Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#1000097
ja ik weet wat ik er in ga stoppen, maar wat ik mij afvraag is, hoe ga ik precies de hoeveelheden bepalen naar gelang het gewicht? Het gaat om een pup die heelwat gaat groeien, stel nou dat zij met 9 kilo schoon aan de haak hier kom, ga ik dan rekenen vanaf de 9 kilo of moet ik rekenen vanaf een zwaarder gewicht, dus een gewicht waar zij naartoe gaat groeien bijvoorbeeld 10 of 11 kilo? , en hoe vaak pas je het aan? want als ze met 9 kilo hier komt dan is ze twee weken later natuurlijk al 10 kilo of 11 kilo......of ga ik gewoon er in proppen wat zij wil en kan hebben, dus kwa gewicht niet zo erg opletten als ze meer wil krijgt ze meer? Ik heb natuurlijk nog nooit een pup op barf grootgebracht  :-\
Door Red_Hunter
#1000103
Volgens mij moet je elke keer het menu aanpassen, maar zeker weet ik het ook niet.
Wel veel pups op KVV grootgebracht maar niet op BARF. Met KVV ging ik ook steeds meer voeren.

Groetjes Trudie
Door Hanny
#1000151
Er in proppen wat ze maar wil eten, lijkt mij geen goed idee. Het hangt er natuurlijk wel vanaf, of ze een goede eter zal zijn, maar dan nog. Alles wat er te veel in komt, moet er ook weer uit komen en ik vind, dat een pup al zo veel poept.
Ik heb een ¨pup van een klein ras en ook dan moet je uitrekenen hoeveel je geeft.
Ik zou uit gaan van het gewicht, dat de pup weegt en dan heel gewoon 6% of 7% aan voer geven. Niemand, behalve jij, kan precies zien, hoeveel er nodig is. Wordt de pup zwaarder, dan verhoog je het voergewicht.
T.z.t. hoef je niet meer veel te meerderen, misschien op de helft van het volwasen gewicht.
Je hebt toch al eerder een hond van een groot ras op laten groeien, dus ik zou me helemaal geen zorgen maken en ik denk, dat je dat ook niet doet.

Hanny
Door Deesje
#1000152
ik heb gewoon ongeveer 1-2x in de maand aangepast.. ik zat op 4,5-5% (middelgrote hond) kwam uiteindelijk zo'n beetje neer op 5% van het actuele gewicht en dat gaf ik dan zo'n 2-4 weken en vervolgens past ik het aan.. ging ideaal hier.. en uiteindelijk moet je toch kijken wat je voert en of de pup een beetje geleidelijk groeit..
Gebruikersavatar
Door pike
#1000303
Nou ik zou er niet inproppen wat de pup wil eten. Tenminste, als ik dat met mijn pup zou doen had ik hem nu kunnen rollen  :-X Het lijkt wel of hij altijd honger heeft  >:(
Zelf ben ik uitgegaan van het gewicht waarmee hij met 8 weken bij me kwam. Dat betekent dus dat de pup, elke dag dat hij in gewicht bijkomt, percentueel minder te eten krijgt. Je loopt dan, zoals ik het noem, achter de feiten aan. Maar naar mijn idee is achteraf voeren beter dan vooruit voeren. Liever later iets extra geven, dan dat blijkt dat het teveel was.
En hoe vaak je het aan moet passen, dat hangt waarschijnlijk van de pup af. Duc kreeg aanvankelijk 8%, maar dat bleek veels te weinig en hij ging naar 10%. Ik lees hier doorgaans dat het elke week of om de week wordt aangepast, maar ik paste het  om de 4 dagen aan want anders werden zijn ribjes zichtbaar. Maar na 5 weken heb ik het niet meer aangepast. Daardoor ging het percentage vanzelf omlaag want hij groeide in gewicht gewoon door (per week 600 gram erbij). Vier weken lang heb ik het niet hoeven aanpassen en inmiddels was het dus nog maar 7,7%. Nu heb ik het verlaagd naar 7%, hoe dat uit pakt moet ik nog even afwachten.  ;)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1000304
ik ben met Bantu uitgegaan van het gewicht toen ik haar in huis kreeg. Geloof dat ze 5 % kreeg.  Daarna iedere week gewogen en iedere week het menu en gewichten aangepast.
Wat voor pup krijg? Spannend hoor :D :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1000447
conleeuw schreef: ja ik weet wat ik er in ga stoppen, maar wat ik mij afvraag is, hoe ga ik precies de hoeveelheden bepalen naar gelang het gewicht? Het gaat om een pup die heelwat gaat groeien, stel nou dat zij met 9 kilo schoon aan de haak hier kom, ga ik dan rekenen vanaf de 9 kilo of moet ik rekenen vanaf een zwaarder gewicht, dus een gewicht waar zij naartoe gaat groeien bijvoorbeeld 10 of 11 kilo? , en hoe vaak pas je het aan? want als ze met 9 kilo hier komt dan is ze twee weken later natuurlijk al 10 kilo of 11 kilo......of ga ik gewoon er in proppen wat zij wil en kan hebben, dus kwa gewicht niet zo erg opletten als ze meer wil krijgt ze meer? Ik heb natuurlijk nog nooit een pup op barf grootgebracht  :-\
Je pup, ik heb wat gemist blijkbaar  :-[

Afijn, in eerste reken je vanaf die 9 kilo, ik zou zeggen een 6%, dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid voer die ze nu bij de fokker krijgt.  Dan kijk je na een week wat pup gegroeid is en of pup niet mager c.q dikker geworden is. Dan voer je de hoeveelheid langzaam per week of 2 weken op, hoe vaak je moet aan passen is afhankelijk van hoe de pup groeit en of  het met smaak opgegeten wordt.
Ik zou niet voeren naar gelang ze wil eten, want vooral als ze net uit het nest komen (waar ze concu hadden) willen ze nog wel een vreten tot ze rond zien. Het komt aan op heel veel aanzien, voelen, en met regelmaat de pup wegen.
Door conleeuw
#1000499
het wordt een Deerhound pup, en die worden niet snel té dik, vandaar mijn opmerking dat je ze waarschijnlijk kan voeren wat ze willen, nou ja, dat is mijn ervaring met Jazz, die bleef mager, ze kon eten wanneer en hoeveel ze wou en nog kon ze niet bijvreten om een beetje dik te worden, nee, het was een gratenpak en nog, dik is niet een woord die bij haar in de buurt gebruikt kan worden. Nu ga ik met de pup toch een beetje wegen denk ik, maar té dik worden is niet iets waar ik mij druk om moet maken als ik andere deerhound eigenaren moet geloven.
Goed, ik ga eens spelen met hoeveelheden en rekenen, en kijken hoe het lijkt, dan ga ik eens wat proties maken om te kijken hoe het er uitziet. Ik vindt het wel interessant om te lezen hoe jullie het hebben gedaan, en vooral hoe vaak jullie de hoeveelheden bijstelden.  ;)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1000581
Ik heb Joris elke week gewogen en als zijn gewicht genoeg gestegen was ( ;D ;D ;D) heb ik het menu aangepast. Scheelt uiteraard dat hij maar zo'n 11 kg max is geworden. Ach Connepon.... je gaat het perfect doen, ben niet anders van je gewend. Maar het is best eng, zo'n eerste puppy op barf.
Door pallas
#1000631
Bij Didot is het zo vanzelf goed gegaan dat ik het echt niet meer weet.
Ik geloof dat ik hem de eerste tijd nog wel gewogen heb, maar al heel snel ben ik meer op gevoel gaan voeren en hij gaf het ook heel netjes aan.
Een border collie dik krijgen is ook een kunstje, mij lukt het iig niet.
Door Lizzy
#1000646
Linga woog 8 kilo toen ze bij ons kwam. Ik gaf haar 7% van haar lichaamsgewicht. Ik ben regelmatig met haar op de weegschaal gaan staan en pastte ongeveer twee wekelijks de hoeveelheid eten aan. Ik was er al snel achter dat ze 700 gram per week aan kwam dus eens per twee weken rekende ik even opnieuw de hoeveelheden uit. Ik heb in dit topic ook de rest van het voer/groei-verloop van Plinga beschreven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html
Door tessa
#1000651
Ik zit nu ook te goochelen met de hoeveelheden als ik over 5 weken mijn boxerpup krijg.
Ik heb nu shih tzu's en die eten maar ongeveer 100 gram per dag.
Een boxer is natuurlijk wel iets anders dus ik ben nu aan het bedenken in welke hoeveelheden ik het moet verpakken enzo, best lastig hoor!
Door conleeuw
#1000684
ik heb natuurlijk geen idee hoeveel het dingetje (heeft nog geen naam) gaat wegen om mee te beginnen, maar ik denk inderdaad dat het beste plan van aanpak zal zijn om wekelijks even te wegen en dan zal denk ik een patroon ontstaan, zodat je ongeveer weet met hoeveel je het zou moeten aanpassen, als ik mij maar niet blind staat op gewichten, want ook Jazz zou best wel meer moeten eten per dag in gewicht dan wat ze doet, ik denk dat ik ook een beetje op gevoel moet afgaan en hier natuurlijk eindeloos vragen stellen en in paniek uitbreken :D ;D
Door Lizzy
#1000702
conleeuw schreef: ik heb natuurlijk geen idee hoeveel het dingetje (heeft nog geen naam) gaat wegen om mee te beginnen, maar ik denk inderdaad dat het beste plan van aanpak zal zijn om wekelijks even te wegen en dan zal denk ik een patroon ontstaan, zodat je ongeveer weet met hoeveel je het zou moeten aanpassen, als ik mij maar niet blind staat op gewichten, want ook Jazz zou best wel meer moeten eten per dag in gewicht dan wat ze doet, ik denk dat ik ook een beetje op gevoel moet afgaan en hier natuurlijk eindeloos vragen stellen en in paniek uitbreken :D ;D
Ja weet je, het meeste zie je gewoon aan je pup. Je ziet snel genoeg of ze te vet of te dun worden (bij een Deerhound misschien net een tikje moeilijker maar met jouw ervaring gaat dat lukken). En daarnaast zie je het ook wel aan de eetlust. De eetlust moet bij iedere maaltijd gewoon goed zijn. Valt ze aan als een wolf die net doet alsof ze drie weken niks te eten heeft gehad: geef je te weinig. Komt ze een beetje kijken zo van "gut, is het alweer zover": geef je teveel. Een pup moet gezond hongerig zijn.

En voor de rest staan we gewoon allemaal paraat, 7 x 24 hrs ;D voor je paniek aanvallen die uitbreken :-* ;D
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1000708
Het regelt zich allemaal vanzelf is mijn ervaring.
Jij hebt zelf ook ervaring genoeg met het barfen, dus volg gewoon je gevoel.
Ik ben zelf met Tika  niet zo op de gram nauwkeurig. Je merkt wel of je teveel of te weinig geeft.
Je ziet en voelt het aan zo'n pup snel genoeg. En is het bv eens een dag erg warm, of is ze moe dan eet ze wat minder, maar dat haalt ze daarna wel weer in.
Ze heeft een tijdje zo'n 10 % gegeten en nu met 16 weken zit ze op ongeveer 6%.
Maar om dat te bereken moet ik haar daarvoor speciaal even wegen, de hoeveelheden gaan bij mij puur door haar te voelen en te bekijken. Vind ik haar wat magertjes dan krijgt ze iets meer, wordt ze wat molliger dan minder ik iets. Af en toe heeft ze kleine groeispurtjes, en dan heeft ze even wat meer nodig.
De eerste week zat ik alles op te schrijven en te berekenen, daar werd ik zelf eigenlijk kriegel van.
Ik ben toen een week op gevoel gaan voeren en heb opgeschreven wat ze gegeten had, en dat achteraf nagerekend. Klopte als een bus.
Ik voer Sanne ook gewoon op gevoel en ervaring en heel af en toe reken ik het dan eens een weekje na, en het klopt altijd.
Het lijkt tamelijk ingewikkeld een pup op barf, maar het regelt zich eigenlijk vanzelf.
Sterkte  met het wachten, spannend hoor! :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door