Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1381133
ibbi schreef: maar een lever is groter dan een hart in een prooidier, dus waarom zou je dan minder lever geven?
Heb je ook weer gelijk in. Maar maak me nou niet gekkkkkkk
Is het erg als je dus bv best wel veel nier geeft. Ik let altijd wel op de lever hoeveelheid en doe er dan op de zin van mezelf zoveel hart en maag bij. Nier vul ik het mee aan tot de hoeveelheid die de hond nodig heeft.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1381138
ibbi schreef: maar een lever is groter dan een hart in een prooidier, dus waarom zou je dan minder lever geven?
Die vraag is ook weleens in me opgekomen.
Maar denk ook dat een wolf niet altijd hele prooidieren eet en zo qua voedingsstoffen ook weleens wisselt.
Een kat dan weer wel bedenk ik me.
Leuk joh zo'n levervraagstuk  :P
Ik houdt altijd voor lever en nier tussen de 2,5-3% aan. Want het zijn toch organen waar afvalstoffen in opgeslagen worden.
Hart, maag, tong geef ik wel meer van.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1381153
May Linn schreef: Die vraag is ook weleens in me opgekomen.
Maar denk ook dat een wolf niet altijd hele prooidieren eet en zo qua voedingsstoffen ook weleens wisselt.
Een kat dan weer wel bedenk ik me.
Leuk joh zo'n levervraagstuk  :P
Ik houdt altijd voor lever en nier tussen de 2,5-3% aan. Want het zijn toch organen waar afvalstoffen in opgeslagen worden.
Hart, maag, tong geef ik wel meer van.
IK LEES NIET MEER in dit topic. Maakt me helemaal onzeker of ik het wel goed doe  :(

Ik heb een menu dat goed gekeurd is door iemand van het NRV forum en klaarrrrr. Mijn barrels doen het er goed op en daar gaat het toch om lijkt me met rauw voeren
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1381155
*Nikki* schreef: IK LEES NIET MEER in dit topic. Maakt me helemaal onzeker of ik het wel goed doe  :(

Ik heb een menu dat goed gekeurd is door iemand van het NRV forum en klaarrrrr. Mijn barrels doen het er goed op en daar gaat het toch om lijkt me met rauw voeren
;D sorry moet er ook even om lachen, voelt als beetje leedvermaak. Dus zal het niet meer doen.

Nee maar fout is het natuurlijk niet wat je doet, daar waar jou honden het goed op doen is ook goed.
Al denk ik dat het nooit kwaad kan je ergens in te verdiepen als je iets niet zeker meer weet.
Je onzekerheid geeft aan dat je niet zeker bent van wat je voert.
En legt dit bij iemand neer van NRVforum.
Enige manier om zelf in die schoenen te gaan staan is info te verzamelen over hetgeen je onzeker maakt.
Lezen, lezen en lezen en uitproberen.
Al is dat natuurlijk je eigen keus  ;) het is altijd goed zoals je het doet  ;)
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1381180
May Linn schreef: ;D sorry moet er ook even om lachen, voelt als beetje leedvermaak. Dus zal het niet meer doen.

Nee maar fout is het natuurlijk niet wat je doet, daar waar jou honden het goed op doen is ook goed.
Al denk ik dat het nooit kwaad kan je ergens in te verdiepen als je iets niet zeker meer weet.
Je onzekerheid geeft aan dat je niet zeker bent van wat je voert.
En legt dit bij iemand neer van NRVforum.
Enige manier om zelf in die schoenen te gaan staan is info te verzamelen over hetgeen je onzeker maakt.
Lezen, lezen en lezen en uitproberen.
Al is dat natuurlijk je eigen keus  ;) het is altijd goed zoals je het doet  ;)
Toch even gespiekt  ;D ;D ;D

Ik weet eigenlijk wel dat ik het goed doe, omdat mijn honden het er goed op doen met hoe en wat ze nu krijgen. Oké soms wat witte drollen naar een bot dag maar dat is logisch. Ze geven geen pijn aan bij het drukken dus laat ik het gewoon. Ik geef elke dag 1 vlees soort vandaar.

Het nadeel is dat ik vreselijk perfectionistisch ben. Ik lees nog steeds erg veel maar telkens staat er iets anders, over bv hoeveelheid lever, 2%, 3% of 50gr per 10kg lichaamsgewicht. Ik wil gewoon, zo en zo moet het, klaar. Geen richtlijnen  :'(
Ach ja hoe maak ik het mezelf moeilijk  :-X
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1381184
Betrapt  ;D

Das menselijk zo perfectionistisch voelen  ;) (jee wat een woord  ;D)
Maar ook menselijk en dierlijk is het ook dat niets perfect kan zijn.
Dat maakt het dan weer makkelijker accepteren voor ons.
De definitie van perfect is niet eens perfect om het lastig te maken...
(sorry soms heb ik van die buien)

Nouja zolang het voor jou goed voelt, doe je het goed!
Je moet je eigen waarheden creeëren, dan is alles niet zo moeilijk.
Een fijne nacht voor zo!
Door Lizzy
#1381319
ibbi schreef: maar een lever is groter dan een hart in een prooidier, dus waarom zou je dan minder lever geven?

Je hebt gelijk hoor, maar ik denk dat het heel lastig wordt om deze stelling te blijven hanteren, bij het voeren van onze hond. Wij moeten namelijk met meerdere dingen rekening houden.

Even wat gewichten (zo ongeveer he - ik baseer me op de gewichten van de organen die wij krijgen van onze biologische boer. Deze koeien zijn van het ras Blonde d`Aquitaine en de stier weegt ongeveer 1500 kg en de koe 1100 kg als ze volledig uitgegroeid zijn op de leeftijd van een jaar of 5, maar deze gewichten bereiken ze niet vaak. Alleen de echte fokstieren bereiken dit gewicht) van een koe, totaalgewicht + organen.

We nemen een totaalgewicht van 600 kilo want wij krijgen vlees van koeien, stieren en jongere dieren waarvan het gemiddelde gewicht zo rond de 600 kg ligt.
De pens weegt zo'n 17 kilo.
Een lever weegt zo'n 15 kilo.
Een hart weegt zo'n 5,5 kilo.
De nieren wegen zo'n 2,5 kilo.

Even omgerekend bestaat de koe over de volgende percentages organen:
Pens: 2,8%
Lever: 2,5%
Hart: 1%
Nieren: 0,5%

Dat klopt ongeveer wel want dit is in totaal 6,8% orgaan en we missen de tong, de hersenen, de lebmaag, boekmaag, ogen, etc. nog. Met dat er ook nog bij, kom je wel op 15% (deze koe bestaat wel voor ongeveer 15% uit organen).

Met andere woorden, een prooidier ala een koe bestaat inderdaad uit meer lever dan hart. En waarom dan niet toch meer lever voeren dan hart? Nou kijk, wij kunnen heel moeilijk aan alle organen van slachtdieren komen. Hersenen worden vaak vernietigt, leb en boekmaag kun je vrijwel nooit kopen, ogen ook niet, tong is vaak te duur, etc.). En we willen toch wel iets van 15% orgaanvlees voeren. Omdat orgaanvlees zoals lever, nier, hart nou eenmaal rijk is aan vitamines en mineralen en onze honden daar (met het leven van vandaag de dag) wel behoefte aan hebben. We hebben de behoeften van de hond uitgerekend (nutrient requiremehnt of domestic animals) en als je qua orgaanvlees aan deze vitamine/mineralen behoefte wilt voldoen, moet je toch zeker wel op de 15% gaan zitten en als je veel pens voert (pens bevat veel minder voedingsstoffen dan ander orgaanvlees en zelfs spiervlees), dan moet je toch wel op zo'n 20% gaan zitten. Sommige KVV merken zeggen zelfs dat ze wel 30% orgaanvlees in het prakje moeten stoppen om aan de vitamine/mineralen behoefte te voorzien.

Je kunt je afvragen hoe een wolf dan op een gemiddeld prooidier kan overleven, aangezien deze ook maar voor 15% uit orgaan bestaat. Tja, misschien kun je wolf en hond toch wel niet 1 op 1 vergelijken? Misschien omdat een wolf gemiddeld in een schoner milieu leeft (ligt niet 24 uur per dag mee te roken en ademt geen uitlaatgassen in) en misschien omdat een wolf echt wild vlees eet, hetgeen aanmerkelijk rijker aan voedingsstoffen is dan bio-industrie vlees? Ik zou denken dat 30% gewoon echt overdreven is (orgaanvlees is vaak wel goedkoper dan spiervlees). En 15% a 20% orgaanvlees is voldoende, dat zie je ook wel aan onze BARF honden, die het daar al sinds jaar en dag uitstekend op doen. Misschien omdat wij met BARF veel afwisselender voeren.

Nou, wanneer je dus de beschikking hebt over de standaard orgaanvleessoorten (de meeste van ons komen niet verder dan lever, nier, hart, pens, tong en long waarvan we weten dat long weinig voedingsstoffen bevat), dan zul je van bepaalde orgaanvleessoorten iets meer moeten voeren. Om aan de voedingsstoffen te voldoen. Meer pens voeren is zinloos, pens is vrij arm aan voedingsstoffen, armer dan spiervlees en veel armer dan orgaanvlees als nier, lever, hart. Ga je meer lever voeren: overdoseer je gemakkelijk vitamine A. Lever is namelijk heel rijk aan vitamine A. En meer dan 5% van het totaal kun je gewoon beter niet aan lever voeren. Ook omdat lever van bio-industrie dieren een opslagplaats is voor minder gezonde stoffen (zoals bijv. medicijnen) en ook omdat je hond pikaal aan de diarree gaat van teveel lever. Nou, eigenlijk idem dito voor nier. Daar moet je ook niet al teveel van voeren. Daar moet je, in mijn ogen, ook echt niet meer van dan een procent of 5 max. voeren. Hart kun je al veel meer van voeren, zonder dat dit gelijk grote consequenties heeft. Hart is geen opslagplaats, hart is natuurlijk ook een spier (rijker aan voedingsstoffen dan spiervlees) en de gemiddelde hond gaat er niet gauw van aan de diarree.

Dus, zo vullen we die 15% a 20% orgaanvlees een beetje in. Vraag je mijn persoonlijke mening, vind ik het echt onzin om er zo'n diepgaande studie van te maken over hoeveel van orgaan X en Y je hond zou mogen hebben. Ik vind dat je het meer als een richtlijn zou moeten zien. En met lever moet je dan gewoon uitkijken dat je niet teveel gaat geven (bij meer dan 5% begint het echt op overdosering te lijken) vanwege de vitamine A.

Maar als je 20% orgaanvlees voert en je geeft 10% pens (en zoals je ziet is die 'magere' 10% pens die ik hanteer al ver boven het percentage pens waar een koe uit bestaat) en je verdeeld die resterende 10% over hart, lever, nier, tong, long, etc.: dan zit je gewoon prima. Het minimum aan lever dat je zou moeten voeren voor de vitamine A heb ik ook al een keer uitgerekend en op Barfplaats neergezet (in dit topic, voor de details: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html):
Wat weegt jouw hond? Stel, hij weegt 10 kilo maal 75 IU per kilo lichaamsgewicht = 750 x 7 dagen per week = 5250 IU nodig per week. Als we dan even uitgaan van de 25000 IU per 100 gram, dan kom je ook op een hoeveelheid lever per week van ongeveer 20 gram.

Heb ik het even uitgerekend voor Brutus. Hij weegt 32 kilo x 75 IU per dag per kilo lichaamsgewicht = 2400 x 7 dagen per week = 16800 IU per week aan vitamine A = dus dat is iets meer als 50 gram lever.  
Zoals je ziet is dat dus heel wat minder dan die 2% a 3% lever waar we het over hebben. Dus je hoeft ook niet heel erg bang te zijn dat je er te weinig van voert. Nogmaals, met die 10% pens en 10% hart, nier, lever, long: zit je prima. Die 10% gedeeld door 4 = 2.5% voor ieder. Nou, geef je de ene keer een beetje meer van het een of van het ander: zit je nog steeds goed.

Zo. Nou. Het is een heel verhaal geworden, maar leuk voor de details, toch?
Door ibbi
#1381481
:)  zeker een heel verhaal maar interessant om te lezen!

ik geef zelf minder nier dan in je eerder berekening in dit topic.  de helft van dat percentage doe ik in kippenmaagjes.  en pens doe ik minder - omdat de pup er niet zo goed op reageerd en 't niet lekker vind.
als ik zelf maal voor de katten die niet alles willen kauwen, maal ik evenveel hart als lever, beetje nier en kippenmaagjes erbij, maar krijgen ze apart nog een keer kippenhartjes in de week, dat eten ze wel op.
zo maakt iedereen toch denk een eigen afweging wat 't beste bij 't dier ook past, binnen de toelaatbare marges natuurlijk!
Door Lizzy
#1381489
ibbi schreef: :)  zeker een heel verhaal maar interessant om te lezen!

ik geef zelf minder nier dan in je eerder berekening in dit topic.  de helft van dat percentage doe ik in kippenmaagjes.  en pens doe ik minder - omdat de pup er niet zo goed op reageerd en 't niet lekker vind.
als ik zelf maal voor de katten die niet alles willen kauwen, maal ik evenveel hart als lever, beetje nier en kippenmaagjes erbij, maar krijgen ze apart nog een keer kippenhartjes in de week, dat eten ze wel op.
zo maakt iedereen toch denk een eigen afweging wat 't beste bij 't dier ook past, binnen de toelaatbare marges natuurlijk!

Juist! Dat is het grote voordeel en het idee achter het zelf samenstellen. Nier bevat overigens een leuke hoeveelheid vitamine E. Niet veel voedingsmiddelen zijn daar rijk aan. Ja, plantaardige olie maar dat bevat weer omega 6 vetzuren, hetgeen je niet in je menu wilt hebben.... Dus wanneer je geen/weinig nier voert, dan is het bijv. weer goed om bijv. groenten + rauwe gemalen noten te geven zodat de hond toch vitamine E binnen krijgt.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1381531
Thanx Lizzy
Heel duidelijk en begrijpend te lezen.

Nou heb ik nog een vraagje,
mijn 2 barfhonden krijgen meestal per dag 1 rauw vlees soort. Ze krijgen dus ook alleen vleesbot op een dag. 50/50 op zijn minst en het liefst meer richting 70/30. Nou viel me op aan Buffy, dat het dus soms krijtpoep is wat ze heeft na een bot dag. Ze heeft geen moeite met persen en geeft geen pijn aan als ze poept. Een dag later is haar ontlasting altijd weer normaal.
Ik weet, ik kan dit verhelpen door orgaan of spiervlees bij het vleesbot te doen. Maar is het eigenlijk erg als een hond krijtpoep heeft?

Sorry tt-je voor al deze vragen in jouw topic maar misschien heb jij er ook wat aan
Laatst gewijzigd door *Nikki* op wo 07 okt 2009, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1381567
*Nikki* schreef: Thanx Lizzy
Heel duidelijk en begrijpend te lezen.

Nou heb ik nog een vraagje,
mijn 2 barfhonden krijgen meestal per dag 1 rauw vlees soort. Ze krijgen dus ook alleen vleesbot op een dag. 50/50 op zijn minst en het liefst meer richting 70/30. Nou viel me op aan Buffy, dat het dus soms krijtpoep is wat ze heeft na een bot dag. Ze heeft geen moeite met persen en geeft geen pijn aan als ze poept. Een dag later is haar ontlasting altijd weer normaal.
Ik weet, ik kan dit verhelpen door orgaan of spiervlees bij het vleesbot te doen. Maar is het eigenlijk erg als een hond krijtpoep heeft?

Sorry tt-je voor al deze vragen in jouw topic maar misschien heb jij er ook wat aan
Ja, dat is een beetje het nadeel van het voeren van vleesbot op de ene dag, spiervlees op de andere dag en orgaanvlees op weer een volgende dag.... Niet alle honden doen het daar goed op. En ga je dan, om krijtpoep te voorkomen, minder vleesbot geven: ga je te weinig in z'n totaal voeren. Ik denk dat de enige manier om dit te voorkomen is toch door vleesbot meer over de maaltijden te verspreiden. En dus te combineren met vlees of orgaanvlees. Dat maakt de ontlasting stabieler (en dus ook minder krijtachtig). Is er een specifieke reden dat je persee zo wilt voeren?
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1381588
Makkelijker is eigenlijk de enigste reden  :-X :-X
Ik doe alles in portie maken elke maand voor 2 honden en 7 katten en het is gewoon makkelijker om per dag 1 soort te proportioneren.  Pure gemakzucht dus van mij.

Maar ik zit even te denken, ik kan het gewoon zo blijven proportioneren en dan gewoon bij een bot dag, het vlees van de dag erna er ook uithalen en dan de bot en bv spier gemengd verdelen over 2 dagen.


Maar kan krijtpoep kwaad? Daar ben ik erg benieuwd naar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door