Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1543102
een kennis van mij, (en een vriendje van kiek)  :biggrin2: heeft een dochter en die heeft afgelopen zaterdag een franse bull in huis gehaald..
een volwassen hondje..

nu is die kennis van mij zich aan t orienteren op barfen.. ze heeft al een bestelling bij herby lopen en is aan t nadenken over een extra vriezer (leuk mens joh!)  ;D
maar goed..
die kennis heeft dus een dalmaat..
dat moet geen problemen geven.. ik probeer haar te helpen met adviezen e.d.
alleen die franse bull..
met die kleine, bolle bekkies, maak ik me toch een beetje zorgen..
wat kun je nou aan karkasjes en bot geven aan een hondje met zon bekkie??
ik weet dat katten ook bijv. parelhoentjes e.d. weg kunnen krijgen?
maar ik ben bang dat t kereltje zich gaat verslikken in de toekomst.. en wil haar graag goed adviseren..
in t begin zullen t voor het franse keffertje ook gewoon kippe en eenden nekkies worden..
maar wat is op een later moment wijs om wel en niet te geven ivm niet goed kunnen kauwen en verslikken?
Door Esther Q
#1543321
Ik zou beginnen met het uit de hand voeren van de vleesbotten, dan kun je op elk moment ingrijpen als dat nodig is. Ik weet overigens niet of bullen problemen hebben met het eten van barf, geen ervaring mee. Maar als je voorzichtig wilt beginnen zou ik het op die manier doen en dan gewoon na de nek eens vleugels proberen en dan eens een zacht karkasje en als ze aan genoeg variatie kan komen met nek, vleugel en kleine karkasjes dan zou ik als ze het eng biljft vinden, het grotere botwerk misschien gewoon achterwege laten.
Misschien kan ze zich hier zelf aanmelden :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#1543491
Sem (engelse bulldog; ook zo'n lekker 'handig' bekkie) barfte lekker mee. Maar ze had beduidend meer moeite met 'knippen' als Bono. Lams en geitenribben kreeg ze niet voor elkaar. Pens koste wat moeite; daarmee had ze haar pootjes nodig om te scheuren. Maar zalmkop bv kreeg ze weer prima weg. Eend en kipkarkassen ed gingen ook prima.

De laatste paar maanden kreeg ze wat meer moeite en bood ik haar d'r eten in 'hapklare' porties aan; ze moest dan nog wel bv nog 2 à 3 keer knippen, maar ze hoefte 'm dan niet meer zelf helemaal te 'slopen'.
Door **Jolanda**
#1543552
De grotere karkasjes kunnen toch op maat geknipt worden ;) Een maat die handzaam is voor een bulletje.

Hier geen franse bulldog maar wel een sint met flinke lippen en die eet haar barfmaaltijd vanaf dag 1alsof ze nooit anders gedaan heeft ;) (en dat zijn dan kippenbouten, parelhoenkarkas, hazenrug ect)
Ik denk dat de hond niet beter weet dan zo'n mondje te hebben en zal hem gebruiken hoe het voor hem het makkelijkste is ;) Net als dat een mens met een beperking geboren word, die weet ook niet beter dan iets op een bepaalde manier te doen zodat het lukt en zal zijn/haar beperking niet als beperking zien.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1543568
Op een ander forum heb ik al heel wat foto's gezien van FB die het wel lukt om rauw te eten. De bulletjes worden voornamelijk gevoerd met kleiner spul. Zoals kwarteltjes, zalmstaart, sardientjes, kleine makreeltjes, kippenvleugels, kippennekjes, eendagskuiken, als je het aandurft zijn rat en muis goed voedsel.. (maar dit is prooi en hoort bij het Natuurlijk rauw voeren principe van Tom Lonsdale) en verder eigenlijk alles van andere dieren waar geen hard bot in zit. Dus voornamelijk het spiervlees daarvan. Verder is het heel normaal dat de hond het voedsel met de poten tegen houdt om er stukjes van af te bijten. ;)
Door smulpaap
#1544213
ook hier twee kortsnuiten (engelse bullen ) en die eten ook o.a konijn met voorpoten en kop
het spiervlees wat eraan zit snij ik  effe in stukken en de rest eten ze prima zelf op ,wel hebben ze een tijdje les gehad in barf bullen denken nl dat alles in ene naar binnen kan
zalmkoppen sloop ik effe door midden en dan kunnen ze de kop verder prima zelf eten
kwartels gaan prima ,net als bv parelhoenkarkas eendennek lamsstrot en fazantkarkas
maar ook een eendenrug of een eendenkarkas gaan erin ,spiervlees snij ik wel altijd voor ze
maar verder is het denk ik zelf goed bekijken hoe de franse bull het doet ,ik ben ook met ze begonnen met eendennekken en later vleugeltjes etc en hield het vast
en nu doen ze het keurig
Door maximus
#1544468
Cooper (Frans bulletje) is groot gebracht op NRV tot ik vorig jaar 2x heb meegemaakt dat hij bijna is gestikt. 1x in een zalmgraat, 1x in een stuk eendenkarkas. Ben toen over gegaan op KVV maar miste het toch en wilde langzaam aan weer beginnen en ben nu dus deels KVV en deels NRV aan het geven. Hij eet hier tot nu toe alle spiervlees, haaskarkas (moet ik wel kleiner maken), eendennekken, kippennekken, hazenkoppen. Pens geef ik gemalen omdat hij er inderdaad zijn poten bij moet gebruiken en het bijna niet weg krijgt. Vind ik zo vies (alles stinkt dan uren  :biggrin2:) dus dan liever gemalen. Je kunt dus ontzettend goed vers geven maar hou er wel rekening mee dat het strottenhoofd ook wel iets anders is dan bijv een andere hond (sowieso bij platsnuiten natuurlijk).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door