Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1057099
Bernie schreef: Als ik naar 20% ga, haal ik dat dan van het spiervlees af?
Want de 15%groente wil ik ook blijven geven.
Ik kan natuurlijk ook gewoon wat meer orgaan gaan geven en de rest hetzelfde houden, want ze mogen nu naar de winter toe best wat meer krijgen. Zijn zelfs wat afgevallen sinds we barfen.
Je kunt het van het spiervlees afhalen of van de groente of van het vleesbot, net wat jij denkt dat voor jouw honden het beste is/waar ze het best op zullen reageren. Je kunt eventueel ook wat experimenteren. Dus eerst een beetje minder X, dan een beetje minder Y en kijken wat er gebeurd. Of je kunt ze inderdaad net een tikje meer geven en dat niet meetellen, dat is ook prima! Hier eten ze in de winter ook net wat meer.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1057412
Lizzy schreef: Je kunt het van het spiervlees afhalen of van de groente of van het vleesbot, net wat jij denkt dat voor jouw honden het beste is/waar ze het best op zullen reageren. Je kunt eventueel ook wat experimenteren. Dus eerst een beetje minder X, dan een beetje minder Y en kijken wat er gebeurd. Of je kunt ze inderdaad net een tikje meer geven en dat niet meetellen, dat is ook prima! Hier eten ze in de winter ook net wat meer.
Dan ga ik ze eerst wat meer orgaan geven en de rest gelijk houden, kijken hoe dat gaat.

Hoe merkte je dat je meer orgaan moest gaan geven aan je honden?
Door Lizzy
#1057459
Bernie schreef: Dan ga ik ze eerst wat meer orgaan geven en de rest gelijk houden, kijken hoe dat gaat.

Hoe merkte je dat je meer orgaan moest gaan geven aan je honden?

Nou, eigenlijk alleen aan Brutus. Hij wordt natuurlijk wat ouder en toen dacht ik "kom, laat ik hem wat extra vitamines geven". Ik gaf hem af en toe een multivitamine pil. En ik vond (vaag hoor) dat hij het daar iets beter op deed. Hij werd wat kwieker. Zijn vacht werd wat beter. Toen dacht ik "ik kan ook wat meer orgaanvlees geven, ik geef best weinig en in orgaanvlees zit net wat meer vitamines (vooral A en D en E) dan in andere vleesbot/spiervleessoorten". Dus dat heb ik gedaan. En ze reageren er alle drie goed op, in die zin: Brutus is nog net zo kwiek als toen ik hem de vitaminepil gaf. En aan Pinkel en Ling merk ik niet echt verschil, hoewel ik het idee heb dat ze qua vacht nog iets mooier zijn geworden. Maar, ik geef eerlijk toe: het is allemaal tamelijk vaag..... Het is niet zo dat ik nou spectaculair verschil merk of zie ofzo.
Door Antonia
#1057619
Mijn orgaanpercentae zit op 20%. Voor bijvoorbeeld Brian betekent dit 3000 gram orgaan per week. Hiervan is 1500 gram pens (rund, lam of geit), 750 gram hart (rund, lam, kip, eend en soms hert), 400 gram lever (lam, rund of kip) en 350 gram overig (nier of kippenmaagjes).
Dit verdeel ik over drie maaltijden per week, één dag alleen maar pens (zaterdag is hier pensdag), het overige orgaan verdeeld over twee maaltiijden samen met wat vleesbot.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1057676
Lizzy schreef: Nou, eigenlijk alleen aan Brutus. Hij wordt natuurlijk wat ouder en toen dacht ik "kom, laat ik hem wat extra vitamines geven". Ik gaf hem af en toe een multivitamine pil. En ik vond (vaag hoor) dat hij het daar iets beter op deed. Hij werd wat kwieker. Zijn vacht werd wat beter. Toen dacht ik "ik kan ook wat meer orgaanvlees geven, ik geef best weinig en in orgaanvlees zit net wat meer vitamines (vooral A en D en E) dan in andere vleesbot/spiervleessoorten". Dus dat heb ik gedaan. En ze reageren er alle drie goed op, in die zin: Brutus is nog net zo kwiek als toen ik hem de vitaminepil gaf. En aan Pinkel en Ling merk ik niet echt verschil, hoewel ik het idee heb dat ze qua vacht nog iets mooier zijn geworden. Maar, ik geef eerlijk toe: het is allemaal tamelijk vaag..... Het is niet zo dat ik nou spectaculair verschil merk of zie ofzo.
Dank je, had al het idee dat het met de vitamines te maken zou hebben en ik denk zeker dat je bij een oudere hond het verschil zal merken.
Ik ga ze hier gewoon wat meer orgaan geven (elke orgaanmaaltijd die ze krijgen verhoog ik wat) en de rest hou ik gelijk.
Wederom bedankt. :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door