Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#995333
Mijn honden lopen niet los door de wijk heen. Dat is meer uit veiligheidsoverwegingen. Maar wij wonen naast een 'bos' waar reeën, fazanten, konijnen en wilde kippen leven en hoeven niet bang te zijn dat ze worden verslonden door mijn rauw gevoerde hondjes. Jachtdrift is niet afhankelijk van wat ze te eten krijgen, dat zit in het bloed. Ik ken een paar brokkenhondjes die de boel bij ons erg onveilig maken en al verschillende wilde kippen en fazanten hebben doodgebeten. Tot op zekere hoogte kun je jachtdrift controleren bij wat minder zelfstandige rassen.
Gebruikersavatar
Door kira
#995446
Hier graaft iedereen fanatiek op muizen en eet die lekker op, deden ze ook al in het brokkentijdperk. Dus denk dat het instinct is, en niet met barf te maken heeft.
Door hetty2
#995595
Nitus schreef: Ja, dat was vlak voordat ie toesloeg, hier is hij het slachtoffer nog aan het fixeren.....
Bijna goed.... een uurtje later had ze een muis gevangen  :D
Schnauzers zijn van oorsprong boerderij-honden. Dus op zich klopt het wel dat ze 'het vee' van de baas niet pakken maar wel de rondlopende muizen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#995631
mijn katten hebben beiden een aangeboren jachtinstinct. Bij de ene is het iets beter ontwikkeld dan bij de andere, en die ene is ook beter in jagen.
Als ze met een muis thuiskomen (hebben ze nog nooit gedaan; Sien kan niet goed jagen en Ot eet alles gelijk op), zal ik deze liefdevol aannemen.

Het barfen is op zich niet van toepassing geweest op het jachtinstinct, ook brokkendieren hebben een dergelijk instinct, een instinct is geen aangeleerd gedrag, maar aangeboren. Het jagen zelf (de uitvoer ervan) is wel aangeleerd, maar meer in hoeverre deze doeltreffend is (kittens leren van hun moeder jagen).
Ik heb bij Ot wel gemerkt dat ze door vers voer eten veel beter in haar vel ging zitten, en dat ze toen ook pas doeltreffend is gaan jagen.
Door Borke
#995635
Onze huiskatten vingen vroeger alles wat los en vast zat: muizen, vogeltjes enz. en natuurlijk aten ze het ook op.
Onze Maine Coon katten doen dat dus niet... die jagen het wel na, maar weten daarna niet wat ze ermee moeten doen. Vreemd is dat. Blijkbaar is het zo dat 26 generaties gefokt zijn als binnenkat, maakt dat ze dat stukje instinct kwijtraken. We hebben er ooit eentje gehad die het wel deed... de rest allemaal niet.

Sofi jaagt graag achter fazanten aan, ze lust niet eens fazant (het enige wat ze niet lust voor zover ik weet).
Borke heeft een keer een konijn 'gevangen' het was een ziek konijn. Hij rende er achteraan - en een lol dat hij had. Toen het konijn stil ging zitten duwde hij er met zijn neus in, zoals hij bij onze katten doet als hij ze wil uitdagen tot spel :)
Sofi heeft nog nooit iets gevangen en dat is maar goed ook denk ik  ???
Door Jeannette b
#995898
Boomer: heeft wel eens een konijn besnuffelt, maar niks gedaan. Heeft pas geleden samen met Jake een merel jong naar de regenboog gestuurd.
Heeft deze week een koe uit het water geprobeerd te kijken, en Jake heeft die koe geprobeerd uit het water te blaffen. Eendjes en zwanen werden stilzwijgend en argwanend begluurd. (ze kwaakten te dreigend)
Ik denk dat het niet uitmaakt of je brok geeft of barf, ik denk dat de aard van het beestje maakt dat ie doet wat ie doet.
Gebruikersavatar
Door nova
#996906
Het zal in zo'n vaart niet lopen.
Als dieren daar een link zouden leggen, dan zou het niet nodig zijn, om echte roofdieren  te leren jagen , voordat ze terug geplaatst worden in de natuur. Ik denk nu even aan besdreigde diersoorten, waarvan vondeling-jongen teruggeplaatst worden in de natuur.. men moet deze dieren leren een prooi te vangen

gr
Door Drijver
#997449
Afbeelding

Ook dit plaatje zegt genoeg denk ik.

Eén van mijn honden jaagde ook al toen ze nog op brokjes stond. Ze doet het nog steeds.
De anderen hebben het nooit gedaan en doen het nu nog niet.
Door **Jillaroo**
#997463
Maar jij hebt ook Barf kippen  ;D

Ook mijn honden jagen niet, hebben ze voor het barfen niet gedaan en erna ook niet. Wel moet ik zeggen dat de oudste nu minder erbij snackt, de karkassen die ze in de uiterwaardes vind laat ze nu meer liggen terwijl ze voor het barfen deze met smaak opat.
Door tieneke
#997826
Verleden jaar hadden wij een ware kalkoenenplaag van onze buren,de moeders en jongen(totaal een stuk of 26) kwamen iedere morgen(uurtje of half 7)gezellig buurten bij de Hollandjanys!)  ::) zaten onder ons slaapkamerraam te kloeken en te gillen van genot,op de hekken rondom onze boerderij en zelfs op de daken van de schuur!...zo gezellig vonden ze het bij ons  ::)  en liepen zelfs door de hondenspeelweide...als we de Nollebakkers naar buiten lieten gingen deze eerst plassen en keken niet eens naar de kalkoenen tot groot ongenoegen van onze buren  ;D ;D ze moesten nu zelf de etterbakken verjagen ipv dat onze honden dit deden  ;D ;D
Voor de kerst werden ze allemaal geslacht  :P...er ligt nog steeds een zak met kalkoenbout in de vriezer,kwamen ze brengen voor alle toegebrachte leed en schade  ;D ;D
Dit jaar hebben ze godzijdank geen kruti meer rondlopen pfff!
Hier doen ze dus geen vlieg kwaad....gelukkig maar.
Door vagebond
#998564
Nee, dan moet je teckels hebben, als er wat voor iets ook langs loopt en het is geen hond, dan wordt het meestal doodgemaakt. Kuikens en ander gevogelte wordt direkt weggewerkt. Egels en mollen worden gedood, maar niet opgegeten. Katten hebben ze nog niet te pakken gehad, maar dat zal ook niet geweldig aflopen. Toen ze brokken kregen, waren ze zo, en nu met versvoer nog hetzelfde. Gister nog een vet grote egel, ik heb ze eraf gemept en de egel in een ander bosje gelegd. 
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1000804
angie69 schreef: Hallo,

Waarschijnlijk een hele domme vraag,
maar vraag het mij toch steeds af,

Ik heb foto's gezien van een barfmenu,
sommige menu's met vacht enz.

Nu vroeg ik mij af of je hond tijdens het uit laten bij barf eten ook meer achter
het konijn of poes van de buren aanzit ?

Ik bedoel het serieus hoor,
geen aanval  :)
Nee hoor, de meeste honden eten brokken en de meeste honden doen niks tegen hun eigen kat maar vreten een vreemde kat die in hun tuin komt bijna op. Dus ze gaan er niet meer van jagen.
Ik had er hier een die ving en at muizen , maar dat deed ze als voordat ze ooit iets met vacht op had. Donna vangt ze en laat ze dan los en die zijn nog niet eens nat en die heeft wel prooidieren gegeten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door