Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1512743
Inge en Bono schreef: Bono eet wel zo'n 15%groentemix(ed). En niet omdat hij snel dik wordt. Hij reageert hier ontzettend goed op. Meer dan 15% heb ik nooit geprobeerd, maar ik heb 't ook weleens een aantal keer (=aantal weken) niet gegeven en dat merkte ik wel degelijk aan hem....
De post van Lizzy op pagina 2 maakt wel duidelijk dat groentemix niet als maagvulling moet worden gezien voor te dikke honden. Dit is m.i. te kort door de bocht. Er zijn ook honden die grotere percentages groente eten ivm (nier?)diëten.
Wil je hond groente echt niet eten (ook niet gekookt) en wordt ie er echt misselijk van, tja, dan zou ik ook niet geven.... Maar voor de rest vind ik 't een waardevol onderdeel van Bono's menu.
Wat merkte je aan hem toen je hem een aantal keer geen groente gaf?
Gewoon benieuwd  ;)
Hier krijgen ze 5% groente ongeveer, das omdat mijn gevoel is dat vlees waardevoller is dan groente en ze van groente dus niet zoveel nodig hebben.
#1512969
Bij Bono merk ik dat voornamelijk aan z'n vacht; meer verharen, minder zacht en ik rook 'm.
Bij Sem merkte ik veel in vacht, huid en ontlasting. Huid werd weer vetter, ze kreeg meer jeuk. Vacht werd ook stugger en viel meer uit. En ik vond haar ontlastingbeduidend minder stevig dan met groente. (uiteraard maakt 't dan ook wel weer uit wat voor groente je in de mix stopt, maar zonder groente zag ik daar toch duidelijk verschil mee)
#1518253
De katten hier eten geen groenten, fruit, zuivel, aardappelen, rijst of pasta. De hond krijgt onze tafelrestjes, we eten toch ongekruid.

Er staat hier op tafel wel een schaal met verse noten, daar snoepen ze met mate van. De noten kraken ze zelf!

Ik heb er wel eens over gedacht om levende krekels te halen voor de katten, maar mjn lief vindt dat te ver gaan  ::)
#1531452
Een vraagje voor de niet-groenten-willen-eten-honden-eigenaren:

Als je barft, en dus geen groentes voert, voer je er dan (af en toe) een multivitamine preparaat of iets dergelijks bij?

Ik had hier laatst iemand (een verkoper van natuurlijke kruidenpreparaten) die vertelde dat in Duitsland diverse soorten groeten-kruiden mixen (poedervorm) te koop zijn. Deze worden volgens hem (nogmaals: verkoper) veel  ::) gebruikt door barfers die geen groenten mixen willen maken of waarvan de hond het niet lust.
Ik haakte een beetje af op het product omdat er vrij veel biergist in zit, en het lijkt me niet zo mega gezond.
Ik zou dan eerder denken aan een vit/min van bijv. Groene Os.
#1532030
Daan vind groentemixen niet echt lekker. ik maak het dus ook niet meer voor hem. Hij is dol op wortels en helpt graag mee de paarden wortels geven om dan alle kleine stukjes die de paarden laten vallen op te eten. Verder eet hij regelmatig gras en krijgt hij stukjes appel en paprika. Af en toe krijgt hij tafelrestjes en dan eet hij ook om de groente heen.
#1532045
roos79 schreef: Een vraagje voor de niet-groenten-willen-eten-honden-eigenaren:

Als je barft, en dus geen groentes voert, voer je er dan (af en toe) een multivitamine preparaat of iets dergelijks bij?

Ik had hier laatst iemand (een verkoper van natuurlijke kruidenpreparaten) die vertelde dat in Duitsland diverse soorten groeten-kruiden mixen (poedervorm) te koop zijn. Deze worden volgens hem (nogmaals: verkoper) veel  ::) gebruikt door barfers die geen groenten mixen willen maken of waarvan de hond het niet lust.
Ik haakte een beetje af op het product omdat er vrij veel biergist in zit, en het lijkt me niet zo mega gezond.
Ik zou dan eerder denken aan een vit/min van bijv. Groene Os.

De fokker van Biscuit had het hier ook over ja, over groenten/kruiden preparaten in Dld. Ik zal haar eens vragen hoe dat zit. Ik vind biergist namelijk ook 3 keer niks. Vind jouw hond gekookte groenten ook niet lekker? Ik weet niet of je persee multivitamine moet geven.... Ik heb liefst nog echte voeding. En zou eerder voor hele kleine beetjes gepureerde of gekookte groenten gaan en bijv. fijn gestampte alfalfa spruiten, spirulina, zeewier en chlorella afwisselen, dat soort dingen.
#1532083
Lizzy schreef: De fokker van Biscuit had het hier ook over ja, over groenten/kruiden preparaten in Dld. Ik zal haar eens vragen hoe dat zit. Ik vind biergist namelijk ook 3 keer niks. Vind jouw hond gekookte groenten ook niet lekker? Ik weet niet of je persee multivitamine moet geven.... Ik heb liefst nog echte voeding. En zou eerder voor hele kleine beetjes gepureerde of gekookte groenten gaan en bijv. fijn gestampte alfalfa spruiten, spirulina, zeewier en chlorella afwisselen, dat soort dingen.
Het gaat niet zozeer om mijn hond hoor, Sam lust vrijwel alles (labrador hé!  :biggrin2:).
Meer om algemene info.
De samenstelling van het product waar ik het over heb: gekiemde tarwe, lijnzaad, wortelen, rode biet, biergist, algenkalk.  ??? ik had zoiets van...  ???  :-\

Ook vroeg ik me gewoon af, stel je bent niet zo van het pureren van groentes, kiemen, noten etc. Geef je dan met alleen vlees (lees: botten, orgaan etc etc) niet uiteindelijk te korten.
Mijn vraag omhelst nog iets meer dan dit: ik lees soms wat commentaren op KVV, de ene zou teveel toevoegingen erin stoppen (olieën, pre-mixen etc) de ander te weinig (geen olien, geen pre mixen) en dan dat laatste zou duiden op niet kompleet of kans op tekorten. Ik vraag me dan in dat kader af, of de "barfer" die geen of weinig groentes voert dit aanvult met bijv. multi-vit of iets anders.

Kun je me een beetje volgen?  :D
#1532675
Hoi, Interessante vraag ja ;) Ik ben ook wel benieuwd naar de antwoorden en verschillende reacties. Zelf geef ik echt alleen licht aangekookte, geprakte groenten die wij zelf toevallig over hebben naast (K)vv. Ook als het er al door zit wil ik nog wel eens een lepeltje extra toevoegen. Maar daarnaast geeft ik dus ook 100% versies waar geen groenten inzitten.
Fijn weekend allemaal!
#1535813
Als je hond het niet wil eten zou ik er niet moeilijk over doen. Wat je wel kunt doen is, als je het zelf heel belangrijk vind de hond heel vuile pens geven. Van hert bijvoorbeeld, daar zit behoorlijk wat halfverteerde groentenresten in. Vaak ook van wortel omdat dat als bijvoeding wordt gegeven. ;)
probeer anders een heel scala uit wat ie misschien wel lust.
Zelf geef ik geen groentenmixjes omdat ik nrv voer. Maar omdat mijn  honden juist graag groenten en fruit eten geef ik het in grote rauwe stukken aan ze. Zo kun je ontdekken wat je hond wel lust. ;) Het mooie van de groenten zo geven is is dat het tevens als ruwe vezel dient en ook de darm reinigt. Overigens geef ik alles rauw en nimmer gekookt.
Laatst gewijzigd door Aquillo op ma 01 mar 2010, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#1539663
Falco krijgt ook geen rauwe groentes meer. Ik heb gemerkt dat ie daar dus verteringsproblemen van kreeg. Vast van één of twee soorten, maar ik weet dus niet van welke.
Hij krijgt nog wel tafelrestjes, en ik kook gewoon wat meer groente, broccoli, boontjes bloemkool en spruitjes bv, dat gaat goed. Ontlasting is echt heel veel beter geworden.

Even een vraagje wat betreft tafelrestjes; geven jullie ook kliekjes waar een beetje ui of prei inzit?
#1539831
Ik had een keer een grote zak voorgesneden soepgroente over die bijna  niet meer goed was, heb het geblendert en gemixt met een lekker eitje en wat mayo en ingevroren. Ging erin als koek! Later las ik pas dat je geen ui of prei moet geven en daar zit die soepmix dus vol mee. Geen probleem geweest, maar als je kijkt in de bieb: "wat je beter niet kan geven", zie je wel dat het bloedarmoede kan veroorzaken. Ik hoop maar dat dat alleen is als je het regelmatig geeft!

Van de week heb ik weer nieuwe mix gemaakt: gekookte soepgroente waar ik kippenbouillon mee had gemaakt, een bloemkoolstronk en een paar roosjes, een halve bos selderij, een halve avocado (zonder schil/pit), een appel (zonder klokhuis), een mandarijntje, een rauw ei met schil en al, en een scheut oijfolie. Daar doe ik wel weer 3 weken mee. Zo kost het in ieder geval (bijna) niks, het zijn allemaal restjes die ik anders had weggegooid.

Over vitamines: ik denk dat het basiseten gewoon goed moet zijn, met van alles wat hij moet krijgen een beetje (zie de percentages in de bieb). Lust hij iets niet of voer je iets niet om andere redenen, dan kun je eventueel wat vitamines bijgeven. Maar zelfs bij mensen is het nog maar helemaal de vraag wat we precies nodig hebben aan vitamines, en het is gebleken dat sommige vitamines ook schadelijk zijn bij te grote hoeveelheden. Ik denk dat dit in meerdere mate geldt voor honden. Tom Lonsdale zegt in zijn boek zelfs dat hij lange tijd alleen maar kip voert, en dat het bij de meeste honden niet tot tekorten leidt. Zo ver zou ik niet willen gaan, maar toch.

Ik denk altijd dat zolang de hond gezond en blij is en zijn vacht er goed uitziet en niet stinkt, hij niet uit zijn bek stinkt, en de ontlasting goed is (weinig en stevig), dan heeft hij waarschijnlijk geen tekorten of parasieten. Of is dit te makkelijk? Ik ben zelf nog heel erg aan het uitproberen wat het beste werkt voor mijn hondje!
#1539928
jalukrifa schreef: Falco krijgt ook geen rauwe groentes meer. Ik heb gemerkt dat ie daar dus verteringsproblemen van kreeg. Vast van één of twee soorten, maar ik weet dus niet van welke.
Hij krijgt nog wel tafelrestjes, en ik kook gewoon wat meer groente, broccoli, boontjes bloemkool en spruitjes bv, dat gaat goed. Ontlasting is echt heel veel beter geworden.

Even een vraagje wat betreft tafelrestjes; geven jullie ook kliekjes waar een beetje ui of prei inzit?
Als het een beetje is? Ik wel hoor. Maar als er echt veel ui/prei in zit, geef ik het niet. Maar hier is er dus nog nooit eentje dood gegaan van een beetje ui/prei.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door