Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#1388213
Even een vraagje. Ik denk dat ik een menu heb wat compleet is en waaraan ik geen olie meer hoef toe te voegen. Denk ik dus... In het verleden gaf ik theunisbloemborage-olie en tarwekiemolie, momenteel dus niets. Eén van mijn honden heeft een zeer ernstig huidprobleem gehad. Waardoor is voor mij en de dierenarts een vraagteken. Om een lang verhaal van (homeopatische) probeersels kort te maken: ik heb uiteindelijk toch voor een prednisonkuur moeten kiezen omdat niets anders meer een halt toeriep aan de huidproblemen en het steeds erger werd. Het gaat nu heel erg goed, heb het menu sinds begin september aangepast (veel meer wild, gevogelte en vis en veel minder vlees van boerderijdieren en groentemix).

Mijn honden eten nu voornamelijk gevogelte, wild en vis (zeg maar zo'n 70% van het totale menu; de rest bestaat uit boerderijdieren en groentemix). Heel bewust hiervoor gekozen vanwege dus de huidproblemen. Gevogelte bestaat uit eend, fazant, parelhoen, patrijs, kip, kalkoen, struisvogel; wild bestaat uit haas, hert/ree, konijn en vis bestaat uit zalm, makreel, sardientjes en panharing. De sardientjes en panharing voer ik compleet. Totaal eten ze per hond ruim 7 kg per week waarvan 1 kg uit vis bestaat. Totaal bestaat uit 3000 gram bevleesd bot, 1000 gram vis, 1500 gram spiervlees, 500 gram pens, 500 gram divers orgaan, 250 gram lever en 375 gram groentemix.
Verder krijgen ze als toevoegingen (niet meegerekend in menu) 3 x per week een eitje, 2 x per week een eetlepel fijngemalen noten (amandelen, walnoten en hazelnoten) en 2 x per week een eetlepel fijngemalen pitjes (pompoen, pijnboom en zonnebloem). Tot slot een paar keer per week een theelepel gedroogde brandnetelpuntjes en gedroogde Japanse zeegroenten en wat zuivel (kwark, huttenkäse, yoghurt, karnemelk of biogarde).

Het gaat momenteel heel erg goed met mijn hond, maar ben nu ook nog maar net van die prednisonkuur af. Ik wil eigenlijk geen olie toevoegen uit angst voor een nieuwe huidreactie maar aan de andere kant ben ik weer bang voor een tekort. Allebei mijn honden vinden het trouwens geweldig (ze staan nu ruim een half jaar op barf) en eten werkelijk alles met smaak, ook de groentemix en zeker de vis (is wel favoriet).

Ik denk als ik een olie bij kan/moet geven, dat dat een omega 3 olie zou moeten zijn en in dat geval visolie (Doils?) maar... ik denk met bovenstaande dat ze genoeg aan omega 3 binnenkrijgen. Maar is dat ook daadwerkelijk zo? Twijfel, twijfel...Heel graag jullie ideeën hierover en alvast bedankt.
#1388218
In jouw geval en met wat jij allemaal voert: hoef je geen olie toe te voegen. Ook geen omega 3/visolie. Met vis, groenten, algen, noten, wild krijgt je hond voldoende omega 3 en omega 6 vetzuren binnen. Ik zou zelf geen olieen geven. Al zeker geen plantaardige olieen. Maar ook visolie acht ik hier onnodig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door