Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1541452
zouga schreef: Mijn Schotse terrier Rolo barft nu ruim een jaar. Ging tot nu toe prima, ze vindt alles lekker, kauwt goed, schrokt niet en ziet er veel beter uit dan vroeger. Maar gisteren ben ik toch wel heel erg geschrokken. Na het eten van een kipkarkasje als ontbijt werd ze ineens niet lekker: kwijlen, buikpijn, onrust. Naar de dierenarts. Op de röntgenfoto is een enorm opgezette maag te zien. Ze moet meteen geopereerd worden. De dierenarts haalt "een kluwen van vlees en bot" uit de maag en het laatste deel van de slokdarm. Gelukkig verloopt de operatie verder goed en gaat het inmiddels weer iets beter met haar. Maar ik ben nu toch mijn vertrouwen een beetje kwijtgeraakt.  Hoe kan dit nou? Zo'n kipkarkasje stelt toch niets voor voor een ervaren barfer? Ik durf haar nu eigenlijk geen vleesbot meer te geven. En ik maak me na deze gebeurtenis ook een beetje zorgen over mijn twee andere honden (Galgo's), allebei grote schrokkers die niet goed kauwen. Komt dit soort ongelukken met vleesbot vaker voor of is het een uitzondering?

Nee, een kipkarkasjes stelt inderdaad niks voor voor een ervaren hond. En nu bestaat Barfplaats 7 jaar en daarvoor barfte we hier ook al maar ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en nog nooit eerder van gehoord. Dus ik vrees inderdaad dat wat Angelique schrijft van toepassing is.... Als ik het zo lees, is de boel blijven steken in het begin van de maag. Dit op zich is al raar. Want het hele spijsverteringssysteem van de hond is zeer flexibel en er op gericht om vleesbotten naar binnen te werken. Ook die die nog niet helemaal netjes in stukjes zijn "gekauwd". En ik kan je verzekeren dat ik hier ook nogal schrokkers rond heb lopen hoor. Heb je hetgeen je DA heeft weggehaald uit de maag zelf gezien? Want ik ben eigenlijk gewoon heel benieuwd wat daar in zat. Ik had dat graag uit elkaar gepluist gezien. Zo vraag ik mij af of het echt alleen vlees + bot was. Zat er niks anders bij? Gras-achtige dingen? Speelgoed (stukken flosstouw bijvoorbeeld)? Niet dat ik jouw DA niet geloof hoor, maar ik heb er geen beeld bij dat dit alleen veroorzaakt is door vlees en vleesbot.....

Wat ik overigens wel vind is dat de meeste kale kipkarkassen waardeloos voer is. Ik heb ze tegenwoordig ook (ik had ooit heel mooi kipkarkas maar ik krijg tegenwoordig ook van die kale troep) en ik vind er erg veel haakjes aan zitten. Misschien dat het karkas gewoon niet goed door de slokdarm is gekomen. En wat ik dus zou doen? Ik zou karkas van het menu van deze hond schrappen. En alleen nog maar zachte vleesbotten geven zoals kippennek, eendennek, kippenvleugels, parelhoenvleugels. En de vleugels zou ik zelf voorlopig eens flink fijn meppen met een (vlees)hamertje. En wat ik dan ook zou doen is eerst even wat vlees geven zodat de ergste honger eraf is, dan wat vleesbot en daarna weer wat vlees. Als dat nou een paar weekjes goed gaat, kun je gewoon weer een bak voer voor je hond neerzetten met vlees + vleesbot of orgaanvlees + vleesbot. Maar, voor deze hond dus geen karkassen meer. En ik zou deze hond ook geen harde botten meer durven geven. Dus geen geit, geen lam enzo. Totdat helemaal duidelijk is dat dit gewoon eenmalige vreselijke pech is geweest en niet iets raars met de maag/slokdarm (een dis-functioneren).

Ik snap dat jouw vertrouwen een knauw heeft gekregen. Maar met wat mazzel krabbel je daar weer overheen en komt het vertrouwen vanzelf weer terug, met dat je wat maatregelen hebt genomen.
Door zouga
#1541548
Arline schreef: Zo dat is schrikken  :( Fijn dat je er zo snel bij was, hopelijk knapt Rolo weer snel op.
Je kunt ook karkassen malen met een vleesmolen of gemalen karkas kopen en voor de rest je gebruikelijke menu aanhouden. Dus zelf je menu malen in plaats van kvv. Kan me in ieder geval goed voorstellen dat je na zo'n incident bang bent geworden om bot te voeren!
Een vleesmolen is een goed idee, dank je wel.
Door zouga
#1541554
Iedereen bedankt voor de belangstelling.
Het gaat nog niet zo geweldig met Rolo. Ze mag sinds gisteren kleine beetjes vloeibaar voedsel (Medicare). Dat gaat wel goed, maar verder is ze nog erg zwak en ziek.
Door zouga
#1541572
Lizzy schreef: Nee, een kipkarkasjes stelt inderdaad niks voor voor een ervaren hond. En nu bestaat Barfplaats 7 jaar en daarvoor barfte we hier ook al maar ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en nog nooit eerder van gehoord. Dus ik vrees inderdaad dat wat Angelique schrijft van toepassing is.... Als ik het zo lees, is de boel blijven steken in het begin van de maag. Dit op zich is al raar. Want het hele spijsverteringssysteem van de hond is zeer flexibel en er op gericht om vleesbotten naar binnen te werken. Ook die die nog niet helemaal netjes in stukjes zijn "gekauwd". En ik kan je verzekeren dat ik hier ook nogal schrokkers rond heb lopen hoor. Heb je hetgeen je DA heeft weggehaald uit de maag zelf gezien? Want ik ben eigenlijk gewoon heel benieuwd wat daar in zat. Ik had dat graag uit elkaar gepluist gezien. Zo vraag ik mij af of het echt alleen vlees + bot was. Zat er niks anders bij? Gras-achtige dingen? Speelgoed (stukken flosstouw bijvoorbeeld)? Niet dat ik jouw DA niet geloof hoor, maar ik heb er geen beeld bij dat dit alleen veroorzaakt is door vlees en vleesbot.....

Wat ik overigens wel vind is dat de meeste kale kipkarkassen waardeloos voer is. Ik heb ze tegenwoordig ook (ik had ooit heel mooi kipkarkas maar ik krijg tegenwoordig ook van die kale troep) en ik vind er erg veel haakjes aan zitten. Misschien dat het karkas gewoon niet goed door de slokdarm is gekomen. En wat ik dus zou doen? Ik zou karkas van het menu van deze hond schrappen. En alleen nog maar zachte vleesbotten geven zoals kippennek, eendennek, kippenvleugels, parelhoenvleugels. En de vleugels zou ik zelf voorlopig eens flink fijn meppen met een (vlees)hamertje. En wat ik dan ook zou doen is eerst even wat vlees geven zodat de ergste honger eraf is, dan wat vleesbot en daarna weer wat vlees. Als dat nou een paar weekjes goed gaat, kun je gewoon weer een bak voer voor je hond neerzetten met vlees + vleesbot of orgaanvlees + vleesbot. Maar, voor deze hond dus geen karkassen meer. En ik zou deze hond ook geen harde botten meer durven geven. Dus geen geit, geen lam enzo. Totdat helemaal duidelijk is dat dit gewoon eenmalige vreselijke pech is geweest en niet iets raars met de maag/slokdarm (een dis-functioneren).

Ik snap dat jouw vertrouwen een knauw heeft gekregen. Maar met wat mazzel krabbel je daar weer overheen en komt het vertrouwen vanzelf weer terug, met dat je wat maatregelen hebt genomen.
Dank je wel voor je uitvoerige reactie Lizzy, hier heb ik veel aan.

Er zat echt niet meer dan kipkarkas in de maag volgens de da. Ik heb hem een karkas laten zien en nog gevraagd of er echt niets anders bij zat, omdat ik me zelf ook niet goed kon voorstellen dat een kipkarkasje zulke problemen kan veroorzaken. Ik dacht dat ze misschien iets van mijn grote honden gestolen had, die hadden die ochtend wat zwaarder botwerk op het menu staan. Maar nee.  Ik heb de maaginhoud zelf niet gezien omdat ik Rolo niet uit de kliniek heb gehaald, de Da heeft haar 's avonds thuis gebracht.

Ik ga de komende dagen even heel goed nadenken over het menu voor mijn honden, ook voor de andere twee. Ik wil toch wel blijven barfen, maar dan wel met wat aanpassingen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door