Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#918081
Het interesseert mij helemaal niets hoe wolven eten, ik heb hier geen wolven.
Het enige wat voor mij van belang is, is waar onze honden het goed op doen  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#918084
pike schreef: Als het om een groot prooidier gaat, een grote grazer, eten de vleeseters meestal het kadaver leeg, en blijft het karkas met daaromheen gedrapeerd nog zijn  huid over voor de opruimploegen onder de dieren. Er zit zoveel vlees en orgaan aan dat de vleeseters zich daar vol aan kunnen eten en het bot van die grote dieren is hun gewoon te hard. Maar kleine prooidieren gaan dus wel helemaal op met bot, huid en haar. En kleinere dieren vormen toch de bulk van hun eten.

Ik heb de indruk dat veel van de meningsverschillen over bot voortkomen uit de definitie die men er aan geeft. Het is nl niet altijd duidelijk of iemand het over kaal bot of over vleesbot heeft. En dan is er nog het verschil tussen (vrij) kale karkassen en intacte bouten bijv.

Ik vind ook dat je jezelf tegenspreekt als je zegt dat je niet meer dan 15% bot mag voeren omdat er geen prooidier bestaat wat meer bot in zich heeft, terwijl je wel 50% pens voert terwijl er geen prooidier bestaat wat zoveel pens bevat. Die redenatie klopt gewoon niet. Voor mij mag ieder voeren wat hij wil hoor maakt mij niet uit, daar ga ik beslist geen strijd over aan, maar als je het wil onderbouwen doe het dan goed dan heeft een ander er ook wat aan.

En dan gaat men er ook nog vanuit dat het wilde dier altijd een hele prooi tot zijn beschikking heeft. Roedeldieren delen een grote prooi, en dat gebeurt echt niet evenredig: zo van ieder evenveel van de lever, ieder evenveel van het hart, ietc.
Ze eten ook de resten van andermans prooi en kadavers die ze vinden. Wat dat betreft vind ik het hele prooidiermodel wel op wankele poten staan.
Wat je zegt 8). En dan elders op het board schrijven: Nee niet te veel orgaan hier, 15% volgens de NRV methode.
Door roefus
#918085
StephanieDavySatu schreef: Ik vind dat je je eigen methode moet zoeken en aanhouden, het belangrijkste is dat je hond het er goed op doet en dat jij je er goed bij voelt.
Ik houd het op NRV en nee, ik voer geen groentes, omdat ik dit de meest natuurlijke metode vind en daar heb ik een aantal sterke redenen voor, maar dit is voor iedereen anders.

Een bot percentage van 15% vind ik natuurlijker dan hetgeen barfers aanhouden, 30% bot. Geen één prooidier bevat zoveel bot is mij duidelijk geworden.

De NRV percentages zijn gebaseerd op een heel prooidier. Een prooidier zoals een wolf of wilde hondachtige deze in de natuur ook zou vangen. Dit prooidiermodel genaamd, is dus niets anders dan de percentages waarop hele prooidieren zijn gebaseerd. 15% bot, 15% orgaan en 70% spiervlees.

In plaats van groentes voer je pens en dit wordt als compleet gezien.
Lappen vuile pens zijn min of meer compleet te noemen omdat pens een heel goede calcium/fosfor verhouding heeft, de lappen kauwwerk eisen, het bestaat uit onder andere glad spierweefsel en pens een zeer hoge verteerbaarheid heeft. Pens is dus meer dan slechts een ‘orgaan’. Daarom mag vuile pens ook vaker gevoerd worden tot een maximum van 50% bij NRV.

Bij NRV moet je zo natuurlijk mogelijk voeren, dus in zo groot mogelijke stukken, maar wat dit betreft vind ik dat je naar je hond moet kijken. Ik kan dat met mijn Mopsje namelijk niet, dus ik maak 't kleiner.
Een beste methode is er volgens mij niet, je kunt richtlijnen aanhouden, maar je moet datgene doen wat voor jou en je hond 't beste werkt.




Ben altijd benieuwd naar 'sterke redenen'  ;)

En noem  mij dan eens (zo'n procent of 20) overige 'gezonde toevoegingen' die men binnen de NRV dan wél voert?
(alhoewel ik ook nou ook weer geen prooidier ken wat wat voor 20% uit toevoegingen bestaat  :-\)
Door roefus
#918088
En inderdaad als je 'kaal bot' met 'bevleesde botten' vergeljkt...dan moet je daar respectievelijk geen percentages aan verbinden.

Je vegelijkt toch ook geen kersenpitten met hele kersen  ::)
Door Chubby
#918099
AstridStraver schreef: Het interesseert mij helemaal niets hoe wolven eten, ik heb hier geen wolven.
Het enige wat voor mij van belang is, is waar onze honden het goed op doen  :)
Je zult toch ergens je basis vandaan moeten halen, aangezien je niet ín een lichaam kunt kijken én niet over een lange termijn kunt experimenteren hoe je het moet doen. Je wilt er toch over 5 jaar niet achterkomen dat je hond of kat iets toch wel of juist niet nodig had..

Ikzelf voer nauwelijks toevoegingen, behalve als er om "gevraagd" wordt.

Zo doet de kat een móórd om wat biogarde van mij te pakken te kunnen krijgen, andere zuivel hoeft hij juist niet. Dus oké, krijgt hij af en toe een schaaltje biogarde.

Sporadisch jat hij een noot uit een schaal die altijd op de kast staat. Verder blijft hij er keurig af. Prima, hij zal er wel behoefte aan hebben.

De hond wilde nog wel eens een hap paardenmest nemen. Prima, mag van mij, evenals een hap grond of klei.

Waarbij ik wel oppas dat ze geen idiote dingen eten én dat het niet wordt gegeten uit gewoonte..
Door Borke
#918108
Tja ik geloof er niet in dat dieren op die manier aangeven dat ze iets nodig hebben.
Als ik Sofi haar gang laat gaan met paardenpoep... ik ken andere honden die daar heel ziek van worden.

Natuurlijk kan je niet zomaar wat voeren, maar het mooie van zelf samenstellen is dat je zelf kan kijken waar jouw honden het het beste op doen. Hoe ze het er over 5 jaar op zullen doen dat weet ik inderdaad niet, maar vast een stuk beter dan dat ze het op brokken zouden doen...
Door flin
#918109
wat 'k me kan voorstellen, is, dat als je alleen komplete prooidieren (met vacht, kop, etc) voert er dus ook brein en ogen en poten gegeten worden, en als je samensteld om een prooi na te bootsen, dit miss in mindere mate?

maar jah, miss zijn er wèl mensen die een hele geit in de tuin knikkeren en zeggen; ' nou jongens, da's 3 dagen vreten, zoek 't uit ....'
heb 'k ook geen problemen mee, trouwens...

't is zowieso handig om te weten, hoe de percentages (voedingswaarde etc)van onderdelen van prooien zijn, om een duidelijk beeld te krijgen van 't ontlede beest....
maar of dit in 'n natuurlijke situatie ook allemaal enthausiast opgegeten zou worden?

onze katten vreten ook pens, al heb 'k ze nog nooit een koe zien vangen,
en als 'k dan naar de voedingswaarde/samenstelling van pens kijk, heb ik daar dus geen problemen mee, wat weer niet wil zeggen dat ze ongebreideld daarvan krijgen, omdat dan andere onderdelen weer niet gegeten zouden worden, waarvan ik denk dat kwa samenstelling die ook belangrijk zijn...
maar ach, 't hangt natuurlijk altijd (in ons geval) af van de motivatie van de eigenaar, en als je daar een naam op wilt plakken, of 't in een hokje wilt plaatsen...da's typisch een mensen eigenschap...
Door Chubby
#918114
AstridStraver schreef: Tja ik geloof er niet in dat dieren op die manier aangeven dat ze iets nodig hebben.
Als ik Sofi haar gang laat gaan met paardenpoep... ik ken andere honden die daar heel ziek van worden.
Maar dat zeg ik ook: als eigenaar blijf je verantwoordelijk en zul je moeten sturen in wat je dier binnenkrijgt. Als je hond paardenpoep lékker vindt, is dat een ander verhaal dan dat je hond er een keer een hap van neemt om iets aan te vullen..
Door Chubby
#918120
flin schreef: onze katten vreten ook pens
Onze Murdock is altijd wat gevoeliger geweest op de darmen, die eet dan ook graag pens of biogarde en dergelijke. Wat goed schijnt te zijn om de darmflora te ondersteunen. Bella heeft nooit last gehad van wat voor ontlastingsproblemen dan ook, die trekt duidelijk haar neus op voor dergelijke producten..

Misschien is het inderdaad toeval, ik denk van niet  :-[
Gebruikersavatar
Door pike
#918187
Ik denk dat dieren goed in staat zijn aan te geven of ze iets nodig hebben. Toen ik klein was hadden wij thuis een jonge hond, die stond op een dieet van brood, runderhart en groente.  Toen die een eierschaal hoorde breken stormde hij de keuken in en wou die persé hebben. Terwijl hij die nog nooit gehad had wist hij precies wat hij moest hebben. Gelukkig viel het muntje bij mijn moeder. Ze kocht een calciumsupplement om aan zijn voer toe te voegen. Hij at nog een kort tijdje met graagte de eierdoppen maar na verloop van tijd bliefde hij ze niet meer en hij kwam er niet meer voor de keuken in. En met dit voorval in het achterhoofd kreeg hij een sinaasappel toen hij op een gegeven moment zat te zeuren bij de schaal met sinaasappels. Hij zal wel vit. nodig hebben. Ook die wou hij een tijdje regelmatig en op een gegeven moment was ook dat over.
Door dogsunlimited
#918271
Chubby schreef: Je zult toch ergens je basis vandaan moeten halen, aangezien je niet ín een lichaam kunt kijken én niet over een lange termijn kunt experimenteren hoe je het moet doen. Je wilt er toch over 5 jaar niet achterkomen dat je hond of kat iets toch wel of juist niet nodig had..

Ikzelf voer nauwelijks toevoegingen, behalve als er om "gevraagd" wordt.

Zo doet de kat een móórd om wat biogarde van mij te pakken te kunnen krijgen, andere zuivel hoeft hij juist niet. Dus oké, krijgt hij af en toe een schaaltje biogarde.

Sporadisch jat hij een noot uit een schaal die altijd op de kast staat. Verder blijft hij er keurig af. Prima, hij zal er wel behoefte aan hebben.

De hond wilde nog wel eens een hap paardenmest nemen. Prima, mag van mij, evenals een hap grond of klei.

Waarbij ik wel oppas dat ze geen idiote dingen eten én dat het niet wordt gegeten uit gewoonte..
Ben het hier helemaal mee eens.

Als ik dan toch lees dat een bepaalde goeroe als Monica Segal zelfs waarschuwt dat de zink- en calciumopname afhankelijk is van de mate waarin je botten verstrekt, dan vraag ik me af of er misschien niet een kleine waarheid in dan zitten dat BARF volgens Billinghurst misschien dit soort problemen kan veroorzaken. Maar dan nog, ben ik het wel weer met Lizzy eens dat niet alle honden hetzelfde opnemen.

Uitgangspunt blijft dat je te allen tijde moet kijken hoe je honden het doen. En niet stug volhouden aan een bepaalde goeroetactiek, terwijl je ziet dat het niet werkt.
1 van mijn honden heeft absoluut meer nodig dan alleen zijn nagebootste prooi per 2 weken (nu weet ik dat het zeer waarschijnlijk door zijn vaccinosis komt.......), vandaar dat hij meer 'overig' krijgt dan de ander, maar absoluut moet zorgen dat hij niet boven de 10% bot uitkomt.
Met de ander, daar kan ik veel meer mee schommelen en dat luistert niet zo nauw. 
Ik ga er vanuit dat geen 1 hond hetzelfde reageert op rauwe voeding en je er toch echt zelf een gulden middenweg in moet zien te vinden. NRV staat er nu eenmaal, wat aangepast door de tijd heen, want 10-20% 'Overig' stond toen voor het vervangen van huid en haar. En nu hoeft zelfs dat niet meer, onbelangrijk geworden.....................maar volgens Lonsdale mag dat allemaal dus wel en legt hij ook duidelijk in zijn boeken uit dat sommige honden wel degelijk aangeven meer nodig te hebben dan gemiddeld. En als het probleem van strontvreten of wat dan ook is op te lossen door iets simpels als bijvoeden met 20%, dan is er geen 'goeroe' die me daarin tegenhoudt. Wat je ook voert, het is voor mij geen strijd waard tussen barfers en NRV'ers. Ik ben er echt trots op dat mijn honden en dan met name Stanley het na 10 maanden BARF en nu alweer ruim 2 jaar NRV het zo geweldig doet. Wees toch blij dat je honden het goed doen op hetgeen wat je voert.
Daar gaat het uiteindelijk toch om? ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#918298
Chubby schreef: Maar dat zeg ik ook: als eigenaar blijf je verantwoordelijk en zul je moeten sturen in wat je dier binnenkrijgt. Als je hond paardenpoep lékker vindt, is dat een ander verhaal dan dat je hond er een keer een hap van neemt om iets aan te vullen..
Hoe herken je het verschil?
Door roefus
#918323
SandraH schreef:

Als ik dan toch lees dat een bepaalde goeroe als Monica Segal zelfs waarschuwt dat de zink- en calciumopname afhankelijk is van de mate waarin je botten verstrekt, dan vraag ik me af of er misschien niet een kleine waarheid in dan zitten dat BARF volgens Billinghurst misschien dit soort problemen kan veroorzaken.
Hebben we het dan erover dat m.n. zink zich bindt aan calcium en dan (met het overtollige aan calcium) wordt uitgescheiden?
En dat dit m.n. voor oudere honden een probleem zou kunnen zijn?
Door roefus
#918331
Ik geloof overigens best dat zowel mens als hond (elk dier) in oorspronkelijke toestand zou kunnen aangeven wat hij/zij nodig heeft.
"Zou kunnen".
Want...er vanuit gaande dat beide partijen toch enigszins deel uitmaken van deze consumptieve maatschappij....zou ik me zo maar voor kunnen stellen dat zelfs een hond kan denken dat hij enorm veel behoefte heeft aan chocola.  8) :P

En paardenpoep...allemaal leuk...werd een paard dan maar niet zo vaak ontwormd.
Ze herkennen de chemicaliën weer niet, hè.....?
Laatst gewijzigd door roefus op ma 18 feb 2008, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door