Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1353323
Als ik hele kwartel (of later een ander dier) als volledige maaltijd geef, dan neem ik aan dat ik dat gewoon doe aan de hand van de hoeveelheid dat hij die dag in het algemeen moet eten..

In dit geval 469 gram (oke in praktijk afronden) moet ik dan ook nog dingen uitrekenen of is het in orde zo...

Ohh het is toch best moeilijk, ben bang iets fout te doen :-\
#1353376
Nadia schreef: Als ik hele kwartel (of later een ander dier) als volledige maaltijd geef, dan neem ik aan dat ik dat gewoon doe aan de hand van de hoeveelheid dat hij die dag in het algemeen moet eten..

In dit geval 469 gram (oke in praktijk afronden) moet ik dan ook nog dingen uitrekenen of is het in orde zo...

Ohh het is toch best moeilijk, ben bang iets fout te doen :-\
Ja, je mag dat wel afronden. Ik denk trouwens dat een kwartel (heel) zo'n 200 a 300 gram weegt. Je kunt er dus gemakkelijk twee geven. Weet je, het geeft helemaal niet als je een pup de ene dag eens een maaltijd van 600 gram en de andere dag eens een maaltijd van 400 gram geeft!
#1353449
Bij een kwartel moet je ervan uit gaan dat die ca. 100 tot 150 gram weegt. Tenminste dat geldt voor de japanse kwartel, die komt het meeste voor bij hobbyfokkers. Als ik dat in de toekomst ga voeren ga ik ervan uit dat een compleet dier ook een complete maaltijd is, dus hoef ik daar niets meer aan toe te voegen. Je geeft ze dan wel met veren etc. Dus alleen maar doodgemaakt en verder niet behandeld.
#1353509
Met veren  :o :o Serieus.. Ohhh :-[

Ik eet graag vlees, en ben er absoluut niet vies van.. Maar om zo'n fluffy beestje te zien moet ik me wel even sterk maken  :-\

Kain had vandaag naast zijn CB een eerste kippenvleugeltje gegeten.. Moet zeggen, ging erg goed.. Ik was zelf wel geschrokken hoe enthousiast hij het at... Mijn god hij smulde er echt van.. Hij kauwde het goed! Ondanks we het goed fijn hadden geslagen hoorde ik het toch een aantal keer goed kraken.. Maar hij had het zo ver in zijn mond.. Was wel even schrikken.. Maar was goed gegaan..

Zal even goed op de ontlasing letten als ie moet poepen..
#1353535
Sorry,ik heb zoo veel vragen... Het is allemaal zo nieuw.. En vaak ook onwerkelijk..

Maar als ik voormezelf kipfilet maak, mag de hond dan de overgebleven stukjes hebben.. (die ik er dan afsnijd waar het bloed en peesjes inzitten)

Het lijkt me van wel.. Maar ik weet het niet zeker.. Het is nog zo nieuw... En onwerkelijk dat ze het allemaal rauw kunnen eten..

En dan nog: Als hij geen maaltijd heeft, kan ik ze dan ook 'tussendoor' geven???

Sorry dat dit voor jullie allemaal misschien dubbel is.. En jullie je hand er niet meer voor omdraaien, maar ik vind het nog erg moeilijk en steeds verassender..
#1353558
Nadia schreef: Sorry,ik heb zoo veel vragen... Het is allemaal zo nieuw.. En vaak ook onwerkelijk..

Maar als ik voormezelf kipfilet maak, mag de hond dan de overgebleven stukjes hebben.. (die ik er dan afsnijd waar het bloed en peesjes inzitten)

Het lijkt me van wel.. Maar ik weet het niet zeker.. Het is nog zo nieuw... En onwerkelijk dat ze het allemaal rauw kunnen eten..

En dan nog: Als hij geen maaltijd heeft, kan ik ze dan ook 'tussendoor' geven???

Sorry dat dit voor jullie allemaal misschien dubbel is.. En jullie je hand er niet meer voor omdraaien, maar ik vind het nog erg moeilijk en steeds verassender..
Hahaha die vraag had ik ook al bedacht (alleen dan in het kattengedeelte) en het antwoord heb ik trouwens vlot gevonden hoor. Hij mag gewoon alles van een kip rauw hebben en dus ook de restjes die jij (net als ik) van de kipfilet snijdt. En dat weegt zo weinig dat ik dat hier gewoon als tussendoortje of extra´tje geef. Jouw pup is nog in de groei dus dat beetje extra moet hij wel kunnen hebben.
#1353618
Ik denk dat je er iets te moeilijk over denkt. In plaats van brokken eet je hond/kat nu rauw vlees waarin botten en spieren zitten. Je hebt een bepaalde hoeveelheid die je hem voert, maar als hij een keer een dag teveel heeft gegeten, verminder je dat morgen op zijn dieet. Je kunt alle vlees voeren, alleen bij de botten moet je even uitkijken. Je mag geen botten voeren van dragende delen omdat die te hard zijn en de hond zijn tanden kan beschadigen. Verder niet teveel orgaan geven.
Het hoort heel makkelijk, en is dat ook. Dat zul je in de toekomst merken. Zeker als je wat langer rauw vlees voert gaat het steeds makkelijker.
Ik had ook even problemen om hier opnieuw op te starten, maar het begin is er. Twee van mijn honden zouden een nier dieet moeten hebben van Hills volgens mijn DA. Rauw vlees was niet goed zei hij. Toen ik twee maanden later bij hem kwam om de honden te wegen, vond hij ze er super uit zien. Dus de vraag "wat voer je nu?" Nu wil hij zich ook verdiepen in dit onderwerp, zodat hij mensen die zelf het eten voor hun hond willen klaar maken beter adviseren kan.
En stel al je vragen gerust, er is hier altijd wel iemand die er het antwoord op weet. En vragen zijn nooit dom en je kunt nooit teveel vragen. Succes.
#1353695
Tja, dat is het aard van het beestje.. Ik denk overal misschien wel te veel over na.. Dat ik geen dragende delen mag voeren is mij bekend, evenals geen varkensvlees. En zo zijn er nog wel wat dingetjes.. Dat weet ik allemaal.. Heb de hele bieb gelezen.. En MEER :)

Maarja, iets lezen en dan snappen is toch wel wat anders dan het in de praktijk toepassen, dan slaat (bij mij althans) de twijfel snel toe..

Langzaam maar zeker komen we er wel :) Het menu is bijna klaar.. Kunnen jullei dat gaan beoordelen ;)
#1353703
Dat de twijvels toeslaan is logisch, dat had ik ook en volgens mij eigenlijk iedereen. Maar als je dan je hond ziet opfleuren en een mooie vacht krijgt etc. dan weet je dat je goed bezig bent.
Ik ben blij dat je het bijna rond hebt, dan is er weer een hond die een lekkerder en gezonder leven tegemoet gaat. En ik weet zeker dat je het goed gaat doen. Heb je nog vragen, dan gewoon posten hier, er zijn heel veel mensen die er genoeg van af weten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door