Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
#975642
Kruimel schreef: Is dit jouw vertaling van Mogens Eliasen of je eigen ervaring?

Alle rechten gereserveerd. Het is verboden om iets uit dit werk te kopiëren zonder nadrukkelijke, schriftelijke
toestemming. Neem contact op met info@novasoljudicare voor informatie over de wederverkoop
.
pagina 23  :-X

en  op page 223    mag er eigenlijk geen stukje van geplakt maar mag alleen wanneer je alles neerzet
This article may be reprinted without further permission
when brought in its entirety, including the bio the end.
:-X

Anatomische feiten om over na te denken…
Een hondenmaag is rekbaar, als een accordeon. Wanneer hij leeg is, vouwt hij zichzelf in en dan
lijkt hij bijna op een verlengstukje van de darmen. Wanneer hij vol is, kan er tot 7-8% van het
gewicht van de hond in zitten! (Voor een mens die 60 kilo weegt, zou dit overeenkomen met een
maaltijd van bijna 5 kilo – maar een menselijke maag is een zakje met weinig elasticiteit – er gaat
gewoon niet meer in dan 10% hiervan…)
Verder zit een hondenmaag vol met kleine kliertjes die verteringsenzymen produceren. enz enz :-X
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 30 mei 2008, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wilfred
#975750
Ik vind het jammer dat er nu niet inhoudelijk voor gereageerd. Wat is er op tegen om elkaar inhoudelijk onderbouwt wijzer te maken?
Door 202Spots
#975832
Ik vind het er erg op lijken dat je alleen maar Mogens boek wil promoten :-\
Zelf voer ik dus helemaal niet volgens die methode en ben 't ook niet van plan,
dus ik kan het ook niet onderbouwen.
Maar misschien dat Drdrum mee wil doen met deze discussie?
Door Lizzy
#975848
wilfred schreef: De hond is een prooieter... Een hondenmaag is elastisch, te vergelijken met een accordeon. Als de maag leeg is, vouwt hij zich in en lijkt hij op een stukje darm. Als hij vol zit, kan er 7-8% van het gewicht van de hond in zitten! (Dit is hetzelfde als een mens van 60 kilo, die een maaltijd van 5 kilo eet – maar een mensenmaag is een zakje zonder elasticiteit – er kan gewoon niet meer dan ongeveer 10% hiervan in…) Verder zit de hondenmaag vol met kleine kliertjes die verteringsenzymen produceren. Ze beginnen te werken wanneer ze in contact komen met voedsel. Er zijn wel kliertjes die meteen beginnen te werken als er voedsel in de maag komt maar de meeste komen er niet mee in contact, zolang de maag nog ingevouwen is. Dit gebeurt pas als de maag zich vult en alle vouwen rechtgetrokken zijn! Een verrassend gevolg hiervan is, dat de spijsvertering van de hond efficiënter is bij een grote maaltijd! Hij kan nog steeds een bepaald gedeelte van een kleine maaltijd verteren, maar dat gedeelte is veel groter bij een grote maaltijd! Honden die bijna uitsluitend gevoed worden met "volledige maaltijden" (maaltijden die de maag vullen) hebben over het algemeen 20-30% minder voedsel nodig dan honden die veel kleine maaltijden eten. (Precies het omgekeerde van de gang van zaken in een mensenmaag…) Honden hoeven net als alle carnivoren niet constant over voedsel te kunnen beschikken. In feite kijken wolven niet eens uit naar een nieuwe prooi, als hun maag vol is of net vol is geweest. Integendeel, carnivoren voeden zich zeer onregelmatig – als er eten is nadat ze succes gehad hebben bij de jacht. Dan is het feest en eten ze zich helemaal rond – en er valt niet over te twisten dat ze daar heel erg van genieten! Veel mensen hebben ervaren dat, wanneer ze problemen hebben om de hond iets nieuws te laten eten, dit heel gemakkelijk gaat als ze eerst iets geven wat hij heel lekker vindt – daarna eet hij bijna alles om zijn maag vol te krijgen! Hieruit blijkt dat voor een hond het vullen van de maag belangrijker is dan een "een klein hapje krijgen". Toch maken de meeste honden dit nooit mee… Je kunt niet zomaar ineens beginnen om een hond zijn maag vol te laten eten, als hij dit niet gewend is. Het zou gevaarlijk zijn door de kans op maagkanteling door de veel te zwakke spieren, die nog nooit hebben hoeven werken. Met brokjes kan het al helemaal niet – die
voeding is veel te geconcentreerd. Ook kun je niet meer dan 3-4 maaltijden per week voeren, als de hond bij elke maaltijd mag eten zoveel hij wil! Als je besluit om hier toe over te gaan, zul je merken dat je hond niet meer op zoek gaat naar eten plus dat hij dikker wordt als hij te mager is en afvalt als hij te dik is. Je moet een belangrijke hindernis nemen voordat het veilig is om je hond 3-4 volledige maaltijden per week te geven – naast het overwinnen van je eigen emoties: Je moet de maagspieren trainen om meer eten tegelijk aan te kunnen. De omschakeling heeft twee doelstellingen, in deze volgorde: 1. Je hond mag op geen enkele manier weten wanneer hij eten krijgt: dit kan een maand of twee duren. Het is niet eerlijk tegenover de hond om deze fase over te slaan. 2. De maagspieren moeten de gelegenheid krijgen om zich te ontwikkelen en zo
sterk mogelijk te worden in een zorgvuldig geplande omschakelingsperiode van minstens 3 maanden – als je begint met 2 maaltijden per dag. Je doet dit door geleidelijk meer eten per maaltijd te geven en de tijd tussen de maaltijden te verlengen, waarbij de grootte van de maaltijd en het moment waarop gevoerd wordt bepaald worden door "toevallige slordigheden". Succes...
Nou weet je wat mijn punt hiermee is? Het is gewoon niet wetenschappelijk onderbouwt of bewezen. Nergens.
Ik ben absoluut niet tegen vasten. In tegendeel zelfs. Ik denk dat het prima is voor een hond. En ik weet dat sommige mensen het zielig vinden maar ik denk dat dat tussen onze oren zit. Maar het is verder niet wetenschappelijk onderbouwt. Er is ook nergens wetenschappelijk onderbouwt dat maagspieren getraind kunnen worden. Ergo, ik heb hier laatst over gesproken met een wetenschapper en die zegt dat dit een broodje aap is. Maar goed, er zijn al tientalle discussies hierover geweest (je kunt ze vast vinden in de zoekfunctie, mocht je meer willen lezen. Ik denk dat als je "vasten" intikt dat je wel een aantal van de discussies tegen komt) en daar heb ik ook wel eens uitgelegd dat wolven bijvoorbeeld (want die vergelijking trekt Eliasen hier en daar ook) eten niet alleen maar grote maaltijden. Die vangen niet alleen maar grote prooien. Er gaan ook jaargetijden voorbij waarin de wolf alleen kleine prooitjes eet en blij is met alles wat tie te pakken krijgt. Van reptielen tot muisjes. En daar gaan ze ook niet dood van, ergo hiermee houden ze zichzelf in leven. En het neemt ook niet weg dat niet alle honden hetzelfde reageren op vasten. Het is dus ook niet zo dat alle honden niet meer op zoek gaan naar eten. Het is gewoon keihard niet waar. Ik heb het hier zelf mogen ervaren. Ik kan met 1 van mijn honden simpelweg niet meer naar het bos of park, wanneer ik haar laat vasten. En ja, ik heb precies gedaan wat Eliasen zegt dat je moet doen. En ja, ze kreeg dus maaltijden die bij elkaar zomaar 2 kilo wogen. Ik ben daar namelijk in z'n geheel niet bang voor, om te geven. Maar het werkt bij haar gewoon niet. Ik heb dus eerlijk gezegd niks met het verkondigen van "de absolute waarheid". Want die bestaat in mijn ogen niet. Oh en ja, dan kan het nog steeds waarheid zijn dat het gezonder is om mijn hond te laten vasten. Hoewel ik dus niet geloof dat het maag en lever verhaal waar is, maar ala. Maar goed het is dus (zoals eerder gezegd) weinig gezond wanneer ik mijn hond onder een auto vandaan kan schrapen (ik woon helaas niet in een zo dun bevolkt land als Eliasen). Dat is ongezonder dan vasten. Dus ja, ik ben pro vasten. Als een hond er tegen kan: is er beslist niks op tegen en zal het zeker een goede uitwerking hebben (op mensen ook). Maar je moet een hond wel als individu blijven benaderen. Vind ik. Ongezonde honden laten vasten vind ik overigens een slecht idee. Even voor de volledigheid.
Door wilfred
#975908
Het blijft te allen tijde de keuze van het baasje hoe het voerschema eruit ziet. Ik heb door op genoemde manier te werk te gaan, de positieve resultaten mogen ervaren. Waneer iemand er ook zijn voordeel mee wil doen, gun ik diegene dat van harte. De hondenmaag kan goed omgaan met grote en kleine maaltijden en ik heb de overtuiging dat minimaal 1 vastdag en 1 ''grote'' maaltijd positief ten goede komt van de algehele gezondheid van de hond. In welke verhouding, hoeveelheid, samenstelling en op welke tijd je dat geeft is er nooit een 100% waarheid... Door ervaring, discussie en (wetenschappelijk) onderzoek kunnen we onze honden wel op een gezonde en verantwoorde wijze voeren.
Door wilfred
#975909
202 Spots schreef:
Alle rechten gereserveerd. Het is verboden om iets uit dit werk te kopiëren zonder nadrukkelijke, schriftelijke
toestemming. Neem contact op met info@novasoljudicare voor informatie over de wederverkoop
.
pagina 23  :-X

en  op page 223    mag er eigenlijk geen stukje van geplakt maar mag alleen wanneer je alles neerzet
This article may be reprinted without further permission
when brought in its entirety, including the bio the end.
:-X

Anatomische feiten om over na te denken…
Een hondenmaag is rekbaar, als een accordeon. Wanneer hij leeg is, vouwt hij zichzelf in en dan
lijkt hij bijna op een verlengstukje van de darmen. Wanneer hij vol is, kan er tot 7-8% van het
gewicht van de hond in zitten! (Voor een mens die 60 kilo weegt, zou dit overeenkomen met een
maaltijd van bijna 5 kilo – maar een menselijke maag is een zakje met weinig elasticiteit – er gaat
gewoon niet meer in dan 10% hiervan…)
Verder zit een hondenmaag vol met kleine kliertjes die verteringsenzymen produceren. enz enz :-X
Persbericht van het schrijfbureau van Mogens Eliasen
Dit artikel mag in zijn geheel, inclusief de biografie op het eind,
verspreid worden zonder nadere toestemming.
17 december 2005
Door 202Spots
#976010
wilfred schreef: Persbericht van het schrijfbureau van Mogens Eliasen
Dit artikel mag in zijn geheel, inclusief de biografie op het eind,
verspreid worden zonder nadere toestemming.
17 december 2005
Juistem, en dat betekend dat je er geen stukjes uit kan laten of gaan veranderen.
dus voor de goeie orde van zaken is hier het het zoals het hoord.
inclusief de biografie op het eind...

~~~~~~~~~~

Waarom het belangrijk is dat je hond zijn buik regelmatig vol kan eten

(Dit artikel is ook verkrijgbaar als Words.doc)

Door Mogens Eliasen, 3 juni 2003.

Vertaling: Ignit Bekken.

De meeste hondenbezitters die van hun honden houden, proberen zo veel mogelijk TLC (Tender
Love & Care) te geven als mogelijk. Wanneer ze er van uit gaan dat wat goed is voor hen, ook
goed is voor de hond, maken ze een vreselijke fout… Honden zijn geen apen!
Anatomische feiten om over na te denken…

Een hondenmaag is rekbaar, als een accordeon. Wanneer hij leeg is, vouwt hij zichzelf in en dan
lijkt hij bijna op een verlengstukje van de darmen. Wanneer hij vol is, kan er tot 7-8% van het
gewicht van de hond in zitten! (Voor een mens die 60 kilo weegt, zou dit overeenkomen met een
maaltijd van bijna 5 kilo – maar een menselijke maag is een zakje met weinig elasticiteit – er gaat
gewoon niet meer in dan 10% hiervan…)
Verder zit een hondenmaag vol met kleine kliertjes die verteringsenzymen produceren. Deze
klieren beginnen te werken op het moment dat ze in aanraking komen met voedsel. Sommige
beginnen op het moment dat er eten in de maag komt, maar door de opvouwbaarheid van de maag
komen de meeste klieren niet in aanraking met eten, tenzij de maag helemaal gevuld en helemaal
uitgerekt wordt!

De verbazingwekkende consequentie hiervan is dat de spijsvertering van een hond efficiënter
werkt wanneer hij een grote maaltijd krijgt! Hij verteert een bepaald gedeelte van een kleine
maaltijd, maar hij verteert veel meer van een grote maaltijd! Honden die bijna uitsluitend
"volledige maaltijden" (maaltijden die de maag vullen) krijgen, hebben over het algemeen 20-
30% minder voer nodig dan honden die veel kleine maaltijden krijgen. [Dit is precies het
omgekeerde van hoe het bij ons werkt…)

De ultieme ervaring van een carnivoor
Honden zijn net als andere carnivoren, niet afhankelijk van een constante aanvoer van eten.
Wanneer hun maag vol is of pas gevuld is geweest, hebben ze geen interesse om een nieuwe prooi
te zoeken. Er wordt op zeer onregelmatige momenten gegeten – wanneer er wat te eten is en de
jacht succesvol was. Op deze momenten eten ze zichzelf helemaal vol – en het hoeft geen betoog
dat ze daarvan genieten!

Veel mensen hebben ervaren dat hun hond iets nieuws wel willen eten als hij eerst iets gekregen
heeft wat hij lekker vindt, wanneer het moeilijk is om hem iets nieuws te laten eten – en dat hij
daarna bijna alles zal eten om zijn maag gevuld te krijgen! Dit laat zien dat het vullen van de
maag belangrijker is voor hem dan "een klein hapje".
Toch krijgen de meeste huishonden nooit de gelegenheid om dit mee te maken…

Er zijn niet veel hondenbezitters die hun hond willen uithongeren of constant hongerig willen
houden. Toch is dit wat er gebeurt bij de meeste mensen, die hun hond meerdere maaltijden per
dag voeren. Omdat ze denken dat het net zo goed is voor een hond als voor een mens.
Een volwassen hond heeft per dag gemiddeld 2-3% van zijn lichaamsgewicht nodig aan voedsel.
Als je dan weet dat er 6-8% aan voeding nodig is om de maag te vullen, dan is het onmogelijk dat
de gemiddelde hond ooit de voldoening van een volle maag zal meemaken… Met 2-3 kleine
maaltijden per dag is hij wel heel ver verwijderd van dit doel!
Het veranderen van het voerpatroon
Je kunt niet zomaar beginnen om een hond toe te staan dat hij zijn maag vol eet, cold turkey, als
hij dat nog nooit gedaan heeft. Dat zou gevaarlijk zijn (kans op maagdraaiing vanwege de veel te
zwakke spieren die nog nooit gebruikt zijn). Met brokjes is het uiteraard helemaal onmogelijk –
brokjes zijn veel te geconcentreerd.
Ook is het zo dat je hond nooit meer dan 3-4 maaltijden per week kan eten, wanneer hij
uiteindelijk bij elke maaltijd net zo veel kan eten als hij maar wil!
Wanneer je hiertoe overgaat zal zijn gedrag veranderen omdat hij niet meer op "zoek gaat naar
eten" en je zult meemaken dat een te dikke hond afvalt en een te magere hond aankomt.
Je moet – naast je eigen emoties – nog een belangrijke hindernis nemen voordat het veilig is om je
hond 3-4 volledige maaltijden per week te voeren:
Je moet de maagspieren trainen om een grotere hoeveelheid voedsel per maaltijd aan te
kunnen. Net als een gebroken been getraind moet worden voordat je er weer mee kunt gaan
skiën. Doe het geleidelijk en langzaam over een periode van 3 maanden, 6 maanden is beter.
(Lees ook het artikel over Conditioneren als je hulp nodig hebt.)
Ik weet wel dat het concept om slechts 3-4 keer per week te voeren wreed klinkt – maar dat is het
echt niet! Ik voer mijn honden al langer dan 30 jaar op deze manier en ik zeg je dat ze van hun
eten genieten!!! En ze genieten ook van de tijd tussen de maaltijden. Ik heb nog nooit problemen
had met hun gewicht – dat regelt zich vanzelf bij elke individuele hond. Ik heb letterlijk
honderden studenten van mij geholpen om hetzelfde te doen en allemaal zijn tevreden met het
fantastische resultaat… zonder uitzondering!

Mogens Eliasen
------------------------------------------

Mogens Eliasen draagt de wetenschappelijke titel Mag. Scient in de Chemie van de Århus Universiteit in
Denemarken en hij heeft 30+ jaar ervaring met honden, hondenbezitters, hondentrainers en holistische
dierenartsen als begeleider en ontwikkelaar van educatieve methoden, en in het houden van lezingen. Hij
geeft een gratis nieuwsbrief uit, "The Peeing Post", met tips en adviezen waar allerhande problemen aan
de orde komen, maar vooral training, gedragsproblemen, voeding en gezondheidszorg.
Stuur een mailtje naar [email protected] voor meer info over Mogens Eliasen en voor links naar andere
artikelen die hij heeft gepubliceerd.
Door dogsunlimited
#976032
Ik denk zeker wel dat het 'wetenschappelijke' van vasten zoals het onderbouwd is door Eliassen en JdB een vorm van 'waarheid' bevatten. Het 'doet' iets met het gehele spijsverteringsstelsel en de schildklier, dat is in elk geval duidelijk. Waar ik het niet mee eens ben, is de volvreettheorie. Je hond laten vreten tot hij niet meer kan. Dan zou dat voor elk type hond een standaard percentage moeten zijn. Nou, dat gaat voor mijn honden echt niet op. Wisselende tijden en twee vastendagen, geen 1 dag is qua verhouding en samenstelling hetzelfde. Voor een vastendag eten mijn honden een dubbele hoeveelheid van hooguit 2 kilo vaker 1,5 kilo, op de vastendag zelf krijgen ze honingwater of honing/geitenyoghurt. Het heeft bij Whooper het verder afvallen in gang gezet, want hij bleef staan op 38 kilo en Stanley zijn spijsvertering is nog beter geworden dan voorheen. Ik wijt dat aan de tweede vastendag.
Er zijn theoriën bekend dat met name de lever ontlast wordt van amoniacstoffen uit het vlees en dat de pancreas op die manier niet overbelast wordt door teveel prikkels vanuit de maag.
Maar een vastendag een 'must'??? 9 van de 10 honden hier in Nederland heeft een behoorlijke afwijking van de schildklier of epilepsie en honden op zware medicatie, die mogen zowieso al niet vasten. Weten waarom je het doet en waarvoor je het doet is leuk omschreven in alle literatuur. Maar beter is om te kijken naar wat je honden zelf aangeven. Als ik een vermoeden heb dat ik ze aan het uithongeren ben, stop ik er accuut mee.
Zolang mijn honden in die zin redelijk gezond zijn, houden ze hun vastendagen. Omdat ze zelf aangeven daar 'behoefte' aan te hebben.
Door wilfred
#976274
202 Spots schreef: Juistem, en dat betekend dat je er geen stukjes uit kan laten of gaan veranderen.
dus voor de goeie orde van zaken is hier het het zoals het hoord.
inclusief de biografie op het eind...
Je mag het in zijn geheel gebruiken, er staat niet je moet in zijn geheel gebruiken. Ik haal er niet uit dat je niet ook een deel mag gebruiken, maar dat terzijde. Nogmaals, jammer dat je hier de nadruk oplegt en niet inhoudelijk reageert. :)
Door Minna
#976280
Nu komt er alleen de argument "dat vasten goed is is niet wetenschappelijk bewezen". Het tegendeel wel dan?  ;)
Ik vind de redenering van o.a. Eliassen logisch. Ik merk ook dat honden het goed doen met vasten, hier is juist het "hysterische" zoeken naar eetbare dingetjes afgenomen. Ze zijn echt heerlijk tevreden na een maaltijd. Dat mensen vasten zielig vinden is idd iets wat tussen de oren zit, ik heb zo'n vermoeden dat het samengaat met het vermenselijken van dieren.
Door Lizzy
#976958
Minna schreef: Nu komt er alleen de argument "dat vasten goed is is niet wetenschappelijk bewezen". Het tegendeel wel dan?  ;)
Ik vind de redenering van o.a. Eliassen logisch. Ik merk ook dat honden het goed doen met vasten, hier is juist het "hysterische" zoeken naar eetbare dingetjes afgenomen. Ze zijn echt heerlijk tevreden na een maaltijd. Dat mensen vasten zielig vinden is idd iets wat tussen de oren zit, ik heb zo'n vermoeden dat het samengaat met het vermenselijken van dieren.
Nee. Dat zeg ik ook nergens ;). Maar daar vroeg Wilfred niet naar. Wilfred vroeg om een inhoudelijke reactie op het stuk van Eliasen. Als je goed leest schrijf ik ook nergens dat het ongezond of verkeerd of onlogisch is om te vasten.

Het niet laten vasten is samengekomen met het voeren van brokken. En het twee keer per dag eten ook. Geef een hond 3 keer per week een grote maaltijd brokken en je hebt een dooie hond.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 02 jun 2008, 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judith1967
#977799
Ik geef nu al 1 week 1 x per dag eten en het bevalt mij erg goed!!!

Dorian is veel alerter als ik savonds met hem thuis wat oefeningen train.
En ook ik ben veel relaxter geworden omdat ik nu niet meer aan een tijd van voeren vast zit,heerlijk!!!!!

Vroeger had ik zoeits van Oh het is 19.30de honden moeten eten en nu geef ik het wanneer het mij uitkomt,maar over het algemeen genomen voer ik savonds
En dorian heeft ook niet meer gespuugt,
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#977857
judith1967 schreef: Ik geef nu al 1 week 1 x per dag eten en het bevalt mij erg goed!!!

Dorian is veel alerter als ik savonds met hem thuis wat oefeningen train.
En ook ik ben veel relaxter geworden omdat ik nu niet meer aan een tijd van voeren vast zit,heerlijk!!!!!

Vroeger had ik zoeits van Oh het is 19.30de honden moeten eten en nu geef ik het wanneer het mij uitkomt,maar over het algemeen genomen voer ik savonds
En dorian heeft ook niet meer gespuugt,
:thumbsupup: :thumbsupup:
fijn dat het zo goed gaat!
ellen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door