Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door flin
#871049
zoooo lang is't niet geleden,
dat er een varken in't kot in de achtertuin stond....

en wie mocht dat vlees verwerken?
ja, moeders de vrouw (ofzo)

wat zou 't zijn?
't verbod op 'n varken in de bebouwde kom (ja,ja) net na de oorlog?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#871077
Willemijn schreef: Ik heb inmiddels leuke contacten met onze poelier.
Hij gaf aan altijd veel slachtafval te hebben en of ik daar interesse in had. Onder slachtafval verstond hij: koppen, ingewanden, haaskarkassen reeenribben etc. Ik natuurlijk blij en mijn man gisteren op pad om het af te halen.
Hij kwam thuis met drie kratjes.
Ik heb nog nooit zoiets gezien! Alles door elkaar, heel (heel) veel bloed, hazen-, eenden-, ganzen koppen en poten, nieren, hartjes, alles!
Alles uitgezocht en verpakt en weggegooid wat werkelijk onbruikebaar was. (Veel darmen die nog bol stonden van het gas en waarin ik de keuteltjes zag zitten!) Ondertussen nog 5 katten en 2 honden in bedwang houden die helemaal gek werden.
Ik heb het gedaan maar me voorgenomen het nooit meer te doen. Ik kon er werkelijk niet tegen! De lucht van die hazen, de glibberige zooi, hysterische katten, een zoon die bijna flauw viel, het is het me niet waard.
Hoe doen jullie dat? Draait jullie maag niet om?
Ik moet erbij zeggen dat ik verpleegkundige ben en echt wel wat gewend ben maar dit......?
Ik zou zulke kratjes ook niet hoeven hebben hoor. Ik spreek ook duidelijk af wat ik wel en niet wil hebben en zo'n vergaarbak van afval daar zit ik echt niet op te wachten :-X
Door hellenbanjerbo
#871087
kan me helemaal vinden in de woorden van Kruimel. ik heb ook een deal met een poelier en morgen ga ik de spullen ophalen. ben benieuwd wat ik krijg. ik kan gelukkig veel hebben.  konijnenkoppen, organen, pensen leeg schudden, schapenkoppen doorhakken, ik draai mijn hand er niet meer voor om.  poelier en slager blij want die hebben minder afvoerkosten, mijn honden blij want die smullen ervan en ik blij omdat ze er zo goed uitzien en nooit meer met lange tanden eten. wat ik niet kan gebruiken (en dat is inderdaad darmen, van harde botten trek ik weer een soepje)gaat in een vuilniszak, heel heel goed dichtgebonden.

maar goed, als je er niet tegen kan, koop je wat netter ogend spul en betaal je wat meer.
Door flin
#871566
pike schreef: en wat bedoel je hiermee te zeggen  ???
dat 'we' nu bij 't idee gruwelen, maar als je er maar regelmatig mee geconfronteerd word  't vanzelf went,

zoiets?

( ieder z'n limiet hoor...)
persoonlijk gruwelde ik ook van 'hele' dode beesten, da's intussen ook gesleten....
Gebruikersavatar
Door pike
#871609
Oh zo bedoel je  :) ja misschien is dat het. In vroeger tijden werd ook niets weggegooid van een dier, alles kon wel ergens voor gebruikt worden. En dingen waar men in Nederland van gruwelt zijn in andere landen een delicatesse. Alles is betrekkelijk.
Door roefus
#872133
Willemijn schreef: Ik heb inmiddels leuke contacten met onze poelier.
Hij gaf aan altijd veel slachtafval te hebben en of ik daar interesse in had. Onder slachtafval verstond hij: koppen, ingewanden, haaskarkassen reeenribben etc. Ik natuurlijk blij en mijn man gisteren op pad om het af te halen.
Hij kwam thuis met drie kratjes.
Ik heb nog nooit zoiets gezien! Alles door elkaar, heel (heel) veel bloed, hazen-, eenden-, ganzen koppen en poten, nieren, hartjes, alles!
Alles uitgezocht en verpakt en weggegooid wat werkelijk onbruikebaar was. (Veel darmen die nog bol stonden van het gas en waarin ik de keuteltjes zag zitten!) Ondertussen nog 5 katten en 2 honden in bedwang houden die helemaal gek werden.
Ik heb het gedaan maar me voorgenomen het nooit meer te doen. Ik kon er werkelijk niet tegen! De lucht van die hazen, de glibberige zooi, hysterische katten, een zoon die bijna flauw viel, het is het me niet waard.
Hoe doen jullie dat? Draait jullie maag niet om?
Ik moet erbij zeggen dat ik verpleegkundige ben en echt wel wat gewend ben maar dit......?
Nou Willemijn....eerlijk gezegd zou ik hier 'nee' tegen zeggen.
Geen haar op mijn hoofd wat erover peinst om in zulke drap nog eetbaar spul uit te zoeken.
Ieder zijn eigen ding, zeg ik maar  :-X

Ik heb, wat mijzelf betreft, ook wel aan wat dingen moeten wennen.
Konijnkoppen bijvoorbeeld zag ik in eerste instantie ook niet zitten.
Ik kon er makkelijk aankomen, ook nog 's gratis, maar dat gaf ZEKER niet de doorslag.
De doorslag gaf...dat ik het een prettig idee vind om mijn honden met 'goed afval' te voeren. Ze krijgen ook wel 's een heel konijn, of bouten enzovoorts...maar persoonlijk vind ik het prettiger als niet EXTRA geslacht hoeft te worden voor de voeding van mijn dieren.
Maar da's een persoonlijke afweging.
Maar ik heb wél mijn eigen grenzen, en die hoef ik ook niet te overschrijden.
Ben ik geeneens van plan  ;)
Dus nee, ik moet er niet aan denken om in een 'onbekende' bak tussen koppen, darmen en ander moois te gaan uitzoeken  :P :P :P

Als ik jou was zou ik het dus ook nooit meer doen (had het niet eens gedáán  :-X ).
Door evds
#872609
Slachten, slachtafval etc. etc. went (wat mij betreft dan, ookal zijn het mijn eigen dieren).

Maar waar ik niet aan gewend raak (en ook niet aan gewend wil raken) is dierenmishandeling tijdes transport, dieronvriendelijk opdrijven voor de slacht en bio-industrie omstandigheden in het algemeen  :'( :'(
Door PetraS
#874696
Ik vind dit een moeilijk onderwerp!
Ook ik ben een groot dierenliefhebber en ook ik verwerp elke vorm van wreedheid tegen dieren en ik zou graag zien dat boeren, vervoerders en slachters respectvol omgaan met de levende have.

Wel eet ik ook zelf graag een stukje vlees. Als ik bij een aangetrouwd familielid keek naar de koeien op de boerderij, dan zag ik alleen de mooie winpers etc.
Ik zou zo'n dier niet zelf kunnen slachten, afschuwelijk.

Inmiddels ben ik zelf ook veel "harder"of gemakkelijker geworden als het gaat om rauw vlees en prooidieren etc. Zelf heb ik muizen gehad als huisdier, maar nu snijd ik een buikje open (van een dood diepvriesmuisje!!!)van een prooimuisje om de katten eraan te krijgen....
Wanneer er een bestelling vlees is gekomen sta ik als een slager porties te maken voor de jongens...mijn vriend gruwt er een beetje van!

Om de knuppel even in het hoenderhok te gooien ( :P), wanneer je tegen vlees eten bent, zou je eigenlijk geen carnivoor als huisdier moeten nemen.... ::). In de brokjes of blikjes zitten ook dieren. Je ziet dan de poten of koppen niet, maar ze zijn er wel voor doodgemaakt....
Door reem
#874829
PetraS schreef: Ik vind dit een moeilijk onderwerp!
Ook ik ben een groot dierenliefhebber en ook ik verwerp elke vorm van wreedheid tegen dieren en ik zou graag zien dat boeren, vervoerders en slachters respectvol omgaan met de levende have.

Wel eet ik ook zelf graag een stukje vlees. Als ik bij een aangetrouwd familielid keek naar de koeien op de boerderij, dan zag ik alleen de mooie winpers etc.
Ik zou zo'n dier niet zelf kunnen slachten, afschuwelijk.

Inmiddels ben ik zelf ook veel "harder"of gemakkelijker geworden als het gaat om rauw vlees en prooidieren etc. Zelf heb ik muizen gehad als huisdier, maar nu snijd ik een buikje open (van een dood diepvriesmuisje!!!)van een prooimuisje om de katten eraan te krijgen....
Wanneer er een bestelling vlees is gekomen sta ik als een slager porties te maken voor de jongens...mijn vriend gruwt er een beetje van!

Om de knuppel even in het hoenderhok te gooien ( :P), wanneer je tegen vlees eten bent, zou je eigenlijk geen carnivoor als huisdier moeten nemen.... ::). In de brokjes of blikjes zitten ook dieren. Je ziet dan de poten of koppen niet, maar ze zijn er wel voor doodgemaakt....

Ik eet zelf geen vlees en ben er ook niet tegen.Ben wel tegen de arrogante houding van mensen naar dieren.Hoe kunnen mensen het een beschaving noemen wanneer je zo met levende wezens omgaat?Die transporten...daar wil toch geen mens een aandeel in hebben.
Ik ben gek op huisdieren maar ik zou hun tekort doen als ik dagelijks met mn groetenprak aankom.
Ik probeer zoveel mogelijk verantwoord in te slaan maar toch ook met 1 oog op de portemonnee.Ik zie dus graag het potje geld naar de goeie boeren gaan.Dream on.
Ondanks dat mn beesten al een tijdje rauw eten went het niet.Al dat dood in mn keuken.Ik liet het portioneren graag aan mijn partner over tot helaas het moment dat ze voor de deur zat te huilen van een zakje gratis kippenvellen.
Als kind moest ik vlees eten en kon alleen maar gehakt naar binnen krijgen en nu wil ik nog steeds geen dingen als muizen,kalfskoppen enz.
Door tieneke
#874841
reem schreef: Ik eet zelf geen vlees en ben er ook niet tegen.Ben wel tegen de arrogante houding van mensen naar dieren.Hoe kunnen mensen het een beschaving noemen wanneer je zo met levende wezens omgaat?Die transporten...daar wil toch geen mens een aandeel in hebben.
Ik ben gek op huisdieren maar ik zou hun tekort doen als ik dagelijks met mn groetenprak aankom.
Ik probeer zoveel mogelijk verantwoord in te slaan maar toch ook met 1 oog op de portemonnee.Ik zie dus graag het potje geld naar de goeie boeren gaan.Dream on.
Ondanks dat mn beesten al een tijdje rauw eten went het niet.Al dat dood in mn keuken.Ik liet het portioneren graag aan mijn partner over tot helaas het moment dat ze voor de deur zat te huilen van een zakje gratis kippenvellen.
Als kind moest ik vlees eten en kon alleen maar gehakt naar binnen krijgen en nu wil ik nog steeds geen dingen als muizen,kalfskoppen enz.
Kan me voorstellen dat je vegetarier bent geworden  :o ;D ;D
Door bea
#874893
Nou ik geef er niet om hoor hoe het eruit ziet, als het maar te eten is voor de honden.
Dus als je nog eens wat kratjes krijgt, geef mij dan maar een belletjes. Hier komt het wel op. ;)
Door Willemijn
#874910
bea schreef: Nou ik geef er niet om hoor hoe het eruit ziet, als het maar te eten is voor de honden.
Dus als je nog eens wat kratjes krijgt, geef mij dan maar een belletjes. Hier komt het wel op. ;)
Ik weet niet waar je woont maar je kan het afhalen in Eemnes.
Door reem
#875013
;
tieneke schreef: Kan me voorstellen dat je vegetarier bent geworden  :o ;D ;D
:)Was geen andere mogelijkheid he.
Door Boefke
#875047
Willemijn schreef:Hoe combineer je honden en katten die vers eten met je overtuiging dat de hele bioindustrie niet deugt?
Ik heb hier heel lang mee geworsteld. En niet alleen hiermee maar met allerlei vragen die te maken hadden met principes en al het leed op de wereld en toestanden. Maar ik heb het voor een groot deel los kunnen laten. Ik ben niet verantwoordelijk voor alle sh*t op aarde. alleen voor de keuzes die ik zelf maak. Een van die keuzes is vers vlees voor mijn honden, voor een deel uit de bioindustrie. Ik sta achter die keus punt uit. Vlees snijden zal nooit mijn hobby worden, maar ik heb er geenmoeite meer mee, ik geniet ervan om mijn honden te zien eten en ik voel me er niet schuldig over. Heeft geen enkele zin, daarmee verander je niets aan de zaak.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door