Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

wel of geen groente,s

wel
22
92%
niet
2
8%
Door BarfBull
#1548866
Onze dame krijgt elke dag groenten. Heel af en toe zijn dat gekookte groenten, maar over het algemeen krijgt ze rauwe-groentemix. Ze is stapelgek op groenten. Ik kan zelfs rauwe spruiten en geblancheerde sperziebonen als beloningsvoertjes gebruiken :biggrin2:
Ik denk zelf dat het goed is om extra vitaminen en mineralen in de vorm van groenten en fruit te geven, vooral in een sterk verontreinigde en stress opwekkende leefomgeving als Amsterdam.
Voor onze bull vind ik groenten (en een beetje fruit) een absolute must, maar ik kan me ook voorstellen dat er honden zijn die het prima doen op een dieet zonder groenvoer.
Laatst gewijzigd door BarfBull op ma 23 mei 2011, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Exect
#1555605
hallo
ik kan opgelucht :)  vertellen dat ik vol op de Barf zit en geen problm gelukkig,, ik haal elkedag vers en hup geef het direct  geen ingevroren of even laten staan nee direct , :biggrin2: ook wat betrft groente fruit alle is top  ik maak voor 1 week de groente puree en dat all
dank jullie voor de hulp met uitleg en antwoorden .

grt Henk et Thailand
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1558993
Ik neem geen groenten mee in de berekening van  het menu  omdat ik groenten een bijproduct vind en geen hoofdvoedsel. Maar ze krijgen het wel zomaar tussendoor omdat ze het graag eten. Maar dan wel rauw, dus niet gekookt en niet gemalen.
Het wordt vooral gebruikt als ruwe vezel.
Door Exect
#1558999
Aquillo schreef: Ik neem geen groenten mee in de berekening van  het menu  omdat ik groenten een bijproduct vind en geen hoofdvoedsel. Maar ze krijgen het wel zomaar tussendoor omdat ze het graag eten. Maar dan wel rauw, dus niet gekookt en niet gemalen.
Het wordt vooral gebruikt als ruwe vezel.
ik geef het nu 3 x per week gepureed  even warm gemaakt niet gekookt ,, rauw eten z eniet  Fruit is top he

grt Henk et Thailand
Door Paula1976
#1559023
Heel fijn Henk dat je nu toch volledig kan barfen!! Lijkt me altijd beter dan half brok/half barf!

En als je het elke dag vers kan halen, ideaal toch? Wat ik overigens hier op bp altijd begrepen heb, is dat het geen enkel probleem is voor een hond als het vlees e.d. al wat rijper is dan wij voor onszelf wenselijk zouden vinden. Nu raakt het hier in NL met onze temperaturen natuurlijk veel minder snel bedorven dan bij jou met 35 graden!

Ik vraag me dan ook zeer af of jouw vorige hond werkelijk is overleden door het barfen, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Maar ik heb dat vorig jaar niet mee gekregen en je gaf aan daar niet meer over te willen hebben, dus ik zal er verder niet op in gaan.....

Succes met barfen enneuhhh..... ben stiekem wel een beetje jaloers op die heerlijke temperaturen bij jou!! Ben nogal een koukleum namelijk!!
Door Exect
#1559034
Paula1976 schreef: Heel fijn Henk dat je nu toch volledig kan barfen!! Lijkt me altijd beter dan half brok/half barf!

En als je het elke dag vers kan halen, ideaal toch? Wat ik overigens hier op bp altijd begrepen heb, is dat het geen enkel probleem is voor een hond als het vlees e.d. al wat rijper is dan wij voor onszelf wenselijk zouden vinden. Nu raakt het hier in NL met onze temperaturen natuurlijk veel minder snel bedorven dan bij jou met 35 graden!

Ik vraag me dan ook zeer af of jouw vorige hond werkelijk is overleden door het barfen, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Maar ik heb dat vorig jaar niet mee gekregen en je gaf aan daar niet meer over te willen hebben, dus ik zal er verder niet op in gaan.....

Succes met barfen enneuhhh..... ben stiekem wel een beetje jaloers op die heerlijke temperaturen bij jou!! Ben nogal een koukleum namelijk!!
Kan zeggen kom hier heen  een maandje maar ajaja  is erg heet nu 40 graden vol zomer hier .
Kijk ik wil er wel over praten maar dat kan niet in deze forum  kan wel zeggen ik heb  hem  de hond toen helemal alten onderzoeken in Bnagkok hospital voor speciaal dieren.  geven ik denk ook niet dat ik eenn neiuw forum tps er voor moet openen  is niet zo fijn ?  als jij wil @ me
grt Henk 2
Door Juul
#1559749
Er zit een stofje in sperziebonen dat niet gezond is voor honden, maar verdwijnt als je ze kookt. Weet zo niet hoe het heet, en ben te lui om te gaan zoeken ;).

@ Exect; ik denk dat ik in jou geval zelf erg vers vlees zou halen en het wél eerst een paar weken in zou vriezen, veel parasieten gaan dood door de lage temperatuur, toch?
Door Exect
#1559981
jalukrifa schreef: Er zit een stofje in sperziebonen dat niet gezond is voor honden, maar verdwijnt als je ze kookt. Weet zo niet hoe het heet, en ben te lui om te gaan zoeken ;).

@ Exect; ik denk dat ik in jou geval zelf erg vers vlees zou halen en het wél eerst een paar weken in zou vriezen, veel parasieten gaan dood door de lage temperatuur, toch?
heb ingevroren lam en rund  omdat dat niet vers te koop is wel rund maar niet elekdag  maar kip en eend volop dus koop en geef het direct gaat top nu dank voor de reactie,s
grt Henk et Thailand
Door 202Spots
#1560352
Ik maak het in een blender, ik vraag mij alleen af waarom spercieboontjes gekookt moeten worden
helemaal tot moes malen in de blender zou toch voldoende moeten zijn, weet iemand dat?
Die mening is herzien en sperziebonen hoeven niet meer gekookt te worden,
en je kan gewoon rauwe sperziebonen geven,maar als je hond liever gekookte boontjes eet mag dat ook.
groenten lijst uit de BP bieb.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 2#msg14192
jalukrifa schreef: Er zit een stofje in sperziebonen dat niet gezond is voor honden, maar verdwijnt als je ze kookt. Weet zo niet hoe het heet, en ben te lui om te gaan zoeken ;).
He gaat over de Phasin, hier meer info
phesin _sperzieboontjes
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=37333.0
Door 202Spots
#1560977
Aquillo schreef: Dan moet je wel heel veel rauwe bonen eten voordat het schadelijk gaat worden. overigens gaat het artikel over mensen en niet over dieren.
Ja...daarom staat er dat de mening over Phasin herzien is en dat je ook rauwe bonen kan geven.
En het article van Mary Straus betreft honden.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1561847
Exect schreef: Hallo
Ja dit is de discusie welk ik steeds heb  als ik er over praat ,het uitleggen over de gevaren van vers vlees in Thailand   kijk als je het verwarmd of bak o.k geen probleem maar om rauw te eten voor mens en dier kan gevaarlijk zijn  want er zijn hier wel 10talen markjes met op elk van die markten wel soort,slagers die open en blood hun waar verkopen en z,n markt begint omst 16 uur  en dan stallen z e alles al uit met z,n 35 gradenc,,,, dus maar ook dat is wel o.k het is wel vers want ze slachten zelf  . Maar toeval heb ik vanmiddag mijn 6 maanden jonge  Dh  300 gram geprobeerd  kippen vleugeltjes  die ik heel snel ben gaan kopen en gelijk  heb gegeven ,,,en ja inderdaad  het is een genot om dan te zien hoe die smuld en dan ja twijvel ik weer om vers te geven in plaats van brok  !!!!!  ???maar denk half /half kan wel  Maar hahaah fruit daar trapte hij niet in dusssss nu nog groente proberen  ;D
 dank voor u reactie grt Henk te Thailand
Een hond is anders dan een mens. Rauw voeren maakt het maagzuur vele malen sterker. Het maagzuur is dan zelfs zo sterk dat eventuele parasieten mee verteerd worden. Tuurlijk kunnen honden wel wormen krijgen, maar meestal komt dat doordat er wormeitjes worden opgelikt. Een aantal parasietsoorten hebben eieren die het  maagzuur wel kunnen trotseren en dan pas tot ontwikkeling komen als ze in een milder millieu (de darmen) terecht komen. Toch zou ik er niet te bang voor zijn om rauw te voeren. Vergeet niet dat honden beter tegen bedorven vlees kunnen dan mensen.
Je zou eventueel je hond wat vaker kunnen behandelen met antiparasieten tabletten of druppels. Toch word er beweerd dat honden die rauw eten minder snel een besmetting oplopen dan honden die gaar voedsel en brokken gevoerd krijgen.

voorts zou je kunnen kijken of je het vlees wat je op de markt koopt eerst goed diepvriest en dan pas een paar dagen later aan je honden voert.
Dit moet ook met vis gedaan worden. (vooral zoetwatervis kan een naar parasiet bij zich dragen die zowel voor mens als dier gevaarlijk is. (leverbot)

Een deel van de parasitaire ziekten en parasieten worden overgebracht door tussengastheren en niet door het voedsel. Denk hierbij o.a. aan de zandvlo/zandvlieg die erlicha en leishmania kan overbrengen. Deze parasieten blijven vaak sluimeren in de geinfecteerde hond of mens. Pas als mens of dier minder weerstand hebben steekt het virus de kop op en begint hun slopende werk. Belangrijk is dus om je hond daar preventief voor te behandelen met de daar verkrijgbare middelen.

en kijk hier eens. Een barfforum in de philippines. Daar zou je veel kunnen vragen over de parasieten etc.
http://www.pinoypetfinder.com/forum/ind ... =4888.1185
http://www.pinoypetfinder.com/forum/ind ... 57239#msg3
Laatst gewijzigd door Aquillo op do 25 mar 2010, 01:47, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door