Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door koekje
#995688
Ik heb hier maar 1 viseter, met Ot ben ik nog bezig heel langzaam wat blikvis aan het menu toe te voegen.

Nu was ik vandaag bij de C1000, en daar hadden ze visfilets van allerlei vissen, in een grote zak als ingevroren. Ik weet dat ik veel bij de visboer kan halen, en dat dat meestal goedkoper is, maar met warm weer moet je niet in een straal van 500 meter bij de viskramen op de dappermarkt komen. En zoveel vis gaat er hier niet doorheen, dus kan zo'n zak best makkelijker zijn.

Ik eet zelf geen vissen, dus heb er niet zoveel verstand van.
Ze hadden er koolvis, tilapia, een oosterse vis waar ik de naam van ben vergeten, victoriabaars, en nog wat.
Welke vissen zijn het best geschikt?

ik weet dat de meeste witvis weinig voedingswaarde heeft, maar voor dikke Sientje is dat wellicht een voordeel.

Of heeft witvis meestal een hoger omega gehalte wat ook al in plofkip enzo zit?

Ik voer de vis niet alleen voor de omega die in vis zit, maar Sien vindt vissen ook lekker, dus ook als afwisseling op het gebruikelijke spiervlees wat ik voer.

En hoe zit het met de vervuiling en zware metalen in andere vissoorten?
Gebruikersavatar
Door pike
#995956
Ik zou ook voor de koolvis gaan. Los van het feit dat het vaak de goedkoopste vis is. Tilapia en Victoriabaars zijn zoetwatervissen en worden gekweekt.  Koolvis is wilde vis die leeft in de wereldzeeën.
Ik weet niet hoe het met de vervuiling is gesteld, maar voor kweekvis geef ik wat dat betreft ook niet veel, die wordt weer gevoerd met afval uit de visindustrie  :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#995968
koolvis ga ik niet in van die zakken halen, want dat zit ook in een doosje van 400 gram voor €1,39. das goedkoper dan 4,5 euro voor een zak van 750 gram.
misschien dat ik voor de gezelligheid voor Sien eens een bakje zeevruchten kan halen, vind ze misschien ook leuk.
Door flin
#995981
....garnalen, krab, kreeft, inktvis, mosselen en andere schelpdieren...?

dat vinden de katzels  hier ronduit geen eten... ;D ;D
  wij daarentegen wel...
voor onszelf dus

de koolvis per 100 gram zit aan de 385 kj
wat ongeveer overeenkomt met kippeborstfilet...: 460 kj
  om even een vergelijking te maken...
en er zit nog wel wat omega-3 in de witvis...
Door 202Spots
#995998
koekje schreef: En hoe zit het met de vervuiling en zware metalen in andere vissoorten?
Kweet niet of je hier wat aan hebt?
Meestal hou ik 't bij 1 dag in de week vis voor de honden, en ook voor ons zelf 1x per week vis

Kwik in de voeding
De hoeveelheid kwik in de voeding is zeer laag. Hoewel in vis en in het bijzonder in grote, langlevende roofvissen hogere kwikconcentraties kunnen voorkomen, komen overschrijdingen van de wettelijke norm (zie tabel 1) slechts sporadisch voor. De hoeveelheden kwik in schaal- en schelpdieren blijven beperkt (2). Het probleem van de kwikvervuiling in de diverse viswaters blijkt bovendien, zoals voor de overige zware metalen, geleidelijk aan af te nemen (6). Er is dan ook geen reden om vis van het menu te schrappen omwille van een mogelijk risico op kwikvergiftiging. De aanbeveling om minstens twee maal per week vis te eten blijft gehandhaafd. Variatie in de soort vis helpt bovendien het risico te beperken. Zwangere vrouwen eten best niet te vaak roofvissen zoals haai en eten best geen vis die door manlief zelf in de nabije visvijver werd gevangen indien er geen enkele controle op de kwaliteit van het water bestaat.

http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_ ... alenIN.htm
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door