Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door May Linn
#1616476
Ik vindt dat er wel verschil per ras is qua vertering en hardheid.
Zo krijgen de herders hier gewoon runderknars en als het zachte knars is de border collie's ook, idem met schapenribben.
Maar toch zegt het niet altijd wat, zo zit er behoorlijk wat calcium in runderribben en dat kan voor problemen zorgen, verstopping bv.
En daarnaast zegt het weinig of ze het wegkrijgen, de tanden slijten sneller van het geven van harde dingen en dus is het risico ook groter dan bij zachter spul.
1 van de border collie's hier eet met gemak hele runderbotten op, maar of het ook gezond is  :-\
Ik neem met sommige dingen geen risico, dragende delen krijgen ze niet en runderrug/ribben ook niet en paardenbot ook niet.
Wees iig voorzichtig met wat je geeft  ;)
Laatst gewijzigd door May Linn op wo 12 mei 2010, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1616481
Het enige wat ik geef van rund zijn pens, lippen, trotten en hart.....de rest mag de slager houden. Van paard geef ik alleen het vlees....
Ik wil niet het risico lopen dat 1 van mijn honden grote problemen krijgt door het eten van botten van grote/volwassen dieren.
Hier krijgen ze dus ook alleen de kleinere diersoorten (tot lam) maar ook weer geen kippennekken bijv omdat ik die gewoon te klein en te gevaarlijk vind.
Door Juul
#1616550
Zou het ook neit afhangen van het ras of ze het al dan niet verwerkt krijgen?
Ik denk het niet, ik denk dat het meer afhangt van de manier van eten. Bij een gezond verterende hond, die netjes ook runderribben eerst kraakt en in heel kleine stukjes naar binnen werkt, zullen er niet zoveel problemen zijn.
Maar daar zit 'm de kneep. Gaan er grotere stukjes naar binnen, dan is het wel erg hard bot dat, in het geval dat het niet optimaal verteerd, voor gigantisch grote problemen kan zorgen. Dan zou ik persoonlijk liever het risico niet nemen, en kleiner en zachter bot voeren.
Ik denk dat ik het gemalen wel zou durven voeren, (in de goede verhoudingen) al is het afwachten of het dan ook allemaal netjes verteerd.

Ik vindt dat ook wel jammer, hoor. Ik zou hem graag af en toe een groot bot geven waar ie zich lekker een uurtje op uit kan leven. Ook al slijten de tanden dan wat harder. Maar het risico op verstopping - problemen vindt ik bij mijn hond persoonlijk te groot, en neem ik dus niet.
Door orinake
#1616642
May Linn schreef: Ik vindt dat er wel verschil per ras is qua vertering en hardheid.
Zo krijgen de herders hier gewoon runderknars en als het zachte knars is de border collie's ook, idem met schapenribben.
Maar toch zegt het niet altijd wat, zo zit er behoorlijk wat calcium in runderribben en dat kan voor problemen zorgen, verstopping bv.
En daarnaast zegt het weinig of ze het wegkrijgen, de tanden slijten sneller van het geven van harde dingen en dus is het risico ook groter dan bij zachter spul.
1 van de border collie's hier eet met gemak hele runderbotten op, maar of het ook gezond is  :-\
Ik neem met sommige dingen geen risico, dragende delen krijgen ze niet en runderrug/ribben ook niet en paardenbot ook niet.
Wees iig voorzichtig met wat je geeft  ;)
beginners krijgen het hier ook niet hoor :) Maar de meer ervaren barfers krijgen hier af en toe bevleesde runderribben in combi met orgaan of ik zorg dat ze de dag voordien orgaan gehad hebben.
Ik moet nu wel zeggen: als het zachte botten zijn (kippennek - karkasjes) dan zijn ze veel gulziger. als ik ze runderbot geef eten ze rustig en zijn ze der wel ff mee zoet. Overschotjes worden zowiso afgenomen.

Nu ja ik denk dat je vooral naar je hond moet kijken. Een JR of dergelijke zou ik geen runderribben voorschotelen, die hebben er niks aan. de york die hier op logement geweest is kreeg ook enkel kippennekjes en karkasjes.
Door Lizzy
#1616662
orinake schreef: Aangezien er hier toch een aantal heel fanatiek reageren op mij omdat ik bevleesde runderribben voer aan mijn rottweilers...
Zelfs schapenribben zouden slecht zijn als je hier alles moet geloven...
Wat vinden jullie dan van paardenvoorvoet?
Dit word door zoveel mensen gegeven...
Toch is dit VEEL harder dan runderribben.
Je hoeft helemaal niks te geloven. Wij waarschuwen hier gewoon voor dingen die mis zouden kunnen gaan. Zo is hier een hond overleden, door het eten van een runderrib. De hond heeft de rib niet kunnen verteren. Als jij dat risico durft/wilt nemen: ben je daar natuurlijk volstrekt vrij in. Het zijn jouw honden. En paardenvoorvoeten? Bedoel je de hoeven? Als jij dat toegevoegde waarde vindt hebben en je durft dat te voeren; laat je door mij niet tegen houden.

Ik blijf echter waarschuwen voor de te harde botten. We hebben hier nu een ongeluk(je) of 3 gehad met te harde botten (van volwassen grote dieren), ik blijf ze ongeschikt vinden, ook voor Rottweilers (dit soort dingen he.. Die gaan altijd goed totdat ze fout gaan. Mensen die hun hond er aan verloren hebben, vonden het ook ooit gezeur in de ruimte) ik vind ze slecht verteerbaar en slecht voor het gebit maar als jij vindt dat je het risico kunt nemen: prima.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 12 mei 2010, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1616803
in knars heb je heel veel verschil, heb het eens gehad en was mooi zacht bot maar ook een keer dat het echt knetterhard was en in de kliko belande...
je kan er niet van op aan, zo bestel je het en is het puik spul om het de volgende keer weer weg te kachelen...
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1616852
Knars vindt ik idd ook heel veel verschil in zitten qua hardheid.
Runderknars hoort grotendeels uit kraakbeen te bestaan, maar dit is niet altijd het geval.
Dus ook hiermee zou ik oppassen en altijd veel vlees/pens bijvoeren of helemaal niet voeren.

Het engste vindt ik hetgeen wat je niet kan zien en waar het toch mis kan gaan, namelijk binnenin.
Een tand afbreken is vervelend, maargoed niet levensbedreigend.
Verstoppingen zijn dat wel en de kans is groot dat je hond geopereert moet worden als hij dit heeft.
Het is dus afwegen van risico wat je wil nemen.
En in dit geval met barf zou ik nee zeggen want er zijn genoeg altenatieven om te voeren, ook waar ze even zoet mee zijn.
Denk aan lamsnek/rug, geiten of lams-ribben, een flinke lap pens of een lamskop.
Door orinake
#1616856
Lizzy schreef: Je hoeft helemaal niks te geloven. Wij waarschuwen hier gewoon voor dingen die mis zouden kunnen gaan. Zo is hier een hond overleden, door het eten van een runderrib. De hond heeft de rib niet kunnen verteren. Als jij dat risico durft/wilt nemen: ben je daar natuurlijk volstrekt vrij in. Het zijn jouw honden. En paardenvoorvoeten? Bedoel je de hoeven? Als jij dat toegevoegde waarde vindt hebben en je durft dat te voeren; laat je door mij niet tegen houden.

Ik blijf echter waarschuwen voor de te harde botten. We hebben hier nu een ongeluk(je) of 3 gehad met te harde botten (van volwassen grote dieren), ik blijf ze ongeschikt vinden, ook voor Rottweilers (dit soort dingen he.. Die gaan altijd goed totdat ze fout gaan. Mensen die hun hond er aan verloren hebben, vonden het ook ooit gezeur in de ruimte) ik vind ze slecht verteerbaar en slecht voor het gebit maar als jij vindt dat je het risico kunt nemen: prima.

paardenvoorvoet kon je vroeger bestellen bij dogshape. Het was paardenvlees met stukken bot aan.
Nu zelf geef ik liever paardenvlees omdat het bot toch steeds in de vuilbak ging (honden weigerdehet wegens te hard).
De runderribben waren vrij zachte botten vond ik zelf.
Ik doe hier nooit de snoeischaartest, maar als je het met je voet zelf kan breken lijkt het me toch niet onoverkomelijk hard te zijn?
Door tieneke
#1617235
Gewoon lekker blijven geven maar later niet gaan huilen als het toch mis gaat.
De gebitjes zullen bij dergelijk knetterhard botwerk ook het nodige voor hun kiezen krijgen  :-X
Door tieneke
#1617240
Nadia schreef: Ik heb hier nog nooit gelezen dat iemand paardenvoorvoet geeft. Maar inderdaad, snoeischaar komt er niet doorheen? Ik geef het niet.
Hier was het een paardenachtervoet....was echt knetterhard was mijn ervaring  :biggrin2:
Door orinake
#1618049
tieneke schreef: Gewoon lekker blijven geven maar later niet gaan huilen als het toch mis gaat.
De gebitjes zullen bij dergelijk knetterhard botwerk ook het nodige voor hun kiezen krijgen  :-X
Ik zal echt niet gaan huilen.
Zijt gerust.
Hun tanden kunnen het best aan...
De ouderen zijn nu 8 - 7 - 6 en aan die hun tanden is niks aan, alleen bij die van 8 en daar is het dan nog niet van het rauw maar van het spelen met houtenblokken en stenen...
Door Emmanuelle
#1618254
orinake schreef: Ik zal echt niet gaan huilen.
Zijt gerust.
Hun tanden kunnen het best aan...
De ouderen zijn nu 8 - 7 - 6 en aan die hun tanden is niks aan, alleen bij die van 8 en daar is het dan nog niet van het rauw maar van het spelen met houtenblokken en stenen...
Het rauw zal daar misschien toch ook wat mee te maken hebben... dat weet je toch nooit zeker of dat alleen door dat spelen met houtenblokken en stenen is...

Hier geen risico's dus ik zou het nooit geven.
Hier zou wel gehuild worden als m'n hond serieuse problemen krijgt of sterft door te harde botten.
Door tieneke
#1618311
orinake schreef: Ik zal echt niet gaan huilen.
Zijt gerust.
Hun tanden kunnen het best aan...
De ouderen zijn nu 8 - 7 - 6 en aan die hun tanden is niks aan, alleen bij die van 8 en daar is het dan nog niet van het rauw maar van het spelen met houtenblokken en stenen...
Pffffffff...... :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door