoor oa ook weer afvalstoffen worden afgevoerd.
Gezonde hondjes hoor, afgezien van de vieze beestjes eters  ;) (hoewel, extra proteïne)  :biggrin2:
Ik neem aan dat elke plant wel bepaalde vitamines en mineralen bevat, en heel veel hebben een of andere werking in het lichaam. Ik betwijfel of ze de stoffen die in die blaadjes zitten op kunnen nemen, aangezien ze de blaadjes niet fijn kunnen kauwen en hun lichaam de cellulose niet af kan breken, en de boel daardoor weer onverteerd wordt uitgepoept.  Ze zullen dan eerder dienst doen als ruwvezel. En waarschijnlijk op smaak en/of geur geselecteerd worden.
Door Sella
#1625955
Hier is goudsbloem, paardenbloem. rozemarijn, wortels, tomaat, komkommer :-X grijp ik mis als ik hem voor het avondeten van de plant wil halen.
Bosbes, braam, framboos, aardbeien en alles wat er in de tuin staat wat eetbaar is, dus ook af en toe een pluk basilicum, hij schuurt zijn rug tegen de struik oregano, ik heb begrepen dat dit pijnstillend werkt de aroma's uit de oregano.
Door Marjolein68
#1626131
Leuke foto's Tristan!  :thumbup:
@pike: ja dat is waar. Maar ik denk dat ze toch wel wat ervan binnen krijgen, ze slikken het nou ook niet ongekauwd door. Ze vermalen het natuurlijk niet zoals een herbivoor, maar kneuzen het groen iig wel en dan komen er toch wel inhoudsstoffen vrij. Toen Benno die dennescheutjes afplukte, zat hij er echt lang op te kauwen.
Maar als je ze er optimaal van wil laten profiteren dan is het idd beter om het zelf te prepareren: fijnmaken (stampen, malen, snijden) of een aftreksel van maken en dan over het voer.
Gebruikersavatar
Door debbieD
#1626215
pike schreef: Leuk die foto's  :D


Ik neem aan dat elke plant wel bepaalde vitamines en mineralen bevat, en heel veel hebben een of andere werking in het lichaam. Ik betwijfel of ze de stoffen die in die blaadjes zitten op kunnen nemen, aangezien ze de blaadjes niet fijn kunnen kauwen en hun lichaam de cellulose niet af kan breken, en de boel daardoor weer onverteerd wordt uitgepoept.  Ze zullen dan eerder dienst doen als ruwvezel. En waarschijnlijk op smaak en/of geur geselecteerd worden.
Dat zit ik me nu ook af te vragen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door