Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Pinokio
#170278
Waarom worden al die varkensoren dan in de dierenwinkels aangeboden?

Sorry, maar mijn verhaal over het runderbot klopt wel. Schenkelbeen is het beste bot van de koe die je kunt geven. Sorry, maar tijdens mijn opleiding tot paraveterinair heb ik dit ook moet leren en werd mijn slagersverhaal tevens bevestigd. Vraag het maar eens na bij je DA. Runderbeen is lekker hard en is bedoel om je hond lang kauwplezier te geven en niet als dagelijks voedsel.

Bij varkesvlees geldt hetzelfde als bij runderen. Is iedereen BSE vergeten? Dat BSE gebeuren komt het meeste voor in het botgedeelte wat bij de rund bij de ribben zit. Dus als je lekker aan je T-bone steak zit te kluiven, vergeet dan vooral het BSE verhaal niet
Laatst gewijzigd door Pinokio op ma 20 sep 2004, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#170281
Pinokio schreef: Waarom worden al die varkensoren dan in de dierenwinkels aangeboden?
omdat mensen niet weten van Ausjeski, of niet nadenken...en als het verkoopt, dan gooi je het in je assortiment.....
Sorry, maar mijn verhaal over het runderbot klopt wel. Schenkelbeen is het beste bot van de koe die je kunt geven. Sorry, maar tijdens mijn opleiding tot paraveterinair heb ik dot ook moet leren en werd mijn slagersverhaal tevens bevestigd. Vraag het maar eens na bij je DA.
dus jij - als paraveterinair - beveelt gekookte runderbotten aan? ???
Nou, dan zijn er inmiddels wel heeeeeeeeel nieuwe inzichten ontstaan in die opleiding!
Door Peet
#170282
Pinokio schreef:Bij varkesvlees geldt hetzelfde als bij runderen. Is iedereen BSE vergeten? Dat BSE gebeuren komt het meeste voor in het botgedeelte wat bij de rund bij de ribben zit. Dus als je lekker aan je T-bone steak zit te kluiven, vergeet dan vooral het BSE verhaal niet
BSE zit in het c . zenuwstelsel, dus ruggemerg en hersenen. Dat zou jij als paraveterinair moeten weten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#170288
Pinokio schreef: Waarom worden al die varkensoren dan in de dierenwinkels aangeboden?

Sorry, maar mijn verhaal over het runderbot klopt wel. Schenkelbeen is het beste bot van de koe die je kunt geven. Sorry, maar tijdens mijn opleiding tot paraveterinair heb ik dit ook moet leren en werd mijn slagersverhaal tevens bevestigd. Vraag het maar eens na bij je DA. Runderbeen is lekker hard en is bedoel om je hond lang kauwplezier te geven en niet als dagelijks voedsel.

Bij varkesvlees geldt hetzelfde als bij runderen. Is iedereen BSE vergeten? Dat BSE gebeuren komt het meeste voor in het botgedeelte wat bij de rund bij de ribben zit. Dus als je lekker aan je T-bone steak zit te kluiven, vergeet dan vooral het BSE verhaal niet
Varkensoren zijn een puur afvalproduct. Als men daar op een simpele manier geld van kan maken doet ze dat. Daarom liggen ze in de DSZ, maar dat is niet meteen synoniem aan "gezond zijn".

Aan Aujeski hoef je niet te denken, dat geldt alleen voor rauw onverhit varkensvlees. Wel krijgen veel honden jeuk van varkensvlees en daarom is het zowieso geen aanrader. Daarbij zijn de oren in de DSZ vaak nog met discutabele middelen geconserveerd.

Als ik hier en daar hoor wat dierenartsassisten eruit durven te kramen dan ben ik verder totaal niet onder de indruk van de kennis die daar tentoon gespreid wordt.

Hier op Barfplaats voeren we onze honden (en katten) eetbare botten en daarvoor gebruik je rauwe (niet-dragende) botten van jonge dieren.
De runderpoten e.d. waar jij het over hebt zijn leuk om een beetje op te kluiven, maar meer ook niet. Nadeel van die dingen is ook nog dat gebitten er finaal op afbreken of wel erg hard slijten.

Dat BSE-verhaal van je zou ik als ik jou was nog maar even laten verifiëren ::)
Door karray
#170293
Pinokio schreef: Als je een runderbot wil geven, moet je vragen naar een schenkelbeen. Dit is hetzelfde been (bot) als een mergpijpje, maar dan aan een stuk!
Indien er nog rauw vlees aan zit en je wilt het op die manier niet geven aan je hond, kun je het koken (in een hele grote pan) of anders in de oven grillen.
Indien het bot daar te groot voor is, vraag je de slager om het doormidden te zagen.

Ik heb zelf 10 jaar in een slagerij gewerkt en ik nam altijd de stukken vet mee, die van een lamsbout verwijders werden. Van dat vet kookte ik een bouillon en deed dat over het voer van de hond. (niet te veel ivm diarree) de rest ging in kleine porties in de vriezer. (soep kun je immers ook invriezen) Het lamsvet knipte ik fijn en ging ook door het voer.
Indien je slager zelf zult maakt en dus varkenskoppen aangeleverd krijgt, kun je vragen of hij de oren wil afsnijden en deze wil roken in de rookkast waar hij ook de hammen/worsten in rookt. (meestal doen ze dit nog bij een ambachtelijke slagerij)
Wij verkochten deze voor € 0.50 en ze vlogen de deur uit. (Het blijft voor een slager slachtafval, dus op deze manier kan hij er nog een 'klein' centje aan verdienen)

Vind het een vreemde zaak wat je geleerd heb. ???Het bot koken of grillen.Daar verander je toch het bot mee tot een levens gevaarlijk iets om te geven.
Kan mij nauwlijks voorstellen dat dit je zo geleerd is :o
Door Pinokio
#170294
Ik ben hier niet om een strijd aan tegaan hoor!

Maar ff een reactie over BSE en het ruggemerge. De T-bone steak heeft een bot in de vorm van de letter T. Het middelste van de T is, jawel: een gedeelte van het ruggemerg.

Wat ik me nu afvraag is: Waarom zijn de meningen hierover toch zo verdeeld!

Iemand zei tegen mij, dat brokjes helemaal niet goed zijn voor de tanden/tandvlees, terwijl dit toch wel degelijk waar is. Brokjes zijn hard en masseren het tandvlees, net zoals we ook met onze eigen tandenborstel doen. Ik wil graag meer weten over de voeding, omdat ik niet k&k maaltijden wil gaan geven. Hetgeen wat ik tijdens mijn studie heb geleerd is, dat de hond geen wolf meer is. De hond wordt al zo lang met voer gevoerd, dat door mensenhanden is gemaakt, dat het niet altijd gezond hoeft te zijn om weer terug naar de natuur te gaan. Er zijn een aantal bacterien in de darm verdwenen, die bij de wolf nog wel aanwezig zijn. Deze (goede) bacterien zijn nodig om vers vlees en bacterien uit kadavers te bestrijden om niet ziek te worden.

Is het dus nog wel zo goed om vers vlees te geven?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#170296
Pinokio schreef: Ik ben hier niet om een strijd aan tegaan hoor!

Maar ff een reactie over BSE en het ruggemerge. De T-bone steak heeft een bot in de vorm van de letter T. Het middelste van de T is, jawel: een gedeelte van het ruggemerg.

Wat ik me nu afvraag is: Waarom zijn de meningen hierover toch zo verdeeld!

Iemand zei tegen mij, dat brokjes helemaal niet goed zijn voor de tanden/tandvlees, terwijl dit toch wel degelijk waar is. Brokjes zijn hard en masseren het tandvlees, net zoals we ook met onze eigen tandenborstel doen. Ik wil graag meer weten over de voeding, omdat ik niet k&k maaltijden wil gaan geven. Hetgeen wat ik tijdens mijn studie heb geleerd is, dat de hond geen wolf meer is. De hond wordt al zo lang met voer gevoerd, dat door mensenhanden is gemaakt, dat het niet altijd gezond hoeft te zijn om weer terug naar de natuur te gaan. Er zijn een aantal bacterien in de darm verdwenen, die bij de wolf nog wel aanwezig zijn. Deze (goede) bacterien zijn nodig om vers vlees en bacterien uit kadavers te bestrijden om niet ziek te worden.

Is het dus nog wel zo goed om vers vlees te geven?


Als ik jou was vroeg ik mijn studiegeld terug

::)
Door k9-nero
#170301
begrijp ik nou uit deze topic dat varkensoren niet goed zijn voor het gebit van een hond en dat er een hond mogelijk jeuk van kan krijgen.

Mijn mechelaar krijgt elke dag versvoer en 's avonds voordat hij zijn kennel in gaat een varkensoor. Hij krabt erg veel, maar heeft geen vlooien of iets dergelijks. Zou dat kunnen dat het van het varkensoor komt.

Ben benieuwd wat jullie reactie is
Door karray
#170302
masseren het tand vlees??????
Sorry maar ik moet hier dus vreselijk hard om lachen. Je had de gebitten moeten zien toen de honden nog op de brok zaten.Mijn Cate, die slikte ze gewoon in,en dan nog die grote brokken van Pro plan large breed .

Maar voor mij mag je gewoon door gaan met de brok hoor.Je zal vast gelijk hebben, al fat vers, dat staat veel te dicht bij de natuur.
Daar is het dartmstelsel van de hond toch zo veel door veranderd ??? ::)
Door Lizzy
#170303
Pinokio schreef: Ik ben hier niet om een strijd aan tegaan hoor!

Maar ff een reactie over BSE en het ruggemerge. De T-bone steak heeft een bot in de vorm van de letter T. Het middelste van de T is, jawel: een gedeelte van het ruggemerg.

Wat ik me nu afvraag is: Waarom zijn de meningen hierover toch zo verdeeld!
Geld. Macht. Geld. Macht.
Iemand zei tegen mij, dat brokjes helemaal niet goed zijn voor de tanden/tandvlees, terwijl dit toch wel degelijk waar is. Brokjes zijn hard en masseren het tandvlees, net zoals we ook met onze eigen tandenborstel doen.
Klopt. Brokken zijn om meerdere redenen niet goed voor het gebit. Ergo, brokken verzieken het gebit.
Ik wil graag meer weten over de voeding, omdat ik niet k&k maaltijden wil gaan geven.
Wat bedoel je hiermee? Wat zijn K&K maaltijden?
Hetgeen wat ik tijdens mijn studie heb geleerd is, dat de hond geen wolf meer is.
Ik sluit me bij Angelique aan: je studiegeld terugvragen! Want jemig, wat verspreiden ze daar een hoop onzin zeg!
De hond wordt al zo lang met voer gevoerd, dat door mensenhanden is gemaakt, dat het niet altijd gezond hoeft te zijn om weer terug naar de natuur te gaan. Er zijn een aantal bacterien in de darm verdwenen, die bij de wolf nog wel aanwezig zijn. Deze (goede) bacterien zijn nodig om vers vlees en bacterien uit kadavers te bestrijden om niet ziek te worden.
Complete waanzin! Hoeveel jaar woont de hond bij ons? Evolutie-theorie? En over die bacterieen: absolute flauwekul. Dit heeft niets met bacterieen te maken maar met het maagzuur dat een pH waarde heeft van 1. Tenminste, als een hond niet gevoerd wordt met meuk zoals brokken. De grote hoeveelheden graan in brokken (die ook kanker en tandplak enzo veroorzaken!) zorgen voor een te hoge pH waarde van het maagzuur. Deze verkeerde pH waarde veroorzaakt weer dat niet altijd alle bacterieen gedood worden.
Is het dus nog wel zo goed om vers vlees te geven?
Ja.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 20 sep 2004, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#170305
Pinokio schreef: Ik ben hier niet om een strijd aan tegaan hoor!

Maar ff een reactie over BSE en het ruggemerge. De T-bone steak heeft een bot in de vorm van de letter T. Het middelste van de T is, jawel: een gedeelte van het ruggemerg.

Wat ik me nu afvraag is: Waarom zijn de meningen hierover toch zo verdeeld!

Iemand zei tegen mij, dat brokjes helemaal niet goed zijn voor de tanden/tandvlees, terwijl dit toch wel degelijk waar is. Brokjes zijn hard en masseren het tandvlees, net zoals we ook met onze eigen tandenborstel doen. Ik wil graag meer weten over de voeding, omdat ik niet k&k maaltijden wil gaan geven. Hetgeen wat ik tijdens mijn studie heb geleerd is, dat de hond geen wolf meer is. De hond wordt al zo lang met voer gevoerd, dat door mensenhanden is gemaakt, dat het niet altijd gezond hoeft te zijn om weer terug naar de natuur te gaan. Er zijn een aantal bacterien in de darm verdwenen, die bij de wolf nog wel aanwezig zijn. Deze (goede) bacterien zijn nodig om vers vlees en bacterien uit kadavers te bestrijden om niet ziek te worden.

Is het dus nog wel zo goed om vers vlees te geven?


Renate,
wij willen ook geen strijd aangaan met jou. Maar je bent net een kwartiertje lid en je begint al direct allerlei adviezen te geven die geen enkele barfer zal onderschrijven.
Lees je eerst eens in, in waar deze site voor staat en wat de achtergronden zijn. Als je je hebt ingelezen, staat iedereen hier open voor discussie, nieuwe inzichten e.d. Maar ga geen onzin over brokken en botten verkondigen....daarvoor is dit forum niet bedoeld.
Door Lizzy
#170317
Peet schreef:

Renate,
wij willen ook geen strijd aangaan met jou. Maar je bent net een kwartiertje lid en je begint al direct allerlei adviezen te geven die geen enkele barfer zal onderschrijven.
Lees je eerst eens in, in waar deze site voor staat en wat de achtergronden zijn. Als je je hebt ingelezen, staat iedereen hier open voor discussie, nieuwe inzichten e.d. Maar ga geen onzin over brokken en botten verkondigen....daarvoor is dit forum niet bedoeld.
Nou, Renate heeft zich al weer afgemeld. Blijkbaar geen behoefte om iets te leren..... Jammer he, dat ze zoveel onzin bij zo'n studie verspreiden.... Want deze onzin wordt weer aan vele hondenbaasjes verspreid.... :'(
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 20 sep 2004, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door k9-nero
#170318
maar klopt het wel wat er gezegt werd over varkensoren, dat deze eigenlijk niet zo geweldig zijn als men zegt en dat ze mogelijk jeuk kunnen veroorzaken
Door Lizzy
#170319
k9-nero schreef: maar klopt het wel wat er gezegt werd over varkensoren, dat deze eigenlijk niet zo geweldig zijn als men zegt en dat ze mogelijk jeuk kunnen veroorzaken
Ja, dat klopt zeker. Ik wilde zojuist op jouw vraag gaan reageren. Als ik jou was zou ik die dingen niet meer geven. Misschien gaat de jeuk wel vrij snel over! En zo niet: ik zou ze toch sowieso niet geven... Want varkensvlees is gewoon niet zo goed voor honden. En het is mij in ieder geval altijd nog onduidelijk of ze nu wel of geen chemische troep bevatten om te conserveren. Beter geef je een stukje stokvis of gedroogde pens, vind ik.
Door k9-nero
#170321
stokvis en gedroogde pens haal je ook gewoon in de dierenspeciaal zaak ?

ik gaf eigenlijk een varkensoor om de hond toch te laten kauwen is stolvis en gedroogde pens daar ook goed voor?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door