Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#1440262
diergedrag schreef: De onderzoeken zijn uitgevoerd in Italie en Amerika (als ik het wel heb) en de zwerfhonden en zogenaamde feral dogs leven van afval van mensen.
Incidenteel zullen honden echter wel degelijk jagen want mijn voormalige zwerfhond doet het (hij dood ook echt alleen maar om het dan ook op te eten).
Ik dacht dat Gunter Bloch uit zijn bestudering juist had gezien dat de verwilderde zwerfhonden zélf jaagden en nauwelijks tot géén zwerfafval aten. Wel zat naar mijn mening deze roedel in een gebied met veel konijnen en vogels en waren ze schuw van mensen, waardoor ze de stranden meden.
Maar het is al lang geleden dat ik "lessen" van hem had en dat ook nog eens in het Duits, dus misschien heb ik het wel verkeerd onthouden.
Door Allard
#1442656
diergedrag schreef: De onderzoeken zijn uitgevoerd in Italië en Amerika (als ik het wel heb) en de zwerfhonden en zogenaamde feral dogs leven van afval van mensen.
Incidenteel zullen honden echter wel degelijk jagen want mijn voormalige zwerfhond doet het (hij dood ook echt alleen maar om het dan ook op te eten).
Die onderzoeken zijn o.a. in Italië en de VS uitgevoerd. Ook uit  Duitsland, Canada en uit voormalige Oostbloklanden weet ik van het bestaan van dergelijke onderzoeken.

Interessant is de opmerking hierboven: de voormalige zwerfhond jaagt (soms?) ook nog. Kun je daar meer over vertellen? Wanneer doet hij dat, is dat gelinkt aan een bepaald tijdstip ('s nachts, overdag), doet hij het uitsluitend wanneer hij honger heeft, of grijpt hij wanneer hij denkt de kans te hebben een prooi te verschalken deze en schakelt hij dan direct over op zijn jacht modus?

Is de hond een volledige zwerfhond of is hij misschien te herleiden dat hij ooit gekruist is geweest met een jachthond? (dat is: lijkt de hond misschien op een jachthonden soort?)

Zijn er nog andere mensen op dit forum die een dergelijke ervaring met hun voormalige zwerfhond hebben?

Weet iemand of hierover literatuur bestaat, zo ja, waar deze is te vinden?

Ik ben erg benieuwd naar de reacties!

vr. gr.
Door joo-tje
#1442721
Over het niet samenwerken tijdens de jacht...ik sprak eens met een Poolse man met een prachtige enorm grote weimaraner. Hij jaagde op herten met deze weimaraner en nog een aantal andere weimaraners. Deze werkten samen tijdens de jacht. Geheel zelfstandig maar wel samen. De een dreef het dier op, de andere sloten het in en ga zo maar door. Dus ook onze `huis`honden  blijken nog steeds te kunnen samenwerken.
Door claudiaB
#1442765
Jaren geleden hebben mijn bouviers 4 stuks een wilde haas gepakt.  :-\
Ze deden dit door het dier te omcirkelen en in te sluiten.
Ondanks de gruwelijke dood van de haas, was het boeiend om te zien hoe de bouviers samen werkten.
Hoe verklaar je deze aktie??? mijn inziens toch een georganiseerde jacht.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1443629
Heel veel honden zijn gezelschapshonden, die zie je geen prooi vangen. Dan heb je de jachthonden nog en die werken ook bij lange na niet zoals de wolf.
Ik denk dat er heel wat gezelschapshonden zijn die WEL een prooi vangen. En de jachthonden gaan de prooi op bevel ophalen. Ik denk dat hier een groot verschil in zit. En dat de jachthonden niet samenwerken als de wolf betwijfel ik. Onze jachthond werkt echt samen met de andere jachthond in het jachtgenootschap. Als er een stuk wild is aangeschoten en deze nog kan lopen of vliegen moeten ze erachteraan en dan werken ze echt samen. Ze zullen het dier nooit doden. Dat is uit den boze. Dat mogen onze jachthonden niet en dat zullen ze niet doen.
Ook zal onze hond nooit zomaar wild achter na jagen. Hij kan het gewoon laten lopen ook al ziet hij en ruikt hij ze. Maar ik denk dat hij meer dan genoeg aan zijn trekken komt tijdens de echte jacht (als hij ook echt het wild mag apporteren, opsporen) En dat hij daardoor het verder met rust laat.

Het jachtinstinct zit in elke hond, in welke vorm dan ook.
Laatst gewijzigd door WillyP op wo 09 dec 2009, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#1443770
WillyP schreef: Ik denk dat er heel wat gezelschapshonden zijn die WEL een prooi vangen. En de jachthonden gaan de prooi op bevel ophalen. Ik denk dat hier een groot verschil in zit. En dat de jachthonden niet samenwerken als de wolf betwijfel ik. Onze jachthond werkt echt samen met de andere jachthond in het jachtgenootschap. Als er een stuk wild is aangeschoten en deze nog kan lopen of vliegen moeten ze erachteraan en dan werken ze echt samen. Ze zullen het dier nooit doden. Dat is uit den boze. Dat mogen onze jachthonden niet en dat zullen ze niet doen.
Ook zal onze hond nooit zomaar wild achter na jagen. Hij kan het gewoon laten lopen ook al ziet hij en ruikt hij ze. Maar ik denk dat hij meer dan genoeg aan zijn trekken komt tijdens de echte jacht (als hij ook echt het wild mag apporteren, opsporen) En dat hij daardoor het verder met rust laat.

Het jachtinstinct zit in elke hond, in welke vorm dan ook.
Denk maar even aan een meute jachthonden.
En verder heeft mijn lomp-gebouwde berner een aantal weken geleden een konijn gevangen, een andere hond haalde de cavia van mn kleinkinderen uit de kooi  :'( :'( , en mijn bastaard vlinderhondje maakte korte wetten met elke muis die mijn tuin durfde te betreden..
Mijn huishonden hebben echt nog wel jachtinstinct.
Verder vinden ze het heerlijk om zich in kadavers te wentelen , eten ze ook nog paardenvijgen en koeienvlaaien en dragen geen jurkjes en petten.

Kortom, om aan de topictitel te voldoen: Mijn honden zijn nog hond  :yes: :yes:
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1444183
Mijn honden zijn nog hond  yes yes
Precies. Die van ons ook!!

Maar ik denk wel dat er heel wat mensen zijn die hun honden behandelen alsof het mensenkinderen zijn. Dan is een hond geen hond meer!

Je ziet wel eens van die rare programma´s op tv waar ze met hun honden gaan eten bij een hondenrestaurant, kleertjes kopen omdat ze het mooi vinden. Hoe ver ga je om een hond op ons te laten lijken.

Ik in ieder geval niet.
Door diergedrag
#1444215
Allard schreef: Die onderzoeken zijn o.a. in Italië en de VS uitgevoerd. Ook uit  Duitsland, Canada en uit voormalige Oostbloklanden weet ik van het bestaan van dergelijke onderzoeken.
Heb je titels van de onderzoeken uit Duitsland, Canada en de voormalige Oostbloklanden?

Lil, heb je meer info over het onderzoek van Gunter Bloch?

Het is een kruising Ca de Bestiar (denk ik) en dat is een hond die op de Balearen bij kuddes wordt gebruikt, maar mogelijk zit er toch Podenco in en dat is een jachthond. Hij jaagt heel duidelijk op zicht.
Hij jaagt niet tijdsgebonden maar gaat er wel heel graag in de schemer of in het donker vandoor om te gaan struinen. Hij heeft het voornamelijk op vogels voorzien, grijpt er een (hij heeft ook een paar keer een watervogel uit een sloot gevist) en vlucht naar een veilige plek (ver weg van mensen) om hem op te eten. Hij eet ook alles op, hij doodt nooit zomaar. Als hij achter een haas aangaat oid dan stopt hij na een paar honderd meter en laat het dan ook helemaal zitten dus hij is niet opgefokt meer of gaat lopen zoeken oid. Dus als het te snel is dan laat hij het verder zitten en komt terug. Het is geen hond die gefocust is op vogels of andere mogelijke prooien maar als hij inschat dat hij hem kan pakken (en alleen dan eigenlijk) dan gaat hij ervoor.
Helaas heeft hij ook ('s avonds) een keer een schaap gedood en stond aan de achterpoot te eten toen ik hem betrapte.
Wat me aan hem opvalt is dat hij nooit met andere honden samen jaagt.

Een paar keer heb ik hem zien lopen bij zijn schooieracties en dan is het ook echt weer een zwerfhond om te zien. Ik kan het niet goed uitleggen. Het is een bepaalde draf die ik kenmerkend vind.
Interessant is de opmerking hierboven: de voormalige zwerfhond jaagt (soms?) ook nog. Kun je daar meer over vertellen? Wanneer doet hij dat, is dat gelinkt aan een bepaald tijdstip ('s nachts, overdag), doet hij het uitsluitend wanneer hij honger heeft, of grijpt hij wanneer hij denkt de kans te hebben een prooi te verschalken deze en schakelt hij dan direct over op zijn jacht modus?

Getrainde jachthonden is natuurlijk heel wat anders.
Honden werken wel degelijk samen, zelfs met mensen. Ik vind het grappig om te zien dat als ik hier met een stel honden buiten ben, ze het vee uit zichzelf met rust laten maar als ik een dier pak dan vallen ze 'mee aan'. Ze hebben ook als groep wel eens een rat omgelegd. Maar ik heb zelf nog nooit honden als groep (gelukkig) georganiseerd zien jagen zoals je van wolven in films ziet. Een prooi uitputten, omsingelen en deels van achter, deels in de nek aanvallen, neerhalen en doden.
Bij honden maakte dat op mij een meer ongeorganiseerde indruk van: van alle kanten aanvallen, maar inderdaad wel omcirkelen.
Jo-otjes verhaal daarentegen geeft aan dat honden het wel degelijk doen!
Gebruikersavatar
Door pike
#1444237
Het feit dat gedomesticeerde (zwerf)honden in een groep minder georganiseerd  jagen dan bijv. wolven, kan ook te maken hebben met het feit dat ze het niet van jongs af aan geleerd hebben. Het jachtinstinct is aangeboren, maar hoe te jagen en te doden niet. De jonge wolven leren van hun ouders en/of oudere familieleden hoe en waarop te jagen en hoe te doden. Onze honden missen die opleiding en doen alleen wat hun instinct hen ingeeft, nl. jagen. Maar dat maakt ze nog niet minder hond. Een man die niet geleerd heeft hoe zijn eigen potje te koken is ook nog steeds een mens.  :biggrin2:
Door bloemetje
#1444243
Jagen doen mijn heren ook nog. Samen ook nog! Maar helaas, ze zijn altijd net te laat of te traag  ::). Maar wie weet wat ze doen als ze wel iets vangen.. Dat durf ik niet te zeggen.  :o 8) ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#1446670
diergedrag schreef: Wel of niet jagen en hoe maakt een hond toch niet minder hond? Maar een hond is geen wolf.
Nee natuurlijk maakt dat geen verschil. En volgens mij heeft niemand hier gezegd dat een hond een wolf is  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door