Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#974266
In antwoord op je vragen:
Ik heb hier in het begin ook wel eens bij stil gestaan. Maar dan niet zo zeer om te weten welke vreselijke goede of slechte gevolgen het kon hebben maar meer van: zijn we niet een beetje je krampachtig bezig?
De percentages zoals hier aangegeven zijn niet helemaal uit de lucht komen vallen. Ze beschrijven wat een hond nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. En daarom is het gewoon handig om je daar zo veel mogelijk aan te houden.
Maar: ik denk niet dat een gezonde hond ernstige problemen krijgt bij het eten van percentages die afwijken, misschien wel sterk afwijken. Tenzij er geen calciumbron wordt toegevoegd bv of tenzij er total geen eiwitbron wordt toegevoegd aan het eten. Etc.
Daarom neem ik zelf de percentages niet altijd even serieus en voer ik wat ik heb of wat ik te pakken kan krijgen. Dat betekent deze week even geen orgaan. Hier gaan ze niet dood aan.
Maar ook qua variatie moet ik het doen met wat ik heb en ik ben ervan overtuigd dat dat helemaal geen kwaad kan.
Het is echter wel een kwestie van goed weten wat je doet. Daarom heb ik in het begin de percentages wel heel erg goed in de gaten gehouden en geprobeerd daar zo min mogelijk van af te wijken.
Nu laat ik het los. Ik bedenk me dat miljoenen honden groot geworden en oud geworden zijn op rijst en aardappelen en vette jus en gekookte/gebraden botten en restjes gezouten groenten en brood. Geen aanrader maar dit even om te relativeren.
Pas als je hond problemen heeft wordt het echt zaak om de percentages goed uit te zoeken. En helaas heb ik begrepen dat veel honden op het moment allerlei vage klachten hebben.

Maarre: misschien heeft iemand wel een echt antwoord op wat er werkelijk gebeurt bij te veel of te weinig van het een of het ander.
#974288
Ik kom toch echt tot de conclusie dat geen 1 hond hetzelfde gevoerd kan worden. 1 van mijn honden doet het op min. 10% bot perfect, max. 15% (ligt eraan of ik zie of hij meer bot kan hebben of niet). De rest vul ik aan met calciumhoudende overige. Mijn andere hond kan makkelijk 20% bot hebben en geniet dagelijks van zijn dik bevleesde karkassen. 3 dagen in de week zijn het karkassen in verhouding tot een klein prooidier, 1 dag vis, 1 dag lamspens, 2 vastendagen. De andere week 2x grote vleesbotten, 1x vis, 1x pens, 1x spiervlees/groente/ei.
Nu alweer 3,5 jaar. Wel ben ik zuinig op het wekelijks gebruik van orgaan. Ik overschrijd die percentages niet daarin, omdat ik de nieren wil sparen. Ik heb ook deze vraag is aan een bekende goeroe voorgelegd. Hij lacht letterlijk om percentages. Dus tja, wie weet hierin wat echt de 'waarheid' is? Nochthans zijn ze kerngezond. ;)
#974774
Alweer de vraag voor je: wat is teveel en wat is te weinig?

Ik denk dat als je ongeveer voert binnen bepaalde beproefde percentages, je niet teveel of te weinig van iets voert. Maar wanneer je dus teveel spiervlees voert: voer je dus automatisch te weinig van andere voedingsmiddelen. Wanneer je te weinig spiervlees voert: voert je dus automatisch teveel van andere voedingsmiddelen. En een beetje teveel of te weinig is geen probleem. Het wordt een probleem als je structureel 80% spiervlees voert en dus maar 20% over hebt voor vleesbotten, orgaanvlees en groente. Want met 20% kun je van die groepen voedingsmiddelen dus niet genoeg van voeren. En dus krijgt je hond te eenzijdig voedsel binnen. En teveel fosfor en te weinig calcium binnen (bijvoorbeeld). En teveel fosfor en te weinig calcium lijdt tot problemen. Te weinig calcium is dus net zo schadelijk als teveel onnatuurlijk calcium. Het wordt ook een probleem als je 0% spiervlees voert. Want dat betekent dat je van iets anders teveel voert. En je menu is dan gewoon simpelweg uit balans. En een beetje uit balans is niet erg, maar langere tijd behoorlijk uit balans is wel erg. Dus een weekje geen orgaanvlees is niet erg. Maar een half jaar geen orgaanvlees is wel erg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door