Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door inni
#1365554
Je moet hier in Belgie 's tegen een DA vertellen dat je je hond rauw vlees (kvv snel uitgelegd) geeft.  :D  Je bent meteen gek verklaart en krijgt een hele preek over tekorten en verteringsproblemen ect. Eén DA gaf als enige commentaar "dat is dat Hollands gedoe"  (Sorry  :-[ ) .  Spijtig want 't zijn zij die onze dieren (en hun baasjes) zouden kunnen helpen om gezonder te eten (maar dan hebben ze waarschijnlijk een pak minder klanten). ;)
#1365641
inni schreef: Je moet hier in Belgie 's tegen een DA vertellen dat je je hond rauw vlees (kvv snel uitgelegd) geeft.   :D   Je bent meteen gek verklaart en krijgt een hele preek over tekorten en verteringsproblemen ect. Eén DA gaf als enige commentaar "dat is dat Hollands gedoe"   (Sorry   :-[ ) .  Spijtig want 't zijn zij die onze dieren (en hun baasjes) zouden kunnen helpen om gezonder te eten (maar dan hebben ze waarschijnlijk een pak minder klanten). ;)
Ik begrijp dat echt niet. Leert men bij diergeneeskunde dan niets over de spijsverteringsorganen van een hond? Over het verband met de wolf? Over hoe het lichaam van een hond welke voedingsstoffen opneemt? Over de voedingsstoffen waar botten en vlees uit zijn opgebouwd?

Als de barfprincipes voor mij als leek na een weekend inlezen al volkomen logisch zijn, waarom heeft zo'n dierenarts er dan zo vreselijk veel moeite mee ze te begrijpen? Oké, hij heeft er waarschijnlijk nooit iets over gelezen. Maar hij moet toch weten dat "dat Hollands gedoe" ook door normale, weldenkende dierenartsen wordt ondersteund. Vraagt zo iemand zich nooit af waar die andere dierenartsen zich mee bezighouden, en waarom, al was het maar om met hen te discussiëren over de voors en tegens?

Angstaanjagend eigenlijk, dat iemand die er toch lang voor gestudeerd heeft om dierenarts te worden, zo principieel tegen het opnemen van informatie is die een andere kijk op zijn vak kan bieden. Dat er artsen bestaan die pertinent weigeren zich verder te ontwikkelen. Vooruitgang moet toch érgens vandaan komen? Daar is de medische wetenschap - zowel de humane als de dierlijke - toch ronduit van afhankelijk?
Door Fido
#1365691
Anne in Spanje schreef: Ik begrijp dat echt niet. Leert men bij diergeneeskunde dan niets over de spijsverteringsorganen van een hond? Over het verband met de wolf? Over hoe het lichaam van een hond welke voedingsstoffen opneemt? Over de voedingsstoffen waar botten en vlees uit zijn opgebouwd?

Als de barfprincipes voor mij als leek na een weekend inlezen al volkomen logisch zijn, waarom heeft zo'n dierenarts er dan zo vreselijk veel moeite mee ze te begrijpen? Oké, hij heeft er waarschijnlijk nooit iets over gelezen. Maar hij moet toch weten dat "dat Hollands gedoe" ook door normale, weldenkende dierenartsen wordt ondersteund. Vraagt zo iemand zich nooit af waar die andere dierenartsen zich mee bezighouden, en waarom, al was het maar om met hen te discussiëren over de voors en tegens?

Angstaanjagend eigenlijk, dat iemand die er toch lang voor gestudeerd heeft om dierenarts te worden, zo principieel tegen het opnemen van informatie is die een andere kijk op zijn vak kan bieden. Dat er artsen bestaan die pertinent weigeren zich verder te ontwikkelen. Vooruitgang moet toch érgens vandaan komen? Daar is de medische wetenschap - zowel de humane als de dierlijke - toch ronduit van afhankelijk?
Yep!
En je zou ze de kost moeten gaan geven die na hun afstuderen niets tot bijna niets meer bijleren/bijscholen  :-X

Men heeft vanuit de beroepsgroep geprobeerd erkenningen door te voeren. Dit hield in, als je bijvoorbeeld erkend paardenarts wilde worden, dat er een aangekondigde controle werd uitgevoerd en je als da moest aantonen dat je 30 uur paard in de maand deed  :o. Dit aantonen ging dmv van de computer/agenda checken hoeveel afspraken paard erin stonden.

Niks nada controle op kennis  >:( een grote manege enten en... hoppaaaaaa erkend paardenarts  :-X
Er zijn enorm veel discussies geweest over dit systeem. Erwin heeft een keer tijdens een nascholing voor paardenartsen geopperd om iedere drie jaar een examen te doen en als je zakt, 1x herexamen en bij het niet halen / niet doen de erkenning eraf te halen. Dan toets je immers de kennis en niet alleen het aantal "contact"uren.

Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe men in de zaal reageerde op zijn voorstel  :whistling:  ::) en ik mis een ontploffende smilie  :biggrin2:

Kortom: een zeer grote groep da, zíjn da, willen da zijn, voelen zich da maar hoeven de rest van hun leven niet meer zo hard te studeren. Dát hebben ze immers al gedaan  :P  ;)
#1365716
Fido schreef: Yep!
En je zou ze de kost moeten gaan geven die na hun afstuderen niets tot bijna niets meer bijleren/bijscholen  :-X
Het gebrek aan nieuwsgierigheid dat sommigen aan de dag leggen als het om hun eigen vakgebied gaat zal mij altijd en eeuwig verbazen. Ik bedoel, dierenarts word je niet omdat je helaas was uitgeloot voor de studie rechten, toch? Zo'n vak kies je omdat je een passie hebt voor dieren. Dat mensen er dan voor kiezen om op hun luie reet te gaan zitten qua kennisvergaring... onbegrijpelijk.
Door Liz
#1365938
Mijn grootste reden dat ik gestopt ben met de studie diergeneeskunde, was door de manier hoe men over dieren dacht. Men wist alles al en wilde niet meer bijleren. Ik heb ook bij een aantal DA's in Gent meegelopen en de meeste waren schrikbarend. Ze werken daar voornamelijk zonder assistentes en denken die ook niet nodig te hebben, laat staan iets te leren van een ander.
In NL in het nog niet zo slecht wat dat betreft. Ik ken een aantal DA's met assistentes die tevens voedingsdeskundigen zijn en dus niet meteen volledig afkeurend t.o.v. kvv of barf staan, maar van mening zijn dat je je hond dat moet voeren waar hij/zij het goed op doet.
Anne in Spanje schreef: Ik begrijp dat echt niet. Leert men bij diergeneeskunde dan niets over de spijsverteringsorganen van een hond? Over het verband met de wolf? Over hoe het lichaam van een hond welke voedingsstoffen opneemt? Over de voedingsstoffen waar botten en vlees uit zijn opgebouwd?
Mij is zelfs geleerd dat een hond geen territoriumdrift meer heeft. Dat een "huishond" dat absoluut niet meer interesseert. Maar waarom staan mijn honden dan in de rij om over elkaars urine heen te plassen? Als dat toch geen betekenis meer heeft in hun ogen? Mij is een punt afgetrokken op een examen omdat ik vond dat honden daar wel degelijk op letten... Dus verband met de wolf of welke wilde hond dan ook, dat is volgens de meeste professoren compleet verdwenen als je hen moet geloven...
Door flin
#1365940
jah, je kannet ook omdraaien:
brokkenmakelaars zijn in eerste instantie begonnen om te zien wat een hond of kat minimaal nodig heeft om te overleven?
bij mijn weten zijn de brokken voer-standaards daar nog steeds op gebaseerd...

en waar hebben ze die waardes vandaan? als eerste toch uit de minimale ' wilde'  behoeftes van hond of kat; kcal, uit eiwit, vet,
en nah, dan uitproberen, op proefnijnen/hond/kat,:
maar dan in geperste vorm, die niet of matig lukt zonder koolhydraat of aangename prijs

nu blijken proefnijnen regelmatig  problemen te krijgen....ajjjj

maar dat ligt niet aan de brokken ...
Door Netty
#1365945
is het niet zo dat de farmacie en brokken fabrieken van een en dezelfde eigenaar zijn ::)
zo hou je vanzelf je portemonee gevuld, als fabrikant zijnde :-X
ik ben al jaren geleden gestopt met de discussie over versvoer met mijn da, was notabene een vriend van me..............maar toen hij begon over dat een brokken merk een brok had geproduceerd dat de inteligentie verhoogde van de hond..............
vanaf toen heb ik geen moeite meer gedaan, want als je als dierenarts daarin geloofd :-X
Door Fido
#1365980
Netty schreef: is het niet zo dat de farmacie en brokken fabrieken van een en dezelfde eigenaar zijn ::)
zo hou je vanzelf je portemonee gevuld, als fabrikant zijnde :-X
ik ben al jaren geleden gestopt met de discussie over versvoer met mijn da, was notabene een vriend van me..............maar toen hij begon over dat een brokken merk een brok had geproduceerd dat de inteligentie verhoogde van de hond..............
vanaf toen heb ik geen moeite meer gedaan, want als je als dierenarts daarin geloofd :-X
Ga je als dierenarts zelf aan die brok!  ;D ;D ;D
Door ibbi
#1366133
't is gewoon treurig.  Liz schrijft
Ik ken een aantal DA's met assistentes die tevens voedingsdeskundigen zijn en dus niet meteen volledig afkeurend t.o.v. kvv of barf staan, maar van mening zijn dat je je hond dat moet voeren waar hij/zij het goed op doet.
maar hoeveel DAP zijn er niet,  met assistentes, en paraveterinaire ( schrijf ik dat goed ) die 'voedingsdeskundige' zijn, daar een 'aparte opleiding' voor gevolgt hebben, houden spreekuur  en alle dikke katjes en hondjes eigenaren wordt verteld dat ze vooral die H*ills of RC dieet brokken moeten voeren...
prachtige H*lls verkoop praatjes houden en dat ook op forums verkondigen, ( dus hoe krijgen mensen die op internet naar bevestiging of info zoeken dan een eerlijk beeld als ze alles geloven wat een witte jas draagt )
vallen ze niet genoeg af, nog maar 5 gram minder per dag,  en nog maar 5 gram minder....  
en dan de gebitscontrole's ... moet U die brokken maar gaan voeren mevrouw....

als ik terug denk aan twee van mijn lieverds die nog maar 30 gram brok mochten en de hele dag honger....

afgevallen zijn ze wel,  toen ik ze uiteindelijk op kvv gezet heb.  

edit;  het is zo'n enorm apparaat, die hele industrie, en 't één houd 't ander in stand .... er zal een flinke tijd overheen gaan voordat daar verandering in komt.  :-\
Laatst gewijzigd door ibbi op za 19 sep 2009, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Liz
#1366366
Ja, het is absoluut waar dat de meesten meteen naar dieet-brokken grijpen... De makkelijkste weg he... Voor hen en de voordeligste, voor hen^^. Maar goed, ben al blij dat ze niet allemaal zo zijn. Het zal wel inderdaad erg lang duren, voordat DA's zich gaan realiseren dat brok echt niet het beste is. Helaas zijn de meesten erg koppig...
Door Celicaatje
#1366627
May Linn schreef: Maar doe je dan Barfen of geef je grotendeels kvv?
Slager weten idd vaak niet welke botten ze mee moeten geven, lamsribben en nek enzo zijn wel geschikt, mits van een jong dier. Anders zijn ze vaak nog te hard.
Als je weet welk deel je gevoerd hebt aan de hond, dan weet je ook of het dragend kan zijn.
Niet zeggende natuurlijk dat je hond daar ziek van is geworden  ;)
Maar het kan wel schadelijk zijn het geven van onjuiste botten.
Ik geef KVV (sinds vandaag het product Darf van de Groene Weg slager in Amersfoort). Tussendoor geef ik wekelijks rauwe botten van de Groene Weg slager bij mij in de buurt en lapen pens.

Ingewikkeld hoor welke botten wel en niet ???, dus daar moet ik me dan nog eens goed in verdiepen. Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat de slager wel iets weet. Maar goed onlangs heb ik inderdaad koeieknie meegenomen. Die eten ze niet volledig op maar knagen er aan en zeulen er wat meer rond als al het vlees er af is.. ::).
Barfen lijkt me zelf erg ingewikkeld en ik heb ook echt helemaal geen verstand van vlees (ben mijn hele leven al vegetarier). En het staat me tegen om het te maken voor 7 dieren in totaal, heb het gevoel dat ik er eendagtaak aan heb en het lijkt me vreselijk om te moeten maken (heb nu al moeite met geven ::)).

Inge
Door Celicaatje
#1366644
Laura2004 schreef: Misschien is het goed om het bottendocument goed te lezen  ;)

Dragende delen van (grote) dieren, zoals de knieën poten etc. zijn te hard en om te beginnen heel slecht voor het gebit van je hond, maar daarnaast kan het ook voor obstructie zorgen, omdat dragende delen heel moeilijk te verteren zijn en daar kan je je hond aan verliezen, dus vraag eerst goed of het geen dragend deel is voor je het geeft (van een lam zijn dat oa de ribben, heupen, bekken en de nek). Van kleine dieren is het trouwens niet erg om dragende delen te geven, want die zijn zo klein dat het niet te hard is.
Mijn Marokkaanse slager bewaarde vroeger ook botten speciaal voor de honden en dat waren voornamelijk dragende delen, vandaar dat ik het vroeg  ;)
Ik zal op zoek gaan naar dat bottendocument. Ik denk wel dat er dragende delen (lijkt of ik het over een auto heb ;)) bij zitten als ik zo in de diepvries kijk. Ook wel ribben zag ik er tussen zitten maar ook grotere botten dus ik ben bang dat het wel dragende delen zijn. Bah ik heb ze net ontdooid voor ze voor vanmiddag maar durf ze niet meer te geven.......... >:(

Inge
#1366956
Eigenlijk is niet zo moeilijk die botten om mee te beginnen.
Alles kleiner dan een haas zijn botten van dieren om mee te beginnen, oa. kip,konijn,patrijs
Als dit goed gaat kun je als je wil haas, zachte lams/geiteribben erbij voeren.
Of evt nek/ruggegraat van een jong lam/geit.
De rest is niet geschikt als bot om te geven, te hard. Tanden kunnen erop afbreken, of als ze het wel opeten kan het een verstopping veroorzaken.
Barf is niet zo moeilijk, maar je moet je wel even goed inlezen.
Maak een menu bijvoorbeeld tegen die tijd voordat je start en plaats hem hier, zo kun je kijken of het goed in mekaar zit.
Door Celicaatje
#1368272
Hoi May Linn,
Het spijt me, dat barfen wordt niets....ik kan het gewoonweg niet, ik wordt al beroerd van het kvv nu. Laat staan dat ik hele dieren ga zitten ontleden. Dat gaat niet lukken.......sorry ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door