Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1642929
flin schreef: 0,6 tot 2 IU/1.47 mg per kg kat per dag (IU naar mg is niet exact)
4.5 kg kat = 2.7 - 6.6 mg vit. E per dag uit alle vlees, en/of supplementen

(Nat Research Council, Mayer, enz)

  voor huid en vachtproblemen wordt ongeveer 50 - 100 IU per dag aanbevolen

Dus eigenlijk moet je de hoeveelheid vit. E in milligrammen per vlees/bot/orgaansoort weten en die dan met een schuin oog in de gaten houden bij het voeren? Of geldt ook voor vit. E, zoals voor al het andere ook, dat het wel goed zit wanneer je (normaal gezonde) hond of kat zijn 4 of meer diersoorten over twee weken verspreid te eten krijgt?

Sorry, ben gewoon nieuwsgierig hoor, naar aanleiding van dit topic. Ik kan ook best zelf eens een keer gaan googelen op vitamine E, maar heb het nogal druk momenteel, dus als bij jou de antwoorden spontaan naar boven borrelen, dan laat maar komen... :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#1642935
Lizzy schreef: Ik geloof er eerlijk gezegd niet zoveel van, dat dit waar is, wat R. van der Molen hier schrijft. Ik zal morgen het boek "dog nutrition requirement" erbij pakken maar er raken bijv. wel degelijk teven onvruchtbaar door een tekort aan vitamine E in de voeding.
Mogelijk dat het niet klopt maar dan vraag ik me af waar hij dat vandaan heeft dat dat zo stellig wordt neergezet. Hij maakt helaas geen gebruik van bronvermeldingen.
Maar als het niet zo is, hoe kan een (wilde) hond dan, als vit. E voornamelijk in plantaardige olieën voorkomt, op een natuurlijke manier in zijn behoefte aan vit. E  voorzien?
Door flin
#1642947
Anne in Duitsland schreef: Dus eigenlijk moet je de hoeveelheid vit. E in milligrammen per vlees/bot/orgaansoort weten en die dan met een schuin oog in de gaten houden bij het voeren?
'k heb 't zo ongeveer een keer nagerekend , ja
mits je dan weer veel vet zou geven of vette vis, dan kant weer aangepast moeten worden
Of geldt ook voor vit. E, zoals voor al het andere ook, dat het wel goed zit wanneer je (normaal gezonde) hond of kat zijn 4 of meer diersoorten over twee weken verspreid te eten krijgt?
over honden kan ik niet spreken, dat zijn nog geen katten  ::) (nieuw Martin + John / dat-zeg-ik-Gamma-T-shirt)
't zal vast wel goedzitten, mits je 'natuurlijk' voert, 'k geloof niet dat we dat allemaal voorelkaar krijgen (al doen we allemaal onze best)
vandaar dat 'k er wel n's op gerekend heb (al is dat ook geen zaligheid met alle verschillende waardes etc)

maar; mijn katten krijgen zoveel mogelijk elke maaltijd kompleet, van 't liefst 1 diersoort, zoals de natuur 't bedoelde
weinig vis, geen rund en weinig tok-tok
Sorry, ben gewoon nieuwsgierig hoor, naar aanleiding van dit topic. Ik kan ook best zelf eens een keer gaan googelen op vitamine E, maar heb het nogal druk momenteel, dus als bij jou de antwoorden spontaan naar boven borrelen, dan laat maar komen... :biggrin2:
nieuwsgierig is leuk!
Door flin
#1642954
pike schreef: Mogelijk dat het niet klopt maar dan vraag ik me af waar hij dat vandaan heeft dat dat zo stellig wordt neergezet. Hij maakt helaas geen gebruik van bronvermeldingen.
Maar als het niet zo is, hoe kan een (wilde) hond dan, als vit. E voornamelijk in plantaardige olieën voorkomt, op een natuurlijke manier in zijn behoefte aan vit. E  voorzien?
er zit in vlees ook vit E, en waarschijnlijk genoeg ...

kipje/rug vlees en vel: 0.37 mg per 100 gram:
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/c ... ut_edit.pl
Door Lizzy
#1642989
pike schreef: Mogelijk dat het niet klopt maar dan vraag ik me af waar hij dat vandaan heeft dat dat zo stellig wordt neergezet. Hij maakt helaas geen gebruik van bronvermeldingen.
Maar als het niet zo is, hoe kan een (wilde) hond dan, als vit. E voornamelijk in plantaardige olieën voorkomt, op een natuurlijke manier in zijn behoefte aan vit. E  voorzien?
Uit vlees en organen en knollen/zaden/noten. Volgens mij is de vitamine E behoefte ook weer afhankelijk van andere dingen zoals het gebruik van vetzuren. En ik vermoed dat wild vlees beter scoort op vetzurengehaltes dan bio-industrievlees. Ik zoek het er vandaag even bij.
Door susan01
#1643019
Butch schreef: Een website waarin staat dat de enterococcus faecium wordt toegevoegd aan de brok omdat het zo'n goed probiotica zou zijn lijkt me niet echt betrouwbaar. Lees maar eens hier wat voor beestje dat is:
http://www.mcl.nl/Downloads/343/factshe ... ni2007.pdf
Eerlijk gezegd geloof ik dan de rest ook niet meer.  ;)
Dit is een leuk onderzoek bij mij uit de beurt maar het is gericht op mensen.

Wat doet "enterococcus faecium" en probiotica in het algemeen (bijv. Euk@nub@ met hun Prebiotic FOS) bij honden eigenlijk?
Door Butch
#1644032
Het maakt niet uit of het gericht is op mensen of honden. Die fabrikant beweert dat de enterococcus faecium een probiotica is en stopt het in dat voer, maar in werkelijkheid is het een bacterie die gemene infecties kan geven.

Ik citeer dogsloversgold uit hun ingredientenlijst:

'Enterococcus Faecium: Werkzaam natuurlijk micro-organisme beter bekend onder de naam Probiotica. Gezonde bacterie die de spijsvertering en een gezonde bacterie balans bevorderd. Effectief in stressvolle situaties zoals bij reizen en algehele nervositeit. Onmisbaar ingrediënt in droogvoeders.'

en in dat artikel van het medisch centrum Leeuwarden staat:

'De Enterococcus faecium (E. faecium) is een bacterie die tot de normale menselijke darmflora behoort.
Vrijwel iedereen is dan ook drager van deze bacterie. E. faecium staat niet bekend als een
bacterie die pathogeen (ziekmakend) is.
De E. faecium is een bijzonder robuuste bacterie. In het spijsverteringskanaal overleeft hij hoge concentraties
zuur; hij is ook bestand tegen zout. Gewone huishoudelijke reinigingsmiddelen hebben weinig invloed
op de E. faecium. De bacterie overleeft ook 'in de omgeving', dus op meubelen, vloeren, etc. Bij bacteriekweken
van wonden wordt de E. faecium zelden aangetroffen. Als dat wel gebeurt, zijn de wonden
zelden ontstoken. Doorgaans is het dus een goedaardige bacterie.
De E. faecium staat echter bekend als 'opportunist'. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen stammen
van de E. faecium ontstekingen veroorzaken. Met name patiënten met een verminderde weerstand lopen
wat dat betreft risico's. 'Risicopatiënten' zijn doorgaans al ernstig ziek. Vaak gaat het om een ziekte die de
normale weerstand ernstig heeft ondermijnd. Deze patiënten hebben vaak al langere tijd in het ziekenhuis
doorgebracht en gebruiken vaak al antibiotica. E. faecium kan dan zijn kans schoon zien om ziekenhuisinfecties
te veroorzaken. Het gaat daarbij om ontstekingen van de urinewegen, de bloedbaan, de buik, of de
huid.'

Niet een bacterie die bij gezonde mensen/dieren veel kwaad kan, maar zeker geen bacterie die je toe wilt voegen aan de voeding. Dit is gewoon een poepbacterie. Is dit toegevoegd omdat veel honden graag poep eten of zo??
Maar het is dus absoluut géén probiotica. Dat zijn namelijk bacterien in je darmen die noodzakelijk zijn voor de goede darmwerking. Ook al doe je niet veel aan yoghurt/probiotica drankjes of andere producten, die bacterien heb je gewoon. Alleen als de darmwerking niet goed is kan het helpen om die extra toe te voegen aan de voeding.
Door susan01
#1646078
Butch schreef: Het maakt niet uit of het gericht is op mensen of honden.......
Je bedoelt dus dat de bacterie enterococcus faecium zowel bij mens als dier hetzelfde effect heeft!? Zou kunnen of is dit algemeen bekend?

We hebben het over een bacterie maar om even iets aan te geven qua verschil......de stofwisseling (metabolisme) verschilt per organisme en veel virussen, bacterieën en parasieten hebben een stofwisseling die verschilt van de stofwisseling van het menselijk lichaam. Het metabolisme van de hond gaat bijvoorbeeld veel efficiënter om met vetten dan bij ons mensen.
Laatst gewijzigd door susan01 op wo 09 jun 2010, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door daanentous
#1646146
Ik heb dit topic met interesse gevolgd en zelf ook wat onderzoek gedaan en het is me opgevallen dat diverse pro biotica merken (waaronder bv Orthica, en de Probio Forte van de Groene Os) ook Enterococcus Faecium gebruiken. Er staat in het  bepaalde stammen in uitzondelijke situaties ontstekingen kunnen veroorzaken, maar er staat ook dat deze bacterie tot de normale (menselijke) darmflora behoort. Ik meen dat er een paar jaar geleden ook onderzoek is gedaan naar pro biotica bij reeds zieke mensen en dat daar toen ook mensen aan zijn overleden. Maar dat betekend toch ook niet dat alle pro biotica  voor iedereen gevaarlijk zijn of dat het geen pro biotica zijn?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen voorstander van brokken, (voer al jaren vers en raad het ook iedereen aan), maar in de winkel waar ik werk verkopen we wel DLG en ik wil graag zoveel mogelijk weten over het product dat ik verkoop. Het gaat mij dus ook niet om brok: goed of slecht, daar ben ik allang over uit, maar ik vraag me af of en hoe gevaarlijk deze bacterie in de praktijk is.
Door Butch
#1647874
Ik vind gewoon dat je op moet passen met aannames. 'Er staat probiotica op, dus het zal wel heel goed zijn' vind ik gewoon te kort door de bocht. Vroeger was 'light' in, alles wat 'light' was zou goed voor de lijn zijn. Of sterker nog, mesnen denken dat 'light' ook gezond betekent. Integendeel.'Nu weten we dat light producten eerder het tegengestelde effect heeft op de lange termijn.
Ik heb sterk de indruk dat veel mensen probiotica nemen, omdat het goed voor ze zou zijn, maar als je dan gaat vragen wat hun klachten waren, dan krijg je als antwoord dat ze eigenlijk geen klachten hadden. Kijk, dan hoef je ook geen probiotica te nemen.
Die E. Faecius die erin zit, heeft vrijwel iedereen. Dat is een commensaal. Dus waarom moet je dat extra slikken? En dan is het ook nog eens een beestje die bij zwakke mensen (en waarom bij zwakke honden niet?) lelijke infecties kan geven. En dan gaan we dus probiotica en E.Faecius geven aan zwakke mensen/honden omdat het zo goed zou zijn. Lijkt mij niet echt lekker.

dit is trouwens interessant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Probioticum

Hier wordt ook de E.Faecius helemaal niet genoemd als bewezen probioticum.

Zelfs danone kon zijn gezondheidsclaims niet waarmaken met Actimel en moet flink dokken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door