Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1516208
tat schreef: Hallo, wij hebben weer een jonge hond in huis en zijn ons opnieuw aan het verdiepen in voeding en gezondheid. Je leest veel akelige berichten over brokken, maar het is best moeilijk om te weten of ze nu echt zo slecht zijn. Dat kan ik haast niet geloven. Iemand heeft het over een youtubefilmpje over de fabricage van brokken; dat zou ik wel eens willen zien. Hoe kom ik daaraan/op? Ik heb de Keuringsdienst van Waarde gevraagd zich hier eens in te verdiepen, maar weet niet of ze dat gaan doen.
Verder: bestaat er een soort standaardmenu van onbewerkt/rauw voer? Dat ben ik nog niet tegengekomen?
En welke merken onbewerkt vlees zijn goed? Ik bedoel ook de soorten met groenten en botten in de goede mix.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie, groetjes en lik namens Beamer
Hoi, welkom hier  :)

W.b.t. wat je rauw kan voeren aan je hond. Zou hier beginnen met lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html
Daar vindt je veel info. De zoekfunctie bovenaan levert ook veel info op als je een onderwerp zoekt  ;)
Ik ken het filmpje wel, maar geen idee waar ik die vindt.
Miss dat iemand wel die link heeft?
p.s. je kunt trouwens beter een nieuwe topic openen, dan krijg je een stuk meer antwoorden  ;)
#1517576
tat schreef: Hallo, wij hebben weer een jonge hond in huis en zijn ons opnieuw aan het verdiepen in voeding en gezondheid. Je leest veel akelige berichten over brokken, maar het is best moeilijk om te weten of ze nu echt zo slecht zijn. Dat kan ik haast niet geloven. Iemand heeft het over een youtubefilmpje over de fabricage van brokken; dat zou ik wel eens willen zien. Hoe kom ik daaraan/op? Ik heb de Keuringsdienst van Waarde gevraagd zich hier eens in te verdiepen, maar weet niet of ze dat gaan doen.
Verder: bestaat er een soort standaardmenu van onbewerkt/rauw voer? Dat ben ik nog niet tegengekomen?
En welke merken onbewerkt vlees zijn goed? Ik bedoel ook de soorten met groenten en botten in de goede mix.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie, groetjes en lik namens Beamer
De keuringsdienst van Waarde heeft al 2 afleveringen gewijd aan petfood. Die afleveringen waren hilarisch  :biggrin2: en hebben mij zeker niet aan het twijfelen gebracht over brokkies.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op za 13 feb 2010, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#1520212
paul36 schreef: Ja ik ben er zelf inderdaad ook zoeentje die elke dag voor zichzelf kookt. Mij zul je nergens anders vinden in de super dan bij de groente/fruit, vlees en zuivel afdeling want wordt misselijk van al die andere troep die ze verkopen maar dat komt ook door het vele sporten denk ik.

En het kost dus ook veel tijd om je diertjes te BARFen! Elke dag op hun schema kijken en dat in de super kopen. Ben mijn hond en kat schema aan het synchroniseren op dezelfde soorten vlees op dezelfde dagen. 1x in de week naar de markt fietsen hier om kwarteljes en katvis te kopen voor ze. Kwarteltjes voor 3 euro de kilo! Levende katvissen van 400gr voor 50 cent... Je moet ze alleen wel zelf thuis de kop inslaan maar ja weet je wel dat het vers is. En dan 3x per dag voeren en mijn vloer dwijlen na elke maaltijd... Heb maar een kleine studio van 35m2 dus ja...

Jij ziet echt te veel beren op de weg. Beren die er niet zijn.
Jij kookt elke dag voor jezelf schrijf je. Jij kijkt toch ook niet elke dag op een briefje of je wel volgens de schijf van vijf eet? Honden eten vele malen makkelijker dan wij: bot met vlees, vlees of orgaan. Hoe moeilijk kan het zijn. Ik maak het supermakkelijk voor mijzelf: 14  maaltijden per week betekent 2 maaltijden orgaan, 2 maaltijden spiervlees, 1 maaltijd groente en de rest vleesbot. Hoe moeilijk is dat? Nou niet dus. En over vloer dweilen? Hier wordt niet gedweild. Hier wordt buiten gegeten. Altijd. In weer en wind. Niet mutsen. Niet naar buiten willen is geen eten krijgen. Zo makkelijk :D Overigens is dat laatste nog nooit gebeurd, ook niet met sneeuw, hagel of storm. O ja, en duur? Nee hoor. Ik heb twee grote honden (28 en 32 kilo) die samen voor tussen 1 en 2 euro per dag eten.
#1520310
Rovanna schreef:
Jij ziet echt te veel beren op de weg. Beren die er niet zijn.
Jij kookt elke dag voor jezelf schrijf je. Jij kijkt toch ook niet elke dag op een briefje of je wel volgens de schijf van vijf eet? Honden eten vele malen makkelijker dan wij: bot met vlees, vlees of orgaan. Hoe moeilijk kan het zijn. Ik maak het supermakkelijk voor mijzelf: 14  maaltijden per week betekent 2 maaltijden orgaan, 2 maaltijden spiervlees, 1 maaltijd groente en de rest vleesbot. Hoe moeilijk is dat? Nou niet dus. En over vloer dweilen? Hier wordt niet gedweild. Hier wordt buiten gegeten. Altijd. In weer en wind. Niet mutsen. Niet naar buiten willen is geen eten krijgen. Zo makkelijk :D Overigens is dat laatste nog nooit gebeurd, ook niet met sneeuw, hagel of storm. O ja, en duur? Nee hoor. Ik heb twee grote honden (28 en 32 kilo) die samen voor tussen 1 en 2 euro per dag eten.
Ik doe inderdaad ook simpel: 's ochtends altijd een vleesbot, waarin ik zoveel mogelijk afwissel qua diersoort.
's avonds vlees met groenten, waarbij om de 2 dagen orgaan en de rest spiervlees. Ook hier weer zoveel mogelijk afwisseling. Ik doe het met de natte vinger, maar heb het wel eens nagerekend en kwam op prima percentages.
#1520323
*Dorothea* schreef: Ik doe inderdaad ook simpel: 's ochtends altijd een vleesbot, waarin ik zoveel mogelijk afwissel qua diersoort.
's avonds vlees met groenten, waarbij om de 2 dagen orgaan en de rest spiervlees. Ook hier weer zoveel mogelijk afwisseling. Ik doe het met de natte vinger, maar heb het wel eens nagerekend en kwam op prima percentages.
Ja zo gaat dat. Eerst ga je het helemaal uitrekenen en hangt het lijstje aan de koelkast. Dan merk je dat je er nooit meer op kijkt en gaat het uit de losse pols. Ik weeg zelfs lang niet alles meer af maar ook dat doe ik op het oog.
#1521821
Hitam schreef: En als ik zie hoe sommige mensen eten en ook niet meteen doodgaan..............
Ik heb een zwager die vrijwel alleen maar vlees en gebak eet :o En hij is nu 75 en oogt toch wel aardig gezond.
Ik denk dat zowel bij mensen als bij honden de genen ook een belangrijke spelen in het oud worden. Gezond of niet.

Maar even over het eten: behalve gezond eten vind ik nog een aspect van vers voeren belangrijk: het genot  :D
Ik geniet elke dag als ik onze honden zie eten. Soms met hele taferelen. Nina valt meestal meteen aan en eet alles op. Suzi neemt er de tijd voor en gaat er eens rustig voor staan, kiest bewust wat uit, legt dat naast de bak op de mat en gaat zo alles in een bepaalde volgorde opeten. Hilarisch om te zien...en heerlijk om te horen als hun tanden de botten kraken. Genieten voor hond en baas  :D
#1549503
paul36 schreef: Haha ja ik huur hier een condo met meubilair en een ijskast met klein vriesvakje niet omdat ik ruimte of geld voor een vrieskist heb!

Maar ik doe toch elke dag boodschappen voor mezelf en op de markt hebben ze ook niet veel meer voorraad dan wat ik meeneem. Voor hen beiden ben ik denk ik 50 a 60 euro per maand kwijt als ze volwassen zijn, nu iets minder. Is dat zo veel dan? leek me spotgoedkoop vergeleken bij Hollandse supermarkt prijzen! Ik zou het in Holland dan ook niet kunnen betalen.
Hhah Paul waar in Thailand woon ej ,, ik woon er ook  , ik geef nu ook al probeer half on half dus klein beetje brokken en dan avonds vers  van ed markt  .
#1549512
Ellen Els en Nina schreef: Ik denk dat zowel bij mensen als bij honden de genen ook een belangrijke spelen in het oud worden. Gezond of niet.

Maar even over het eten: behalve gezond eten vind ik nog een aspect van vers voeren belangrijk: het genot  :D
Ik geniet elke dag als ik onze honden zie eten. Soms met hele taferelen. Nina valt meestal meteen aan en eet alles op. Suzi neemt er de tijd voor en gaat er eens rustig voor staan, kiest bewust wat uit, legt dat naast de bak op de mat en gaat zo alles in een bepaalde volgorde opeten. Hilarisch om te zien...en heerlijk om te horen als hun tanden de botten kraken. Genieten voor hond en baas  :D
hallo  bij deze stuur ik
#1551542
paul36 schreef: Ik zit een beetje te balen. Wij hebben thuis altijd honden gehad en mijn moeder zweert dat brokken met af en toe wat pens super gezonde voeding voor de hond is. En het is ook nogeens heel erg veel goedkoper.

Ik beweer dat kant en klaar maaltijden voor mensen ongezond zijn. Zelfs dure vriesdroog survival pakketjes zijn vreselijke troep en ook voor onze ruimtevaarders hebben ze geen gezond droogvoer dus hoe zou Pridgree Pal dit wel voor honden kunnen hebben.

Maar ik ben geen wetenschapper.

Wil graag jullie mening hierover horen. Mij lijkt dat brokken gewoon echt heel erg ongezond zijn.
paul ik heb een vraag gesteld aan een brokken fabr  met dat wat het eerst staat vermeld dan daarvan het meest in de brokken (zak) zit en bij de meeste is dat graan dus mais of  grute  bietpap  enz enz  nou dit onderstaan kreeg ik als anw    retour    dussssssssssss  Geachte heer van Wijk

Hartelijk dank voor uw reactie.

Vaak klopt het inderdaad dat datgene wat het meeste in de voeding zit als eerste vermeld wordt. Gemiddeld genomen bestaat ongeveer de helft van de voeding uit koolhydraten.

Met vriendelijke groet,

Mart Kruizinga

Hill's Pet Nutrition B.V

GRT HENK te Thailand
#1564426
evds schreef: Brokken zijn ongezond.

Op ongezond eten kan je ook overleven. Dus sommige mensen denken ach hij is op brok ook 14 geworden dus het zal wel meevallen(vreemde redenatie).
Overleven is wat anders dan gezond oud worden.
Ik denk dat de waarheid wel wat genuanceerder is. Het is niet zwart-wit. Het een wat helemaal goed is (wat dan als een wondermiddel word gezien en niet meer kritisch bekeken wordt) en het ander wat helemaal slecht is (en wat dan ook niks goeds meer kan doen op geen enkele manier).
Net zoals brokken nadelen hebben, heeft vlees dat ook.

En als er gezondheidsproblemen zijn kun je met voeding veel, maar het is niet zaligmakend. Er spelen nog zoveel andere variabelen mee.
Laatst gewijzigd door Qwertu op za 27 mar 2010, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#1564455
Qwertu schreef: Overleven is wat anders dan gezond oud worden.
Ik denk dat de waarheid wel wat genuanceerder is. Het is niet zwart-wit. Het een wat helemaal goed is (wat dan als een wondermiddel word gezien en niet meer kritisch bekeken wordt) en het ander wat helemaal slecht is (en wat dan ook niks goeds meer kan doen op geen enkele manier).
Net zoals brokken nadelen hebben, heeft vlees dat ook.

En als er gezondheidsproblemen zijn kun je met voeding veel, maar het is niet zaligmakend Er spelen nog zoveel andere variabelen mee.
Ben ik het absoluut niet mee eens,onze vorige Leonberger Kobus had oa chronische dikke darm ontsteking waar hij een paar jaar heel erg ziek van was en wel zo erg dat wij hem in wilden laten slapen.Hij at toen brokken als hij al at en na het zoveelste merk kwamen we bij Farmfood terecht....hij scheet zich nog harder leeg dan op de speciale dieetbrokken.Gelukkig kwam ik met wat zoekwerk op een forum terecht waar oa Lizzy en Ine ook lid waren(Barfplaats bestond jammergenoeg nog niet) en ben toen door hun meteen gestart met kvv en had zelfs nog een ruzie met de eigenaar van de Farmfood brokken omdat ik het gore baggerzooi noemde op het forum en de 4 grote zakken de deur had uitgepleurt  :biggrin2:
In een paar dagen tijd was zijn zware diarree met veel bloedverlies verleden tijd en heb ik haast staan huilen toen er een mooie kompacte kvv drol uitkwam.
Zijn zware huidklachten en stank verdwenen en zelfs zijn olifantenhuid was na maanden weg.
Zijn hoge insuline verbruik van 1,8!!! ml per dag ging naar de helft en hij werd meteen een heel stuk levenslustiger terwijl hij ook nog Vetmedin en Digoxine tegen zijn zware hartklachten slikte....al deze ziektes kreeg hij zo'n beetje tegelijk en de Da zijn zakken maar vullen en het zoveelste dieetbrok aansmeren.
Uiteindelijk is hij nog 1,5 jaar langer bij ons gebleven en niet aan zijn hart of suiker overleden maar door te zwakke achterhand op 8,5 jarige leeftijd.Als ik toen wist wat ik nu weet  ;)
#1564891
tieneke schreef: Ben ik het absoluut niet mee eens,onze vorige Leonberger Kobus had oa chronische dikke darm ontsteking waar hij een paar jaar heel erg ziek van was en wel zo erg dat wij hem in wilden laten slapen.Hij at toen brokken als hij al at en na het zoveelste merk kwamen we bij Farmfood terecht....hij scheet zich nog harder leeg dan op de speciale dieetbrokken.Gelukkig kwam ik met wat zoekwerk op een forum terecht waar oa Lizzy en Ine ook lid waren(Barfplaats bestond jammergenoeg nog niet) en ben toen door hun meteen gestart met kvv en had zelfs nog een ruzie met de eigenaar van de Farmfood brokken omdat ik het gore baggerzooi noemde op het forum en de 4 grote zakken de deur had uitgepleurt  :biggrin2:
In een paar dagen tijd was zijn zware diarree met veel bloedverlies verleden tijd en heb ik haast staan huilen toen er een mooie kompacte kvv drol uitkwam.
Zijn zware huidklachten en stank verdwenen en zelfs zijn olifantenhuid was na maanden weg.
Zijn hoge insuline verbruik van 1,8!!! ml per dag ging naar de helft en hij werd meteen een heel stuk levenslustiger terwijl hij ook nog Vetmedin en Digoxine tegen zijn zware hartklachten slikte....al deze ziektes kreeg hij zo'n beetje tegelijk en de Da zijn zakken maar vullen en het zoveelste dieetbrok aansmeren.
Uiteindelijk is hij nog 1,5 jaar langer bij ons gebleven en niet aan zijn hart of suiker overleden maar door te zwakke achterhand op 8,5 jarige leeftijd.Als ik toen wist wat ik nu weet  ;)
In dit geval heeft vers de truc gedaan, maar 1 geval is niet representatief. En hoe een hond op voer reageert is ook voor een deel individueel beslist. Je kan makkelijk een andere Leonberger met een chronische dikke darm ontsteking krijgen die niet zo goed daarop reageert. Je kunt het niet zo makkelijk extrapoleren naar alle honden en zeggen dat als je een hond met een dikke darmontsteking hebt, deze het altijd goed gaat doen op vers.

Ik heb het vooral over zwart-wit denken en andere opties meteen al buiten sluiten zonder ze ook maar echt serieus overwogen te hebben. Bij een probleem meteen denken: "krijgt hij brokken? Oh nou dan ligt het zeker daar aan". Soms heb je gelijk, soms kun je een zware misser maken door je alleen daarop te concentreren.
#1564897
Ik heb het vooral over zwart-wit denken en andere opties meteen al buiten sluiten zonder ze ook maar echt serieus overwogen te hebben. Bij een probleem meteen denken: "krijgt hij brokken? Oh nou dan ligt het zeker daar aan". Soms heb je gelijk, soms kun je een zware misser maken door je alleen daarop te concentreren.

Waarom niet, dat doen 9 van de 10 dierenartsen toch ook: "ooo hij krijgt vers, nou dán ligt het daaraan"
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door