Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#920956
[quote="flin"]
...en denk ik dat je dan eerst een kleine studie moet volbrengen, wil je hier op uit kunnen komen...
't lijkt mij in derde (!) instantie allemaal redelijk duidelijk,
maar voor een simpele beginner; zul je je echt door wat leesvoer moeten worstelen, doe je dat dus niet, dan denk 'k toch dat 'een eigen plan' miss wel n's niet zo strak zou kunnen uitpakken....
[/quote]

Nee, natuurlijk niet.....dan hou je je in beginsel aan de richtlijnen die er voor staan en lees je de boeken die er voor zijn.
Ik bedoel meer dat door het hele jaar heen dat je met je menuutje bezig bent, de metaboliek van je hond verandert. Dat gaat met de seizoenen mee en moet je daarop aanpassen als dat nodig is en in andere omstandigheden nog iets extra. Dan leer je te voeren met je ogen, maar wel met je verstand. En dat doe je natuurlijk zeker in het begin met veel advies van de mensen die daar vanaf weten. ;)
Door roefus
#921015
[quote="flin"]
...en denk ik dat je dan eerst een kleine studie moet volbrengen, wil je hier op uit kunnen komen...
't lijkt mij in derde (!) instantie allemaal redelijk duidelijk,
maar voor een simpele beginner; zul je je echt door wat leesvoer moeten worstelen, doe je dat dus niet, dan denk 'k toch dat 'een eigen plan' miss wel n's niet zo strak zou kunnen uitpakken....
[/quote]

Weet je, ik denk dat het echt geen hogere wiskunde is.
En soms bekruipt me het gevoel dat we het zo moeilijk kunnen maken als we willen.
Want waar komt het nou in principe op neer?
Je moet bevleesde botten voeren, spiervlees en orgaanvlees.
Daar staan dan percentages voor (die zich min of meer richten op het prooidier).
Minimale botpercentages houd je ook in de gaten (die zullen qua bevleesde botten dan bij BARF op 'n 40% liggen, en bij NRV op 20 of 30%).
Voor mijzelf voelt het barf-percentage wat veiliger...alle bevleesde botten zijn tenslotte niet gelijk.

Maar goed, ga je aan de slag, dan heb je waarschijnlijk al vlug in de gaten hoe jouw hond (of kat) erop reageert. Zul je bij wat stevigere ribbetjes wat méér vlees toevoegen (procentueel) en bij dik bevleesde kippenpoten wat minder.
Kijk je naar je hond dan zie je al vlug hoe de ontlasting uitpakt en dan weet je het ook.
Kun je nog honderd discussies voeren over wel of niet groente, ik meen dat dat een questie is van eigen gevoel/verstand en hoe je het bekijkt.

Het lijkt me meer een beetje hobby als je elk boek, elk artikel, en alles erover gaat lezen.
En dat kan leuk zijn voor 'n enkeling (ik betrap mezelf ook soms erop  ::) :P)
Maar volgens mij kijk je normaal gesproken gewoon naar je hond/kat....doet-ie het goed, glimmend vachtje, geen klachten...wat wil je dan nog meer?


Ik zie het niet anders dan je eigen voeding, daar moet je ook uit verschillende vakjes iets plukken (de schijf van 5?) van het één wat meer, van het ander wat minder.
En liefst met wat variatie.
En daar vind je (als het goed is) ook een soort balans in.

Dus nee, ik vind eigenlijk niet dat je er een soort studie van zou hoeven te maken.
Dan zou rauw voeren nog enkel voor 'n select groepje weggelegd zijn....en dat lijkt me onzin.
Het is eigenlijk zo makkelijk als wat.

Als je bijvoorbeeld hier op Barfplaats een paar topics in de Bieb goed doorleest, dan weet je waar je mee bezig bent en wat je moet doen.
In ieder geval: je hebt je richtlijnen.
En verder kijk je naar je hond, hoe die het doet, that's it.

Ik bedoelde met al die veschillende meningen...dat als je alweer een tijdje bezig bent...dat je dan erachter komt dat de één het weer wat anders ziet dan 'n ander.
Maar je kunt het ook als een soort combi zien van allemaal meningen en vervolgens trek je je eigen plan....jij doet het zó want jouw honden doen het zo goed.
Dat bedoel ik met 'er bestaat geen één waarheid'...je vergelijkt eventueel de meningen en trekt je eigen plan.
Dat doe je met je eigen voeding toch ook? En die zal ook wel niet altijd even perfect zijn.
Door flin
#921033
[quote="StephanieDavySatu"]
Nou op een duurder merk kvv staan wel duidelijk de ingredienten vermeld en zelfs de percentages bij sommige en moet zeggen dat je 't bij deze merken ook goed zelf kunt nachecken, het zijn tenminste duidelijke stukjes en geen vies breiachtig papje. [/quote]

ben 't eens, met dat overal eigenlijk duidelijk percentages/inhoud/ingrediënten zou moeten opstaan, 'k kan me ook niet voorstellen dat daar direct 't prijsverschil inzit...en trouwens laat 't wèl zo zijn, dan kan een ieder voor zich daar voor kiezen...
de smuldier bv laat hier een steekje vallen, maar 'k wil 't zeker geen plakprutje noemen...

[quote="StephanieDavySatu"]
Inderdaad, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je je hond op een verantwoorde en gezonde manier voert en niet maar wat doet waarvan je denkt dat 't oke is, wat dan helemaal niet zo blijkt te zijn en opeens zit je bij de dierenarts omdat ie de meest rare kwaaltjes gekregen heeft.
[/quote]


nou, dat vraag 'k me dus af....hoelang duurt 't voordat 't fout gaat, bij mijn weten, kan dat dus heel lang duren?

[quote="SandraH"]
. Dan leer je te voeren met je ogen, maar wel met je verstand. En dat doe je natuurlijk zeker in het begin met veel advies van de mensen die daar vanaf weten. ;)
[/quote]

mee eens, tuurlijk, 'k tweifel alleen wel n's aan 't gemak waarop mensen zeggen:
'jah, 'k barf (of nrv of maakt-niet-uit hoe 't heet ) ' en vervolgens weinig sjoege hebben,
en dan dus claimen: 'mwjah, 'k voer op 't oog...'

'k geloof niet in een vers-examen ofzo, en de dieren zullen 't vast op vers beter(der-der) doen, en natuurlijk blijft 't gewoon internet, en kan en mag  iedereen zeggen : 'k doe dit, en 'k doe dat,...
'k vraag me alleen af of de meesten werkelijk goed lezen...



[quote][/quote]
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#921039
[quote="roefus"]
Weet je, ik denk dat het echt geen hogere wiskunde is.
En soms bekruipt me het gevoel dat we het zo moeilijk kunnen maken als we willen.
[/quote]

Helemaal mee eens!
Zelf samenstellen lijkt hopeloos ingewikkeld door al die discussies.
Ik liep in het begin maar te rekenen en rekenen, was veel te bang voor tekorten.
En nu doe ik gewoon uit de losse pols, een beetje van dit en een beetje van dat, precies zoals ik voor mezelf ook eten bereid. En waarom zou het voor een hond ingewikkelder zijn? Tuurlijk moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent, maar zo moeilijk is het nou ook weer niet.
Door flin
#921056
roefus schreef: Weet je, ik denk dat het echt geen hogere wiskunde is.
En soms bekruipt me het gevoel dat we het zo moeilijk kunnen maken als we willen.
ja, tuurlijk, persoonlijk wil 'k graag altijd meer weten, dus lezen..., maar dat hoeft niet voor ieder te gelden, en zal dus idd miss niet nodig zijn...?
.
Maar goed, ga je aan de slag, dan heb je waarschijnlijk al vlug in de gaten hoe jouw hond (of kat) erop reageert.
l

jah, die katten,....bwleehk... (in den beginne dan, jah...)
Het lijkt me meer een beetje hobby als je elk boek, elk artikel, en alles erover gaat lezen.
En dat kan leuk zijn voor 'n enkeling (ik betrap mezelf ook soms erop  ::) :P)
't is leuk om te begrijpen hoe 't beestje 'werkt' van-binnen, zeker...
Maar volgens mij kijk je normaal gesproken gewoon naar je hond/kat....doet-ie het goed, glimmend vachtje, geen klachten..
tuurlijk, alleen ondervang je daar dus niet de langetermijn tekorten mee, en eigenlijk denk ik dat je die wèl voor wilt zijn...
Dus nee, ik vind eigenlijk niet dat je er een soort studie van zou hoeven te maken.
Dan zou rauw voeren nog enkel voor 'n select groepje weggelegd zijn....en dat lijkt me onzin.
Het is eigenlijk zo makkelijk als wat.
mwa. als 'k zie wat er aan informatie te lezen is, dan wil 'k die persoonlijk liever niet overslaan, maar als 't niet belangrijk is....? da's natuurlijk weer net de honger naar informatie...die van persoon tot persoon verschilt?
In ieder geval: je hebt je richtlijnen
.

zekers!!!
Ik bedoelde met al die veschillende meningen...dat als je alweer een tijdje bezig bent...dat je dan erachter komt dat de één het weer wat anders ziet dan 'n ander.
ja, precies, da's moeilijk onderscheiden voor 'n beginneling als mezelf....
Door roefus
#921077
[quote="*Dorothea*"]
Helemaal mee eens!
Zelf samenstellen lijkt hopeloos ingewikkeld door al die discussies.
Ik liep in het begin maar te rekenen en rekenen, was veel te bang voor tekorten.
En nu doe ik gewoon uit de losse pols, een beetje van dit en een beetje van dat, precies zoals ik voor mezelf ook eten bereid. En waarom zou het voor een hond ingewikkelder zijn? Tuurlijk moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent, maar zo moeilijk is het nou ook weer niet.
[/quote]

Ik heb in het begin ook behoorlijk gerekend  :P
Maar ik zou er gek van worden als ik dat levenslang moest doen.
Ik ben geen mens van vastgestelde menues, en dat levenslang.
Dus inderdaad...wat van dit en wat van dat....
(pffffffffffffffff.....alsof een wolf percentages kiest bij die ene grote prooi  ::))

Ik vind het gewoon lekker handig zo....en de ene keer hebben ze wat meer bot te pakken dan de andere keer.
Tis goed.
En ik stamp er wat groente doorheen die ik in de koelkast heb liggen of zo.
Maar ik vind het wel grappig bij 'wat eet mijn hond vandaag' in de bar.
Ik ga dit geen maandenlang invullen  ::) ::) ::).....betrap gewoon mezelf erop dat ik het een paar weken 'terug' lees...en denk dan 'best leuk allegaartje'.

Dus ergens ff een check voor mezelf...maar dan houdt het ook op.  ;)
Herby's enzo maken het makkelijk, je kiest maar iets, en je pakt vanalles wat...en je hebt variatie.
Terwijl ik váák zat denk....'tja...met wat minder was het ook wel goed'.
Door roefus
#921085
flin schreef: ja, tuurlijk, persoonlijk wil 'k graag altijd meer weten, dus lezen..., maar dat hoeft niet voor ieder te gelden, en zal dus idd miss niet nodig zijn...?
.l

jah, die katten,....bwleehk... (in den beginne dan, jah...)

't is leuk om te begrijpen hoe 't beestje 'werkt' van-binnen, zeker...

tuurlijk, alleen ondervang je daar dus niet de langetermijn tekorten mee, en eigenlijk denk ik dat je die wèl voor wilt zijn...

mwa. als 'k zie wat er aan informatie te lezen is, dan wil 'k die persoonlijk liever niet overslaan, maar als 't niet belangrijk is....? da's natuurlijk weer net de honger naar informatie...die van persoon tot persoon verschilt?
.

zekers!!!

ja, precies, da's moeilijk onderscheiden voor 'n beginneling als mezelf....

Oeps...ik kan niet al je zinnen één voor één terughalen.
Dus ik maak er maar wat van. ;)

Honger naar informatie is qua persoon waarschijnlijk verschillend, en ook relatief naar wat op DAT moment voor jouzelf belangrijk is.
En ben je met honden- of kattenvoeding bezig....dan kun je je honger stillen (denk ik) want er valt informatie genoeg te vinden.
Maar érgens houdt het op, tenzij het je enige bezigheid is  :-\

Een beetje begrijpen van hoe het beestje 'van binnen' is...is altijd goed.

Ik denk overigens dat je 'lange-termijn-tekorten' WEL ondervangt...door dagelijks je hond/kat te zien.
Want al 'n vacht glanst, als het beestje in zijn 'doen en laten' dagelijks goed functioneert, dan denk ik dat dit ook geldend is voor 'de lange termijn'.

Uiteindelijk is tenslotte ook 'de lange termijn' een uiting van het dagelijkse welzijn.

Maar goed, dat is míjn gedachte.
Door roefus
#921088
SandraH schreef: Nee, natuurlijk niet.....dan hou je je in beginsel aan de richtlijnen die er voor staan en lees je de boeken die er voor zijn.
Ik bedoel meer dat door het hele jaar heen dat je met je menuutje bezig bent, de metaboliek van je hond verandert. Dat gaat met de seizoenen mee en moet je daarop aanpassen als dat nodig is en in andere omstandigheden nog iets extra. Dan leer je te voeren met je ogen, maar wel met je verstand. En dat doe je natuurlijk zeker in het begin met veel advies van de mensen die daar vanaf weten. ;)
Verandert de metaboliek van jouw hond dan voortdurend?
Ik merk dat zelf niet zo, ook niet qua seizoenen.
Voeren met je ogen impliceert volgens mij verstand.
Maar ZO moeilijk is dat toch niet?
Door Laura2004
#921103
Ik sluit me helemaal bij Christa aan. Heel veel mensen krijgen altijd het gevoel dat barfen heeeeeeeeeeeel ingewikkeld is en heel eng is, maar zo ingewikkeld is het niet. Een jaar voordat ik me aan heb gemeld op barfplaats gaf ik mijn honden ook 'barf', ik deed maar wat, ik had een a4tje van mijn broer gekregen waar op stond wat ik allemaal kon geven en dat deed ik, een beetje orgaanvlees, wat vleesbotten, wat spiervlees, wat groentes (ook rijst toentertijd :-X) en het ging perfect met mijn honden (toen nog kai en de hond van mijn moeder, alhoewel ik wel heel onzeker was, ik vreesde door commentaar van mensen om me heen dat ik het verkeerd deed), toen ik lid werd van barfplaats schrok ik me rot van al die percentages en ik was ontzettend bang dat ik mijn honden ontzettend te kort had gedaan al die tijd, maar toen ik op barfplaats neerzette wat ik ze ongeveer gaf bleek dat ik aardig in de goede richting zat. En dat alleen door gebruik te maken van gezond verstand. Ik was wel blij dat ik die percentages als richtlijn kon nemen en dat maakte me minder onzeker, maar verder kon ik het ook wel zonder die percentages en een lange studie. Ik heb geen boeken gelezen van barfgoeroes, ik heb wel veel op het internet gelezen en het boekje van Tannetje (dit wel pas een jaar geleden) en het gaat al 4.5 jaar prima, mijn honden zien er perfect uit en zijn kerngezond (en zeker voor een hondje als Ziggy is dit heel bijzonder, het is jammer dat ik geen scanner heb, want het verschil van hoe ze er 3 jaar geleden uitzag met nu is heel heftig, ze zag er uit alsof ze niet lang meer te leven had en nu ziet ze er geweldig uit....)
Door roefus
#921112
Laura2004 schreef: Ik sluit me helemaal bij Christa aan. Heel veel mensen krijgen altijd het gevoel dat barfen heeeeeeeeeeeel ingewikkeld is en heel eng is, maar zo ingewikkeld is het niet. Een jaar voordat ik me aan heb gemeld op barfplaats gaf ik mijn honden ook 'barf', ik deed maar wat, ik had een a4tje van mijn broer gekregen waar op stond wat ik allemaal kon geven en dat deed ik, een beetje orgaanvlees, wat vleesbotten, wat spiervlees, wat groentes (ook rijst toentertijd :-X) en het ging perfect met mijn honden (toen nog kai en de hond van mijn moeder, alhoewel ik wel heel onzeker was, ik vreesde door commentaar van mensen om me heen dat ik het verkeerd deed), toen ik lid werd van barfplaats schrok ik me rot van al die percentages en ik was ontzettend bang dat ik mijn honden ontzettend te kort had gedaan al die tijd, maar toen ik op barfplaats neerzette wat ik ze ongeveer gaf bleek dat ik aardig in de goede richting zat. En dat alleen door gebruik te maken van gezond verstand. Ik was wel blij dat ik die percentages als richtlijn kon nemen en dat maakte me minder onzeker, maar verder kon ik het ook wel zonder die percentages en een lange studie. Ik heb geen boeken gelezen van barfgoeroes, ik heb wel veel op het internet gelezen en het boekje van Tannetje (dit wel pas een jaar geleden) en het gaat al 4.5 jaar prima, mijn honden zien er perfect uit en zijn kerngezond (en zeker voor een hondje als Ziggy is dit heel bijzonder, het is jammer dat ik geen scanner heb, want het verschil van hoe ze er 3 jaar geleden uitzag met nu is heel heftig, ze zag er uit alsof ze niet lang meer te leven had en nu ziet ze er geweldig uit....)
Wat heerlijk, Laura,  om dit bij Ziggy te constateren  :D
Dat is toch doodgewoon het bewijs dat je goed aan de gang was en bent.
Ik denk dat de 'gezondheid van elke dag' en de 'uitstraling' van zo'n hond...genoeg zegt.
Is dan toch gewoon TOPPIE....
Dat doet jezelf ook goed. :-*
Door Laura2004
#921116
roefus schreef: Wat heerlijk, Laura,  om dit bij Ziggy te constateren  :D
Ik ben iedere keer nog verbaasd hoor als ik Ziggy in het zonnetje zie lopen zonder kale plekken met een glanzende vacht en mooi op gewicht (ze is ruim 7 kilo zwaarder dan toen het zo slecht ging), ik had nooit verwacht dat het ooit zo goed zou gaan met haar, ze blijft gevoelig, dat besef ik, maar zoals het nu gaat vind ik het geweldig en iedereen die haar zou zien zou dit beamen. En het belangrijkste is dat ze niet meer zo verdrietig uit haar ogen kijkt :)
Door roefus
#921125
Laura2004 schreef: Ik ben iedere keer nog verbaasd hoor als ik Ziggy in het zonnetje zie lopen zonder kale plekken met een glanzende vacht en mooi op gewicht (ze is ruim 7 kilo zwaarder dan toen het zo slecht ging), ik had nooit verwacht dat het ooit zo goed zou gaan met haar, ze blijft gevoelig, dat besef ik, maar zoals het nu gaat vind ik het geweldig en iedereen die haar zou zien zou dit beamen. En het belangrijkste is dat ze niet meer zo verdrietig uit haar ogen kijkt :)
dat laatste is zeker belangrijk.
ik geloof ook dat elk wezen zijn gezondheid uitstraalt...en als het lichamelijk 'in orde is' dan vertaalt zich dat.
fijn hoor  :)
Door dogsunlimited
#921215
roefus schreef: Verandert de metaboliek van jouw hond dan voortdurend?
Ik merk dat zelf niet zo, ook niet qua seizoenen.
Voeren met je ogen impliceert volgens mij verstand.
Maar ZO moeilijk is dat toch niet?
Jazeker wel, ik merk duidelijk verschil in behoefte bv. vanaf de lente naar de zomer en vanaf de herfst tot aan de lente. Dat geven de honden zelf aan bv. door de verzadiging en het voeren naar behoefte. Voeren met je ogen is niet moeilijk. Daar heb je die boeken niet voor nodig.

Ik doe graag aan kennisvergaring. Als er stellingen over bepaalde goeroes gedaan worden, dan wil ik weten waar dat vandaan komt. Hoe dat is opgebouwd etc. Het enige nuttige voor een beginnende barfer/NRV'er vind ik zo'n boekje als Voer voor Carnivoren en echt, lees is de boeken van Lonsdale. Nog gratis vertaald ook.........;D
Dat heeft niks met wetenschappelijke studies te maken, want ook ik ben van mening dat er geen studie voor nodig is. Maar wel als je gaat exeperimenteren met kruiden etc. Dan is het prettig dat je dat wel met 'verstand' doet en er wat over gelezen hebt. En fora zoeken waarvan jij denkt die kennis bezitten, zeker als je geconfronteerd wordt met nierziektes etc.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door