Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door roksefloks
#932359
Zit er geen Islamiet bij je in de buurt? Die verkopen kippennekken, kiporganen en lamsorganen. Als je het vraagt kunnen ze misschien ook lamspens voor je regelen. ;)
En leuk...weer een kooikertje op het forum. Ik heb er drie. 8)
Door Irish
#933308
Dat is een goed idee ja! Verdere zoektocht naar goede adresjes. Leuke Kooikertjes!

We zitten er toch aan te denken een aparte vrieskast/kist aan te schaffen. Misschien moet ik er een apart topic over starten, maar wat is handiger; een kist of een kast? Opzich hebben we voor allebei wel ruimte, maar ben benieuwd wat jullie meningen zijn! Hoeveel liter heb ik nodig om een beetje te kunnen inslaan voor 2 honden van 10 en 25 kilo?
Laatst gewijzigd door Irish op ma 17 mar 2008, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#933392
Reken maar 2x zoveel vriesruimte in liters als je in kilo's aan vlees er in wilt proppen, of nog ruimer. Zeker niet minder.
Ik sla per keer bestellen bij herby of naar het IC minimaal 150 kilo in, dan is het per kilo voordelig, zeker als je er einden voor moet rijden.
Vuistregel: een vriezer kan nooit te groot zijn  ;D

Ik heb een kist en een kast. Voordeel kast: overzichtelijk, je kunt overal makkelijk bij. Nadeel: onvoordeliger in gebruik, als je hem opentrekt valt alle koude lucht eruit, en er kan minder in vanwege de ruimte die de laden innemen.
Voordeel kist: kan meer in, is zuiniger, ook hele grote dingen als bv 5 kilo bevroren kopvlees of een paar gestrekte konijnen passen er zonder problemen in. Nadeel: onoverzichtelijker, iets er uit halen is lastiger.
Door Anthraciet
#933492
Ik denk dat het een heel goed idee is om een vriezer aan te schaffen. Dan kan je ook zelf bij Herby bestellen en het laten bezorgen, zit je ook niet meer met het probleem dat je het ergens moet zien te halen ;)
Het enige probleem is dan nog, dat je in 1x een groter bedrag moet neertellen, maar per kilo is het dan wel weer veel goedkoper 8)
Door Eertje
#933622
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een vrieskist (230 liter).
Niet vanwege het overzicht wat je met lades wel hebt, maar omdat je er meer dingen met vreemde vormen in kwijt kan.
Vrijdag komt tie! Inslaan!!!!!
Door Irish
#937389
Ik ben weer een beetje aan het twijfelen geslagen... Steffie's ontlasting is over het algemeen goed, maar Kaatje heeft nou toch wel echte diarree.

Sowieso is een grotere vriezer handig voor het inslaan van eventueel weer Energique. Nou is een vriezer nooit te groot. Maar ik heb er nou eentje op het oog van 107 liter, is dat misschien te klein?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#937395
Je kunt aan kvv ongeveer de helft van de liters in kilo's kwijt, dus 107 L = +/- 50 kilo. Voor grote botten en rare vormen gaat deze rekensom niet op, dat kost nog veel meer ruimte.

Wat heeft Kaatje gegeten de laatste tijd? Kan ook een toevallig virusje zijn :-\.
Door Irish
#937402
Hetzelfde als Steffie, kalkoenfilet, konijnenbouten +kippenhartjes en vandaag krijgen ze pens

Virusje zou ook kunnen, maar moet Steffie er dan ook niet last van hebben? Zou ook kunnen van wat (positive) stress van het trainen dit weekend.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#937409
Stress (positief of negatief) kan idd een boosdoener zijn. Fedor heeft daar ook weleens last van en Gitte eigenlijk nooit. Kijk het nog even aan, tenzij het (letterlijk) de spuigaten uitloopt. Houd er wel rekening mee dat pens ook een wat slappere ontlasting kan geven.
Door Irish
#937646
Voor zover ik het kon zien in het donker was het al geen diarree meer!

Werkt een groentemix eigenlijk ook laxerend? Ze vonden mijn prutje van sperziebonen, chinese kool en komkommer in ieder geval erg lekker!  ;D

En nog even een vriezervraagje...
Alle vriezers hebben een vriescapiciteit, bijvoorbeeld 20kilo per dag. Maar hoe doen jullie barfers dat dan als jullie een grote bestelling doen en bijvoorbeeld 100 kilo in de vriezer pleuren? Das toch niet goed? Kans op bederving etc etc.

Ben erg benieuwd!
Door Laura2004
#937663
Groentemix (en orgaanvlees ook, vooral lever) kan zeker een laxerende werking hebben, één van mijn honden heeft altijd wat zachtere ontlasting als ze groentemix heeft gegeten.
Door roefus
#937693
Groentemix kan inderdaad laxeren, is ook afhankelijk van het gehalte aan bladgroente en/of knolgewassen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#937814
Irish schreef: Voor zover ik het kon zien in het donker was het al geen diarree meer!

Werkt een groentemix eigenlijk ook laxerend? Ze vonden mijn prutje van sperziebonen, chinese kool en komkommer in ieder geval erg lekker!  ;D
Nou, gelukkig maar! Sommige groentes werken idd laxerend, maar van jouw mix zou ik dat eerlijk gezegd niet meteen verwachten.
En nog even een vriezervraagje...
Alle vriezers hebben een vriescapiciteit, bijvoorbeeld 20kilo per dag. Maar hoe doen jullie barfers dat dan als jullie een grote bestelling doen en bijvoorbeeld 100 kilo in de vriezer pleuren? Das toch niet goed? Kans op bederving etc etc.

Ben erg benieuwd!
Ik maak mij daar niet zo druk om eerlijk gezegd. Als ik weet dat er een grote lading aankomt dan zet ik de vriezer(s) ongeveer 24 uur van te voren op de supervriesstand zodat de temperatuur flink omhoog gaat, één van mijn vriezers vriest dan zelfs tot -30. Als je de spullen er dan in doet dan zie je de temperatuur ook flink omhoog gaan, maar hij komt dan zelden boven de -18. Ik zet de supervriesstand weer uit als de temperatuur weer flink gaat dalen.
Door Irish
#938358
Welke vriezer heb jij als ik vragen mag?
Nog best lastig om een goede te vinden. Belangrijkste vind ik is datie zuinig is. (energieklasse AAA)

Ik vroeg me af wat voor een rundproducten geschikt zijn die je over het algemeen bij een supermarkt kan kopen. Gehakt weet ik, nog meer suggesties?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#938435
Irish schreef: Welke vriezer heb jij als ik vragen mag?
Nog best lastig om een goede te vinden. Belangrijkste vind ik is datie zuinig is. (energieklasse AAA)
'k heb er 3 ;D. 1 kist 240 L van Liebherr A++, 1 kast 300 L van Bosch A++ en 1 kast 96 L van Zanussi A+. Ons energie verbruik is na aanschaf niet schrikbarend omhoog gegaan, eerlijk gezegd merken we er niets van..
Ik vroeg me af wat voor een rundproducten geschikt zijn die je over het algemeen bij een supermarkt kan kopen. Gehakt weet ik, nog meer suggesties?
Runderlappen? En vraag of je het gehakt ongemalen kunt krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door