Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1486907
Hallo mensen,

Ik heb hier toch (weer) een beetje geruststelling nodig. :-\ Ik hoop dat jullie mij dat kunnen geven. Ik had met een vriendin van me over de voeding van onze honden.
Volgens haar mag je eieren absoluut niet rauw geven, maar moet je ze eerst koken. Omdat er twee stoffen in rauwe eieren zitten die een ongunstig effect hebben op de hond. (Avidine en antritrypsine??).
En moet je de groente eerst koken, omdat een hond geen voedingsstoffen uit rauwe groente kan opnemen.
Kip nooit rauw vanwege de salmonella.
Vis gekookt enz.

Ik heb het toch goed gelezen: al deze voedingsmiddelen: eieren, groente, kip en vis mag je toch gewoon rauw geven??
Ik denk dat ik jullie antwoorden wel kan voorspellen, maar ..dit is allemaal nog zo nieuw en ik ben dus nog heel erg onzeker hierover.  :-[Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik toch weer wat extra bevestiging zoek. Ik wil gewoon het beste voor mijn hondje!! :)
Laatst gewijzigd door Senna99 op zo 17 jan 2010, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#1486912
Ja.. Niet koken hoor, dan heeft je hond er niks meer aan.. Alle nodige stoffen worden dan kapot gekookt.. 

Naast barfplaats heb ik ook aan deze site veel gehad..

Hier staat ook een duidelijk stuk over eieren en afbraak van biotine en ook vis EN salmonella..
http://artvoeding.rauwevoedingvoorhonden.nl/

Je doet het goed hoor! Ennnn gewoon blijven vragen als je twijfel hebt!
#1487079
Senna99 schreef: Hallo mensen,

Ik heb hier toch (weer) een beetje geruststelling nodig. :-\ Ik hoop dat jullie mij dat kunnen geven. Ik had met een vriendin van me over de voeding van onze honden.
Volgens haar mag je eieren absoluut niet rauw geven, maar moet je ze eerst koken. Omdat er twee stoffen in rauwe eieren zitten die een ongunstig effect hebben op de hond. (Avidine en antritrypsine??).
Misschien moet jouw vriendin haar huiswerk net iets beter maken :). De eierdooier van een ei bevat dermate veel biotine dat er voldoende na binding over blijft. Misschien moet je dit topic lezen, daar is het zelfs uitgerekend : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 3.105.html
En moet je de groente eerst koken, omdat een hond geen voedingsstoffen uit rauwe groente kan opnemen.
Daarom pureren we het ook.
Kip nooit rauw vanwege de salmonella.
Vis gekookt enz.
Heb je dit topic in de Barfplaats bieb al gelezen? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 647.0.html
#1487153
Het mooie van dit forum is dat we allemaal wel herkennen hoe anderen denken over vers voeren, en de meesten van ons vast ook wel hoe moeilijk we dat vonden als mensen je tegenstrijdige dingen gingen vertellen terwijl je zelf nog maar net bezig bent. Over de meeste 'misstanden' kan je in de bieb of via de zoekfunctie al een heleboel vinden om je gerust te stellen en je voldoende informatie te geven waarmee je je verhaal kan onderbouwen, maar het is zo fijn om even van anderen te horen dat je het goed doet he? Komt allemaal goed, nog even en je kan je vriendin precies vertellen waarom jij wél alles rauw geeft :).
#1488041
Kiba schreef: Tsja, dit ga je nog vaak meemaken hoor! :) Gewoon niets van aantrekken en lekker rauw blijven geven aan je hond!
Alba schreef: Het mooie van dit forum is dat we allemaal wel herkennen hoe anderen denken over vers voeren, en de meesten van ons vast ook wel hoe moeilijk we dat vonden als mensen je tegenstrijdige dingen gingen vertellen terwijl je zelf nog maar net bezig bent. Over de meeste 'misstanden' kan je in de bieb of via de zoekfunctie al een heleboel vinden om je gerust te stellen en je voldoende informatie te geven waarmee je je verhaal kan onderbouwen, maar het is zo fijn om even van anderen te horen dat je het goed doet he? Komt allemaal goed, nog even en je kan je vriendin precies vertellen waarom jij wél alles rauw geeft :).
Ja, gelukkig heb ik echt veel aan dit forum. En aan jullie bevestiging.. :biggrin2:
Voel ik me weer gesterkt, om toch gewoon door te gaan!!
Kiba schreef: (mooie witte herder trouwens, waar komt hij vandaan?)
Dank je wel Kiba!! :)
Ben ook onwijs blij met hem. Hij komt bij de kennel Van Zwieten uit Lelystad-Haven vandaan.
#1493595
Vandaag wat kleine barfdingetjes als start opgehaald. Wat eenden- en kippennekken. Sardientjes waren helaas op, dus dat komt aankomende week. En Raiko heeft zojuist z'n eerste kippennekje gehad.
In combinatie nog met z'n energique maaltijd. (Kan dit qua combi trouwens, hij heeft eerst een beetje energique gehad met twee kleine bolletjes groentemix en als een soort extraatje een kippennekje).
Hij at 'm alsof ie nooit anders gewend was. Terwijl de rest van de familie vol afgrijzen toe keek... :D ;D
Had 'm eerst zo in z'n bak gelegd, maar toen nam ie 'm helemaal in z'n bek. Vond ik toch een beetje eng. Dus toen heb ik 'm vastgehouden, en dat ging prima! Hij beet keurig alles doormidden en kauwde goed voordat ie het doorslikte.
Wel een opluchting hoor haha..en nu afwachten hoe het verder gaat. Hoop dat het goed valt.
Hoe vaak kan ik nu eerst zo'n kippen- of eendennekje naast zijn kvv geven. Om de dag ofzo? (twee-drie keer per week??)
Nou..het begin is er in ieder geval!! :yes:
Laatst gewijzigd door Senna99 op za 23 jan 2010, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door