Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#905850
Angelique schreef: Je vergeet zijn multipitamientje ;D
Oh ja, da's waar, die was ik ff vergeten ;D. Pinkel en Linga krijgen dat overigens niet.
Het is altijd wat lastig om een grens te trekken tussen voedingssupplement en "overige toevoegingen".

Officiëel wordt de volgende omschrijvng gegeven aan een voedingssupplement:

Voedingssupplementen zijn levensmiddelen die in de vorm van pillen, pastilles, capsules, druppelvloeistof of als poeders op de markt verschijnen. Een beter woord zou zijn "nutriceutica" want hierin komt naast het voedingsaspect ook het pharmaceutisch aspect naar voren. De actieve stoffen in voedingssupplementen zijn vaak vitamines, mineralen (sporenelementen), kruiden of andere stoffen.

Ik denk dat deze omschrijving de lading wel grotendeels dekt.
Mooie definitie, denk ik. Dan zou chlorella dus een voedingssupplement zijn en gemalen noten en zaden dus niet. Toch?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#905870
Lizzy schreef: Oh ja, da's waar, die was ik ff vergeten ;D. Pinkel en Linga krijgen dat overigens niet.
Mooie definitie, denk ik. Dan zou chlorella dus een voedingssupplement zijn en gemalen noten en zaden dus niet. Toch?
Ja precies.
Maar bij deze vragen krijg ik altijd de neiging om datgene te noemen wat je naast vlees en botjes in het bakje gooit. Maar nootjes en zaden horen bij mij gewoon bij de categorie "overig". Zeewier trouwens ook, maar dat is dan weer discutabel omdat het gedroogt is, was het vers dan zou het onder "groente" vallen.
Door Daphne
#905911
Lizzy schreef: Volgens mij is het handig om toevoegingen te categoriseren. Ik vind namelijk dat je gezonde natuurlijke toevoegingen hebt (zoals rauwe noten en zaten, knoflook, zeewier, chlorella, kefir) dat je niet als voedingssupplement zou moeten zien. Dan heb je de echte voedingssupplementen zoals visolie, vitamine/mineralenpoeders of pillen. En dan heb je de supplementen die je bij gezondheidsproblemen geeft.

Voorbeeld: Brutus krijgt aan natuurlijke toevoegingen dus : rauwe noten en zaden, knoflook, zeewier, chlorella. Allemaal 'super foods'.

Hij krijgt aan voedingssupplementen niks.

Hij krijgt aan gezondheidssupplementen: spiersupport van de Groene Os en Corta RX (glucosamine/chondroitine/msm enzo).

Zou dat niet duidelijker zijn, om het te categoriseren, of is dat zeikerig?
Het is wél duidelijker en níet zeikerig hoor! Ik bedoelde ook de natuurlijke toevoegingen, zonder dat er 'klachten' zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#905967
Angelique schreef: Je vergeet zijn multipitamientje ;D


Het is altijd wat lastig om een grens te trekken tussen voedingssupplement en "overige toevoegingen".

Officiëel wordt de volgende omschrijvng gegeven aan een voedingssupplement:

Voedingssupplementen zijn levensmiddelen die in de vorm van pillen, pastilles, capsules, druppelvloeistof of als poeders op de markt verschijnen. Een beter woord zou zijn "nutriceutica" want hierin komt naast het voedingsaspect ook het pharmaceutisch aspect naar voren. De actieve stoffen in voedingssupplementen zijn vaak vitamines, mineralen (sporenelementen), kruiden of andere stoffen.

Ik denk dat deze omschrijving de lading wel grotendeels dekt.
:o alsjeblieft niet zeg daar verslik ik me in !
Angelique schreef: Ja precies.
Maar bij deze vragen krijg ik altijd de neiging om datgene te noemen wat je naast vlees en botjes in het bakje gooit. Maar nootjes en zaden horen bij mij gewoon bij de categorie "overig". Zeewier trouwens ook, maar dat is dan weer discutabel omdat het gedroogt is, was het vers dan zou het onder "groente" vallen.
Ja maar in weze is het drogen gewoon een vorm van conserveren, net zoals je je vlees in de vriezer legt om het goed te houden. Zeewier kan je denk ik vergelijken met een potje groene kruiden (bieslook, peterselie, basilicum enzo) dat je in de winkel koopt, dat is toch ook gedroogd en is ook geen voedingssupplement.
Door evenstar
#906105
Hier gaat ongeveer 10 gr calcit door 1,5 kg enkelvoudig smuldier. Ik heb het gevoel dat ze anders te weinig binnen krijgen en ik krijg er nog slecht bot in. Als ze een kippevleugel krijgen dan paken ze het wel aan maar zogauw ze het bot horen breken in hun bek dan spuigen ze het uit. Alleen de jongste eet ze maar die krijgt CB.
verder geef ik ze zeewier-kefir en een groente of fruit prak
Door K@rin
#906204
ze krijgen hier standaard iedere dag de zalmolie van Henne, behalve wanneer ze sardientjes krijgen.
de reuen krijgen iedere dag pompoenpitolie
ze krijgen allemaal preventief 1 theelepel Glucobest, BJULY 2 theelepels omdat zij al 9½ jaar is.
ze krijgen allemaal 1 theelepel Ultra Spur
BJULY + ROMY krijgen 1 capsule groenlipmossel per dag + 1 schepje Primeval, om de gewrichtjes soepeler "draaiende" te houden  ;)
BJULY krijgt nu ook 1x per dag een theelepel Vit. Complex van de Groene Oss
Door tieneke
#906403
Ik geef ze iedere week 2 a 3 visoliecapsules per hond terwijl ze toch 1 maaltijd per week hele zalm of makreel krijgen,verder gepelde walnoten(gewoon voor de lekker)en dan natuurlijk een paar keer per week de groentenmix met vers ei,yoghurt en een stukje brie etc.
Door Daphne
#906501
K@rin schreef: ze krijgen hier standaard iedere dag de zalmolie van Henne, behalve wanneer ze sardientjes krijgen.
de reuen krijgen iedere dag pompoenpitolie
ze krijgen allemaal preventief 1 theelepel Glucobest, BJULY 2 theelepels omdat zij al 9½ jaar is.
ze krijgen allemaal 1 theelepel Ultra Spur
BJULY + ROMY krijgen 1 capsule groenlipmossel per dag + 1 schepje Primeval, om de gewrichtjes soepeler "draaiende" te houden  ;)
BJULY krijgt nu ook 1x per dag een theelepel Vit. Complex van de Groene Oss
Waarom geef je pompoenpitolie, wat is de werking daarvan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door