Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#1036381
Nitus schreef: Het grote voordeel van de C.J. vind ik is dat je in een handeling je groentes echt gepureerd hebt. Je hoeft er daarna niet nog eens met de staafmixer doorheen. Ik heb weleens groentemixen gezien die in een keukenmachine gemaakt waren, maar dat vond ik niet echt gepureerd, vond dat meer in piepkleine stukjes gehakseld. Nu zal dat ook wel afhangen van het soort keukenmachine.
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk met de Champion Juicer? Bijvoorbeeld worteltjes, gooi je die er in zijn geheel in, of in stukjes? En het komt er dan in 1 keer gepureerd uit?

Ik heb het vermoeden dat mijn keukenmachine het niet heel lang meer gaat volhouden (hij is in de 15 jaar dat we hem hebben nog nooit zo intensief gebruikt als de laatse paar jaar  :D), dus ben me alvast aan het oriënteren op de vervanging ervan  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#1036486
Nitus schreef: Het grote voordeel van de C.J. vind ik is dat je in een handeling je groentes echt gepureerd hebt. Je hoeft er daarna niet nog eens met de staafmixer doorheen. Ik heb weleens groentemixen gezien die in een keukenmachine gemaakt waren, maar dat vond ik niet echt gepureerd, vond dat meer in piepkleine stukjes gehakseld. Nu zal dat ook wel afhangen van het soort keukenmachine.
Dat lijkt me wel, want bij mij is het echt gepureerd, geen kleine stukjes. Ik hoef er echt niet meer met de staafmixer doorheen, je kan het zowat drinken.
Kruimel schreef: Ben nog steeds heel tevreden met mijn staafmixertje van meneer Braun. Maar ik maak dan ook geen 40 kilo groentemix in 1 keer  :D
Hier ben ik ook mee begonnen. Met zo'n klein hakmolentje erbij. Die voldeed bij mij ook heel goed toen ik enkel Pike nog had, maar als je voor drie honden voor een maand wil maken dan ben je minstens de halve dag bezig  >:(. En wordt het staafje wel erg warm! Maar goed, hij deed het wel  8)  Ik gebruik hem nu nog op vakantie, dan maak ik voor 2-3 dagen met de Braun.  ;)
Door roefus
#1036506
Ik maak elke dag wat verse (en even gekookte) groente klaar. Daar gaat de staafmixer prima doorheen.  :)
Maar mijn keukenmachine maakt er ook pulp van hoor, ook bij wat grotere porties.
Door fydgi
#2351507
hoi

toch een poging doen om dit topic weer tot leven te brengen...
eergisteren mijn philips blender naar de vaantjes geholpen, was oververhit en stopte ineens
doen jullie de groenten inkleine stukjes? worden ze eerst gekookt, gestoofd? want anders kan de blender er precies niet mee om. moet nu een nieuw machien kopen :s
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2351573
Ik snij het eerst in grove stukken en doe het dan in de blender. Rauw eitje erdoor voor het vocht en dan lukt het toch aardig. Heb deze gespaard via een supermarkt en heb er zelf 10 euro voor hoeven te betalen. Het werkt best wel. Zo'n sapcentrifuge zal vast beter gaan, maar ik ben hier best tevreden mee. Ik pureer 2 kannen van 1.5 l  per keer. Ik heb dan ongeveer 30-40 porties. Dus doe hier ongeveer 1.5 maand mee. Even wat werk, maar dan weer voor een hele tijd klaar.
Door madeleine
#2351613
IK heb een sappers bij de blokker gekocht. Hij werkt echt heel prima. Hij scheidt de pap en de pulp echt heel erg netjes en komt door alle groentes die ik tot nu toe geprobeert heb makkelijk doorheen.
Gebruikersavatar
Door kayla
#2351659
Ik gebruik een klein simpel keukenmachientje (Philips HR 2830, http://atelier3r.fr/sites/default/files/100_0096_0.jpg).
Deze laat ik draaien met een bovenin een schijf voor smalle reepjes te maken en tegelijk onderin het gewone snijmes.
Ik snij van te voren alles in lange dikke stukken en zet de groentes  rond om het snijapparaat neer.
Ik wissel de groentes af, 1 wortel, stukje komkommer, stukje kool, paar radijsjes enz. Dus niet bijv. eerst alle wortels erdoorheen. 
Zo voorkom ik dat het motortje van het snijapparaat te snel te heet wordt en de mix wordt al goed vermengd.

Ik heb me tweedehands via marktplaats exact hetzelfde apparaatje gekocht voor een habbekrats. Als ik denk dat
mijn eerste apparaat te warm begint te worden, dan wissel ik alleen het motorgedeelte om, zodat ik gewoon
door kan werken en na afloop niet alle bakjes enzo schoon hoef te maken. Na ongeveer een half uurtje afkoelen,
kan ik de eerste motor weer gebruiken, enzovoorts.

Ik kiep de groentemix steeds in een vierkante plastic bak van 15 cm hoog en als ik helemaal klaar ben met snijden
ga ik hier nog eens met de staafmixer doorheen. Zo krijg ik de mix goed fijngeprakt.

Ik maak per keer ongeveer 65 - 70 zakjes à 180 gram. Hier kom ik ongeveer 2 maanden mee uit voor 2 honden.
Ik ben schat ik een uurtje of 4 in totaal kwijt per keer (dus schillen van groentes, pureren, portioneren, in de vriezer stapelen, opruimen/afwassen).

Zie net op de foto: het linkse mesje hoort niet erbij.
Laatst gewijzigd door kayla op vr 25 mei 2012, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fydgi
#2351662
eigenlijk komt het erop neer om de machientjes hun tijd te geven en op te passen dat ze niet verhitten zoals mijn blender heeft gedaan :p
ik ga eens kijken naar iets tweedehands si
en kayla wat een prachtige honden heb je!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door