Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1006123
Maar dan ga je er dus van uit dat een hond een te lage bloedsuikerspiegel heeft.
Ik dacht dat dat bij honden niet zo speelde, zeker niet als je vers voert, aangezien ze dan nauwlijks koolhydraten eten, en dus ook bijjna geen schommelingen hebben in de bloedsuikerspiegel?
Door Minna
#1006157
Nou ik denk idd dat het bij vers-etende honden niet zo op het bloedsuiker aan komt, die zal ongeveer hetzelfde blijven (de leverfunctie/ glucose-verhaal) maar suikers hebben ook een functie als "voeding" voor de neuro-transmitters (of zoiets, zal zo even in de boek duiken, moet zo eerst naar de winkel) en dan kan ik me voorstellen dat omdat er zoveel energie naar de spieren gaan dat het koppie dan "minder" krijgt en dat het dan wel kan helpen, zo'n extraatje.
Ik merkte gisteren met Chic (had verkeerde kant op gefietst dus een rondje van 1 uur werd 3 uur... :-X) dat zij ook op de laatste stukje minder geconsentreerd was, en minder snel de aanwijzingen (rechts, langzamer, achter, plaats) begreep.
Ik merk ook dat bvb Pinkki kan rustig 5 uur per dag 5 dagen op een rij behendigheid doen en er is geen teken van vermoeidheid te zien, terwijl als ik een halfuur dogdance doe is ze bekaf. Dus het geestelijk is vermoeiender dan lichamelijke, en daar zou zoiets dus wel van pas kunnen komen.
Want dat zou niet bloedsuiker-gerelateerd kunnen zijn, dat het tijdens de dogdance veel sneller opeens gaat zakken en met behendigheid wel stabiel blijft.
#1006347
Als Bentie op de jachttraining is, is ze constant bezig, kijken hoe de andere woeffies het doen en als zij aan de beurt is, is ze super blij. Zodra ze thuis is gaat ze slapen. Laatst hadden we diplomadag van de hondenschool, Bentie heeft haar eerste B-diploma gehaald op het gebied van jacht en ze is de hele dag bezig geweest. Als ze moest wachten ging ze rustig zitten en zodra ze aan de beurt was, was ze gelijk hyper van ik mag het eindelijk gaan halen. Ze was om 8 uur op de hondenschool en om 3 uur thuis en heeft heerlijk liggen slapen.

Ik heb een keer met haar jachttraining gedaan, daarna zijn we naar ze gegaan met een kennis van ons en ja, ze ging pas slapen toen ze thuis was, het was 8 uur in de avond en ik ben van mening dat als ze echt iets leuk vinden, dan gaan ze ervoor. Ze heeft ontzettend lekker zitten rennen in zee op het strand.

Maar ik hoor wel eens dat ze een lepel honing geven als een hond heel hard moet werken.
Door Minna
#1006559
Het er voor gaan is ook niet het probleem, de probleem is juist dat ze er een beetje TE voor gaan en daardoor dus juist geestelijk vermoeid wordt, of juist heel veel geestelijke prikkels te verduren krijgen waardoor de concentratie minder wordt en dan toch voluit gaan.
Of dusdanig erg blijven doorgaan dat ze over hun eigen grenzen gaan.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1007236
ik geloof ook niet in drankjes en stootjes, en ze krijgen het hier ook niet.
Wedstrijden/shows/trainingsdagen vergt veel van een hond. Vooral de indrukken die ze opdoen.
Maar ik denk inderdaad ook ,wat Pallas ook al zei, dat je goed naar je hond moet kijken wat hij/zij kan hebben en wat het minste energie vreet!
Kay wond zich op een wedstrijdterrein altijd erg op en was vaak al "leeg" voor het einde. Haar ben ik apart gaan leggen (apart terrein/auto o.i.d), en ik merkte echt dat dit haar goed deed en was een stuk relaxter, en meer energie. Voor Vienna heeft het nooit zoveel uitgemaakt
Didge leg ik niet tussen teveel andere honden op een wedstrijd, een beetje afgelegen. Maar ook hem maakt het weinig uit kwa energie......gelukkig.
Tuurlijk na een wedstrijddag zijn ze wel moe.
Ik geef Didge voor een wedstrijddag geen "zware maaltijden" en ook een stuk minder. De wedstrijddag zelf krijgt hij vaak een dubbel portie als we thuis zijn
Op warme dagen goed koel houden met een koeldeken/halsband of koelen met een tuinslang onder de buik en voetzolen helpt ook goed :)
Door conleeuw
#1008169
Rovanna schreef: Sledehonden krijgen voor een wedstrijd een bord pasta (soms aangevuld met rauw vlees).
deerhounds krijgen vaak bij hoge inspanning, bijvoorbeeld een uren lange wandeling waar ze vaak en veel rennen met soortgenoten en of coursing een paar pannekoeken na de grote inspanning, vooral bijvoorbeeld als ze smorgens een grote inspanning hebben geleverd en de middag ook nog moet, dit heb ik bij een vriendin die jaren lang met haar rauw etende honden coursing heeft gedaan geleerd, voor mijn gevoel werkt het wel. ik heb het nu een paar keer gebruikt, en je zie bij Jazz dat ze daardoor toch een nieuwe energie boost krijg (uiteraard niet kort na het eten) maar dan is het natuurlijk zo dat de deers geen extra lichaams vet hebben om aanspraak op te doen  ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1008394
Ik geef mijn honden eigenlijk nooit iets te eten tijdens wedstrijddagen, op een gewone beloning na dan. Wel gooi ik op warmere dagen waarop er meer gedronken moet worden om de vochtbalans op peil te houden wel eens een schepje druivensuiker door het water. Mijn eigen ervaring toen ik nog veel sportte was dat grotere hoeveelheden gewoon plat water nogal zwaar op de maag komen te liggen en moeilijk door het lichaam worden opgenomen. Gooi je er iets doorheen, dan neemt je lichaam het veel makkelijker op. Ik pas dat ook toe op de honden.
Door Rosita
#1008630
Er zijn sportdranken en energiedranken. De concentratie wordt bepaald door de hoeveelheid en soort van de opgeloste deeltjes zoals suikers en zouten.

Een drank die weinig deeltjes bevat wordt hypotoon genoemd. Gewoon kraanwater is hypotoon. Als in een drank het aantal opgeloste deeltjes per liter gelijk is aan die in een levende cel van ons lichaam, dan noemt men de drank isotoon. Isotone oplossingen worden ook vaak in ziekenhuizen gebruik in een infuus (o.a. fysiologische zoutoplossing). De vochtuitwisseling in de dunnedarm is bij een hypotoon drankje trager dan bij een isotoon drankje. Een klotsende buik tijdens het sporten kan het gevolg zijn. Sportdranken zijn dus veelal isotoon om een snelle vochtopname te stimuleren.

Een drank die veel opgeloste deeltjes bevat wordt hypertoon genoemd. AA-high energy drink en Extran energy zijn voorbeelden van hypertone dranken. Door de hoge concentratie opgeloste deeltjes blijft de vloeistof langer in de maag en worden de koolhydraten minder snel opgenomen. Tijdens het sporten is dit nadelig als je de drank drinkt met de bedoeling om je vochtbalans te herstellen. Wel kunnen de koolhydraten in hypertone dranken helpen bij het aanvullen van de energievoorraad tijdens en na het sporten. Dit is dan ook de reden dat deze dranken met energiedrank worden aangeduid en niet met sportdrank.

Zelf zou ik het dus bij isotone oplossing houden. Deze wordt snel opgenomen. Een hond geef je natuurlijk niet een menselijke sportdrank, maar een Orisel oplossing of Rehydration Support van Royal Canin zijn wel te geven. In Amerika verkopen ze Vertex van CPN of K9 Super Fuel speciaal voor sporthonden. In Nederland K9-Quencher. Veel mensen zeggen echt een verschil te zien, andere merken niets. Ik denk dat juist de honden die snel inzakken (ook met hun concentratie) en slecht tegen de wamte kunnen baad hebben bij een sportdrank (isotone glucose/elektrolyten oplossing).
Door cylke
#1023464
Ik merk aan Chelsey dat ze ook het meest gebaat is bij appart liggen tussen de rondjes door...zo weinig mogelijk afleiding, en "verplichte" rust...
Met energiebars/drankjes heb ik geen ervaring.
#2697067
Heel oud topic maar wil het toch even weer omhoog brengen.

Ik las over dit product, is helaas alleen in Amerika te krijgen:
http://www.petco.com/product/7708/Tomly ... -Dogs.aspx
Lijkt me ideaal omdat het een pasta is, is het geen belasting op de maag van de hond.

Nu heeft nederland ook een versie maar dat zijn koeken:
http://www.hondenwebshop.nl/product/details/2890
Ik wil deze zelf gaan proberen. Merk ook wel dat mijn hond soms op wedstrijden in kakt, en ik geef haar verplicht rust, ze heeft een fantastische conditie en belast haar weinig op wedstrijd dagen. Veedrijf wedstrijden houd ze veel makkelijker vol. En dat is zowel fysiek als mentaal veel intensiever.

Ik heb wel eens dextro druivensuiker geprobeerd of aa drink, maar die moet mevrouw niet. Ga haar ook niet dwingen hier in
Door de redder
#2716138
Een hond haalt z`n energie uit vlees en bot en heeft geen kunstmatige stoffen nodig.

Joh mijn dalmatiër is veel en veel fitter geworden door kvv en barf. Die hoeft echt niets meer
daarbij te hebben hoor.
Door jope
#2775918
Het is misschien een domme vraag !

maar waar verkopen ze dat niet dat ik interesse heb maar hoe kun je het bedenken, red bull voor de hond we lezen dat veel enegie drankjes en voeding voor de mens al niet zo goed is en dat word onderzocht hoe is dat eigenlijk met dieren ?

Ik denk inderdaad dat je beter zelf iets als oppepper kunt maken zoals hieronder geschreven het is niet aanvallend bedoeld ik had er echter echt nog nooit iets van gezien.

groetjes Jose
Door BAC
#2776097
Ik weet natuurlijk niet wat je precies voert, of wat de kwaliteit en de samenstelling is.
Maar ik weet wel dat dit van invloed kan zijn....Mijn hond heeft een periode een slechte kwaliteit KVV gegeten wat ook nog eens tevaak aan dooi blootgesteld is geweest.
In die tijd zakte mijn hond als een plumpudding inelkaar. Omdat ik toen niet wist dat de die KVV zo vaak ontdooid is geweest heb ik nooit de link kunnen leggen. Ik kwam hier helaas pas te laat achter. Ben gaan barfen en heb mn oude hond weer terug, weer de energie die bij die hond hoort, geen tong meer uit de bek bij de minst geringste inspanning.
IK weet natuurlijk niet of je hier ooit aan gedacht heb maar denk geef het je toch even mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door