Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Butch
#1222621
flin schreef: dit vind 'k wel 'n leuke vraag, ja, heb daar ook wel over nagedacht;
en toch denk 'k dat als er een dode tijger ligt, de leeuw 'm wèl opvreet...

bij de katten is't ook de vraag: eettie wel vogeltjes, maar geen roofvogels? hij zal ze zelf niet snel vangen, maar stel er valt een uilskuiken uit 't nest oid, dan denk 'k toch dattie op gaat, meeuwen? zal 'n kat een meeuw vreten? dat zijn natuurlijk ook 'vieze' alleseters...of, nah de kokmeeuwen dan, anderen zijn vooral visvangers...
  er zijn ook katten die ratten eten, en da's dan ook weer een alleseter...

maar honger maakt alle rauwe vleesjes zoet, ?
Volgens mij doen alleen aaseters dat, of hij moet nog warm zijn...  :P
Door flin
#1222914
Butch schreef: Volgens mij doen alleen aaseters dat, of hij moet nog warm zijn...  :P
nu denk 'k gelijk aan cirkelende vale gieren.....de ultieme 'vliegende deur' als opruimdienst... :D

~~m'n katten duiken nu onder~~
Door Borke
#1223042
roos79 schreef:
Het is natuurlijk te verwachten dat als je naar een bijscholingsdag gaat, speciaal voor dierenspeciaalzaken, dat je een verhaal gaat horen wat voorál pre-brokken is. (en zeker als er naderhand boekjes uitgedeeld worden die gemaakt zijn door RC)
Tja als DSZ zijn brokken veel gemakkelijker te verkopen dan vers.
Die brokken zijn zo ongeveer eeuwigdurend houdbaar en kan je tot aan het plafond opstapelen, je hebt er geen vriezer voor nodig en het kost meestal weinig tijd om te verkopen omdat er heel veel reclame voor wordt gemaakt...

Toch zie je steeds vaker wel een vriezertje staan met wat spul er in, maar vaak moet je er echt om vragen en staat het ergens achterin verstopt in het magazijn.
Zo heb ik toen Borke pup was wel Prins kvv gekocht bi een DSZ, waarbij je in de winkel nergens kon zien dat ze het verkochten, terwijl het wel op voorraad aanwezig was.
Door Butch
#1223068
flin schreef: nu denk 'k gelijk aan cirkelende vale gieren.....de ultieme 'vliegende deur' als opruimdienst... :D

~~m'n katten duiken nu onder~~

:D  :D  :D Dat is pas barfen, zoals de natuur het wil: we laten onze wolven zelf hun maaltje vangen in de achtertuin!We doen het helemaal verkeerd, het zijn carnivoren, geen aaseters!
:spider:
Door roos79
#1223123
Borke schreef: Tja als DSZ zijn brokken veel gemakkelijker te verkopen dan vers.
Die brokken zijn zo ongeveer eeuwigdurend houdbaar en kan je tot aan het plafond opstapelen, je hebt er geen vriezer voor nodig en het kost meestal weinig tijd om te verkopen omdat er heel veel reclame voor wordt gemaakt...

Toch zie je steeds vaker wel een vriezertje staan met wat spul er in, maar vaak moet je er echt om vragen en staat het ergens achterin verstopt in het magazijn.
Zo heb ik toen Borke pup was wel Prins kvv gekocht bi een DSZ, waarbij je in de winkel nergens kon zien dat ze het verkochten, terwijl het wel op voorraad aanwezig was.
In deze lezing werd heel duidelijk anti vers gepromoot. Zovan; van alleen vlees krijgt een hond tekorten (in het geval van alleen spiervlees, maar dat werd er niet gezegt), pens is levensgevaarlijk, vlees bederft snel, veel kans op ziektekiemen oa salmonella, varkensvlees levensgevaarlijk. Als je het nog bevroren geeft, geeft het maagtorsies, werd een voorbeeld aangehaald van iemand die een bevroren Rodi plak gevoerd had en de hond daar een maagtorsie van kreeg ... *zucht*

Wel werd mij gaande weg de lezing duidelijk, dat óf de gemiddelde klant die bij een dsz komt is oliedom of er is een soort beleid van : lekker dom houden, want in brokken zit alles wat nodig is, vooral niet zelf gaan nadenken hoor!  >:(
Welke klant gaat nou, nav het advies om bijvoorbeeld af en toe pens te geven, die pens 6 dagen in zijn koelkast leggen, zodat ie er bijna uitloopt vanzelf.  ::)
Welke klant gaat nou... als hem geadviseerd wordt om versvlees te voeren (met mag ik hopen de nodige folders en uitleg), direct naar de Super op de hoek om een snitzel voor z'n hond te kopen  ::)

Alles wat met vers te maken had, noemden ze BARF op de lezing... terwijl dat natuurlijk ook kul is. En zo kunnen we nog wel ff door gaan.
Ook dsz worden op deze manier nooit wijzer hoor!
Ik denk: Dibevo eens aanschrijven en opnieuw een lezing gaan organiseren, gegeven door Tannetje ofzo  ;)  véél effectiever!
Door kojak
#1224486
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Butch
#1225866
Butch schreef: Volgens mij is het zelfs zo dat carnivoren in het wild nooit een andere carnivoor zouden eten. Dus een carnivoor krijgt altijd ook plantaardig voedsel binnen zodra hij een heel prooidier eet.

Leeuw eet hertje, leeuw eet geen tijger.  ;)

Ik heb deze vraag gesteld bij museumkennis.nl . Ben benieuwd wat het antwoord is.
Dit is het antwoord, kreeg ik vanmiddag:

"Carnivoren eten niet uitsluitend herbivoren en omnivoren. Een hyena of cheeta valt wel eens ten prooi aan een leeuw. Andersom zullen hyena's, als de kans zich voordoet, een kadaver van een leeuw niet laten liggen. Rode lynxen vallen soms ten prooi aan poema's; de jongen worden wel door vossen verschalkt.

Een ander voorbeeld is de prairiewolf (coyote). Er zijn meldingen gedaan dat prairiewolven huiskatten, stinkdieren en zelfs grijze vossen aanvallen en verslinden. Soms eten ze grote hoeveelheden plantaardig voedsel, zoals vruchten en noten. Maar ook prairiewolven hebben predators: ze vallen op hun beurt nogal eens ten prooi aan wolven en poema's.

Ook een ware voedsel-opportunist als de vos behoort tot de carnivoren. Naast konijnen eet hij ook bessen, fruit, graan en aas. Dat kan ook aas van een carnivoor zijn.

U ziet: er is geen sprake van een strikte scheiding.

Met vriendelijke groet,

A*** van D***"

Ik had het dus fout! Weer wat geleerd.... ;)
Door Deesje
#1226387
en er wordt natuurlijk niet bij vermeld dat het plantaardige voedsel in dat konijnenmaagje al onder invloed van enzymen bewerkt is zodat die enooooorme hoeveelheid groen uit die enoooorme konijnenmaag wel voor 'aanvullingen' kan zorgen (in tegenstelling tot die geweldige granen in zak)
Door Wesley
#1229857
was gisteren in een dierenwinkel was er een vrouw die advies vroeg aan een medewerker wat ze het beste kon geven aan der pup.. dus ik dacht nou nu komen de grote brokken  merken :( loopt ze naar de vriezer zegt ze als u het beste voor u hond wilt moet u hem vlees geven en geen brokken ;D!ik stond echt verbaasd te kijken.. zoiets maak je niet veel mee!
#1233610
*Natasja* schreef: In de nieuwste WRAF staat een klein stukje over Energique. Een klein stapje, maar het is er eentje  ;)
Zohee! Dat is ook vreemd.... in t ene nummer vers afkraken, en in t andere nummer positief?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door