Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#879959
sofia schreef: Ik ben opgevoed met honden en bij ons thuis kwam elke week de pensman langs. Wij als kinderen vonden dit griezelen, maar toen ik als student mijn eerste eigen hond verzorgde was het logisch om pens en ander vlees te voeren. Ik wist niet beter en vond brokken geven een raar soort luxe. Door dit forum en door het boekje van Tannetje ben ik dat gaan uitbreiden met botten. Nu griezelen mijn kinderen van de kwartels, eendagskuikens en rare botten die bij ons in de tuin belanden.

Niemand van mijn generatie voor wie dit ook zo vanzelfsprekend was? (ik ben 53).

Olga
Mijn eerste hond vroeger thuis kreeg zelf samengesteld. Want de verkoper had tegen mijn moeder gezegd dat brokken slecht waren en dat de hond daar ziek van werd (1969). Overigens was dit geen erkende fokker maar een handelaar. De hond kreeg (oud) roggebrood, gekookte groene kool, runderhart, soms een rauw eitje). Niet het beste voer dus en erg eenzijdig, hij is er als Duitse Herder wel ruim 15 mee geworden en was nooit ziek.
30 jaar later, toen ik eindelijk weer een hond had, dacht ik met mijn stomme kop dat de "premium" brokken van tegenwoordig wél goed waren en alleen die goedkope troep. Door schade (helaas) en schande weet ik inmiddels dat het verhaal van die handelaar nog steeds geldt.
Door Mevroi Kruim
#880061
sofia schreef: Ik ben opgevoed met honden en bij ons thuis kwam elke week de pensman langs. Wij als kinderen vonden dit griezelen, maar toen ik als student mijn eerste eigen hond verzorgde was het logisch om pens en ander vlees te voeren. Ik wist niet beter en vond brokken geven een raar soort luxe. Door dit forum en door het boekje van Tannetje ben ik dat gaan uitbreiden met botten. Nu griezelen mijn kinderen van de kwartels, eendagskuikens en rare botten die bij ons in de tuin belanden.

Niemand van mijn generatie voor wie dit ook zo vanzelfsprekend was? (ik ben 53).

Olga
Jahoor, hier kregen de diertjes ook gewoon rauw en vers. Pensman hadden wij niet maar wel een slager in eht centrum van Utrecht die allerlei slachtafval speciaal voor honden en katten verkocht. Die deed gouden zaken!
Mijn eerste honden zijn dus op vlees opgegroeid, met gistocal voor de kalk want botten mocht niet van meneer Donath en meneer van de Velde en die geloofde ik heilig natuurlijk. En brood of rijst, dat moesten ze ook hebben, maar het vlees was rauw, dat dan weer wel.
En toen ben ik overgegaan op brok, vraag me niet waarom, geen idee eigenlijk, volgens mij vanwege advies van de fokker van mijn DH pup.
Ik ben 54 trouwens

Olga  ;)
Door dorinekok
#880286
Mijn moeder is 66 en gaf onze honden altijd pens met andijvie. ik heb het dan over 20 tot 40 jaar geleden. ging elke vrijdag naar het slachthuis voor die pens, die ze dan inhet lavet in stukken sneed. Ze had daar een speciaal "mannetje" die haar die pens toeschoof. De andijvie werd eerst gekookt. De onden kregen er naast wel een beetje doko (brrrr). maar ook veel gewoon van tafel.
Door roefus
#880756
Nou moet ik zeggen dat ik 'vroeger' ook niet altijd ideaal vond.
Oké, ik heb het gevoel dat mijn ouders niet te zuinig dachten en dat er best wel wat geld aan de honden gespendeerd mocht worden.
Boendien was het nog redelijk makkelijk om aan wat afvalvlees te komen.
Een kennis van mijn vader was slager (en die slachtten toen nog zelf) en die bracht wekelijks vlees...ook voor de hond.
Ook knarsjes van rund  :D
Ik weet dat ze bij een van mijn vriendinnetjes een boxer hadden, en die mensen gingen wekelijks langs het slachthuis, voornamelijk voor pens.
Hij kreeg elke avond brood en pens en groente.
En 's ochtends at hij (volgens mij) een boterhammetje kaas, slokje volle melk.
Weet ik niet precies.
In mijn ogen mankeerdie die hond nooit wat.

Maar evengoed zag ik vroeger 'aardappelbuikjes' bij honden van oude mensen.
Honden werden gevoed, en bij het ene gezin werd daar méér over nagedacht dan bij het andere  ;)
(dat is volgens mij nog steeds niet zo erg veranderd  :P).
Met andere woorden: 'zelf samen stellen' was misschien normaal...maar ook zeer verschillend.
En laten we eerlijk zijn: een kip is tegenwoordig verworden tot 'goedkoop materiaal' ....kun je zelfs je hond voeren voor weinig poen. 8)
Vroeger was het iets wat veel mensen toch als een soort luxe zagen 'wij eten vandaag kip'.
Om kippennekkies per zoveel kilo, of vleugeltjes hoefde je niet te gaan.
Een kip was 'all in'.
Was een hond goed af als hij het nekje en de vleugeltjes kreeg en de orgaantjes.

Dusss...al met al wat tegenstrjdig, voor mijn gevoel...dat vroeger en nu.
Vroeger waren er honden die best goed aten, en de samenstelling was zo gek nog niet.
Maar er waren ook honden die het vrij beroerd hadden....daar werd WEL op de knip gelet en minder nagedacht...
Ik denk dat die honden best nog wel beter af waren geweest met de huidige brokken.
Want 'oud brood en aardappels' als hoofdgerecht...dat deed toen en nu geen hond goed.
Door roefus
#880758
Ergo...als wij vroeger thuis konijn aten...herinneringen komen boven zo rond de kerst  ;).....dan ging inderdaad de kop naar de honden.
Tegenwoordig word ik met konijnenkoppen dood gegooid, als ik niet uitkijk.
Dus ik denk feitelijk dat het een illusie is...dat vroegere mensen volgens het huidige principe daadwerkelijk barften.
Het wordt mogelijk gemaakt (volgens mij) door de huidige overmatige vleesconsumptie...en onze weggooi-bio-industrie.
Door Kynida
#880846
Bijna 4 jaar geleden kregen wij Binke in huis via het asiel. 5.5 jaar was hij toen. Kort daarvoor had ik een boek gelezen waarin beschreven stond hoe je aan een hond kan zien dat hij voedselallergie heeft. De eerste dagen dat Binke bij ons in huis was, zag ik dingen bij hem die mij aan dat boek deden denken. Binke had prednison pilletjes die hij moest slikken omdat hij op de hielen van zijn achterpoten knaagde. Hij had grote schilfers roos en rode ogen en zijn ontlasting stonk werkelijk enorm. Ik heb toen overlegd met de dierenarts en zo begon de zoektocht naar eten waar Binke goed op zou reageren. Tuurlijk eerst brokken gekregen van de dierenarts :-[, die gelukkig niet werkten (veel te duur). Toen zag ik smuldier in de supermarkt liggen en dacht laat ik dat dan maar eens proberen en het werkte! Binke knapte helemaal op. Tussendoor nog een tijdje brokken gevoerd van een bepaald merk waar Binke ook goed tegen kon (vond diepvriesvoer toen nog onpraktisch  :-\). Daarna door een opmerking van iemand op school toch maar eens wat gaan opzoeken over BARF en hier terecht gekomen. Sindsdien deeltijd (gecombineerd met smuldier) en voltijd gebarfd.
Door flin
#880876
sofia schreef: mand van mijn generatie voor wie dit ook zo vanzelfsprekend was?
eind jaren zestig, toen 'k zelf nog heel klein was,
hadden wij thuis een kruising koningspoedel;

ons vader was duivenmelker en 'k kan me nog goed herinneren, dat 'k af en toe maar beter even niet naar de tuin zou gaan, achteraf bleek dat ons hondje dan lekker zat te schranzen van een duif die m'n vader overbodig achtte..

maar of dat met veer en bot en al was, geen idee, ben nooit wezen kijken...

'k weet ook nog dat ze 's morgens oud brood kreeg en regelmatig vuile pens van de slager, tafelrestjes, yoghurt (van die zelfgemaakte, van zo'n plantje)(ben de naam kwijt)
en dan later;
dinér, dat moest je overgieten met heet water en dan rook't naar mais (in mijn herinnering)
ik kan me dus uit die periode en de periode erna geen brokken herinneren..

wél dat 't een heeele toffe hond was, waar ik vreselijk veel van geleerd heb;
ze is 16 jaar geworden
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#880892
flin schreef: dinér, dat moest je overgieten met heet water en dan rook't naar mais (in mijn herinnering)
Grappig, eind jaren 60 (ik ben van 64) hadden wij een Dalmatische hond.
Die kreeg denk ik hetzelfde het was van Hols Donatin en moest worden overgoten met wat heet water. Ik kan me de geur nog wel herinneren.  Daarbij kreeg hij een schepje gistocal en hart waar even de kook over was geweest (ook die geur weet ik nog goed! wat vonden wij dat stinken)
Door dorinekok
#881745
roefus schreef: Ergo...als wij vroeger thuis konijn aten...herinneringen komen boven zo rond de kerst  ;).....dan ging inderdaad de kop naar de honden.
Tegenwoordig word ik met konijnenkoppen dood gegooid, als ik niet uitkijk.
Dus ik denk feitelijk dat het een illusie is...dat vroegere mensen volgens het huidige principe daadwerkelijk barften.
Het wordt mogelijk gemaakt (volgens mij) door de huidige overmatige vleesconsumptie...en onze weggooi-bio-industrie.
nee, van Barf had toen nog niemand gehoord natuurlijk. Nu ook nog lang niet. Maar het krampachtige denken dat je hond alleen met een brok voldoende zou krijgen, had nog niet zoveel vaste grond aan de voet als heden ten dage (dure uitdrukking). Dus men dacht ook nog wel gewoon logisch na. Tuurlijk uitzonderingen daar gelaten (brood en aardappelhonden en chocolaatjes poedels) Daarna is er toch een tijd gekomen dat alleen brok goed genoeg zou zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu op Barfplaats ook weer een soort krampachtigheid tegen kom. de topics zijn er genoeg over honden die perse vis moeten eten van het baasje (ben er zelf ook een) van honden die vooral niet meer één kattenbrokje of hondenbrokje mogen hebben. Pasta is uit den boze en een ijsje in de ijssalon kan niet en dan toch ineens ook weer wel.
Zolang je hond normaal gezond is kan er mijns inziens niet veel fout gaan. en als er wel problemen zijn kun je dankzij barf (en de wijsheid die daarbij komt) gaan elimineren of kijken waarop je hond het het beste doet. Ik wil voorkomen dat ik ga gillen als iemand in het cafe mijn hond een korstje brood geeft. Gewoon omdat ze zo snoezig zijn. Ik wil voorkomen dat ik elk botje dat er gekloven wordt te uit en te na ga bestuderen om te zien of het toevallig niet net ietsje pietsje te hard is. Zelf eet ik ook wel eens koekjes, ijsjes, drop, drink ik koffie, wijn en soms wat sterker. Dat is niet mijn basis maaltijd. Ook ik vind van mezelf dat ik best streng in de barfleer ben en wil dat hier en daar wel wat versoepelen. Dus maak me niet druk over het feit dat ik niet meer dan 4 diersoorten kan geven, laat ze af en toe lekker een middagje knagen aan een bot (opdat Bridjo zichzelf niet opknaagt) en geef ook geen 8 soorten groente in een mix of prutje. En ook gerust diepvriesgroente. ... ik dwaal af.
Tja, het kan altijd beter. Misschien ontdekken we op een dag een nieuw ultiem dieet voor de honden.
Door conleeuw
#882002
onze eerste hond thuis  (wat ik mij kan heugen) was volgens mij nog voor de brokken tijd (in afrika dan) die at gewoon tafel restjes en slacht restjes, dat kan ik mij nog heugen, ja, het beest at ook aardapellen, alle kliekjes ging naar de hond, ook gekookte botten en dies meer :o Bruno had nooit wat :P echt nooit (mischien meer geluk dan wijsheid), ik geloof niet dat bruno ooit een dierenarts praktijk heb gezien, ook niet voor entingen :-[  ;D
Door Chubby
#882024
Ik weet dat mijn ouders altijd aardig hun best deden, met wat voor die tijd voorhanden was aan informatie over voeding. Dus 's morgens kregen de honden brokken (inderdaad die Doko meen ik) met brood gesmeerd met leverworst en een scheutje roosvicee en 's avonds diner (een gedroogd graan- en rijst mengsel wat je moest aanmaken met heet water) met een scheutje zonnebloemolie.

Later werd ook van Hokamix zeewierpoeder of iets dergelijks toegevoegd.

Het was al met al misschien wel meer werk elke dag dan de porties vlees die ik nu 2x daags uit de vriezer haal en ontdooid aanbied  ;D
roefus schreef: Volgens mij lag Rodi ook al jaren geleden in de supermarkt.
Klopt, onze Simba krijgt al járen minstens één dag per week een "vleesdag". Pas sinds deze week zijn we volledig over op KVV.
Laatst gewijzigd door Chubby op di 18 dec 2007, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#882291
dorinekok schreef: nee, van Barf had toen nog niemand gehoord natuurlijk. Nu ook nog lang niet. Maar het krampachtige denken dat je hond alleen met een brok voldoende zou krijgen, had nog niet zoveel vaste grond aan de voet als heden ten dage (dure uitdrukking). Dus men dacht ook nog wel gewoon logisch na. Tuurlijk uitzonderingen daar gelaten (brood en aardappelhonden en chocolaatjes poedels) Daarna is er toch een tijd gekomen dat alleen brok goed genoeg zou zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu op Barfplaats ook weer een soort krampachtigheid tegen kom. de topics zijn er genoeg over honden die perse vis moeten eten van het baasje (ben er zelf ook een) van honden die vooral niet meer één kattenbrokje of hondenbrokje mogen hebben. Pasta is uit den boze en een ijsje in de ijssalon kan niet en dan toch ineens ook weer wel.
Zolang je hond normaal gezond is kan er mijns inziens niet veel fout gaan. en als er wel problemen zijn kun je dankzij barf (en de wijsheid die daarbij komt) gaan elimineren of kijken waarop je hond het het beste doet. Ik wil voorkomen dat ik ga gillen als iemand in het cafe mijn hond een korstje brood geeft. Gewoon omdat ze zo snoezig zijn. Ik wil voorkomen dat ik elk botje dat er gekloven wordt te uit en te na ga bestuderen om te zien of het toevallig niet net ietsje pietsje te hard is. Zelf eet ik ook wel eens koekjes, ijsjes, drop, drink ik koffie, wijn en soms wat sterker. Dat is niet mijn basis maaltijd. Ook ik vind van mezelf dat ik best streng in de barfleer ben en wil dat hier en daar wel wat versoepelen. Dus maak me niet druk over het feit dat ik niet meer dan 4 diersoorten kan geven, laat ze af en toe lekker een middagje knagen aan een bot (opdat Bridjo zichzelf niet opknaagt) en geef ook geen 8 soorten groente in een mix of prutje. En ook gerust diepvriesgroente. ... ik dwaal af.
Tja, het kan altijd beter. Misschien ontdekken we op een dag een nieuw ultiem dieet voor de honden.
Ik ben ook redelijk relaxt  ;)
Ze krijgen hier denk ik een uitstekend hoofdmenue en ik maak me ook niet zo druk om een korstje brood (alhoewel ik moet toegeven dat Roef dat niet eet, of er moet paté of iets opzitten  ::)).
Maar zonder gekheid, dat ene snackje wat een goedgemutst iemand meebrengt of hen toestopt, dat vind ik oké.
Geen enkel probleem mee, en een restje van onze maaltijd gaat ook spontaan in de hondenbak.
Had ik op BP afgestemd omdat ik een hond had met problemen of een misselijke allergie....dan dacht ik er anders over.
Maar ik maak me geenszins druk om 'n procent eventueel 'ongezond'.
Dat nuttig ikzelf ook en dat kregen mijn kinderen ook.
Dus ja, ik ga er ook redelijk relaxt mee om...en zorg dat de hoofdmoot doodgewoon goed is.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#882403
In mijn omgeving voerden al wat mensen rauw, die ik natuurlijk helemaal voor gek verklaarde ;D
Mijn inmiddels overleden witte poedel Bibi begon op het laatst heel slecht te eten. Ik ben toen aan CB begonnen wat ze goed at. Van het een komt het ander en ik ben me meer gaan verdiepen in het rauw voeren. Boeken mee genomen op vakantie en lezen maar. De overige 3 stonden ook al op half brok/half CB
Na de vakantie een vriezer erbij (wat er inmiddels al 3 zijn) en de eerste bestellingen in huis gehaald. CB afgebouwd en ze staan nu alweer langer als een jaar (16 maanden om precies te zijn) op volledig rauw. En wil NOOIT meer anders ;)
Door dorinekok
#882524
drie vriezers???? jeetje. nou ja, ik heb er twee maar een moet er binnenkort leeg omdat er een varkentje in moet.
Door *Robin*
#883415
Bij mijn moeder thuis aten de katten het goedkoopste merk brokken en blik. Als wij kip aten dan gingen de vette randjes en zeentjes naar de katten, die waren er gek op.
Toen ik zelf Bailey in huis nam (totaal geen verstand van kattenvoer :-\) van een kattenstichting vertelde ze mij dat hij het beste proplan kon eten... en verder hoefde hij niks, alleen water... (en ik maar denken dat een kat nog meer nodig heeft als alleen brokkies ::)) maargoed.
Van huis uit gewend dat de katten ook rauw vlees aten op z'n tijd. Dus dat deed ik ook omdat ik wist dat ze het lekker vonden bij m'n moeder. Onze oudste kat is er 21 jaar mee geworden. ;) Ik kreeg toen van de oma van mijn vriend de opmerking: wordt hij dan niet ziek van de salmonella? Nee, zeg ik... in het wild zou hij zijn vlees toch ook niet koken?
Daar ging ik over na denken en op internet wilde ik opzoeken of het idd kwaad kon. Toen kwam ik hier terecht. :)

Binnen een week was ik over en Bailey ook ;D Heel entousiast ben ik begonnen en Bailey legde zich erbij neer. Hij leerde botjes eten (kippennekjes) en op een zeker moment had hij de kuikentjes ook onder de knie en toen is Roxy erbij gekomen. Sindsdien voer ik alleen nog maar prooi en heel af en toe een gewoon een stukje rund, kip of vis.

Blik krijgen ze alleen met hun verjaardag of dierendag of een andere speciale dag, maar dan alleen omdat ze het zo lekker vinden ;)
wij eten ook niet elke dag gezond toch? ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door