Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marye
#1588504
Ik gebruik ook een schema:

Maandag        400g prooidier
Dinsdag          300g spiervlees     100g strot
Woensdag      400g vleesbot
Donderdag     300g spiervlees        100g vis
Vrijdag            300g vleesbot       100g vis
Zaterdag        300g spiervlees     100g strot
Zondag          400g orgaan

De soorten die ik gebruik wissel ik af
Laatst gewijzigd door marye op vr 16 apr 2010, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nyncke
#1588978
calimero_a schreef: Wij verdelen het op moment dat de bestelling binnenkomt. Dan gaat het in grote zakken/dozen de vriezer in: per hond/per week een tas... En Dat wordt dan wel afgewogen op dat moment, en dan weet ik als ik voer dat er elke week een doos/tas leegmoet, dus 1x een uurtje nadenken en daarna dom graaien in de vriezer  :biggrin2:
Deze is ook wel handig!
Alleen ben ik bang dat het dan niet meer in de vriezer past, die is nl prop en prop vol als de vleesmeneer is langsgeweest....en nu heb ik al het probleem...hoe meer ik eruithaal, hoe minder er mijn vrieskist past :-\
Als ik dan 4 of 6 tassen moet verdelen... :o
Door Too
#1588986
calimero_a schreef: Wij verdelen het op moment dat de bestelling binnenkomt. Dan gaat het in grote zakken/dozen de vriezer in: per hond/per week een tas... En Dat wordt dan wel afgewogen op dat moment, en dan weet ik als ik voer dat er elke week een doos/tas leegmoet, dus 1x een uurtje nadenken en daarna dom graaien in de vriezer  :biggrin2:
Sinds een maand of 3 doe ik t op een vergelijkbare manier en t bevalt errug goed, t voortdurende gevoel van "d'r is te weinig, meer, meer" is ook veel minder  :biggrin2:.. gewoon zakken tellen en je realiseren dat er nog voor 2 maanden eten ligt ;D
Door sandrra
#1589023
Ik deel de vrieskist in lagen in. In kan in principe dus overal bij en hoef dus niet de graaien voor variatie omdat t gevarieerd gestapeld ligt
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1589067
Plastic tassen vriezen hier altijd vast. En ik haal het er niet per week uit maar ik wil dus niet alleen bot voeren er moet altijd spier of orgaan bij.  Ik raak van zo'n voorgepland menu altijd in de war.
Door Linda & Kay
#1589234
Ik heb een vrieskist waar al het net gekochte vlees in gaat. Ik zet in een lijstje op laptop wat er precies in gaat, alles is dan al op gewicht in plastic zakjes gedaan.
Dan maak ik per 8 weken een menu. Dat menu zit in mijn vrieskast. En na 8 weken maak ik weer een nieuw menu, wat ik uit de vrieskist haal en in de vrieskast stop.

Helaas moet de vrieskist tijdelijk (tot het huis van vriendlief is verkocht) naar de opslag. Want waar de kist staat moet een babykamer komen en vind het toch wel sneu om de baby op een kamer te laten slapen waar een vrieskist staat...  ;)
Dus dan moet ik het alleen met m'n kast doen.. Dan gaan alle leuke aanbiedingen aan m'n neus voorbij. Hopen dat dat stomme huis snel verkocht is!  :)
Door Red_Hunter
#1589735
Ik werk ook met een schema, maar vroeger echt met wel soort vlees, welke dag, maar nu alleen maar die dag spiervlees en dan vleesbot en ik kijk in de vriezer wel waar ik nog veel van heb.
Ik heb per zak, vlees voor 3 honden er in zitten, dus als ik het in de bakken verdeel moet ik het nog wel even wegen, want alle honden hebben een ander gewicht nodig. De één moet 600 gr p/d de ander 800 gr en de derde 1000 gr p/d. Dat vind ik wel lastig.
Ik ben met dit schema nog niet zo lang bezig omdat ik van KVV met BARF overgegaan ben op alleen BARF, maar het zal vanzelf wel weer wennen.

Groetjes Trudie
Door Eef+Stippels
#1589750
Ik maak met elke bestelling een nieuw schema, met wat ze welke dag krijgen. Dat print ik uit en 'magneet' ik op de vriezer. Zo weet ik zeker dat ze alles in de goede verhouding binnen krijgen, en kan manlief gewoon op die lijst kijken als hij ze voert  :biggrin2:
Door Hertog
#1589926
Ben begonnen met een strak schema maar vanaf dat de hoeveelheden in het hoofd zaten doe ik maar wat. Inmiddels 3 lades in de vriezer beschikbaar. Ik graai van beneden naar boven. Onderste la is de oudste la dat moet het eerst op. Dan de middelste en dan de bovenste. Als de bovenste leeg is wordt het tijd voor nieuw. Hondje krijgt 5 tot 7 verschillende diersoorten. Soms wat meer van het 1 soms van het ander en de soorten wisselen met het jaargetijde. 1 x per week zalm, 1 x per week pens. Ongeveer, meestal..........denk ik...........
Gaat er ooit een kind uit huis dan ga ik een vrieskist aanschaffen en herinner mij dan vast de tip van de weektassen. Ik denk op zoek te gaan naar bakken waar een week voer in kan vanwege het vastvriezen van de zakken.
Door Stef@nie
#1591004
spreeuwtje schreef: Plastic tassen vriezen hier altijd vast. En ik haal het er niet per week uit maar ik wil dus niet alleen bot voeren er moet altijd spier of orgaan bij.  Ik raak van zo'n voorgepland menu altijd in de war.
Ik voer dus volgens een weekmenu (in plastic zakken die bij mij nooit vastgevroren zijn :-\ ) en zelfs 2x per dag en ook zo dat ik idd altijd iets van spiervlees of orgaanvlees bij een vleesbot voer (tenzij het echt een goed bevleesd bot is). Het kan dus wel en ik vind dat ik zelf niet erg ingewikkeld bezig ben :D . Kwestie van goede porties maken denk ik?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1591107
Ik heb ook een vriezer!!!  :D  :D
En daar graai ik dagelijk wat uit  :P    :biggrin2:

Heb in de vriezer een tas met spiervlees, een tas met karkassen en nekken, en een gedeelte met overig (KVV, orgaanvoorraad en vis).
In het vriesgedeelte van de koelkast heb ik 1 la met groentemixzakjesdagporties en 1 la met orgaanmixzakjesdagporties...

Jaaa, ik ben heeeeeel georganiseerd  ;D  ;D
Door orinake
#1591126
Hier 2 grote vrieskisten voor de honden :p

maandag: spiervlees + orgaan
dinsdag: spiervlees + bot
woensdag: kefir + ei + groentjes/fruit + honing + pasta/rijst
Donderdag: pens/zalmkop/lamskop
Vrijdag: Vasten voor de groten, Isack pens/zalmkop/lamskop afwisselend met wat hij donderdags kreeg
Zaterdag: Spiervlees + orgaan
Zondag: spiervlees

Vleessoorten die ik momenteel heb zitten:
Kip (nek - karkas - lever - hart - maag - hele kip zonder veren - bouten - vleugels)
Kalkoen (bouten)
Fazant (karkas)
Eend (karkas)
Paard (stoofvlees en binnenkort ook snijlingen)
Rund (snijlingen - kopvlees - lever - maag - testikels)
Schaap (spiervlees - hart - long - lever - maag - strotten - testikels - kop)
Hert (spiervlees - hart - lever - nieren - milt - long)
Konijn (karkas - nieren - lever)
Geit (spiervlees - bevleesde ribben - strotten)
witte vis met en zonder graat
zalm (snijlingen - staarten - graat - kop)
Wijting (heel)
Sardinen (heel)

Wat ze soms ook krijgen, maar momenteel niet meer in de vriezer zit:
Kalkoen (hart - lever - maag - nek)
Kwartel (karkas)
Duif (karkas)
rund (hart)

voor binnenkort ben ik nog een hele bestelling aant opstellen :)
Tword zowiso een ritje rotterdam eind juni begin juli denk ik :)
Door sandrra
#1591139
orinake schreef: Hier 2 grote vrieskisten voor de honden :p

maandag: spiervlees + orgaan
dinsdag: spiervlees + bot
woensdag: kefir + ei + groentjes/fruit + honing + pasta/rijst
Donderdag: pens/zalmkop/lamskop
Vrijdag: Vasten voor de groten, Isack pens/zalmkop/lamskop afwisselend met wat hij donderdags kreeg
Zaterdag: Spiervlees + orgaan
Zondag: spiervlees

Vleessoorten die ik momenteel heb zitten:
Kip (nek - karkas - lever - hart - maag - hele kip zonder veren - bouten - vleugels)
Kalkoen (bouten)
Fazant (karkas)
Eend (karkas)
Paard (stoofvlees en binnenkort ook snijlingen)
Rund (snijlingen - kopvlees - lever - maag - testikels)
Schaap (spiervlees - hart - long - lever - maag - strotten - testikels - kop)
Hert (spiervlees - hart - lever - nieren - milt - long)
Konijn (karkas - nieren - lever)
Geit (spiervlees - bevleesde ribben - strotten)
witte vis met en zonder graat
zalm (snijlingen - staarten - graat - kop)
Wijting (heel)
Sardinen (heel)

Wat ze soms ook krijgen, maar momenteel niet meer in de vriezer zit:
Kalkoen (hart - lever - maag - nek)
Kwartel (karkas)
Duif (karkas)
rund (hart)

voor binnenkort ben ik nog een hele bestelling aant opstellen :)
Tword zowiso een ritje rotterdam eind juni begin juli denk ik :)

Waarom voer je past/rijst?
Door orinake
#1591159
SandRRa schreef:
Waarom voer je past/rijst?
goh das hier een gewoonte geworden, is niet elke week dat ze het zo krijgen ook hoor.
Meestal is het overschot van ons dan (wel pasta en rijst zonder sauzen).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door