Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fie
#1006548
Bruce, onze Mechelaar, is zondag zwaar ziek geworden. We vonden hem meer dood dan levend onder een struik in de tuin en gingen er in allerijl mee naar de DA.

Om een (heel) lang verhaal kort te maken: er scheelt iets serieus met zijn lever en gal. Uit bloedonderzoek bleek dat de lever- en galwaarden 300x te hoog waren! 

De oorzaak is momenteel nog onbekend. Vergifitiging is vrijwel uitgesloten, aangezien hij geen andere symptomen van vergifitiging vertoont. Momenteel wordt getwijfeld tussen een acute, zeer zware maagdarminfectie en een levertumor.

Voorlopig moesten we hem op een andere brok zetten (leverdieet), wat we ook gedaan hebben, maar als blijkt dat hij de rest van zijn leven (hopelijk van toepassing  ) aangepaste voeding moet hebben, zou ik willen overstappen op BARF, omdat ik de samenstelling daarvan beter kan controleren.

Het probleem is alleen: is het haalbaar, een leversparend dieet samenstellen? (de inkopen en het extra werk voor de bereiding zijn geen probleem, ik heb het specifiek over de ingrediënten en de verhoudingen) Heeft er iemand ervaring met dergelijke diëten? Kan er iemand mij voorbeeldmenu's geven, samen met meer informatie, zodat ik op termijn ook zelf kan gaan samenstellen? (ik ben een volslagen BARF-leek, dus alle info is welkom)
Door Minna
#1006556
:( Sterkte...hoop dat jullie snel de oorzaak kunnen vinden. Is er al een echo gemaakt? Meestal is een tumor in de lever goed operabel, en heeft vaak geen uitzaaiers.
Mijn hond had aantal maanden geleden ook een gigantische afwijking in lever en gal, dat kwam door een baarmoederontsteking, dat is gelukkig met een operatie en clavubactin en de hiergenoemde dieet over gegaan binnen een week. Nu eet ze weer gewoon normaal.
De Da wou eerst prednisolon voorschrijven, gelukkig hebben we een second opininion gevraagd en naar de Tweede Lijn geweest, had ik het prednisolon wel gegeven en er was niks te zien geweest op echo hadden we op dood spoor gezeten, omdat je dan geen bipot kan laten nemen.
Ik heb me toen al gelijk ingelezen hier op leverdieten, en gaf het tijdens de herstelperiode, misschien dat dat mede hielp en dat de hond daarom zo wonderbaarlijk snel er van af was.
Veel sterkte met jullie hond, hopen dat de oorzaak snel duidelijk is en dat hij weer helemaal gezond wordt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door