Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hoe vaak en wanneer voeren jullie je hond(en)

1 keer per dag in de ochtend
2
3%
1 keer per dag in de middag
4
6%
1 keer per dag in de avond
30
43%
2 keer per dag, s'morgens en s'avonds
34
49%
drie keer per dag
Geen stemmen
0%
de hond heeft altijd eten tot zijn beschikking...
Geen stemmen
0%
Door arlette
#1143003
Ik heb op 2x gestemd, maar dat klopt eigenlijk niet helemaal. Hangt er vanaf welke activiteiten we die dag doen en wat ze te eten krijgen.
Eén hond eet gemiddeld 500 gram per dag, de andere 300 gram. Als ik dan bijvoorbeeld een eend of fazant geef, dan zitten ze boven hun gemiddelde hoeveelheid en dan geef ik maar 1x per dag s'avonds. Dan kunnen ze lekker uitbuiken. De dag nadien krijgen ze dan wat minder en maar 1 keer.

Ik wissel de barf af met kvv en dan verdeel ik meestal in twee keer per dag, aangevuld met karkassen.
Als ik moet gaan werken geef ik ze meestal ook nog een kong gevuld met kvv en daar gaat ook nog 100 gram in.

Je ziet dat het eigenlijk nogal een wisselt, en ik heb de indruk dat mijn hondjes best tevreden zijn. Ze gaan niet meer bedelen of zo als ze eens minder vaak eten krijgen. Geiddeld zou ik zeggen 2x per dag
Door brie
#1143152
Hier krijgen ze ook 1x per dag te eten, tijdstippen varieren. afhankelijk van de hoeveelheid lichaamsbeweging en of ze de dag erna een vastendag hebben.
Op vaste dagen per week wandel ik smiddags ver, en er zijn dagen dat ik lang met ze fiets, dan krijgen ze na die wandeling te eten. Op sommige dagen wandel ik minder lang tussen de middag en dan krijgen ze dus 's ochtends.
Voor een vastendag probeer ik zo ook rond het einde van de middag te voeren.

Eigenlijk zeuren ze hier nooit om eten..
Door xolopodenco
#1145804
Voor de mensen die hun honden laten vasten:
Waarom doen jullie dat?
Hoe vaak doen jullie dat?
Hoe reageren jullie honden erop?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#1146233
xolopodenco schreef: Voor de mensen die hun honden laten vasten:
Waarom doen jullie dat?
Hoe vaak doen jullie dat?
Hoe reageren jullie honden erop?

Bedankt!
Hier wordt niet gevast. Er zijn al heel wat topics over vasten geweest, probeer eens de zoekfunctie!  ;)
Door xolopodenco
#1146285
Inderdaad ;D, 27 pagina's vol items over vasten. Ik zal het er niet meer over hebben.
Overblijft 1 prangende vraag:

VASTEN JULLIE ZELF OOK?

Een beetje flauw natuurlijk, ik waag er maar geen poll aan. Wij mensen kennen dat tenslotte ook, volvreetdagen...
Nu vanuit luxe of frustratie maar "vroeger" wel degelijk vanwege de afhankelijkheid van jachtresultaten, seizoenen e.d.

Ik heb gelezen over honden die hun eten laten staan als ze niet om de dag vasten...tja.
Ik hou het er maar op dat je (eventuele) vastendagen  af moet stemmen op de persoonlijke behoeften, de conditie, het gewicht, de leeftijd en het dieet van de hond.

Wat het aantal malen voeren per dag betreft. Ik doe het vooralsnog 2 keer per dag. Ik zit te wachten op tig kilo vlees van Herby, zodat ik in plaats van 2 keer CB, half om half kan doen. Dan ga ik ook kijken hoe het met de porties staat. Ik denk inderdaad dat bij 2 keer voeren 1 maaltijd barf voor een hond van zo'n 15 kg nogal weinig is en niet makkelijk te portioneren.
Door jullie berichten vind ik 1 maal voeren per dag nu een goede optie. Ik moest gewoon aan het idee wennen denk ik.
Door Mevroi Kruim
#1147612
xolopodenco schreef: Inderdaad ;D, 27 pagina's vol items over vasten. Ik zal het er niet meer over hebben.
Overblijft 1 prangende vraag:

VASTEN JULLIE ZELF OOK?

Een beetje flauw natuurlijk, ik waag er maar geen poll aan. Wij mensen kennen dat tenslotte ook, volvreetdagen...
Nu vanuit luxe of frustratie maar "vroeger" wel degelijk vanwege de afhankelijkheid van jachtresultaten, seizoenen e.d.

Nee. Want ik ben een aap en mijn honden zijn wolven. Mijn spijsvertering is ingericht op meermalen per dag eten, en die van mijn honden op de ene keer een muis, dan 2 dagen niks en dan een half kalf, weer een paar dagen niks en dan een haas en 20 muizen, dan weer een stuk hert, dan weer een paar dagen niks, enz enz.
Door xolopodenco
#1147681
Kruimel schreef: Nee. Want ik ben een aap en mijn honden zijn wolven. Mijn spijsvertering is ingericht op meermalen per dag eten, en die van mijn honden op de ene keer een muis, dan 2 dagen niks en dan een half kalf, weer een paar dagen niks en dan een haas en 20 muizen, dan weer een stuk hert, dan weer een paar dagen niks, enz enz.
Mmmm, interessant, dus u eet de hele dag door bladeren, vruchten (70% van het totale dieet), bloemen, besjes, insecten, vogeleieren en soms wat vlees van kleine dieren zoals vogels?

Alles draait om reserves, ook de mens kan prima vasten. Een dag per week vasten voor een mens is zelfs gezond (niet leuk maar gezond). Langer vasten is de eerste dagen moeilijk maar wordt na een week steeds makkelijker. Je moet wat vaker rusten, maar met genoeg reserves en genoeg vloeistof is zelfs een maand vasten  goed mogelijk. Moeilijk is het voorzichtig en gezond weer gaan eten daarna.
Ik denk zelfs dat wij beter kunnen vasten dan dieren omdat wij het voor onszelf goed kunnen beredeneren terwijl een dier alleen vrijwillig zal vasten wanneer hij absoluut geen honger heeft of ziek is. Pas wanneer er niets beschikbaar is zal hij ((on)vrijwillig) vasten. Het gaat er om dat het niet erg is wanneer er eens niets is als er daarvoor of daarna maar weer genoeg is.
Door Elle
#1148721
Ik vast regelmatig een weekje en vooral zo na de feestdagen is het een echte aanrader. Maar terug te komen op mijn honden deze vasten dus regelmatig, en doen het goed op deze manier. Een van mijn honden die eet echt om de dag en soms eet ze wel twee dagen niets, al bied ik het wel aan. Ik heb trouwens wel eens geprobeerd om minder te geven per dag zodat ze misschien elke dag zou gaan eten, maar ondanks dat bleef ze om de dag eten. Dit is wel lastig met meerdere honden om de hoeveelheden bij te houden per hond, maar ik heb het wel voor ze over.
Door Chubby
#1149801
Mijn hond geeft gal over als ze slechts 1x per dag eten krijgt. Daarbij komt dat ze het al 9 jaar gewoon was om 2x daags eten te krijgen. Sporadisch krijgt ze een groot knaaggebeuren en dan heeft ze die dag echt voldoende aan één maaltijd.

De naaktkat heeft gewoon minimaal 2 maaltijden per dag nodig. Hij kan zich goed warm houden zonder dat wij extreem hoeven stoken, maar dan moet zijn motertje wel goed branden. Hij eet overigens ook dagelijks zo'n 10% van zijn lichaamsgewicht en zou zelfs nog best wat voller mogen..

Onze HTK kat slaat uit zichzelf regelmatig maaltijden over. Dan ligt ze er een beetje naar te kijken en laat haar portie gewoon wegkapen door de nakerd of door de hond..
Door Staftime
#1153028
Mijn honden eten 1 x per dag.
Meestal in de avond.
Ik hou geen vastendagen meer, maar halve.
Dus dan krijgen ze 's avonds eten, de volgende dag niets en dan de dag erna 's ochtends.
De dag daarna weer gewoon in de avond.

Ik vind het gewoon veel makkelijker om 1 x per dag te voeren, en de honden hebben er totaal geen problemen mee. Ik heb zelfs het idee dat ze er veel rustiger onder zijn.
Door Lizzy
#1153599
Ik heb heel lang 2 keer per dag gevoerd. Maar puur voor mijn eigen gemak ben ik 1 keer per dag gaan voeren. De reden voor eigen gemak is dat Brutus 2 keer per dag de tent afbrak hier en ik dacht "als ik 1 keer voer, breekt hij nog maar 1 keer per dag de tent af, scheelt weer". Ik moet zeggen: het bevalt mij uitstekend. En bovendien vind ik dat de honden het prima doen zo.

Ik maak 's ochtends het hondenvoer klaar. Dat staat (met een plastic bord op iedere voerbak) op het aanrecht op kamer temperatuur te komen. Als we 's middags hebben gewandeld, krijgen ze ergens daarna hun eten (tussen 14 en 19 uur). En de hoeveelheid varieert ook. De ene keer 500 gram, de andere keer 1200 gram.

Vasten gebeurd hier zelden.
Door evelyn02
#1153673
Ik geef gemiddeld 1 keer per 36 uur eten, dus ik kan niet stemmen. Ik kan nu grotere porties geven en merk dat ze minder zeuren om eten (niet eigenlijk). Ik varieer de momenten waarop ze eten krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door