Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#1215277
ik ken zelf iig 10 eigenaren die geen lid zijn van BP maar wel rauwvoeren.
Ik denk dat het er dus toch nog veel meer zijn :)

Daarnaast nog een aantal die kvv naast brokken voeren.
Door Truus
#1215286
Ik evangeliseer nog steeds als de baasjes het écht willen horen. Het jammere vind ik dat het altijd om probleem gevallen gaat en ze ten einde raad zijn eer ze over gaan op kvv of barfen.
Toch zijn er al verschillende over gegaan van brok naar vers en krijg ik de complimenten voor dit advies wat dan weer erg leuk is.
Op de site van de Hondenuitlaatclub heb ik eens informatie gezet en dan komen de vragen. Eigenlijk is het ook heel logisch zeggen ze dan maar het merendeel blijft brokken geven en dan laat ik dat zo.
Helaas ....maar tsja.
Door xolopodenco
#1215339
Wat een heel ander verhaal dan je eerste posting Huh. In dit geval heb ik natuurlijk helemaal niks gezegd.
sorry Angelique, misschien is de eerste niet helemaal goed overgekomen. Het is niet zo zeer dat ik niet weet wat ik moet zeggen, maar meer dat ik het soms moeilijk/pijnlijk vind omdat het vaak zo gevoelig ligt. Eigenlijk zeg je: sorry, maar je geeft eigenlijk best wel troep aan je hond! Terwijl die ander zegt, nee nee, dit is het duurste, beste en meest grondig gecontroleerde brokkenvoer wat er is, zou je ook moeten doen enz.
Brokken, die geef je gewoon omdat je niet beter weet. Vlees, karkassen, groente geef je omdat je overtuigd bent dat dit is wat jouw hond wil en wat goed is voor je hond. Ik heb zoveel meer plezier gekregen in het voeren, de honden hebben veel meer plezier in het eten gekregen en mijn dunne spriet begint er eindelijk goed uit te zien! Kortom, ik wil het wel door het bos bazuinen als ik zo'n brokkengever/eter tegen kom met wie ik "toevallig" over hondenvoeding in gesprek raak omdat ik er zelf zo blij wordt van Barfen.
Het blijft echter iets pijnlijks op een of andere manier en ik vraag me af of mijn zendelingendrang wel gezond is ;D ;D (je weet niet beter dus ik zal je eens vertellen wat jij en je hond missen  :-[)

Maar het klopt dat brokkengevers pas geïnteresseerd raken wanneer ze problemen hebben met hun hond. Dus daar wacht ik dan maar op ;D ;D. Ik zal gewoon proberen me een beetje in te houden. En wanneer ik het niet kan laten zal ik het kort houden. Het vermoeiende van evangelisatieneigingen is namelijk dat je ze zo dolgraag wil overhalen (doe het doe het doe het!).
Eigenlijk wil ik er er vanaf, maar nog liever zou ik willen dat meer mensen vers zouden gaan geven...
Ik train mijn hele leven al politiehonden die nooit vers hebben gekregen en prima functioneren.

Ik ken ook mensen die roken en 90 werden.
En al die politiehonden die functioneerden waarschijnlijk vooral goed omdat ze jong waren. Dan is het niet zo moeilijk. Ook een puber kan leven op friet en cola.
Het is meer de vraag hoe het met die honden ging toen ze oud werden en hou oud ze werden na een leven keihard te hebben gewerkt.

Van mijn roedel heb ik de oudste het meest plezier gedaan met barf. Vanaf zijn 9e ging zijn geur en smaak wat achteruit en hij wilde echt geen geperst brokje meer eten zonder pens of sardientjes. Nu eet hij weer als een paard, heeft geen moeilijke stoelgang meer en is op zijn bijna 11e zo gezond als een vis.
Laatst gewijzigd door xolopodenco op di 24 mar 2009, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1215387
xolopodenco schreef: Van mijn roedel heb ik de oudste het meest plezier gedaan met barf. Vanaf zijn 9e ging zijn geur en smaak wat achteruit en hij wilde echt geen geperst brokje meer eten zonder pens of sardientjes. Nu eet hij weer als een paard, heeft geen moeilijke stoelgang meer en is op zijn bijna 11e zo gezond als een vis.
Ik vind ook dat oudjes het zoveel beter doen op vers. Ons oudje van 15 ziet er nu zoveel beter uit dan toen hij 3 jaar geleden nog brok at. Jonge honden zien er nog best redelijk uit op brok, maar ik vind dat ze razendsnel verouderen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1215401
ik vind het erg jammer dat bepaalde gevolgen van brok bij katten (blaasgruis, tandplak enzo) tegenwoordig zowat als normaal worden gezien, terwijl het best serieuze aandoeningen zijn. in zulke gevallen moet ik me altijd erg inhouden niet de missionaris uit te gaan hangen.
maar aan de andere kant, de baasjes moeten wel voeren waar ze zelf achter staan en zichzelf goed bij voelen. en als dat geen vers is, is dat geen vers. vliegen vang je beter met stroop dan met azijn en dan bij voorkeur vliegen die geinteresseerd zijn in de stroop.
Door hermine
#1215467
Ja, dat herken ik ook wel. Mensen willen het verband tussen een de kwakkelende gezondheid van hun kat en het voer dat ze geven vaak gewoon niet zien. Ze lijken soms inderdaad niet beter te weten dan dat een kat blaasgruis krijgt op een bepaalde leeftijd. En toch, als je er wat over zegt, voelen mensen zich snel persoonlijk aangevallen. Alsof ik impliceer dat ze slecht voor hun kat zorgen.

In evangeliseren heb ik geen zin meer; meestal beperk ik me tot de opmerking dat vers voeren een goed alternatief kan zijn voor brokken. Wie dan geinteresseerd reageert mag van mij het hele verhaal horen. Tot nu toe is er één iemand geheel bekeerd, maar ja, die heeft (nog) geen kat.

En gek genoeg krijg ik de indruk dat mensen met honden meer openstaan voor andere ideeen over voeding. Misschien omdat mensen een andere band hebben met honden dan met katten? Zo hoor en lees ik nog wel eens dat met de hond wordt gebarft of ge-kvv't maar de katten nog brokken eten of pas in een later stadium zijn overgezet op vers dan de hond.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1215577
hermine schreef: En gek genoeg krijg ik de indruk dat mensen met honden meer openstaan voor andere ideeen over voeding. Misschien omdat mensen een andere band hebben met honden dan met katten? Zo hoor en lees ik nog wel eens dat met de hond wordt gebarft of ge-kvv't maar de katten nog brokken eten of pas in een later stadium zijn overgezet op vers dan de hond.
dat denk ik ook.
mensen doen meer met hun hond en vaak zijn katten voor erbij of gaan mensen ervan uit dat die zichzelf wel redden. natje en droogje wegzetten en piesen/poepen kan buiten of op een kattenbak die ergens in de keuken staat en zo af en toe eens wordt verschoond.
en wordt er blaasgruis geconstateerd, nouja, dan moet hij maar speciale dure brokjes, want de dokter zegt t en die zal t wel weten. of anders naar het asiel, want zo'n speciaal brokdieet is niet zo heel goedkoop en handig overal aan te schaffen.

het is wel zo dat menig kat een stuk moeilijker over te zetten is op vers. volgens mij worden er in kattenbrok en -blik veel meer smaakstoffen gedaan dan in hondenmeuk. dus is de kat ook meer verslaafd. en katten zijn bijzonder eigenwijs.
maar ik ben van menig dat iedere kat op een vorm van vers (of dit nu barf of kvv of alleen prooidiertjes) over te zetten valt. het kost alleen wel meer moeite en doorzettingsvermogen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1215616
xolopodenco schreef: Hoe kom ik van mijn evangelisatieneigingen af?
O dat gaat vanzelf. Tijd heelt alle wonden ;D ;D ;D
'Vroegah' had ik die neiging ook maar ik ben er inmiddels overheen en heb het verwerkt..... ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#1217664
xolopodenco schreef: .
Nou vraag ik me af wat kan antwoorden op argumenten als:

.Praktisch alle honden krijgen diarree van vers vlees omdat hun darmen er niet op zijn ingesteld.
.Honden zijn zo doorgefokt dat ze het niet goed kunnen verteren.
.Droogvoer is zo streng gecontroleerd en zoveel honden doen het er goed op.
.Ik train mijn hele leven al politiehonden die nooit vers hebben gekregen en prima functioneren.
Weet je , dit soort argumenten van brokvoerders veeg ik inmiddels van de tafel met de volgende  uitspraak van Loesje :
"Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"   ;) ;D

Het is een stelling die voor barf heel zeker opgaat in een discussie met brokvoerders
Laatst gewijzigd door nova op vr 27 mar 2009, 03:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mariska
#1217769
Als mensen aan mij vragen wat ik voer en waarom ik vers voer dan krijgen ze van mij antwoord op hun vragen. Ik zal zelf niet snel een discussie beginnen. Het grappige is dat ik nu 2 collega's heb die een pup/jonge hond hebben, brokken voeren en nu na een tijdje bij mij toch af en toe naar het voeren van vers vragen. Ze gaan zelf langzaam inzien dat brokken helemaal niet zo goed zijn. Ik heb dit forum aan allebei doorgegeven en ik hoop dat ze druk zullen gaan lezen. Ze staan er in iedergeval open voor en dat vind ik super!
Door Huskymeisje
#1217947
nova schreef: Weet je , dit soort argumenten van brokvoerders veeg ik inmiddels van de tafel met de volgende  uitspraak van Loesje :
"Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"   ;) ;D

Het is een stelling die voor barf heel zeker opgaat in een discussie met brokvoerders



die ga ik onthouden  ;D
Door Lizzy
#1217983
Marjet schreef: Ik vroeg me steeds al af of bekend is om hoeveel honden het eigenlijk gaat in Nederland die nu barfen.
Maar iig 7000 dus?  :D Dat is toch fantastisch (en nog lang niet genoeg natuurlijk..)!!!
Ik ga niet proberen mensen te overtuigen, als iemand er niet aan toe is, dan heeft dat volgens mij weinig zin. Zo werkt dat bij mezelf ook.
Ik vertrouw er wel op dat door fora als deze de barf'olie'vlek zich wel heel snel verder verspreid.
Nee, ik denk dat het er meer zijn hoor. Niet iedereen die zelf samenstelt zit op Barfplaats!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door