Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kojak
#1055873
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#1055967
kojak schreef: dat ze een verschrikkelijk leven hebben gehad vind ik ook heel zielig, maar dat ze vermoord worden om als voedsel te dienen vind ik bij het leven horen. een kat vermoord een muis, een slang vermoord een kat, een leeuw vermoord (als hij het als prooi herkend) een mens, ik kan me voorstellen dat veel mensen hier niet aan mee willen doen hoor, maar het zal ten aller tijde onvermijdelijk blijven..want het hoort nou eenmaal bij het leven.
Het hoort misschien bij het leven, maar niet zo massaal, zoals wij mensen het doen. En het is natuurlijk absurd dat wij vlees importeren uit andere werelddelen en dat varkens uit Nederland naar Spanje en Italië worden vervoerd. Wat wij doen is een marteling en het ergste is dat hier in NL ook nog eens een berg weggegooid worden, omdat mensen alleen maar een onherkenbaar stukje vlees op hun bord willen en dat is schandalig. Daarbij is het absurd dat mensen iedere dag vlees eten, dat hoort wat mij betreft niet bij het leven....
Door Laura2004
#1055969
En daarbij, wilde dieren doden andere dieren puur om er zelf van te eten, niet om er geld aan te verdienen. Denk daarbij eens aan hoeveel vlees er uit winkels wordt weggegooid, omdat het niet verkocht wordt, dat vind ik schandalig.
Door kojak
#1055978
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dorinekok
#1055997
Dit is eigenlijk ook precies wat ik tegen heb op wat veel mensen hier op bp doen: steeds maar meer willen geven. kip of rund is niet genoeg, er moet minstens krokodil, struisvogel, fazant, steenbok en straks ook olifant op het menu staan. Aanvankelijk vond ik het jammer dat ik niet meer dan kip, rund, lam en vis kan geven maar nu ben ik daar zeer tevreden over en vind de wens van veel bp-ers om maar meer en meer te geven absurdistisch. Zelfs al gaat het om slachtafval. Er wordt op deze manier toch weer een markt gemaakt en je ziet dat een leverancier  als Herby daar handig op inspringt. Ik weet niet heel zeker in hoeverre je dan alleen nog slachtafval geeft. Houd me ten goede, ik gun alle honden een lekker stukje vlees en een gevarieerde maaltijd hoor maar ik denk wel dat we af en toe even moeten nadenken of we het niet overdrijven.

Persoonlijk ben ik niet tegen vlees eten door wie dan ook maar ook ik vind de schaal waarop het gebeurt absurd en zeker in Nederland waar men inderdaad een stuk vlees waar bot aan zit, niet meer moet omdat het eng is. Waar lever "vies" is en inderdaad het grootste deel van een dier verdwijnt via de achterdeur naar landen waar het wel gewaardeerd wordt (en waardoor daar de economie weer in elkaar knalt.... maar goed dat is weer wat anders).

Wat ik zelf eerder bedoelde met dat ik realistischer tegen dingen aan ben gaan kijken is dat ik ook vegetarisch ben geweest, vervolgens alleen maar zg biologisch dynamisch vlees heb gegeten en hier in Frankrijk (nou ja op het platteland waar ik woon dan) voor het feit kwam te staan dat mensen vlees eten dat eerlijk is. Dus ik heb meegeholpen mijn eigen varken uit te benen. De eerste keer schrok ik me het leplazerus bij het zien van het karkas. Nu hak, snijd en maal ik vrolijk mee en geniet van het feest dat er om heen hangt. Er gaat niks van het beest verloren. Werkelijk niks.
En dat maakt ook dat ik het niet meer "vies" of "eng" of "naar" vind.

Verder ben ik in gedachten altijd onderhevig aan wisselingen over hoe ik denk over de mate van "zielig" voor dieren. Ik merk dat ik daar niet strak en star in ben. Dat ik het soms helemaal niet zielig vind dat eenden 2 weken voor hun slacht flink vest gemest worden. Daarvóór hebben ze (althans in onze streek) een meer dan prima leven gehad. Andere keren lopen de rillingen me weer over de rug als ik gans na gans op lange tafels zie liggen en de producteurs hun foie gras zie aanprijzen.
Soms ben ik geneigd te roepen: mensen, doe niet zo hypocriet en een andere keer ben ik zelf net zo.
Maar één ding staat voor mij als een paal boven water: we eten veel te veel vlees. Er sterven veel te veel dieren voor ons. Er worden er veel te veel onder veel te barre omstandigheden gehouden.
Door Esther11
#1064632
SandRRa schreef: :groenvanjaloeziesmiley: Oh dat wil ik ook zo graag. Lijkt me echt ideaal. Ach ja wie weet ooit nog eens.
Die luxe heb ik ook zalig gewoon alleen de groente mix wordt in "onze" keuken gemaakt.
Door Lil
#1070781
Die grenzen tussen vies en en normaal worden vanzelf verlegd als je barft.
Vroeger stond ik te bibberen bij bijvoorbeeld konijnenkoppen, nu knip ik ze in stukken, alles went  ;)
Door ElineBP
#1072763
Je verlegt je grenzen wel, maar er komt hier nog niks binnen wat nog een vachtje, veren of kop (behalve vis) heeft... Maar goed, ik ben ook nog een beginner ;)
Door sandrra
#1072837
ElineBP schreef: Je verlegt je grenzen wel, maar er komt hier nog niks binnen wat nog een vachtje, veren of kop (behalve vis) heeft... Maar goed, ik ben ook nog een beginner ;)
Nou hier ook niet hoor....brrr misschien over een jaar of tig als ik aan het idee ben gewend. :D
Door dinnee
#1073734
Ik vind het altijd wel komisch om zo'n beestje helemaal uit te pluizen. (Oh dus hier zit de slokdarm!!) Maar mijn ouders moeten er ook niets van hebben. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door