Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door peerle
#878118
Chubby schreef: Zeuren jullie honden helemaal niet dan?
bedoel je niet willen eten ? Lucy doet dat alleen als ze zalmkop moet eten, en tot nu toe eet ze hem alleen na twee of drie dagen vasten en er zo eens aan likken en dan weer weglopen, tot ik uit pure wanhoop hem zelf in stukken van 5x5 cm knip en dan gaat alles ineens keurig naar binnen ::)... Voor de rest is alles makkelijk en gaat direct naar binnen ;).

Lucy eet 6x per week, soms 5. Dat is (zoals Lizzy en Minna als raakvlak vonden) mijn ervaring met mijn hond, dat dat goed gaat. Voor andere honden, andere baasjes, andere situaties, ... : andere voeding(sgewoontes). Het is niet mijn plaats om daarover te oordelen.
Ik hoop ook vaak dat er eens wat meer gefundeerd onderzoek gebeurt.

Groetjes,
Veerle
Door Minna
#878123
Of bedoel je van schooieren ze dan niet als ze niet twee keer per dag eten? Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik de honden brokjes voerde waren ze 24 uur per dag alleen maar bezig met eten. Schooieren, jatten, zeuren. Toen voerde ik al een keer per dag. Toen we overgingen op vers, begon ik met een vastendag per week, he jatten en schooieren werd veel minder, en zit nu dus op om en om, en ze schooieren en zeuren nu helemaal niet meer, ze mogen zich goed vol eten dus het constant honger hebben en nooit genoeg krijgen- is voorbij.
Kieskeurig zijn ze ook niet, ja Papu lust geen long en Pika geen vis maar al het andere gaat 100% goed!
Door Chubby
#878187
Ik bedoelde het schooien inderdaad.. De katten hier kunnen enorm zeuren, zeker de kale (maar als ik dan zie hoe gelukkig ze zijn als ze eten krijgen, is dat weer vergeten hoor).. De hond zeurt inderdaad ook meer op haar brokdagen (nog maar een paar dagen, dan is de bak leeg!) dan tijdens haar KVV dagen..

Ik ben benieuwd hoe dat gaat als ze helemaal over is. Wil haar dan 2x daags KVV geven en in de weekenden BARFen en dan bezien of dat ook 2x wordt (één kleine en één grotere maaltijd) of maar 1x per dag een stevige maaltijd..
Door Mevroi Kruim
#878384
Hier wordt ook wel eens gemopperd op de vastendag ('schiet op, ga nou ons eten halen, domme mens, het is allang etenstijd geweest!") maar daar trek ik me lekker niks van aan en dan gaat het ook weer over.
En Kátur geeft zelf aan dat een vastendag wel weer eens zou kunnen. Zoals vandaag, kreeg hij mooie zachte lamsribbetjes, ging hij er een half uur mee zitten mutsen, onderwijl luidkeels tegen Tara roepend dat ze VAN HEM waren en dat ze er niet naar mocht kijken  ;D
De ribbetjes zitten weer veilig in de koelkast en dat wordt dus niet eten morgen, en waarschijnlijk ook overmorgen.
Door roefus
#878666
Ik voer één keer per dag.
Valt het te onderbouwen?
Dat weet ik niet, er zijn voor- en tegen-meningen.
Ik ben overstag gegaan om 1 maal daags te voeren, omdat:

1.  ik het gevoel heb, dat de honden de rust hebben om de boel helemaal te verteren (geen lange wandelingen tussen de eerste en tweede voeding).
2.  ik het prettig vind om een wat minder grote hond (in dit geval Lara) dan ook iets groters te kunnen aanbieden.
3.  ik denk dat het goed is dat het maag- darmstelsel zich ook eens volledig legen kan, en tot rust kan komen.
4. mijn honden er beter door gingen eten, ze hebben doodgewoon meer honger.

Ik heb lang geaarzeld met naar 1 voeding overschakelen, omdat ik bang ben voor 'n maagtorsie (rekt het de maagbanden op, een grotere hoeveelheid?).
Alles tegen elkaar afwegend, heb ik toch voor eenmaal daags voeden gekozen.
Dit, omdat ik vind dat er zowel voor- als tegenpunten te vinden zijn wat betreft de aanleiding tot een maagtorsie.
En feitelijk weet men nauwelijks de feitelijke oorzaak, en heeft het mijns inziens meer te maken met de bouw van een hond en een eventueel gistingsproces, waar de ene hond meer gevoelig voor lijkt te zijn dan de andere.
Na de overschakeling tot éénmaal daags voeden heb ik daar wat Roefus betreft dan ook flink op gelet.
De eerste dagen leek het even of hij wat last kreeg van winderigheid (wat hij anders nooit had). Maar na 'n paar weken was dit verdwenen.
Dit gaf dus voor mij de doorslag.
Het was dus blijkbaar 'wennen' voor zijn maag-  darmstelsel. Maar verder bleek hij nergens last meer van te hebben.

Echt vasten, daar doen we niet aan.
Ik wissel met voedingstijden, omdat de dagelijkse activiteiten ook wisselen.
En sóms leidt dit dus tot 'n 36 uur géén voeding.
Dan viel bijvoorbeeld de voeding op dinsdag 's ochtends om tien uur, en de voeding op woensdag 's avonds om 22. 00 uur.
Dit doe ik min of meer bewust, omdat ik denk dat het goed is als een maag- darmstelsel de kans krijgt om zich eens volledig te ontlasten.
Gebeurt éénmaal in de 1, 2 weken.
Ligt er 'n beetje aan, hoe de activiteiten plaatsvinden.

Echt werkelijk een heeeele dag vasten (dus geen enkele voeding), dat doen we nooit.
Puur omdat mijn honden 'eten' heerlijk vinden, en het een welkome onderbreking van de dag is. (net als voor mijzelf  ;)).
Laatst gewijzigd door roefus op di 11 dec 2007, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#878734
Chubby schreef: Zeuren jullie honden helemaal niet dan?
Zelfs Benthe van mij zeurt niet als zij 's ochtends geen eten krijgt, en Beau wel. Ok, ze krijgt een paar kleine "snoepjes" in haar bak, maar dat is hap, slik, weg. De enige die er hier moeite mee heeft, is mijn man. Die vindt het zielig dat Benthe maar 1 keer per dag eten krijgt en Beau 2 keer. Maar nu eet Benthe tenminste haar bak leeg, toen ze nog over 2 maaltijden verspreid kreeg, liet ze vaak de helft staan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door