Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#1362983
Laura2004 schreef: Ik lees regelmatig dat je heel erg tegen brokken bent, maar ik lees ook heeeeeeeel vaak dat je erg onzeker bent over jouw manier van voeren, hoe komt dat? Ben je zelf wel geheel overtuigd van deze voedingswijze? Want ik word totaal niet meer onzeker gemaakt door opmerkingen van dierenartsen over mijn manier van voeren, omdat ik weet dat deze manier van voeren (BARF) de gezondste en natuurlijkste manier van voeren is.

als jij je goed kan herrinneren ben ik een hond verloren aan barf vandaar mijn onzekerheid of ik het wel goed doe. of in dit geval weer ga doen merendeels is nog kvv. ben niet onzeker of barf goed voer is. daar ben ik van overtuigd
Door Laura2004
#1362996
lightning schreef: als jij je goed kan herrinneren ben ik een hond verloren aan barf vandaar mijn onzekerheid of ik het wel goed doe. of in dit geval weer ga doen merendeels is nog kvv. ben niet onzeker of barf goed voer is. daar ben ik van overtuigd
Je bent je hond niet verloren aan BARF, je bent je hond verloren door het geven van een ongeschikt bot (een bot dat hier op het forum, als sinds ik lid ben, dus ruim vijf jaar wordt afgeraden), een runderbot, runderbot staat niet gelijk aan BARF, runderbot = geen BARF, dus nog steeds snap ik niet dat je onzeker wordt, want je geeft je hond geen runderbot meer. Als jij overtuigd bent dat je je honden goed voert word je niet onzeker van opmerkingen van je dierenarts.
Door lightning
#1363020
nou sorry hoor wist niet dat je boos werd.. maar ja ben wel onzeker en nee ik geef die hond geen runderbot meer omdat die er niet meer is
Door Laura2004
#1363030
lightning schreef: nou sorry hoor wist niet dat je boos werd.. maar ja ben wel onzeker en nee ik geef die hond geen runderbot meer omdat die er niet meer is
Ik word niet zo snel boos ::), ik merk alleen iets op en ik weet dat je hond is overleden (wat ik overigens erg verdrietig en naar voor je vindt), ik had het over je andere honden, dat je die geen runderbot geeft en dat je dus om die reden geen reden hebt om onzeker te worden door een opmerking van een dierenarts..
Door lightning
#1363037
ow ok dan snapte ik je zin niet sorry :-[ nee die krijgen helemaal geen runderbotten meer.

en van mijn DA tja als je 2 honden heb met een probleem en ze blijven zeuren over brokken en ligt aan het voer... begin ik te twijfelen
Door Laura2004
#1363054
Maar waarom twijfel je dan? Ik heb ook een zieke hond, die keer op keer wat mankeert, maar dat maakt niet dat ik twijfel aan mijn manier van voeren, ik heb wel ooit getwijfeld of er niet iets mis was met haar, waardoor ze niet goed reageerde op rauwe voeding, maar niet andersom.

Jij zegt iedere keer dat je heel erg tegen brokken bent en dat het rommel is en dat dat er niet in komt bij jou, maar toch twijfel je, dat snap ik niet, vandaar mijn opmerking, want je twijfelt aan jouw manier van voeren, omdat jouw dierenarts zeurt over brokken, dan betekent het toch dat je niet geheel overtuigd bent van jouw manier van voeren, want anders zou je niet twijfelen  ;) Dat is dus wat ik bedoel.

Als ik twijfel aan iets, of het nou een manier van voeren is of een mening over een bepaald onderwerp, dan ga ik me inlezen en informatie opzoeken, zodat ik meer te weten kom over dat onderwerp en zo mijn mening kan bijstellen of kracht bij kan zetten (mijn standpunt wordt dan bevestigd), dus misschien is dat een idee voor jou, want anders blijf je altijd onzeker en als je niet genoeg weet over een bepaald onderwerp kan je je mening of overtuiging ook niet goed beargumenteren en dan kan iemand anders jou onzeker maken, zelfs met slappe argumenten die helemaal nergens op slaan.
Door lightning
#1363067
ok zal ik het anders zeggen. ik ben onzeker... hoop dat je het nu wel begrijpt :-[ ik ben altijd over een hoop onzeker en zoek vaak bevestiging. zeker als ik al minder ervaringen heb zoek ik bevestiging of ik het echt wel goed doe
Door Laura2004
#1363074
lightning schreef: ok zal ik het anders zeggen. ik ben onzeker... hoop dat je het nu wel begrijpt :-[ ik ben altijd over een hoop onzeker en zoek vaak bevestiging. zeker als ik al minder ervaringen heb zoek ik bevestiging of ik het echt wel goed doe
Van sommigen zal je simpelweg geen bevestiging krijgen en daarom moet je zorgen dat je zelf zo 'deskundig' bent dat je die bevestiging niet nodig hebt  ;)

Wat overigens niet betekent dat je nooit onzeker mag/zal zijn, maar je moet op een gegeven moment achter een beslissing staan, want je zal nooit van iedereen bevestiging krijgen, zeker niet van stugge dierenartsen.
Door lightning
#1363077
nee dat is waar. toen ik ooit vertelde dat ik vers vlees gaf aan mijn honden werd mij al gevraagd krijgen ze wel alles binnen dan? maar verder niks... heb volmondig ja hoor is zo gezond als wat. kijk maar naar mijn hond. die had altijd darm probleem en is nu over. en toen was ze wel stil
Door dogsunlimited
#1363219
Door o.a. deze beredenering en er bovenop nog eens de eeuwige vaccinatiediscussie ben ik wat jaren geleden van dierenarts overgestapt. Het feit dat jouw hond een slecht functionerende schildklier heeft, komt niet van het zelf samenstellen. Daar zijn legio andere oorzaken voor, te beginnen bij castratie, vaccinaties etc.etc. Erg van je hond met LCD, maar ook hier zijn een aantal oorzaken voor te noemen, die niet direct vers gerelateerd zijn.
Heel naar dat je jouw hond op zo'n trieste manier hebt verloren. Ik begrijp wel dat al je onzekerheid daardoor naar boven komt. Maar dat zou mij niet weerhouden om door te gaan met vers voeren. Hier gaan mijn (zieke) honden nooit meer aan de brok, zo zeker ben ik wel van mijn zaak. ;)
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op wo 16 sep 2009, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1363276
lightning schreef: hoi allemaal,

zoals een paar hier wel weten heb ik 1 hond die een schildklier probleem heeft en misschien ook cushing. we wilden eerst de schildklier medicijn doen en dan de bloedtest opnieuw. het nare is de dierenarts wil haar persee op brokken hebben. nou heeft ze jaren brokken gehad en een flinke darm probleem aan over gehouden en veel en lang prednison met die dure troep van brokken (ja sorry ben fel op brokken). heeft geen moer geholpen totdat ik barf ging proberen (door hier barfplaats) en waarempel het werkte. langzaam aan een nieuw dier geprobeerd en ze had steeds geen diarree... nou eind goed al goed. (laatste 1 jaar meer kvv gehad dan barf maar ik ga terug naar barf) maar nu lopen ze te zeuren om de lage nierwaarden en daar speciale brokken voor. ik heb pertinent geweigerd. dan was ik maar eigenwijs volgens hun maar goed. ze hebben het laten rusten,

nu is mijn anderen hond waarvan verhaal ook beetje bekend is hier met LPC beetje ingestort in mijn vakantie. veel last gehad. de dierenarts dacht aan de heupen. nou hups controle foto gemaakt gecontrolleerd met de laatste foto en haar heupen zijn perfect. kwam dus toch van de ellebogen af. (ja duhh dat wist ik al). nu wilde ze haar op de JD van hills zetten of zo. weer vieze brokken >:(.. want het kwam natuurlijk door het voer wat ik gaf. ja tuurlijk zei ik alle wolven hebben natuurlijk allemaal LPC en slecht doorvoed. ik geef dus echt geen brokken. nou zou toch beter zijn bla bla bla. nou dus ECHT NIET zei ik. maar word hier zo onzeker van. gun ik mijn honden nu het beste niet? ben ik te eigenwijs? ik ga wel starten met glucobest voor haar. en als het echt te word (valt nu wel weer mee) dan krijgt ze rymadil
Aangezien je zelf nogal onzeker bent over deze manier van voeren (vers/rauw), denk ik dat het voor jou heel goed zou zijn om een DA te zoeken die niet zo anti rauw/vers is. Want dit is dus echt een typetje DA die zijn eigen handel over jou rug wil slijten. En aangezien jij snel denkt "ohhwwww, wat moet ik nu? Doe ik het allemaal wel goed?", moet je gewoon te hard werken om te blijven voeren zoals je nu doet.

Ik zou je dus een andere DA aanbevelen. Een pro-vers DA. Dan heb je niet meer dat gezeur dat bij ieder wisje wasje die vervelende klier begint over de brokjes die jij zou moeten voeren.

Mij persoonlijk maakt het niet uit, of een DA pro of anti vers is. Al is hij of zij nog zo anti-vers. Ik ga gewoon niet in discussie. En als ik een DA tref die zo dom is wel de discussie met mij aan te gaan (en te hard aandringt), dan leg ik hem of haar binnen 2 tellen plat op de behandeltafel (metafoor voor dat ik hem of haar zo onderuit praat). En krijgt hij of zij van mij een lezing over waarom brokken gore rot troep is en waarom iedereen vers/rauw zou moeten voeren. En draai ik de zaken om. Ik heb ruim voldoende bagage (noem het kennis) over voeding om de arrogantste DA te vertellen hoe het werkelijk zit. En het interesseert me echt drie keer niks wat hij of zij daarna van mij vindt.

Maar ik herken het natuurlijk wel he, wat je daar schrijft. Want ooit was ik ook onzeker. En ooit vond ik het ook geheel niet fijn om naar de DA te moeten, die mij dan vast weer ging vertellen dat ik niet zelf het eten voor mijn honden kon maken, omdat ik geen raketgeleerde ben. Of zelfs beweert dat de klachten van mijn honden veroorzaakt worden door de voeding die ik hen geef. Ik vond dat oh zo vervelend. Om te komen waar ik nu ben: daar is tijd voor nodig. En ervaring. En inzet. Ik heb alle boeken over voeding gelezen die er zijn. En elk boek dat er geschreven wordt, nieuw, dat schaf ik aan. Ik heb Internet compleet afgestruind. En nog. Want kennis komt je niet aanvliegen. Daar moet je wel wat voor doen. En kennis is macht. Daarnaast is ervaring macht. Mijn honden (waarvan er ooit pup waren) zijn allemaal op en top gezond. Ik weet dus dat ik goed voer. Dat is geen "ik denk dat ik goed voer". Of dat ik er aan twijfel. Nee, ik weet dat ik goed voer. Ik hoef maar naar mijn honden te kijken.

Maar, nogmaals, ik begrijp best dat je beroerd wordt van zo'n DA. Dus, zoek een ander. Eentje die jou helpt bij je onzekerheid en je niet iedere keer bij je enkels probeert af te breken. En zorg daarnaast dat je kennis op doet. Dan kun jij op een gegeven moment ook naar ieder willekeurige dierenarts. Omdat jouw rugzakje voldoende vol zit met kennis, laat je je niet meer op stang jagen of onzeker maken. Het ligt dus aan je DA. En ook een beetje aan jezelf :-*.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 16 sep 2009, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#1363523
Lizzy schreef: Ik heb alle boeken over voeding gelezen die er zijn. En elk boek dat er geschreven wordt, nieuw, dat schaf ik aan. Ik heb Internet compleet afgestruind. 
Kleine kanttekening, hoewel ik het volledig met je eens ben: vergeet niet dat er legio boeken en internetgeschriften zijn die een mens vertellen dat vers voeren tekorten veroorzaakt en dat alleen brokken je hond gezond kunnen houden. Jij weet inmiddels uit ervaring dat die boeken en geschriften flauwekul verkopen, maar er zijn mensen die op het gebied van diervoeding het kaf nog niet van het koren kunnen scheiden, en die dus de antiversboeken geloven en die bij ieder boek dat vers voer promoot denken: wat zijn die mensen gevaarlijk bezig!!!
Ik merkte dat toen ik voor mijn buurvrouw op zoek ging naar Spaanstalige info op internet. Google op "carne cruda" en je belandt bij een vraag van iemand die weleens van vers voeren gehoord heeft en die nu van andere internetters wil weten wat die daarvan vinden. Van de honderd reacties zijn er dan 75 die absoluut zeker weten dat botten levensgevaarlijk zijn voor je hond (vanwege de splinters en het feit dat het geen uitgebalanceerd voedsel is)(en trouwens, de dierenarts zegt dat ook!), en de overige 25 wijzen op het gevaar van salmonella  ::). Conclusie van de vragensteller: oei, dan ga ik maar gewoon een goed merk brokken zoeken!
Bij het verzamelen van info zoeken mensen vaak in eerste instantie bevestiging van hun eigen opvattingen, dat is het probleem.
Door Lizzy
#1363771
Anne in Spanje schreef: Kleine kanttekening, hoewel ik het volledig met je eens ben: vergeet niet dat er legio boeken en internetgeschriften zijn die een mens vertellen dat vers voeren tekorten veroorzaakt en dat alleen brokken je hond gezond kunnen houden. Jij weet inmiddels uit ervaring dat die boeken en geschriften flauwekul verkopen, maar er zijn mensen die op het gebied van diervoeding het kaf nog niet van het koren kunnen scheiden, en die dus de antiversboeken geloven en die bij ieder boek dat vers voer promoot denken: wat zijn die mensen gevaarlijk bezig!!!
Ik merkte dat toen ik voor mijn buurvrouw op zoek ging naar Spaanstalige info op internet. Google op "carne cruda" en je belandt bij een vraag van iemand die weleens van vers voeren gehoord heeft en die nu van andere internetters wil weten wat die daarvan vinden. Van de honderd reacties zijn er dan 75 die absoluut zeker weten dat botten levensgevaarlijk zijn voor je hond (vanwege de splinters en het feit dat het geen uitgebalanceerd voedsel is)(en trouwens, de dierenarts zegt dat ook!), en de overige 25 wijzen op het gevaar van salmonella  ::). Conclusie van de vragensteller: oei, dan ga ik maar gewoon een goed merk brokken zoeken!
Bij het verzamelen van info zoeken mensen vaak in eerste instantie bevestiging van hun eigen opvattingen, dat is het probleem.
Ik vind, je moet beide lezen. En je eigen verstand laten werken. Maar je moet ook weten wat "de tegen partij" te zeggen heeft. Die informatie heb je ook nodig, om je mening te kunnen vormen.
Door Anne in Zweden
#1364443
Lizzy schreef: Ik vind, je moet beide lezen. En je eigen verstand laten werken. Maar je moet ook weten wat "de tegen partij" te zeggen heeft. Die informatie heb je ook nodig, om je mening te kunnen vormen.
Helemaal mee eens. Maar helaas zijn er dus veel mensen die het verhaal van "de tegenpartij" lezen en toch besluiten dat die gelijk heeft, omdat dat verhaal beter aansluit bij wat ze zelf al vermoedden - in het geval van barfen dat rauwe botten levensgevaarlijk zijn. Dat is wat ik bedoel te zeggen.

Overigens stuitte ik laatst op een weblog uit 2008 van iemand die "Voer voor carnivoren" had gelezen en op basis daarvan had besloten dat mensen die barfen allemaal geitenwollensokkendragers zijn die sterk terugverlangen naar de oertijd en die hun arme hond daaronder laten lijden (lees: omdat die rauw voer moet eten). Er werd ook door een paar versvoerders op gereageerd, maar helaas ging de discussie daardoor na een tijdje alleen nog over het gelijk en de vakkennis van deze of gene versvoerauteur, en niet over "tastbare" bewijzen dat barfen gezonder is dan brokken (minder ontlasting, geen stinkende ontlasting etc.). De blogster bleef maar zeuren dat barfen volgens haar niet meer was dan een terug-naar-de-natuurbeweging, en dat terwijl ze er dus wel behoorlijk wat over had gelezen. Ik bedoel maar.

Het wachten is op een duidelijk en helder geformuleerd standaardwerk over vers voeren dat geschreven is door een ervaringsdeskundige...  ;)
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 17 sep 2009, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sandrra
#1364538
Anne in Spanje schreef:
Overigens stuitte ik laatst op een weblog uit 2008 van iemand die "Voer voor carnivoren" had gelezen en op basis daarvan had besloten dat mensen die barfen allemaal geitenwollensokkendragers zijn die sterk terugverlangen naar de oertijd en die hun arme hond daaronder laten lijden (lees: omdat die rauw voer moet eten).
;D nou snel maar naar de winkel rennen  voor geitenwollensokken en een hutje op de hei gaan zoeken/maken. hopelijk kan ik wel op zonne-energie mijn lappie aan de gang krijgen... oh nee  :nono2: berichten doorgeven moet met de tamtam natuurlijk :larrythepothead:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door