Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#869200
Onze oudste poes Franny had spuitpoep ondanks de hypoallergene brokken en de DA adviseerde Prednison, ze was toen bijna 10 jaar jong en het was vlak voordat Borke kwam.
Ik had de hele tijd het idee dat ik iets met voeding moest en ze was er zo slecht aan toe dat ik dacht dat ik niets te verliezen had.
Toen ben ik gestart met een eliminatiedieet met gekookte rijst, geitenvlees (moest ook gekookt maar ze at het liever rauw) en spinazie en maisolie.
Eigenlijk wilde ze alleen het vlees eten, maar dat was niet compleet genoeg.
Een vriendin van ons werkte toen bij Prins en nam Prins kvv voor me mee, daar was ze niet dol op, BIBI verdroeg ze niet en op CB deed ze het perfect.
Toen ben ik met Borke 1x per week gestart met vers als pup en dat werd steeds meer en daarna ook alle katten op de CB.

Toen ik zag hoe de zieke poes opknapte, wilde ik dat soort topvoeding ook voor Borke hebben ;D

Franny (die poes) eet nu 4 jaar vers, Borke 3.5 jaar - in het begin in combi met brokken, later kvv en Barf en nu sinds 2 jaar puur BARF.
De andere katten eten nu ruim 1 jaar CB.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#869207
Door Erna. Die was begonnen met vers te voeren en vertelde met enthousiasme daarover. Ik vond het zo'n ontzettend logisch en goed verhaal, dat Sam niet lang daarna KVV at...  ;) Ze heeft eerst een jaar Bibi gegeten en ook het nest puppen dat ze kreeg is daar op afgespeend. Bruin heeft dus nog nooit een brok van dichtbij gezien. Toen ik meer te weten kwam over natuurlijke, gezonde voeding, ben ik de helft van de maaltijden zelf gaan samenstellen. Een paar maanden daarna  zijn de dallies volledig op Barf overgegaan. Dat is nu denk ik twee jaar geleden. En ik zou niet anders meer kunnen of willen.
Door Nynke
#869363
ik weet niet meer hoe/waarom ik begionnen ben, mijn geheugen werkt denk ik niet optimaal ::) Maar wat ik wel weet is dat Gunnar altijd briokken kreeg van Gilpa, toen kwam Jeppe erbij en die bleek syringomyelia te hebben. Hij lustte absoluut niet graag brokken en daarom ben ik toen begonnen met een merk kvv, ik weet niet welke. Deze at hij heel goed en toen heb ik Gunnar ook overgezet. Nu is een half jaar geleden Pezzo erbij gekomen, die at bij zijn vorige eigenaar RC en was een hele slechte eter, hij was ook erg mager. Op de dag dat hij bij ons kwam heeft hij meteen meegegeten met CB en nu is hij bijna 2.5 kilo aangekomen en prima van formaat.
Door hermine
#869395
Stom toeval, eigenlijk. Toen onze kat hier kwam, was hij er ronduit belabberd aan toe: zijn vacht viel uit, hij was veel te mager, lag 23 uur per dag op de bank en was te verzwakt om de trap op te klimmen. Meteen naar een DA gerend, waar gelukkig bleek dat hij geen ziektes had. Wel kreeg ik de tip mee om goede voeding te geven.

Tja. Goede kattenvoeding... Ik had al een zak Kitekat gehaald en van die maaltijdzakjes. Leek me niet slecht, maar ik ben toch op internet gaan zoeken op kattenvoeding, en kwam daar binnen 20 minuten een artikeltje tegen van Lizzy. Nog één blik op de zielige poes en het pak Lidl-brokken die hij had meegekregen was genoeg. Ik ben dezelfde dag nog kvv gaan halen en na twee weken zijn we voorzichtig begonnen met Barf. Hoera!
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#869415
Vergeten te melden , van de 4 katten van mijn dochter zijn er twee met blaasgruis en sinds ze op barf staan niks geen ontsteking meer gehad.

Alleen een probleem ze vinden de kuikens zo geweldig dat ze echt moet uitkijken met geven want ze pikken het al uit haar handen  :)
Door Willemijn
#869484
Barf pas sinds 6 weken maar ben volledig om.
Het ging mij vooral om onze oudste hond, een Bull Mastif. Vanaf dat we hem als pup hadden had hij last van vreselijke gasaanvallen. Echt verschrikkelijk: altijd alle ramen open, luchtverfrissers, bezoek dat plotseling wanhopig op zoek was naar de nooduitgang, zelfs de slaapkamers vol stank (Moet nog lachen om de droge opmerking van mijn man: "Tja, warme lucht stijgt".) De DA gaf als advies om verschillende soorten brokken te proberen. Nou, we hebben ze allemaal gehad zonder dat het probleem ook maar iets minder werd.
Ben toen op eigen houtje pens gaan voeren (deden we vroeger thuis ook) en tot mijn stomme verbzing was de stank, de dag na de pens, weg. Doorslaggevend was de trainster bij Martin Gaus die vertelde haar eigen honden vers te voeren. Ben toen het internet opgedoken en hier blijven hangen. Heb de honden cold turkey overgezet en na twee weken ook onze vijf katten.
Vanaf dag 1 waren de gasaanvallen over. Heb een paar keer (echt maar 2 of 3 keer) wat geroken maar dat rook "normaal" hoe vreemd dat ook mag klinken. Verder beginnen honden en katten ouderwets te glanzen, zijn meer voldaan en komt de kat met nierproblemen in gewicht aan en stinkt nauwelijks meer uit zijn bek. Kortom, een succes.
Behalve voor de fabrikanten van luchtverfrissers en voor de Nuon want de ramen kunnen weer gewoon dicht.
Door Ellen Els en Nina
#869643
Wij zijn met vers begonnen oor de fokster. Zij voert haar honden al jaren BARF en gaf dat bij de kennismaking ook aan dat ze het belangrijk vindt dat de puppenkopers daar mee doorgaan. Ze speende de puppen ook volledig af met BARF.
Toen wij dus drie jaar geleden daar onze oudste hond, Nina gingen halen at die alleen maar vers. De fokster had alles vooraf goed uitgelegd (en een schriftje/boekje met informatie gemaakt, daarin ook een  link naar deze site). En ze had zelfs voor alle puppen een barfpakket voor een hele week gevarieerd eten meegegeven! :D
Ook een maand geleden met de nieuwe pup ging het weer zo. Dus onze honden (en wij) weten niet beter of eten is vers (we combineren verschillende merken en smaken kvv met barf). En ze smullen er elke keer weer van.
De enige brok die ze hebben gehad hebben ze bij vriendjes uit de bak gejat.... ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#869657
Ik las op doggynet voor het eerst over BARF en het eerste wat ik toen dacht was.. Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding

Afijn, tijdje meegelezen en het werd steeds interessanter en toen kwam ik weer eens in gesprek met iemand die ik altijd als zeer normaal had ervaren en we hadden het even over de problemen die zij altijd met haar hond had en ze verteld dus dat die allemaal over zijn sinds ze BARF voerde.
O
Ohhhhh

Afbeelding

Dus nah, toen maar met een andere bril de dingen gaan lezen. Vers voerden we al, dus het was zaak dat de dingen in het groot gegeven moesten worden. De eerste keer kipkarkas was meteen een daverend succes bij onze altijd lastige eter, de rest vond het ook wel helemaal te gek en zo zijn we toen maar doorgegegaan en toen we eindelijk de adressen compleet hadden zijn we helemaal overgestapt en dat is nu zo'n jaar of 4 geleden.
Door Minna
#869697
Ik had vroeger altijd vleesdagen voor de honden voor het lekkere, door het algemene nieuwsgierigheid wat betreft alles wat met honden te maken heeft natuurlijk ook veel gaan lezen, over gedrag, over anatomie, dit en dat, en ook over voeding maarre...daar is niet zoveel echt goede geschreven informatie, dat is meer brokkenreclame en dat klonk mij toch enigszins onlogisch, toen heb ik een aantal jaren er over nagedacht maar ja, leek mij wel zo moeilijk en onhandig en stel voor dat ik iets verkeerd doe en de honden krijgen niet alles binnen...Toen de boek van Eliassen gekregen van Cat (mijn lieve baas  ;D) en overgestapt, eerst een week kvv gegeven en toen begonnen met runderlappen en vis en kip en penslappen. Nooit geen problemen gehad met vers, een aantal problemen (die je als brokvoerder normaal vond  :-[) wel verholpen. Ik probeer wel alle info nu nog te pakken krijgen wat betreft bvb ideale voedingsverhoudingen voor sporthonden, om te kijken als er binnen rauw dingen zijn die men kan uitproberen. 
Door dorinekok
#869989
Minna schreef: Ik probeer wel alle info nu nog te pakken krijgen wat betreft bvb ideale voedingsverhoudingen voor sporthonden, om te kijken als er binnen rauw dingen zijn die men kan uitproberen. 
Nou om deze zin dus. Ik zoek echt geen verhoudingen voor sporthonden. Dat vind ik dus professioneel met je honden bezig zijn. Ik doe dat eerder recreatief en soms ook creatief.
Door jon
#870033
dorinekok schreef: Nou om deze zin dus. Ik zoek echt geen verhoudingen voor sporthonden. Dat vind ik dus professioneel met je honden bezig zijn. Ik doe dat eerder recreatief en soms ook creatief.
;D ;D
Door Minna
#870060
Oh zo. Ja, nu hebben we bvb min of meer rustperiode tot maart, dan begint het hele wedstrijdgebeuren weer. Het is ook zo dat wij lopen dan gemiddeld elke weekend een of twee wedstrijden en trainen daarbij sportspecifiek liefst twee keer per week, plus de "normale" conditieonderhoud dus fietsen en krachttraining in vorm van zwemmen en "hellingproeven". Zouden we gewoon eens per maand een wedstrijdje doen voor de lol (hoewel, lol hebben we nu ook  ;D) zou ik er niet zo mee bezig zijn geloof ik. Maar ik geloof dat voeding acht wel invloed heeft op prestaties, dus ja als dat net wat beter kan door andere verhoudingen, dan doen we dat. Doping etc zou ik nooit gebruiken voor de honden, de hond is altijd wel belangrijker dan prestatie, laat dat maar even er bij zeggen want er zijn mensen die bvb epilepsiemedicijnen voeren om prestaties te verbeteren... >:(
En creatief zijn wij ook regelmatig, als je dagen lang op wedstrijdtournee bent zonder diepvries wordt je het vanzelf wel!! ;D
Door claudiaB
#870129
Ik ben op bp geattendeerd door een leuke mevrouw in het park (ellen?) We liepen samen te wandelen met onze honden en het gesprek ging uiteraard over honden! en ook over hun voeding.
Zij adviseerde mij om op bp te kijken en dat doe ik nu enkele weken met heel veel plezier.
1 hond kreeg al kvv, maar inmiddels alle brokken de deur uitgedaan en alledrie de honden op de kvv. Langzaam krijgen ze ook barfspul aangeboden. en ik moet zeggen dat er nog nooit zo gretig is gegeten! :D nu nog chico van de jeuk af helpen(ja hij jeukt weer :'() en dan ben ik een zeer gelukkig mens met zeer gelukkige honden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door