Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#980812
poohbeertje52 schreef: :-[ hallo allemaal ik lees hier steeds dat brokken ,bagger zijn etc geen goed woord wordt  er hier over brokken gezegd en dat snap ik wel jullie gaan allemaal per slot  van rekening voor vers  maar in brokken zitten ook de nodige bouwstoffen zoals koolhydraten die een opgroeiende pup o,a nodig heeft voor zijn groei !!! dus ik  ben bang nu dat ik mijn  pup niet de nodige bouwtoffen zeg groeistoffen binnen krijgt en nu hoop ik een ding dat jullie niet kwaad gaan reageren maar het is wel een vraag die mij nu al dagen bezig houdt :-[
Het is allereerst goed om te weten dat koolhydraten in de vorm van granen (rijst of tarwe of mais of soja of iets in die geest) absoluut geen nodige bouwstof is voor een opgroeiende pup, nog voor een volwassen hond. De enige die behoefte heeft aan extra koolhydraten is de zwangere en zogende teef. Dit soort dingen kun je onder andere lezen in het boekje "Nutrient Requirement of Dogs". Even een paar kleine quotes uit dit boekje:

"Provided the diet contains sufficient glucose precursors (amino acids and glycerol), the glucogenic capacity of the liver and kidneys is usually sufficient to meet the metaboloc need of growing animals for glucose without inclusion of carbohydrates in the diet".

"Pups fed the carbohydrate free diet also maintained normal plasma glucose concentrations and normal rates of glucose utilization".

"Carbohydrates provide an economical source of energy in the diet of dogs".

Met andere woorden (even kort door de bocht): in brokjes zit heel veel granen (koolhydraten) uit economische motieven. Oftewel: lekker goedkoop. Een hond haalt zijn energie (dus ook de energie om te groeien) namelijk uit drie dingen: eiwit, vetten en koolhydraten. Een hond kan heel goed leven zonder koolhydraten uit voeding. Maar niet zonder eiwit of vet. Je ziet dat ook aan een welpje van een wolf. Die krijgt ook geen brokjes en groeit ook op. Gewoon vleesbotten, vlees, orgaanvlees, groente en diversen is meer dan genoeg voor een pup. Het bewijs wordt dagelijks geleverd door al die mensen over de hele wereld die hun hond voeren met verse, rauwe, zelfsamengestelde voeding.
#980815
Hier nog zo miep

Ik WAS ook een brokkenmens, en dat deed ik al heel erg lang. mijn oudste hond is 18 dus ken je nagaan.
ik barf nu zo'n jaartje denk tot die tijd altijd aan de brok gezeten wel aan de farmfood brokken, maar brok is brok.
Ik ben me gaan verdiepen in ander voeding, omdat ik op onze kc mensen in me groep hadden zitten die vers gaven.
Ik ben toen gaan surfen op het net en kwam bij dit forum terecht, eerst maar een tijd meelezen, en lezen en lezen totdat ik knettergek werd. ik zag door de bomen het bos niet meer.
na wat vragen aan lizzy gesturd te hebben en wat meer duidelijkheid gehad te hebben ben ik van de ene op de andere dag over gestapt en heb totop de dag van vandaag nog geen spijt integendeel

zelfs onze ouwe opa eet kippennekken, bot, rib alles nou ja bijna alles voor lever haalt ie zijn lip op.
de vachten glimmen meer. ze stinken niet meer uit hun strottenhoofd.
ze poepen beter geen dunnen spuitpoep meer.

alle schalen kan nu in 1 keer op zonder te kies kouwen.

dus meid, neem die stap en geef je brokken aan een ander of doe er een asiel er een plezier mee.

en ach iedereen typt wel eens verkeerd of de verkeerde toets, trek het je niet aan, het is alleen een advies wat die meiden geven.
#980939
Begrijp je twijfel. Vroeger gaven wij samengesteld, recept van de fokker, vlees moest je koken. Hond bleef wat smal. Dus toen er hier een helemaal eigen gekochte haar intreden deed dacht ik, brok dan komt het goed. Hond werd best groot en breed maar at de brok met steeds meer moeite. Mijn gevoel gaf aan, vlees is natuurlijkere, dus toen kvv. En nu dus barf, de pup die we nu hebben kan niet tegen brok, vindt kvv leuk en vond een kippenek het einde. Maar de twijfel is er wel hoor. Kleine beerin liep kreupel en iedereen wist zeker, kwam van het eten dat ik geef. Ze had peesschedeonsteking, nu gaat het weer goed (duurde wel dik een maand), en ik was bijna terug gegaan naar kvv, dan weet je dat het "compleet" is, maar als ik haar zie genieten van een hele fazant of van een eendenkarkas dan denk ik, nee die is ook niet gemaakt voor kvv. Ik vertrouw op de adviezen van hier. Ik kan niet zeggen dat kleine beerin iets te kort komt, ze is qua groei ongeveer gelijk met de andere teven uit het nest (1 kvv, 1 brok, 1 half kvv/brok). Ze zal kleiner blijven als haar mam denk ik (die was op deze leeftijd groter), maar dat zal echt niet van het voer komen, maar wat er niet in zit, komt er niet uit. Ze gaat wel breder worden als haar mam, die was op deze leeftijd dan wel hoger, maar wel veel smaller. Dus ik denk, ga lekker over, laat je niet opnaaien door de dierenarts en dierenwinkel (als er één goed voer is, waarom verkopen ze dan zo veel merken?, waarom heeft de dierenarts eerst merk a en een paar jaar later merk b, waarom is het voer steeds weer, nu nog beter, nu met toevoeging A etc?) en geniet van het eetplezier van je hond.
#980948
Even een praktijkbeeld van een hond die alleen op vers is opgegroeid, nooit geen brokjes ook geen supplementen oid;

Afbeelding

Een mechelse herder, 64 cm hoog, 29 kg, is geröntgent en alles is prima in orde zowel in voor-als achterhand. Heeft een uithoudingsvermogen waar je U tegen zegt. Geloof niet dat als er idd tekorten zouden zijn in vers dat de op vers gevoerde pups zo prachtig zouden opgroeien met gezonde skelet en prachtige bespiering... ;)
En met te weinig bouwstoffen zou ze zo'n formaat ook niet bereiken denk ik... :)
#980961
;)dank je kira ja kijk er zijn idd zat verschillende soorten brokken maar eerlijk is eerlij er zijn toch ook zat verschillende merken kvv die ieder voor zich ook beweren beter te zijn dan de ander  ;)maar misschien maak ik me ook ongerust o niks maar als je hoort dat ze ook koohydraten nodig hebben denk ik zo bij mijn eigen dat mist ze dus en het is toch al zo,n tante eigenwijs e eet niet zomaar alles  ;D minna dat is idd een prachtige hond niks mis mee. daar is mijn hondje een smurfje bij  ;D ;D ;D
#981027
7 maanden geleden ving ik 4 in een doos gedumpte bastaardpups op. Ze kwamen hier binnen en waren zo ondervoed en daardoor achter in de groei, dat ik dacht dat het een klein type hond zou blijven. Eentje is er hier gebleven en is volledig op vers opgegroeid. Weet niet eens wat brokken zijn.
Loopt nu een topic over in de bar: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 622.0.html
Schrik niet!  ;D
#981255
poohbeertje52 schreef: :-[ hallo allemaal ik lees hier steeds dat brokken ,bagger zijn etc geen goed woord wordt  er hier over brokken gezegd en dat snap ik wel jullie gaan allemaal per slot  van rekening voor vers  maar in brokken zitten ook de nodige bouwstoffen zoals koolhydraten die een opgroeiende pup o,a nodig heeft voor zijn groei !!! dus ik  ben bang nu dat ik mijn  pup niet de nodige bouwtoffen zeg groeistoffen binnen krijgt en nu hoop ik een ding dat jullie niet kwaad gaan reageren maar het is wel een vraag die mij nu al dagen bezig houdt :-[
Ik zal proberen je een beetje op weg te helpen met je zoektocht.

Goede voeding is volgens mij de basis van alles! Als ik heel erg eerlijk ben dan moet ik bekennen dat ik het voor mezelf niet altijd even nauw neem, maar voor mijn honden (en mijn katten) des te meer.

Voorkomen is beter dan genezen. Een bekende uitspraak die veel mensen en dierenmensen aanspreekt. Hoe houdt je je hond zo gezond mogelijk? Het is een vaststaand feit dat voeding van enorme invloed is op de gezondheid en het gedrag van de hond. Goede voeding is dus de basis! Maar wat is dan goede voeding?

Goede voeding is in balans. In balans wil zeggen dat de voeding juist moet zijn samengesteld (er moet alles in zitten wat de hond nodig heeft) en de voeding moet aansluiten bij de biologie van de hond. Als de balans in de voeding verstoord is, kan de conditie en de gezondheid van de hond daar onder gaan leiden. Dat kan heel snel gaan, maar in veel gevallen zijn de effecten van voeding pas op langere termijn zichtbaar.

Goede voeding is dus:
- goed samengesteld
- afgestemd op de biologie van de hond

Goede voeding is goed samengesteld

Goede voeding bevat alle onderdelen die de hond nodig heeft in de juiste verhoudingen, zodat de hond alle voedingsstoffen die nodig zijn voor het goed functioneren van zijn lichaam ook binnenkrijgt. Die voedingsstoffen zijn:
- eiwitten
- vetten
- in wat mindere mate koolhydraten
- vitamines
- mineralen
- water
Nu zijn er vele soorten eiwitten, vele soorten vetten, nog meer soorten koolhydraten, vitamines en mineralen. Dat betekent als je zelf gaat samenstellen dat je moet weten welke bestanddelen leveranciers zijn van welke voedingsstoffen. Daarnaast moet je ook kijken naar de aard van de voedingsstoffen. De juiste voedingsstoffen moeten lichaamseigen stoffen te zijn, afgestemd op de specifieke lichaamsopbouw van de hond. Niet lichaamseigen voedingsstoffen kunnen leiden tot problemen, de hond kan deze slecht of niet veteren omdat hij daarvoor de benodigde enzymen mist. Er zitten bijvoorbeeld in granen en zetmeel (koolhydraten) voedingsstoffen die we niet terugvinden in het lichaam van de hond. Vandaar dat een maaltijd gebaseerd op granen niet geschikt is voor de hond, het kan leiden tot gewrichtsproblemen, kanker en degeneratie. Groenten bijvoorbeeld bevatten ook koolhydraten, in gekookte vorm of in rauwe gepureerde vorm kan het hondenlichaam daar wel iets mee.


Goede voeding is afgestemd op de biologie van de hond

De hond stamt af van de wolf. De wolf, en dus ook de hond is een prooidier-eter, een carnivoor, daarom heeft hij een specifieke lichaamsopbouw. In de natuur bestaat de voeding van de wolf voor een groot deel uit prooidieren zoals veldmuizen, konijnen, hazen en gevogelte en soms een wat groter dier.
De wolf eet zijn prooi vaak helemaal op waarmee hij in zijn voedingsbehoefte voorziet. Of anders gezegd: hij krijgt daarmee alle voedingsstoffen in de juiste verhouding / kwaliteit binnen.

Wolven eten hun prooi rauw: ze eten het vlees, de organen, de botten en de (voorverteerde) groente uit de darmen en maag van het prooidier. Hun spijsverteringsapparaat is daar volledig op gebouwd.
Onze honden zijn geen wolven en leven ook niet als wolven. Aan de buitenkant zijn er weinig overeenkomsten tussen wolven en honden, maar aan de binnenkant is er nauwelijks verschil. De spijsvertering van een hond werkt hetzelfde als die van een wolf. Gezonde voeding voor je hond is dus rauwe voeding.


En hoe zit het dan met brokken?

De meeste brokken bevatten grote hoeveelheden rijst en granen. Bovendien worden brokken onder hoge temperaturen verhit en worden, om ze langer houdbaar te maken, conserveringsmiddelen toegevoegd. Alhoewel het lijkt of de hond het “goed doet’ op brokvoeding, is deze niet goed samengesteld en niet afgestemd op de biologie van de hond.
Laatst gewijzigd door Antonia op di 10 jun 2008, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#981302
poohbeertje52 schreef: :D dank je wel antonia was goede uitleg ik ga er mee aan de gang maar even nog vraagje als ik haar groente geef erbij bij de kvv wat kan ik dan het beste mee beginnen want groente eten kent ze nog niet :-[
Ik zou het heel rustig aan doen, juist omdat jouw meidje nog maar net aan het vers vlees is. Haar darmgestel moet nog wennen aan deze vorm van voeding.
Ik zou beginnen met wat licht gekookte groene groente zoals bijvoorbeeld broccoli of andijvie, of een keertje wat gekookte worteltjes (vinden veel honden lekker omdat die wat zoetig smaken). Wat ik in deze tijd van het jaar ook wel doe: ik ben zelf stapel op asperges. Ik kook de asperges, eet zelf de voorste stukken en geef de achterste stukken (we zeggen hier de kontjes) aan de honden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door