Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karray
#186708
Lizzy schreef: Teveel variatie bestaat in mijn ogen in dit onderwerp dus niet. Dat heb ik hierboven geprobeerd uit te leggen.
Het betekent in ieder geval niet voor mij dat ik tegen variatie ben, dat heb ook ik hierboven geprobeert uit te leggen ;)
Als ik dat zou zijn zou ik niet bosvruchten, groenten/fruit nootjes, fyto mix,af en toe yoghert at en toe een pens of een botten dag en 2 of 3 dagen zelf menu's samenstel welke ik echt niet probeer om zo compleet {qua vitamine mineralen detc dan }mogelijk te maken. En ook de hierboven genoemde ingredienten gebruik ik dus niet allemaal te gelijk. Ik pas juist het liefst ook barf dagen toe om de kans op over variatie te verkleinen. Ik geloof alleen niet dat ik daarom veel botten soort of vlees soort behoef te gebruiken. IK vind 3 soorten zat

Als je nog steeds van mening ben dat ik tegen variatie ben dam weet ik het niet meer
Door An
#186718
sorry maar ik denk echt niet dat dingen als overvariatie (dat is zelfs geen woord denk ik...opgezocht in Van Daele en idd het bestaat niet ;D. dat zegt al genoeg ;) )bestaan, niet voor mensen en niet voor dieren. Moest dat zo zijn dan zou moeder natuur, 3 groenten en 3 prooidieren hebben gemaakt. Ik eet zelf echt elke dag want anders. Vraag dat aan elke diëtiste, er is echt niks beter dan elke dag wat anders hoor.

Ik gebruik zo'n 6 soorten bot regelmatig en als ik aan nog meer verschillende kan komen laat ik dat echt niet liggen. Niemand hier denk ik.

3 soorten zijn een goeie basis, maar er moet zeker toch nog ruimte zijn voor regelmatig andere dingen. Ik vind 3 verschillende soorten echt niet variatie zat. Het is niet slecht maar meer is zeker beter. Ik vind het zelfs een beetje gevaarlijk te zeggen dat overvariatie slecht is. Iedereen doet hier zijn best om nieuwelingen ervan te overtuigen dat variatie cruciaal is. Tuurlijk kan een dier overleven op niet al te veel variatie...dat is dan ook weer het leven, levende wezens zijn ongelofelijk flexibel als he top overleven komt. Maar dit wil niet zeggen dat dat de ideale omstandigheden zijn.

Als ik heel eerlijk moet zijn heb ik het gevoel dat je een beetje een manier zoekt om "overvariatie" als stelling te prediken, want het slaat echt kant nog wal zo'n stelling.

Ik weet niet of je de boeken van Billinghurst, en Eliassens hebt gelezen, moest dat niet zo zijn zou ik dat toch ten stelligste aanraden, dan begrijp je miss beter dat overvariatie echt niet kan.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#186726
Karray, bedoel je soms te zeggen dat er met teveel variatie er teveel aanbod is? Dus teveel te eten? (dit in het geval van wat je zei bij wolven) Want als dat het geval is snap ik wel een beetje wat je bedoeld, dan bedoel je het meer in de trant van overdaad schaadt. Daar kan ik me in vinden, maar je kunt volgens mij niet teveel verschillende soorten vlees/bot geven, alleen moet je dat dan natuurlijk niet allemaal in 1 week willen proppen ;).
Door Lizzy
#186728
OK Karray, als jij vindt dat je met drie soorten dieren kunt werken qua bot en vlees en orgaanvlees, dan vind ik het prima. Dat betekent dus bijvoorbeeld dat je ongeveer bot van kip, lam en kalf geeft, vlees van kip, rund en lam en orgaan van kip, kalf/rund, lam. En binnen botten en orgaanvlees kun je ook nog afwisselen want je hebt bijv. lamshart en lamsniertjes en kippenvleugels en kippenkarkassen Right?

Nogmaals, ik heb het hier dus niet over kvv want dat is berekend, geanalyseerd door TNO (als het goed is) en aangevuld waar nodig met vitamines en mineralen en vetzuren.

Nou, met deze drie basis bot/vlees en orgaanvleessoorten MET verschillende groentes en fruit en fytomix en nootjes en zaden en zuivel en eieren enzo denk ik dat je inderdaad een heel end komt/er helemaal bent. Want zo'n variatie klinkt mij prima in de oren en volgens mij heb ik nergens gezegd dat dat niet het geval is.....

Neemt niet weg dat als je daar hele vis en kalkoen en eend en parelhoen en hert en konijn enzovoorts aan toe zou voegen en dat verspreid over meerdere weken dat een hond absoluut geen problemen krijgt met degeneratie verschijnselen. Dat zou de hond, in mijn ogen, ook prima bekomen. Ergo, mijn honden stellen een rauwe/hele vis ook ontzettend op prijs! En da's goed voor de omega-3 vetzuren. Om er maar eens een blommige te noemen. En ook een konijn vinden ze heerlijk.

Ik heb steeds het gevoel dat jij over-compleet bedoelt en niet variatie en ik variatie bedoel en niet over-compleet...... Hebben we misschien ieder een andere betekenis in gedachten voor deze woorden?

De reden dat ik hier nogal fel in ben is het volgende: je hebt het gehad over mensen die maar wat aan zitten te knoeien. En een probleem wat we in het verleden veel gezien hebben (en nog wel tegen komen - niet op de barflijsten/fora) is dat mensen zelf samenstellen met kip, kip, kip en kip. En dan vaak nog met kip. Of kip. En dan gebruiken ze kippenkarkassen, kippennekken, kippenhartjes, kippenmaagjes, kippenlevertjes. Want, kip is heel makkelijk te krijgen en heel goedkoop (er zijn zelfs boeken waarbij het grootste deel van de maaltijden bestaat uit kip en kip...).

Als iemand (jij dus in dit geval) mij op dit forum vraagt of je echt wel moet varieren en zegt dat er teveel gevarieerd kan worden, dan word ik niet vrolijk. Want, er zijn een paar zeer essentiele begrippen wanneer je over zelfsamenstellen/barf praat en dat zijn: afwisseling en voeren over een langere periode. Dus, veel afwisselen in groente, vlees, bot en orgaanvlees en niet iedere dag compleet voeren maar juist voeren over een langere tijd, want, zelf samenstellen/barfen is niet streven naar elke dag een complete maaltijd (en derhalve dus niet te vergelijken met kvv). Doen mensen dit niet, dan kunnen ze problemen krijgen/verwachten.

Nogmaals, variatie en voeren "over time" zijn gewoon sleutelwoorden. En in mijn ogen is het met barf/zelf samenstellen (vooropgesteld dat je het goed doet dus) niet mogelijk om teveel te varieren. Mensen varieren eerder te weinig. Nogmaals, kip bevat niet meer die vitamines en mineralen en vetzuren die het 60 jaar geleden wel bevatte. Voer je dit dag in, dag uit zonder dat je ook andere vlees/orgaanvlees/groentesoorten gebruikt: dan krijg je geheid problemen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 okt 2004, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#186730
Lizzy schreef: Ik heb steeds het gevoel dat jij over-compleet bedoelt en niet variatie en ik variatie bedoel en niet over-compleet...... Hebben we misschien ieder een andere betekenis in gedachten voor deze woorden?
Deze indruk kreeg ik ook tijdens het volgen van deze discussie, een soort van spraakverwarring ???.
Door Lizzy
#186731
Geinig. An en Anne-Marie schrijven allebei ongeveer hetzelfde als wat ik bedoel. Zij hebben alleen een paar zinnen nodig en ik bijna een A-4-tje ;D.... Maar ik bedoel ongeveer hetzelfde ;D!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#186733
Lizzy schreef: Geinig. An en Anne-Marie schrijven allebei ongeveer hetzelfde als wat ik bedoel. Zij hebben alleen een paar zinnen nodig en ik bijna een A-4-tje ;D.... Maar ik bedoel ongeveer hetzelfde ;D!
;D ;D ;D Dat had ik al gezien ;) ;D Ik typ héél langzaam, dus daarom houd ik het het liefste kort ;), anders ben ik zo een paar uur verder :P.
Door karray
#186738
Nitus schreef: Karray, bedoel je soms te zeggen dat er met teveel variatie er teveel aanbod is? Dus teveel te eten? (dit in het geval van wat je zei bij wolven) Want als dat het geval is snap ik wel een beetje wat je bedoeld, dan bedoel je het meer in de trant van overdaad schaadt. Daar kan ik me in vinden, maar je kunt volgens mij niet teveel verschillende soorten vlees/bot geven, alleen moet je dat dan natuurlijk niet allemaal in 1 week willen proppen ;).

In denk idd niet dat het schadelijk is dat je wel veel soorten heb maar dat de toegang daartoe niet zo vanzelfsprekend zou moeten zijn en juist de combinatie met overvloed is n.m.i. schadelijk. Dus eigenlijk vind ik het te veel van het goede schadelijk. Je hebt mij idd goed begrepen(als ik jouw weer goed heb begrepen dan ;D)
Door karray
#186740
Lizzy schreef: Geinig. An en Anne-Marie schrijven allebei ongeveer hetzelfde als wat ik bedoel. Zij hebben alleen een paar zinnen nodig en ik bijna een A-4-tje ;D.... Maar ik bedoel ongeveer hetzelfde ;D!

Anne Marie ??? ;D Heb ik weer iets gemist??
Door karray
#186741
An schreef: Nah ik heb er anders ook al een paar a4tjes opzitten in deze discussie ;D

Anders ik wel ;D ;D ;D Ga toch straks echt goede tijden kijken :D
Door karray
#186742
Lizzy schreef: OK Karray, als jij vindt dat je met drie soorten dieren kunt werken qua bot en vlees en orgaanvlees, dan vind ik het prima. Dat betekent dus bijvoorbeeld dat je ongeveer bot van kip, lam en kalf geeft, vlees van kip, rund en lam en orgaan van kip, kalf/rund, lam. En binnen botten en orgaanvlees kun je ook nog afwisselen want je hebt bijv. lamshart en lamsniertjes en kippenvleugels en kippenkarkassen Right?


Het spijt mij zeer voor de moeite, ik begin toch een beetje te vrezen dat wij over comleet en variatie verkeerdt hebben geintreperteerd.
Ik ben het namelijk volkomen met je eens dat zo veel mogelijk variatie over een langere periode het beste is
Zitten wij nu de hele dag te discuseren over iets waar wij beide nu achter staan ::)

Oh my God :'( :'( :'( ;D

Nogmaals, ik heb het hier dus niet over kvv want dat is berekend, geanalyseerd door TNO (als het goed is) en aangevuld waar nodig met vitamines en mineralen en vetzuren.

Nou, met deze drie basis bot/vlees en orgaanvleessoorten MET verschillende groentes en fruit en fytomix en nootjes en zaden en zuivel en eieren enzo denk ik dat je inderdaad een heel end komt/er helemaal bent. Want zo'n variatie klinkt mij prima in de oren en volgens mij heb ik nergens gezegd dat dat niet het geval is.....

Neemt niet weg dat als je daar hele vis en kalkoen en eend en parelhoen en hert en konijn enzovoorts aan toe zou voegen en dat verspreid over meerdere weken dat een hond absoluut geen problemen krijgt met degeneratie verschijnselen. Dat zou de hond, in mijn ogen, ook prima bekomen. Ergo, mijn honden stellen een rauwe/hele vis ook ontzettend op prijs! En da's goed voor de omega-3 vetzuren. Om er maar eens een blommige te noemen. En ook een konijn vinden ze heerlijk.

Ik heb steeds het gevoel dat jij over-compleet bedoelt en niet variatie en ik variatie bedoel en niet over-compleet...... Hebben we misschien ieder een andere betekenis in gedachten voor deze woorden?

De reden dat ik hier nogal fel in ben is het volgende: je hebt het gehad over mensen die maar wat aan zitten te knoeien. En een probleem wat we in het verleden veel gezien hebben (en nog wel tegen komen - niet op de barflijsten/fora) is dat mensen zelf samenstellen met kip, kip, kip en kip. En dan vaak nog met kip. Of kip. En dan gebruiken ze kippenkarkassen, kippennekken, kippenhartjes, kippenmaagjes, kippenlevertjes. Want, kip is heel makkelijk te krijgen en heel goedkoop (er zijn zelfs boeken waarbij het grootste deel van de maaltijden bestaat uit kip en kip...).

Als iemand (jij dus in dit geval) mij op dit forum vraagt of je echt wel moet varieren en zegt dat er teveel gevarieerd kan worden, dan word ik niet vrolijk. Want, er zijn een paar zeer essentiele begrippen wanneer je over zelfsamenstellen/barf praat en dat zijn: afwisseling en voeren over een langere periode. Dus, veel afwisselen in groente, vlees, bot en orgaanvlees en niet iedere dag compleet voeren maar juist voeren over een langere tijd, want, zelf samenstellen/barfen is niet streven naar elke dag een complete maaltijd (en derhalve dus niet te vergelijken met kvv). Doen mensen dit niet, dan kunnen ze problemen krijgen/verwachten.

Nogmaals, variatie en voeren "over time" zijn gewoon sleutelwoorden. En in mijn ogen is het met barf/zelf samenstellen (vooropgesteld dat je het goed doet dus) niet mogelijk om teveel te varieren. Mensen varieren eerder te weinig. Nogmaals, kip bevat niet meer die vitamines en mineralen en vetzuren die het 60 jaar geleden wel bevatte. Voer je dit dag in, dag uit zonder dat je ook andere vlees/orgaanvlees/groentesoorten gebruikt: dan krijg je geheid problemen.


Wat jij dus vrees begin ik dus ook te vrezen dat er begrippen als over compleet en te veel variatie dus eigenlijk achter af het zelfde is voor mij ::) ;D

Zitten wij dus de hele dag te discuseren over iets waar wij beiden eigenlijk het zelfde over denken. Ik vind dus ook dat zoveel mogelijk variatie over een lange periode
belangrijk is Beter laat dan nooit


Oh My God ;D ;D





Laatst gewijzigd door karray op do 14 okt 2004, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#186786
Nitus schreef:

;D ;D ;D Dat had ik al gezien ;) ;D Ik typ héél langzaam, dus daarom houd ik het het liefste kort ;), anders ben ik zo een paar uur verder :P.
;D ;D ;D Ik typ heel snel ;D
Door Lizzy
#186788



Wat jij dus vrees begin ik dus ook te vrezen dat er begrippen als over compleet en te veel variatie dus eigenlijk achter af het zelfde is voor mij ::) ;D

Zitten wij dus de hele dag te discuseren over iets waar wij beiden eigenlijk het zelfde over denken. Ik vind dus ook dat zoveel mogelijk variatie over een lange periode
belangrijk is Beter laat dan nooit


Oh My God ;D ;D


Oh my oh my! Nou ja, het was best een interessant discussie ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door