Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#982834
Antonia schreef: Waarom ik niet kies voor doperwten / peulvruchten?
Peulvruchten zijn de vruchten van een plant en ze bevatten veel voedingsstoffen. Omdat verse peulvruchten maar heel kort in het jaar verkrijgbaar zijn, ben ik er van uitgegaan dat je niet de verse variant geeft, maar die in blik, glas op diepvries. En die variant bevat:
· koolhydraten: 55%
· eiwit: 25%
· mineralen: onder andere calcium en ijzer
· B-vitamines
· voedselvezels
Op zich klinkt dat heel goed. Maar zoals ik hierboven al schreef heb je verschillende soorten koolhydraten. Je hebt enkelvoudige koolhydraten en meervoudige koolhydraten. Peulvruchten bevatten voornamelijk meervoudige koolhydraten. Om meervoudige koolhydraten te kunnen verteren heeft het lichaam specifieke enzymen nodig die de meervoudige koolhydraten afbreken naar enkelvoudige koolhydraten. Een hondenlichaam mist die specifieke enzymen. Oftewel: een hondenlichaam heeft moeite met de vertering van peulvruchten. Van daar dat ik er voor kies om mijn honden geen peulvruchten te geven. En vandaar ook dat ik anderen niet adviseer om peulvruchten op te nemen in het menu van hun hond, met name als het gaat om een hond die dit nog niet gewend is.
Bovendien gaat mijn voorkeur uit naar het voeren van rauw (ook als het om groenten gaat). Rauwe peulvruchten bevatten stoffen (onder andere protease-remmers en lectines) die nadelige gevolgen voor de alvleesklier kunnen hebben.

De nachtschade familie bestaat uit paprika’s, aardappels (uitgezonderd de zoete aardappels), aubergine en tomaten, courgettes en komkommers dus niet.
Oké, weer wat geleerd, bedankt!! :)
#986061
Ik heb mijn hond toen hij pup was op Kvv en barf gezet en dat ging harstikke goed.
Nu eet ie weing Kvv,maar meer zelf samengesteld,en ik krijg alleen maar complimenten dat ie er zo geod gezond uit ziet.Mooi gebit,goed gespierd en mooi uitgegroeid.Honden die op br*k zitten kunnen nogweleens uit proportie opgroeien,maar Dorian op vers totaal niet,terwijl ik honden heb gezien die op br*k zitten en helemaal uit proprtie opgroeien.
Op vers groeien ze dus mooi gelijkmatig en niet te snel op.

Dus ik geloof dat het met die tekorten wel mee zal vallen ;)

Ik zou gewoon lekker kvv blijven geven en dan jezelf een beetje inlezen en dan langzamerhand overgaan (of in combi met kvv)op barf
#991831
ik moet zeggen dat ik ook nog een totale leek ben op het gebied van barf..
kiki krijgt het nu een maand of 2,5?
ze doet het prima.. haar vacht is veel mooier.. af en toe nog een pukkel.. en nadat ze van haar ontstoken baarmoeder is afgeholpen laat ze ook geen tekenen meer zien van de blaasgruis die ze in het begin steeds had..
ze ruikt af en toe nog wel heel sterk.. en uit dr bek stinken doet ze ook nog.. hoewel het vele malen minder is dan dat ze het in het begin had toen ik haar kreeg.. ruim 1 jaar terug..

toch.. ik vind alle dingen over zelf samenstellen best nog wel verwarrend..
ze krijgt haar orgaan, bot en spiervlees.. en savonds krijgt ze vaak de restjes van ons avondeten waar dan groente of rijst of aardappeltjes bijzit..
maar of dat dan genoeg is voor haar?
en is een ei soms af en toe goed?

ik blijf denken.. ik vind het toch gemakkelijker om gewoon een zak te kopen waarbij je als klant niet over na hoeft te denken..
nee wees niet bang.. ik stap niet terug over naar brokken..  ;)

en verder..
mijn oude dalmaatje had ik ook graag barf gegund.. maar ik was er toen nog niet bekend mee..
en toch denk ik.. heeft hij het zo slecht gedaan dan?
hij is 13,5 geworden.. had altijd bergen met energie!
fietste nog 20 km toen hij 12 was..
was altijd netjes op gewicht..
rook niet uit zijn bek.. we konden heerlijk zoenen met elkaar..
en ook zijn vachtje rook altijd heerlijk..
tuurlijk.. als je verder kijkt.. hij verhaarde altijd als een gek.. en ik vraag me af hoe oud hij geworden was als ik hem vanaf pup barf had gegeven..
helaas kan ik dat niet meer overdoen..  :'(

brok is absoluut minder gezond.. maar veel honden doen het er prima op..
#991876
tuurlijk doen honden het goed op br*okken, ze weten niet beter.
Totdat ze overgaan op vers en dan snel resultaat zien zodat het nog veel beter gaat!!
En kleine probleempjes als sneeuw voor de zon verdwijnen.
En het is net wat je zegt, veel makkelijker(?) om een hand br*kken in een bak te mikken...maar met vers weet je tenminste wat ze binnenkrijgen zonder al die kunstmatige toevoegingen waar de honden werkelijk waar geen barst aan hebben, gekker nog, alleen maar problemen veroorzaken!
En als je wilt weten of je menu goed is, zet het dan even op de site, dan zullen de deskundige onder ons even een blik erover werpen!!
En een eitje of 4 per week is prima, net zoals vis, joghurt, huttekase enz. veel beter dan de rijst--die kan je ook beter achterwege laten.
ellen
#992384
vanaalst schreef:
En het is net wat je zegt, veel makkelijker(?) om een hand br*kken in een bak te mikken...maar met vers weet je tenminste wat ze binnenkrijgen zonder al die kunstmatige toevoegingen waar de honden werkelijk waar geen barst aan hebben, gekker nog, alleen maar problemen veroorzaken!
tis grappig dat je dat zegt..
maar ik vind het echt enorm ingewikkeld..
met brokken weet je niet zeker dat je het goed doet.. want net wat je zegt.. je weet niet hoe te goeder trouw die producent van die brokken is..
maar met vers vlees twijfel ik ook hoor...
ik vind het erg ingewikkeld.. en ik heb het menuutje op bp gezet.. maar ik blijf het moeilijk vinden..
ik heb nog steeds het gevoel dat ik "maar wat doe".
ik zou me een stuk zekerder voelen wanneer de leverancier me een bak zou geven met alles er op en er aan netjes in prakkies verdeeld met de dag en de tijd erop.. :P

je ziet ook zoveel verschillende menu's!
natuurlijk.. allemaal verschillende honden.. maar ook.. de een vind dit belangrijk.. de ander dat..
persoonlijk vind ik het bijna niet te doen..
ik heb al mijn vleessoorten per dag in een zakje gedaan..
kiki krijgt dus iedere dag hetzelfde.. zo was het voor mij overzichtelijk..
maar nu lijkt dat ook weer niet juist te zijn..
ik vraag en vraag.. maar blijf door de bomen het bos niet zien..  :-[
#992390
ik vond barfen in het begin ook vreselijk ingewikkeld. de verschillende onderdelen, en in verschillende percentages, en dan wel per dag een maaltijd voorzetten waar ze niet teveel last van krijgen (dus niet alleen orgaan of redelijk kaal vleesbot), etc.
Ik heb in het begin dus een goed kvv gevoerd. kvv met gemalen bot en geen calciumsupplement, en geen granen erin. ik gaf er ook af en toe een kuikentje bij, en soms een kippenvleugel oid.
vanaf dat moment ben ik me heel erg gaan inlezen, en heb de beslissing gemaakt dat barfen het zeker zal gaan worden. meer inlezen, vragen stellen, andere menu's bekijken, etc.

en vorig jaar september was het zover. een basismenu gemaakt wat compleet was en waarvan de avond maaltijd uit 2 componenten bestaat, zodat de vertering moeiteloos verloopt (vleesbot+orgaan/spiervlees).
de eerste tijd van het barfen heb ik alle porties panisch op de gram zitten afwegen, maar nu gaat dat redelijk uit de losse hand.

door gewoon te gaan doen heeft het mij zekerheid gegeven.
#992392
;) ;) klopt wel dat je niet weet wat een fabrikant er in mikt terwijl als je het zelf doet dat wel weet maar goed ik weet het nu ook niet want ook met kvv weet je het niet wat de fabrikant er in mikt exact wat ik wel weet is dat ze nu nul komma nul groeit sorry dat ik het zeg maar ondanks datze slecht at kwam ze wel 1kilo per week aan en goed nu is dat dus minder maar ook kwa groei in hoogte want we moesten toen het opmeten was keurig elke keer maar nu blijft ze gewoon staan ??????? :-[ :-[
#992395
ik geloof dat met honden de groei op vers voer meer geleidelijk is, en daarom gelijk minder belastend voor spieren en skelet.
en als honden groeien net als mensen, dan zit ze misschien even niet in een groeispurt.

het kan ook zijn dat ze eerst een achterstand in te halen had, en deze nu niet meer heeft, waardoor de groei even minder hard gaat.
als missy alles verder goed doet (goed eten en poepen en plassen en niet afvalt), zou ik me niet gelijk zorgen maken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door