Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1172851
Lizzy schreef: ....Nou goed, volgens Mogens Eliasen en Tom Lonsdale worden parasieten uit vis in het maagzuur van de hond gedood. Dus geen reden tot zorg. Maar gut, ik ben liever te voorzichtig dan te onvoorzichtig, dus ik vries verse vis gewoon eerst wel even in, tenzij ik zeker weet dat iets ingevroren is geweest...
ook hier gaat alle visbuit eerst de vriezer in.
#1172922
Oeps, ik geef hier elke week rauwe panharing, dat ga ik dan toch ook maar invriezen. Ik had t wel aan de visboer gevraagd of het ingevroren was geweest. Maar hij ontkende dat, en ik dacht het dus weer beter te weten. Aargh, ik ga het nu weer invriezen dan maar voor de zekerheid. Smerig zeg, die wormen.
Door Lizzy
#1172926
vagebond schreef: Oeps, ik geef hier elke week rauwe panharing, dat ga ik dan toch ook maar invriezen. Ik had t wel aan de visboer gevraagd of het ingevroren was geweest. Maar hij ontkende dat, en ik dacht het dus weer beter te weten. Aargh, ik ga het nu weer invriezen dan maar voor de zekerheid. Smerig zeg, die wormen.
Haring wordt altijd eerst ingevroren. Het mag niet aan wal komen, zonder dat het ingevroren is geweest.
#1172943
Ik heb het eerder van spierinkjes gehoord, ook van iemand die verse spierinkjes voerde, de honden kotsten het uit en er zaten ook wormpjes in. Ik voer hier niets vers, alles gaat eerst de vriezer in
#1173568
Sorry voor de late reactie.

Maar die wormpjes leken precies op die van de foto, Lizzy.

Gatverdamme, krijg zo de rillingen.

Mijn honden krijgen altijd wormenkuur waar geen bijwerkingen bij zitten. En ze kotsen er nooit van en toen wel...alles zat gewoon dwars.

Gister avond hebben ze nog even overgeven, beide,....tot ze gal kotste, maar voor de rest zaten ze lekker in hun vel. Samen spelen enz.
Als ze echt ziek zijn doen ze dat nooit en laten ze elkaar met rust.

Ze hebben nu de hele dag niet meer gekotst. (we zijn weer een dagje verder)

Ik doe morgen voor de zekerheid toch een wormen kuurtje geven.

Hebben andere nog tips?
Door Tanna
#1175760
lidija schreef: gatver :-X, ik had morgen kabelj filet van de appie op het menu staan. Ik was niet van plan om het rauw te eten maar toch....vind wormen echt superranzig heb echt een beetje een fobie voor.
Bij een hele vis kan ik me nog wormen voorstellen, maar niet bij filet, hoor.
#1175865
Bij dat filmpje was het ook filet ingepakt.


http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... uworm.html

Eenvoudige uitleg:
De ontwikkelingscyclus van de parasiet is complex. De volwassen worm komt voor in de maag van veel soorten walvisachtigen en andere zeezoogdieren. De eieren komen via het darmkanaal in het zeewater terecht. Verschillende planktondiertjes (Crustaceae) fungeren als tussengastheer. Zij nemen de larven op die uit de eieren zijn gekomen. Als de geïnfecteerde planktondiertjes door diverse vissensoorten of inktvis worden opgegeten, boren de larven in deze tweede tussengastheer door de maagwand heen en kapselen zij zich in de buikholte in. Bij overlijden van de tweede tussengastheer migreren de larven naar het spierweefsel. Via predatie worden de larven zo van vis tot vis overgebracht.  Pas bij opname door een zeezoogdier ontwikkelt zich wederom een nieuwe volwassen worm. De mens raakt geïnfecteerd door het eten van rauwe zeevis. De larve boort zich daarbij in het slijmvlies van de maag of de dunne darm.

Serologisch onderzoek kan een waardevolle bijdrage leveren aan de klinische diagnose. De diagnose kan ook gesteld worden door gastroscopisch onderzoek, waarbij de 2 cm lange larve uit de maag- of darmwand kan worden verwijderd, of door histopathologisch onderzoek op een biopt. Bij het aantreffen van larven in een vis dienen deze zorgvuldig te worden gedetermineerd.
De klinische presentatie kan sterk varieren, afhankelijk van de locatie waar de larven het weefsel penetreert. Veelal ontwikkelt zich binnen enkele uren na het eten van de geïnfecteerde vis hevige buikpijn en braakklachten. Eventueel worden de larven uitgebraakt. Indien de larven de maag passeren kunnen ze in de darm een karakteristiek eosinofiel flegmoon veroorzaken en ontstaat er een oedemateuze zwelling van de darmwand.


De parasiet moet bij de mens operatief verwijdert worden.
#1175884
:'( :'( :'(

Ze hebben dus 2x een wormen kuur gehad,....
1maal uitgekosts, 2de maal niet.....

En nu? Voor de zekerheid naar de dokter gaan?

Mijn dogs hebben beide binnen 1uur gebraakt, maar Lilo had het wel weer opgegeten ......  :-X

Owwww  :'(
Laatst gewijzigd door Adinda op di 10 feb 2009, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door