Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Berry
#1517434
Ik heb even een vraagje,

Ik kom net met Roos van de DA i.v.m. een allergische reactie en de voeding kwam ter sprake.
De Da vond het maar niks dat we vers vlees aan onze honden geven omdat je niet weet hoe de balans zit tussen fosfaat en calium.
Ik geef ze  Herby vleesmix 2, botmix en zalmmix.
Ook zei hij dat pens slecht is om te geven.
Ik word hier een beetje onzeker van   :(
Ik wil eigenlijk helemaal geen brokken geven want ze doen het erg goed op vers vlees, maar ik wil natuurlijk wel dat ze voldoende voedingstoffen binnen krijgen.

Weet iemand hier misschien meer over ?

Alvast bedankt !
Door Lizzy
#1517445
Pens is natuurlijk helemaal niet ongezond. Dat is echt ontzettende onzin. Sterker nog, pens is ontzettend gezond, als onderdeel van de maaltijd! Onze honden doen het er al jaren en jaren prima op (als onderdeel van).

Wat er in Herbymixen zit weet ik eerlijk gezegd niet. En dus kan ik er niet over oordelen of met vleesmix 2, botmix en zalmmix jouw hond voldoende binnen krijgt. Ik weet niet wat er in zit, in al die mixen, ik weet niet in welke verhoudingen dus nee, ik durf daar geen zinnig woord over te zeggen. Mij lijkt het erg karig, eerlijk gezegd. Kun je mij een overzicht geven van wat er in die mixen zit en in welke verhoudingen?

Waarom geef je Herby mixen, als ik vragen mag? Waarom ga je niet gewoon lekker zelf samenstellen en maak je zelf geen verantwoord menu?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1517458
Ik vind dat hele calcium-fosfor verhaal zo overtrokken. Tuurlijk als je helemaal of bijna geen calcium voert dan gaat het mis, maar dat het precies in evenwicht moet zijn? Volgens mij is dat echt de grote grap van de industrie waar wij allemaal ingetrapt zijn. Wanneer iemand 10 weken geen calcium voert voor een eliminatiedieet, dan is dat volgens de deskundigen helemaal geen probleem. Maar owee als je één dagje niet compleet voert dan krijgt je hond bij wijze van spreken al HD.
Bij onze eigen voeding denken we daar toch geen seconde over na? Ik heb nog nooit een voedingsconsulent een babbeltje horen houden over die balans bij onze voeding. Nu zijn er wel landen hoor, waar mensen zo weinig calcium binnenkrijgen dat er problemen ontstaan, maar dat is tgv voedselschaarste of een zeer eenzijdig eetpatroon.
Gebruikersavatar
Door pike
#1517471
over calcium-fosfor kan je hier lezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html
Wanneer je natuurlijk calcium voert (rauwe botten dus) heb je geen calcium-fosfor probleem.

De botmix is volgens mij enkel gemalen kip/eendkarkas, de vleesmix, zoals de naam al zegt, is vlees maar je weet niet welke soort en welke kwaliteit. De zalmmix is gemalen zalmgraat, dus zonder kop. Er ontbreekt dus zowiezo orgaan in je menu, en groente. Dat kan je niet opvangen door enkel pens bij te geven.

De mixen van Herby zijn dus geen complete voeding. Als je kant en klare versvleesmaaltijden wil geven, koop dan een voer dat vermeld volledig te zijn. Maar beter nog: ga lekker zelf samenstellen dan weet je precies wat ze krijgen!  ;)
Door Berry
#1517474
Bedankt voor jullie reacties  :)

Dit zit er in vleesmix 2, dus ook orgaan:
Vleesmix 2 - Fijn gemalen (per kg)  €1,15 
Rund/schaap/geit - kopvlees/spiervlees/orgaanvlees. Licht wisselende samenstelling. (Geschikt voor groentenmix).
Door Lizzy
#1517500
Ik las net dat er onduidelijkheid is over in welke verhoudingen de mixen zijn. Tja, als ik dan eerlijk mag zijn? Stopte ik met die Herby mixen en ging zelf samenstellen. En als je dat niet wilt, adviseer ik je een fatsoenlijk merk KVV te gaan voeren.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1517515
Berry schreef: Bedankt voor jullie reacties  :)

Dit zit er in vleesmix 2, dus ook orgaan:
Vleesmix 2 - Fijn gemalen (per kg)  €1,15 
Rund/schaap/geit - kopvlees/spiervlees/orgaanvlees. Licht wisselende samenstelling. (Geschikt voor groentenmix).
Die DA mag zijn schoolgeld terug gaan halen ;) v.w.b het voeren van vers vlees. Stoppen met twijfelen, maar ook stoppen met de mixen als complete voeding als je niet wat er precies in zit.
heel toevallig voer ik deze mixen zelf ook aan mijn honden, maar dan alleen om de groentemixen op te leuken, en om de medicijnen e.d mee te mengen.
En het orgaan is ver te zoeken, want als ik deze mix ga "ontleden" kom ik af en toe een stukje long tegen. En long heeft bijna of geen voedingswaarde.
Een goede KVV gaan voeren, of idd zelf gaan samenstellen ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1517586
Zou zoals andere ook zeggen zelf gaan samen stellen, je weet dan precies wat hij binnen krijgt en dan kun je ook gelijk wat doen met voedselallergie.
2 voordelen in 1 klap  :biggrin2:
Door Wilma2206
#1517592
Hebje nog gevraagd waarom Pens niet goed zou zijn?
We horen veel van dierenartsen die tegen rauw voer geven zijn maar een dierenarts die zegt dat Pens slecht is?
Door Berry
#1518011
Pens zou niet goed zijn i.v.m. de bacterieen die er in zitten ( ik dacht dat die juist goed waren .....? )

Zelf samenstellen...tja, ik heb daar toch een beetje moeite mee hoor. Als ze hier wat te kluiven hebben dan is het vaak foute boel tussen die 2, ik ben bang dat na iedere maaltijd een vechtpartij volgt.
Als ze het gewoon in hun bak krijgen is dat niet het geval.
Door Linda & Kay
#1518026
Berry schreef: Pens zou niet goed zijn i.v.m. de bacterieen die er in zitten ( ik dacht dat die juist goed waren .....? )

Zelf samenstellen...tja, ik heb daar toch een beetje moeite mee hoor. Als ze hier wat te kluiven hebben dan is het vaak foute boel tussen die 2, ik ben bang dat na iedere maaltijd een vechtpartij volgt.
Als ze het gewoon in hun bak krijgen is dat niet het geval.
En je hebt geen mogelijkheid om ze apart eten te geven?
Door Berry
#1518063
Linda & Kay schreef: En je hebt geen mogelijkheid om ze apart eten te geven?
Ja dat kan wel, nu doe ik dat ook wel eens als ze zalmkop of i.d. krijgen.
Geven hier de mensen ook apart dan als ze meerdere honden hebben ?
Door Linda & Kay
#1518066
Berry schreef: Ja dat kan wel, nu doe ik dat ook wel eens als ze zalmkop of i.d. krijgen.
Geven hier de mensen ook apart dan als ze meerdere honden hebben ?
Ik geloof het wel ja. Volgens mij zijn er weinig honden waarbij het wel gaat. Ik deed het in ieder geval wel toen ik nog 2 honden had. Anders had ik geheid bonje in de tent.
Door Nynke
#1518077
Berry schreef: Geven hier de mensen ook apart dan als ze meerdere honden hebben ?
mijn hondjes aten alledrie op een meter afstand van elkaar, toen Gunnar nog lekker mee at :) Nu is Gunnar overleden en eten Jeppe en PEzzo nog steeds vlakbij elkaar, daa zit net een metertje  tussen als ze binnen eten. Buiten hou ik wel 2 meter afstand tussen de bakken  :)
Vechten doen ze absoluut niet  :)
Door Berry
#1518093
Hier eten ze nu ook vlak naast elkaar, en dat gaat goed.
Maar lappen vlees of botten die eten ze niet in hun bak op, dan gaat het juist mis.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door