Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#912849
Groente en fruit kun je dus prima mengen. Maar sommige honden krijgen dus last van maag en darmen als je het groente/fruitmixje dan mixt met vlees/orgaanvlees. Omdat fruit + vlees = gist.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#912852
Laura2004 schreef: Idd, ik gaf de groentes en fruit bij het vlees idd (anders weigeren ze het hier te eten) en er is mij ooit op barfplaats verteld dat het niet goed was om groente en fruit gemengd te geven, dit is heel lang geleden en misschien heb ik het wel verkeerd begrepen en ging het om het feit dat ik het bij het vlees gaf, ik dacht dus dat het om groente en fruit gemengd ging.. Ik ben daar om die reden bij Ziggy mee gestopt, aangezien het lang heel slecht met haar is gegaan. Overigens vindt Ziggy fruit (en groente) niet te eten, dus ik zou het er niet in krijgen.

Nou het is dus anders, zoals Lizzy hierboven schrijft: het is niet handig fruit met vlees te geven. Fruit met groente is geen probleem. Als je dus groente met vlees geeft dan is fruit erbij inderdaad niet handig. Ik zou toch eens proberen om fruit met groente te mengen en dat te geven. Als ze fruit lekker vinden natuurlijk. Dan is gelijk je probleem met de groentemix (die ze niet zo lekker vinden) opgelost.
Door Laura2004
#912858
Rovanna schreef: Nou het is dus anders, zoals Lizzy hierboven schrijft: het is niet handig fruit met vlees te geven. Fruit met groente is geen probleem. Als je dus groente met vlees geeft dan is fruit erbij inderdaad niet handig. Ik zou toch eens proberen om fruit met groente te mengen en dat te geven. Als ze fruit lekker vinden natuurlijk. Dan is gelijk je probleem met de groentemix (die ze niet zo lekker vinden) opgelost.
Ik heb idd even mijn berichten terug zitten lezen van toen ik net lid was en ik kan idd niets vinden over het mengen van groente en fruit, ik denk dat ik dat er dan zelf van heb gemaakt :-[
Door Laura2004
#912860
Ik heb het berichtje gevonden, Dory vertelde mij jaren geleden idd dat groente en fruit gemengd niet verstandig is omdat je het vaak gemengd met vlees geeft en dit kan gaan gisten, maar blijkbaar heb ik de informatie niet helemaal goed opgeslagen in mijn hoofd en heb ik er mijn eigen draai aan gegeven.

Ik ga dan in ieder geval weer sinaasappel door de groentemix doen, want ik vind het toch wel een prettig idee als de honden vitamine C binnen krijgen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#912861
Laura2004 schreef: Ik heb het berichtje gevonden, Dory vertelde mij jaren geleden idd dat groente en fruit gemengd niet verstandig is omdat je het vaak gemengd met vlees geeft en dit kan gaan gisten, maar blijkbaar heb ik de informatie niet helemaal goed opgeslagen in mijn hoofd en heb ik er mijn eigen draai aan gegeven.

Ik ga dan in ieder geval weer sinaasappel door de groentemix doen, want ik vind het toch wel een prettig idee als de honden vitamine C binnen krijgen.


Goed zo, braaf :D
Door Staftime
#913058
Lizzy schreef: En je hebt alles hierover gelezen, ook van Mogens Eliasen? Ik vind het namelijk niet verstandig, om vitamine C te supplementeren. Hier het artikel van Eliasen:

Ja, nu snap ik er helemaal niets meer van.
Natuurlijke vit C kon toch geen kwaad?
En een hond zou dan niet gaan stoppen met het zelf aanmaken, en nu staat hier weer van wel.
Ik heb speciaal gevraagd naar tabletten met natuurlijke vit C.

En Julia dan?
Zij krijgt elke dag twee keer 500mg vit C ascorbinezuur, omdat ze anders een te hoge ph-waarde krijgt in de urine.
Dat betekent dan dat zij straks ook geen vit C meer gaat aanmaken????
Door roefus
#913126
Als ik dit allemaal zo lees, dan voel ik me feitelijk gesteund in mijn eigen opvattingen  :-\
In ieder geval denk ik....lekker groente blijven geven en ook op z'n tijd dat hapje fruit.
En niet teveel supplementen bij een gezonde hond.
Want ik meen te begrijpen dat je dan alles uit zijn evenwicht haalt.
En dat is feitelijk wat ook geregeld beweerd wordt.
Door roefus
#913128
Hier eten ze ook geen groentenhap zonder dat er wat vlees doorheen gemengd wordt.
En het zijn ook geen fruiteters uit zichzelf.
Fruit mix ik soms door een hap yoghurt, dan wordt het wel gegeten.
Door Lizzy
#913413
Staftime schreef: Ja, nu snap ik er helemaal niets meer van.
Natuurlijke vit C kon toch geen kwaad?
En een hond zou dan niet gaan stoppen met het zelf aanmaken, en nu staat hier weer van wel.
Ik heb speciaal gevraagd naar tabletten met natuurlijke vit C.

En Julia dan?
Zij krijgt elke dag twee keer 500mg vit C ascorbinezuur, omdat ze anders een te hoge ph-waarde krijgt in de urine.
Dat betekent dan dat zij straks ook geen vit C meer gaat aanmaken????
Het gaat om het supplementeren van vitamine C in hoge doseringen. En dat wordt dus afgeraden. Dus ook als je een zogenaamde natuurlijke vitamine C pil geeft. Als je vitamine C moet geven in verband met blaasgruis problemen: dan praat je dus over een heel ander geval. Dan is het middel niet erger dan de kwaal. Maar ook hier geldt dat je Julie niet tot in de lengte van dagen vitamine C moet blijven geven. Hoewel? Als het zonder vitamine C toch weer alsmaar mis blijft gaan, zul je misschien levenslang vitamine C moeten blijven supplementeren. Maar nogmaals, in dat geval is het middel niet erger dan de kwaal.
Door Staftime
#914274
Dus het is verstandig om bij Romeo te stoppen met het bijgeven van Vit C.
Dus eigenlijk af en toe een fruithapje maken is beter, zodat het op de natuurlijke manier (via voedsel) binnenkomt.

Wat Julia betreft is het erg lastig.
Ik heb al een paar keer geprobeerd af te bouwen, maar telkens als ik dat doe dan stijgt de ph waarde van de urine weer.
Dus zie ik mezelf idd genoodzaakt om dit te blijven geven.
Wat ik misschien wel kan proberen is meer Cranberry en meer appelazijn ter vervanging van de Vit C.
Eens kijken of dat goed gaat?
Door Lizzy
#914550
Staftime schreef: Dus het is verstandig om bij Romeo te stoppen met het bijgeven van Vit C.
Dus eigenlijk af en toe een fruithapje maken is beter, zodat het op de natuurlijke manier (via voedsel) binnenkomt.
Groente en/of fruit. Ja, ik vind dat verstandig.
Wat Julia betreft is het erg lastig.
Ik heb al een paar keer geprobeerd af te bouwen, maar telkens als ik dat doe dan stijgt de ph waarde van de urine weer.
Dus zie ik mezelf idd genoodzaakt om dit te blijven geven.
Wat ik misschien wel kan proberen is meer Cranberry en meer appelazijn ter vervanging van de Vit C.
Eens kijken of dat goed gaat?
Dat kun je doen. Mocht vitamine C blijvend nodig zijn: is er op zich niks aan de hand, alleen zal ze op den duur mogelijk geen vitamine C zelf meer aan kunnen maken en word je gedwongen het levenslang te blijven geven. Hoe je dat ziet, of je hond nog zelf aan kan maken of niet: ik denk niet dat er een manier is om dat te zien/waar te nemen. Maar mocht je ooit willen stoppen met vitamine C supplementatie: dan zou je wat extra groente/fruit kunnen geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door