Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door BaiChèDol
#1314530
Ik geef mijn honden (2 laabs van 40 kg) 2 x per dag voer, 's morgens na de wandeling, uur of 9 en 's avonds.
Ik heb er al vaak over gedacht of dit nou wel goed is, of dat ik beter terug kan naar 1 maaltijd. Niet omdat dat handiger zou zijn of zo, maar omdat dat beter zou zijn voor hun vertering?
Weet iemand dit? Is het beter voor een hondenmaag om alles in 1 x te eten of te verdelen? Of maakt het niet uit?
Door Mevroi Kruim
#1314642
Daar verschillen de meningen ernstig over ::) en er is bij mijn weten nooit onderzoek naar gedaan, alleen veel over getheoretiseerd.
Mijn uiteindelijke kriterium is of het bevalt. Ik voer een keer of 5, 6 per week maaltijden van verschillend formaat of afwisselende tijden, en mijn honden en mij bevalt dat prima. Ik merk dat ze op dit regime goed voldaan zijn na het eten, de boel goed verteren, minder nodig hebben dan bij vaker voeren, en niet gaan zaniken om eten op vaste tijden.
Of het voor jouw honden iets is, dat kun je alleen vaststellen door uitproberen. Er zijn honden die zich er niet zo jofel bij voelen en er zijn ook bazen die het niks vinden, alleen het experiment kan het uitwijzen.
Doe het wel rustig aan, de overgang naar minder vaak voeren, het is wennen voor de hondenmaag dat er meer per keer in moet. Ik vind het handig om geleidelijk aan 1 maaltijd steeds kleiner te maken en de andere steeds groter todat je op 1x per dag staat.

Barfplaats wordt gesponsord door