Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evds
#939015
Wij hebben schapen. Ik laat wel eens een ramlam lopen(niet weg voor lamsvlees) ookal vermoed ik dat hij niet de kwaliteiten heeft die nodig zijn voor een fokram. Hij wordt dan met 1.5 a 2 jaar geslacht voor onszelf en de hondjes.

Als ik nu over denk dan zou ik konijnen fokkenspeciaal en uitsluitend voor mijn honden moeilijk vinden, maar ik weet dat een mens kan veranderen als de omstandigheden veranderen... Dat ik mijn lammeren naar de slager zou brengen en zou helpen in het slachthuis had ik nog geen 10 jaar gelden ook voor onmogelijk gehouden  :-\
Door Edelgrijsje
#940331
nee, je gaat ook je grenzen verleggen denk ik. ik twijfel bv nog of ik een lamskop zal gaan kopen of niet ???
Ik kan er zo aankomen, da`s niet het probleem. Of bv een half konijn...
Door evds
#940380
Edelgrijsje schreef: nee, je gaat ook je grenzen verleggen denk ik. ik twijfel bv nog of ik een lamskop zal gaan kopen of niet ???
Ik kan er zo aankomen, da`s niet het probleem. Of bv een half konijn...
Waarom zou je geen lamskop kopen (en aan je hond geven)? En wel ander vlees?

Wat een oren  :-* :-* :-* :-*
Door Mevroi Kruim
#940550
Ik heb er ook over gedacht, zelf fokken. Want dan weet ik dat de beestjes een goed leven gehad hebben en fatsoenlijk voer. Maar ik kan het niet ben ik bang, dan zou iemand anders ze iig moeten slachten en dan nog, ik trek dat gewoon niet. Daar ligt voor mij dus een grens.
Ik voer mijn honden zoveel mogelijk met afval dat anders naar de Rendac zou gaan om tot vleesmeel verwerkt te worden dat dan weer in hondenvoer verwerkt wordt. Extra milieu-vriendelijk dus, geen vervoer en verhitting en verpakking etc  ;) En verder koop ik graag geit en lam, die hebben iig meestal een fatsoenlijk leven achter de rug, evenals paard. Rund koop ik bij een kleine slager, dat zijn vaak uitgewerkte melkkoeien die ook nog wel eens in de wei kwamen. Verder wildrestanten en af en toe uitgewerkte postduif die anders in de kliko zou verdwijnen. Daarnaast over-de-datum spul uit de vriezer van de slager of de poelier. En kip, tja, dat is plofkip uit de bio-industrie. Een beetje mag wel vind ik.
Door Edelgrijsje
#940715
Kruimel schreef: Ik heb er ook over gedacht, zelf fokken. Want dan weet ik dat de beestjes een goed leven gehad hebben en fatsoenlijk voer. Maar ik kan het niet ben ik bang, dan zou iemand anders ze iig moeten slachten en dan nog, ik trek dat gewoon niet. Daar ligt voor mij dus een grens.
Ik voer mijn honden zoveel mogelijk met afval dat anders naar de Rendac zou gaan om tot vleesmeel verwerkt te worden dat dan weer in hondenvoer verwerkt wordt. Extra milieu-vriendelijk dus, geen vervoer en verhitting en verpakking etc  ;) En verder koop ik graag geit en lam, die hebben iig meestal een fatsoenlijk leven achter de rug, evenals paard. Rund koop ik bij een kleine slager, dat zijn vaak uitgewerkte melkkoeien die ook nog wel eens in de wei kwamen. Verder wildrestanten en af en toe uitgewerkte postduif die anders in de kliko zou verdwijnen. Daarnaast over-de-datum spul uit de vriezer van de slager of de poelier. En kip, tja, dat is plofkip uit de bio-industrie. Een beetje mag wel vind ik.
Ja, ik koop ook rundvlees dat over de datum is voor een klein prijsje. Het orgaanvlees van de schapen, die hebben een heel goed leven gehad , hier vlak om de hoek  :) Veel melkkoeien zien geen wei hoor, maar sommigen wel ;)
Mijn konijn is wel gedekt nu, ze had een gat in het gaas geknaagt en kwam zo bij de rammelaar ???Nou we zien wel wat ik ermee doe, ik weet ook niet of ik het kan :-\ :-\ :-\
Vandaag Kabejouwkarkas en een zalmkop gekregen bij de visboer :dribble: ze houd iedere week wat apart. Lief hè!!
Door Edelgrijsje
#940717
evds schreef: Waarom zou je geen lamskop kopen (en aan je hond geven)? En wel ander vlees?

Wat een oren  :-* :-* :-* :-*
Moet je maar eens kijken bij het ras Podenco, daar is het waarschijnlijk een kruising van ;)

Ja, da`s meer voor mijzelf, maar er komt een keer dat ik ze wel laat aanrukken, ieder week slachten ze schaap, dus geen gebrek eraan, maar ik heb geen ruimte in de vriezer meer ???
Door Red_Hunter
#940730
Ik heb een hond gehad die zelf barfte in het voorjaar  ::)
Konijnennesten uitgraven en de jongen opeten en springen in een nest fazanten en dan een jong uit de lucht pakken en opeten. :-[
Ik vond het vreselijk dus in het voorjaar aan de lijn of in gebieden met weinig of geen wild.

In die tijd zat mijn hond nog aan de brokken of KVV ; helaas heeft zij het barfen niet meer meegemaakt, zou wat geweest zijn voor haar.

Ik zou zelf niets kunnen fokken om aan mijn honden te geven.
De konijnen die ik nu met kop heb, vind ik al vreselijk :-X

Groetjes Trudie
Door evds
#940787
Red_Hunter schreef: Ik heb een hond gehad die zelf barfte in het voorjaar  ::)
Konijnennesten uitgraven en de jongen opeten en springen in een nest fazanten en dan een jong uit de lucht pakken en opeten. :-[
Ik vond het vreselijk dus in het voorjaar aan de lijn of in gebieden met weinig of geen wild.

In die tijd zat mijn hond nog aan de brokken of KVV ; helaas heeft zij het barfen niet meer meegemaakt, zou wat geweest zijn voor haar.

Ik zou zelf niets kunnen fokken om aan mijn honden te geven.
De konijnen die ik nu met kop heb, vind ik al vreselijk :-X

Groetjes Trudie
Hi hi hier ook "zelfbarfers": muizen. Dwz muizennesten uitgraven en opeten(de muisjes dan). Ik vind het ook wel naar voor de muizen maar ach muizen zijn er genoeg, zeker waar ik met mijn stel ga muizenvangen  :D :D
Door ulla
#940871
Speciaal er voor fokken doe ik niet, maar hier gaan de overtollige hanen als ze wat ouder zijn naar de honden.
Gewoon met veer en al.
Ze hebben een goed leven gehad,met veel vrijheid.
Door Edelgrijsje
#940891
evds schreef: Hi hi hier ook "zelfbarfers": muizen. Dwz muizennesten uitgraven en opeten(de muisjes dan). Ik vind het ook wel naar voor de muizen maar ach muizen zijn er genoeg, zeker waar ik met mijn stel ga muizenvangen  :D :D
Ja, bij mij doen ze ook aan zelf barfen ;D de muizen die de poezen binnenbrengen of in de tuin leggen, hup, d`r in die handel :P
Door Edelgrijsje
#954826
Pfff, vandaag hebben ze echte prooidieren gehad, vlaamse reuzenbaby`s :o
Er was blijkbaar iets fout gegaan en 10 baby`s gingen dood.m Ik mocht ze meenemen voor de honden.
Na er even aan geroken te gingen ze heelhuids naar binnen :-[ :)

Nou, dan zijn  ze toch niet helemaal voor niks doodgegaan ??? :-X
Door Lizzy
#955108
Edelgrijsje schreef: Pfff, vandaag hebben ze echte prooidieren gehad, vlaamse reuzenbaby`s :o
Er was blijkbaar iets fout gegaan en 10 baby`s gingen dood.m Ik mocht ze meenemen voor de honden.
Na er even aan geroken te gingen ze heelhuids naar binnen :-[ :)

Nou, dan zijn  ze toch niet helemaal voor niks doodgegaan ??? :-X
Zijn ze inderdaad niet voor niets gestorven.....
Door Edelgrijsje
#955300
dorinekok schreef: oef, hap slik weg zeker?
Nou, die waren best aan de maat, ongeveer 11 cm....

Maar ook goed nieuws, ons konijn heeft 2 jongen gekregen vannacht :), nou, die kan ik best wel kwijt denk ik  ;) en dan niet aan de honden natuurlijk :o
Die krijgen toch maar liever vreemde konijnen :-[ ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door