Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Minna
#877638
Het is even wat anders...maar helaas heb ik op internet gezien hoe ondeugdelijke "slachters" een gijzelaar om het leven brachten met een mes.
Ja, en daar is ook precies de bedoeling dat de gijzelaar lekker langzaam en met veel pijn dood gaat. Dat geeft meer schock-effect bij de kijkers en oefent meer politieke druk uit op mensen die de gijzelaar hadden moeten helpen dmv gevangenruil of soldaten weg trekken uit bepaalde landen. Dus totaal niet te vergelijken. De mensen die daar staan met een mes achter de gijzelaar zijn denk ik getrained om heel snel en effectief te doden, maar in dit geval kiezen ze juist er voor om de slachtoffer wat langer te laten spartelen.
Ik den dat in dit duscussie ook weer naar boven komt hoe overgevoelig voor de dood de maatscahppij van tegenwoordig is. Zie het in alle huisdiere die rond lopen met de meest pijnlijke aandoeningen maar die de baas niet op tijd laat inslapen en bij bejaarden die leven als een verrottende kasplant, maar doodgaan mag niet want dat is toch zoooo erg. Mensen die huilen als er op TV een leeuw een lieve kleine antiloop op eet. Mensen die een in de tuin gevonden dode mus een treurige begravenis geven etc.
Ik zou met thuisslachtingen juist geen gram minder vlees eten dan nu en de honden zouden ook echt wel blijven op rauw. En die van ons zouden echt wel zelf wat kunnen vangen maar ik denk dat al zou ik nu een dier slachten dat het echt wel minder stressvol en pijnlijk zou zijn dan dat overlaten aan de honden. De jacht op zich zou erg veel stress geven en kapotgebeten worden door een stel honden is ook niet bepaald steriel en pijnloos.
Wat betreft de motivatie van Evita: hoe zo scheelt zelf slachten een hoop gedoe voor het geitje?
Dat is hier nu denk ik wel erg duidelijk naar voren gekomen bvb in de posting van Conleeuw e.a....zelf thuis slachten zou echt diervriendelijker zijn ivm stress, vervoer etc.
En 15 gulden is voor de een misschien niks maar voor een andere wel een hoop geld. En als je dat geld door de neus wordt geboord door een slager dan kan ik me voorstellen dat je dat niet erg fijn vindt. Ik zou ook flink pissed off zijn als ik iets wat van mij is zou terug moeten kopen.
Door robbiekomvoor
#878120
Minna schreef: Ja, en daar is ook precies de bedoeling dat de gijzelaar lekker langzaam en met veel pijn dood gaat. Dat geeft meer schock-effect bij de kijkers en oefent meer politieke druk uit op mensen die de gijzelaar hadden moeten helpen dmv gevangenruil of soldaten weg trekken uit bepaalde landen. Dus totaal niet te vergelijken. De mensen die daar staan met een mes achter de gijzelaar zijn denk ik getrained om heel snel en effectief te doden, maar in dit geval kiezen ze juist er voor om de slachtoffer wat langer te laten spartelen.
Ik den dat in dit duscussie ook weer naar boven komt hoe overgevoelig voor de dood de maatscahppij van tegenwoordig is. Zie het in alle huisdiere die rond lopen met de meest pijnlijke aandoeningen maar die de baas niet op tijd laat inslapen en bij bejaarden die leven als een verrottende kasplant, maar doodgaan mag niet want dat is toch zoooo erg. Mensen die huilen als er op TV een leeuw een lieve kleine antiloop op eet. Mensen die een in de tuin gevonden dode mus een treurige begravenis geven etc.
Ik zou met thuisslachtingen juist geen gram minder vlees eten dan nu en de honden zouden ook echt wel blijven op rauw. En die van ons zouden echt wel zelf wat kunnen vangen maar ik denk dat al zou ik nu een dier slachten dat het echt wel minder stressvol en pijnlijk zou zijn dan dat overlaten aan de honden. De jacht op zich zou erg veel stress geven en kapotgebeten worden door een stel honden is ook niet bepaald steriel en pijnloos. Dat is hier nu denk ik wel erg duidelijk naar voren gekomen bvb in de posting van Conleeuw e.a....zelf thuis slachten zou echt diervriendelijker zijn ivm stress, vervoer etc.
En 15 gulden is voor de een misschien niks maar voor een andere wel een hoop geld. En als je dat geld door de neus wordt geboord door een slager dan kan ik me voorstellen dat je dat niet erg fijn vindt. Ik zou ook flink pissed off zijn als ik iets wat van mij is zou terug moeten kopen.    daar gaat het in deze discussie niet over,het gaat over het humaan slachten van een dier,in dit geval een geit.ik denk dat iemand toch wel over wat ervaring moet beschikken om zoiets in praktijk te gaan brengen,denk je eens in wat er kan gebeuren als je bv mis schiet of verkeerd snijdt,daar moet je toch niet aan denken! :o,bovendien vindt ik dat je dit soort dingen aan "echte" slagers over moet laten en niet aan klunzen die het maar gaan proberen!en wat die organen beteft....,misschien kan dat wel anders geregeld worden.
Door Minna
#878125
daar gaat het in deze discussie niet over,het gaat over het humaan slachten van een dier,in dit geval een geit.ik denk dat iemand toch wel over wat ervaring moet beschikken om zoiets in praktijk te gaan brengen,denk je eens in wat er kan gebeuren als je bv mis schiet of verkeerd snijdt,daar moet je toch niet aan denken! ,bovendien vindt ik dat je dit soort dingen aan "echte" slagers over moet laten en niet aan klunzen die het maar gaan proberen!en wat die organen beteft....,misschien kan dat wel anders geregeld worden.
Daar ging het in de discussie wel over op moment dat iemand opperde dat het thuis slachten alleen voor geld sparen zou gebeuren.
En ik denk dat elke slager wel een keer zijn/ haar eerste slacht heeft uitgevoerd, niemand is ervaren bij de geboorte. En als je dat zou kunnen leren van een ervaren iemand ben je toch geen kluns die het maar probeert? Geloof ook niet dat het opzet van de topicstarter was om maar wat te gaan proberen, anders had ze daar vast geen vraag over gesteld.
Door jon
#878135
Minna schreef: Ja, en daar is ook precies de bedoeling dat de gijzelaar lekker langzaam en met veel pijn dood gaat. Dat geeft meer schock-effect bij de kijkers en oefent meer politieke druk uit op mensen die de gijzelaar hadden moeten helpen dmv gevangenruil of soldaten weg trekken uit bepaalde landen. Dus totaal niet te vergelijken. De mensen die daar staan met een mes achter de gijzelaar zijn denk ik getrained om heel snel en effectief te doden, maar in dit geval kiezen ze juist er voor om de slachtoffer wat langer te laten spartelen.
Ik den dat in dit duscussie ook weer naar boven komt hoe overgevoelig voor de dood de maatscahppij van tegenwoordig is. Zie het in alle huisdiere die rond lopen met de meest pijnlijke aandoeningen maar die de baas niet op tijd laat inslapen en bij bejaarden die leven als een verrottende kasplant, maar doodgaan mag niet want dat is toch zoooo erg. Mensen die huilen als er op TV een leeuw een lieve kleine antiloop op eet. Mensen die een in de tuin gevonden dode mus een treurige begravenis geven etc.
Ik zou met thuisslachtingen juist geen gram minder vlees eten dan nu en de honden zouden ook echt wel blijven op rauw. En die van ons zouden echt wel zelf wat kunnen vangen maar ik denk dat al zou ik nu een dier slachten dat het echt wel minder stressvol en pijnlijk zou zijn dan dat overlaten aan de honden. De jacht op zich zou erg veel stress geven en kapotgebeten worden door een stel honden is ook niet bepaald steriel en pijnloos. Dat is hier nu denk ik wel erg duidelijk naar voren gekomen bvb in de posting van Conleeuw e.a....zelf thuis slachten zou echt diervriendelijker zijn ivm stress, vervoer etc.
En 15 gulden is voor de een misschien niks maar voor een andere wel een hoop geld. En als je dat geld door de neus wordt geboord door een slager dan kan ik me voorstellen dat je dat niet erg fijn vindt. Ik zou ook flink pissed off zijn als ik iets wat van mij is zou terug moeten kopen.
Wat ik probeerde aan te geven is dat ik het zelf niet zou kunnen, slachten bedoel ik en dat ik denk, maar dat hoeft natuurlijk niet te kloppen, dat er heel veel mensen zijn die dat ook niet zouden doen. Zelf slachten lijkt mij een stuk 'natuurlijker' en eerlijker dan de wijze waarop wij in onze samenleving dieren voor de slacht fokken etc. Dat neemt niet weg dat ik het zelf (denk ik) niet zou kunnen en dat heeft niets te maken (in mijn ogen althans) met overgevoeligheid voor de dood: in veel gevallen kan de dood een bevrijding zijn en hoe dan ook: uiteindelijk is het feit dat we doodgaan zo ongeveer de enige zekerheid die we hebben in het leven.

Mijn  vraag aan Evita over minder gedoe voor het geitje is als volgt bedoeld: zij heeft , zo begreep ik, ergens een geitje gekocht, dus niet zelf gehouden, en dat is in het slachthuis geslacht. Als zij zelf gaat slachten gaat ze het geitje dan eerst een tijd zelf houden? Of haalt ze het dan op,  en gaat het dan  slachten? In het laatste geval heb ik mijn twijfels over stressvermindering en het feit dat ze geen enkele ervaring heeft versterkt dat.

Als je een hele geit laat slachten wil je een hele geit, dus inclusief de organen terug. Dat is logisch. maar om het enigszins kort te houden, dat staat in mijn ogen totaal los van het al dan niet zelf slachten. 
Door robbiekomvoor
#878149
natuurlik is het belangrijk dat een dier geen stress heeft ed.maar hopelijk ben je het wel met me eens dat lijden en geldgewin uit den boze is.humaan een dier dood maken is een kunst en niet voor iedereen weggelegd,daarom vindt ik dat je zeker niet op een levend dier moet gaan oefenen en dat je zeker van je zaak moet wezen.ook het ''eerst maar even oefenen op een konijn of haas'' en daarna beginnen aan het grotere vee vindt ik ontoelaatbaar,alsof deze dieren als proef moeten dienen. :o ik ben het helemaal eens met petra......eerst een opleiding volgen tot slachter,zodat je weet wat je wel en niet moet doen!
Door Minna
#878158
Nou...met een goede hakbijl kan er met kippen en konijnen weinig mis gaan, of je moet halfblind zijn en het beest loslaten op moment dat je iets gaat doen...
Om even serieus te blijven; ja, tuurlijk is het belangrijk dat een dier zo snel mogelijk sterft. Maar een complete opleiding voor slager is denk ik niet helemaal nodig als je een dier wil slachten voor gebruik als diervoeding, in dergelijke opleidingen gaat het ook over hygiene en netjes fileren etc en het slachten van ook runderen en vleeskeurmerken en noem maar op. Mooiste zou zijn als je dan bij een ervaren iemand kan aankloppen die het een paar keer voor je doet en dan een aantal keren samen.
Door jon
#878163
Minna schreef: Nou...met een goede hakbijl kan er met kippen en konijnen weinig mis gaan, of je moet halfblind zijn en het beest loslaten op moment dat je iets gaat doen...
;D ;D 
Door robbiekomvoor
#878167
nou,wat jij wil,minna,ik heb ooit eens bij een zogenaamd  ''ervaren iemand''gezien die z'n bijltje verkeerd gebruikte,het hele taferereel staat op mijn netvlies gebrand >:(
Door Mieuw
#878227
Minna schreef: Daar ging het in de discussie wel over op moment dat iemand opperde dat het thuis slachten alleen voor geld sparen zou gebeuren.
En ik denk dat elke slager wel een keer zijn/ haar eerste slacht heeft uitgevoerd, niemand is ervaren bij de geboorte. En als je dat zou kunnen leren van een ervaren iemand ben je toch geen kluns die het maar probeert? Geloof ook niet dat het opzet van de topicstarter was om maar wat te gaan proberen, anders had ze daar vast geen vraag over gesteld.
Ik neem aan dat je mij bedoeld, want zo heel veel mensen hebben die manier van het bekijken niet uitgesproken, maar dat is nou eenmaal hoe het eerste berichtje op mij over komt; uit financiële overwegingen. En dat het dan toevallig ook nog prettiger is voor het geitje, da's dan een gelukkige bijkomstigheid.
Maar ik lees hier met enige regelmaat "de topicstarter dit" en "de topicstarter dat" maar de topicstarter zelf is in geen velden of wegen meer te bekennen. Laat hem/haar zelf weer eens z'n mond open doen om exact uit te leggen wat de achterliggende gedachte van het thuis slachten is.
Overigens heb ik niets tegen het thuis slachten zelf, ik vind alleen wel dat het kundig moet gebeuren en heb daarom de suggestie geuit om een kundige en ervaren slachter thuis te laten komen:
Mieuw schreef: Zo komt het niet op mij over... Ik lees het alsof de topicstarter zelf een geit wil leren slachten omdat het dan mogelijk is zelf de organen te behouden zonder ze eerste 'terug' te moeten kopen van het slachthuis. Het is dus geen diervriendelijke overweging, maar een financiële... En in dat geval vind ik het voor een bedrag van slechts 15 gulden ( :confused1: Hebben ze nog guldens op Curacao?) niet moet gaan lopen 'doe-het-zelven' als je niet 100% weet waar je mee bezig bent (overigens vind ik ook dat je niet moet gaan 'doe-het-zelven' indien het wel vanuit diervriendelijke overwegingen zou zijn als je dan ook niet 100% zeker weet waar je mee bezig bent). 
Met andere woorden, laat het over aan prof's.
Als tussenoplossing zou je kunnen kijken of een kundige en ervaren slager bij jou thuis kan komen om de geit te slachten, dan heeft de geit geen stress en word het snel en kundig gedaan en dan kan je toch wellicht de organen zelf houden.
Door conleeuw
#878232
robbiekomvoor schreef: natuurlik is het belangrijk dat een dier geen stress heeft ed.maar hopelijk ben je het wel met me eens dat lijden en geldgewin uit den boze is.humaan een dier dood maken is een kunst en niet voor iedereen weggelegd,daarom vindt ik dat je zeker niet op een levend dier moet gaan oefenen en dat je zeker van je zaak moet wezen.ook het ''eerst maar even oefenen op een konijn of haas'' en daarna beginnen aan het grotere vee vindt ik ontoelaatbaar,alsof deze dieren als proef moeten dienen. :o ik ben het helemaal eens met petra......eerst een opleiding volgen tot slachter,zodat je weet wat je wel en niet moet doen!
nou... mijn verhaal was niet van, ga maar een beetje oefenen op hoor, zo bedoelden ik het niet. Ik doelden meer op het feit dat je niet als je zelf gaat slachten meteen een geit of schaap pak, een mes en slachten maar. Je moet enigsinds ervaring hebben, en daarmee bedoel ik niet alleen hoe je een mes moet gebruiken, maar ook geestelijk, ook dat moet je niet onderschatten. Ik kan heel veel hebben, maar had toch moeite met zelf slachten, ik was in een positie waar ik het gewoon moest leren, gezien het feit dat wij slacht kippen hadden die op onze boerderij verwerkt werden, dus werd er wekelijks kippen geslacht, en daar was ik voor verantwoordelijk. Nu is het wel zo dat je niet makkelijk de mist in kan gaan met het slachten van kippen, mits je weet wat je moet doen en de juiste implementen tot je beschikking heb. Maar goed, zelf slachten is in nederland gewoon not done, men kan zich ook niet echt voorstellen hoe het er aan toe gaat in landen waar het de normaalste ding in de wereld is om met enig regelmaat zelf te slachten, daarom zei ik ook, mijn kijk op de zaak is anders, in afrika wordt heel veel zelf geslacht, het is niet raar dat iemand een schaap / geit / kip / eend koop en levend meeneem om later zelf te slachten ;)
Door evds
#878359
Op verschillende plaatsten in dit topic wordt aangeven dat je eerst een opleiding tot slachter moet gaan volgen. Nou is dat natuurlijk niet verkeerd maar het  doden van het dier, waar we het hier eigenlijk voornamelijk over hebben als zijnde het "slachten", is maar een heeeel klein onderdeel van het slachtproces en kan je denk ik best leren om goed te doen zonder een hele opleiding tot slachter.

Is het dier eenemaal dood dan begint het slachterswerk eigenlijk pas. Dat is ook nog helemaal niet eenvoudig  :-\ maar daar kan je naar hartelust experimenteren zonder dat er dierenleed bij te pas komt.
Door tieneke
#878380
Mieuw schreef: Ik neem aan dat je mij bedoeld, want zo heel veel mensen hebben die manier van het bekijken niet uitgesproken, maar dat is nou eenmaal hoe het eerste berichtje op mij over komt; uit financiële overwegingen. En dat het dan toevallig ook nog prettiger is voor het geitje, da's dan een gelukkige bijkomstigheid.
Maar ik lees hier met enige regelmaat "de topicstarter dit" en "de topicstarter dat" maar de topicstarter zelf is in geen velden of wegen meer te bekennen. Laat hem/haar zelf weer eens z'n mond open doen om exact uit te leggen wat de achterliggende gedachte van het thuis slachten is.
Overigens heb ik niets tegen het thuis slachten zelf, ik vind alleen wel dat het kundig moet gebeuren en heb daarom de suggestie geuit om een kundige en ervaren slachter thuis te laten komen:
Denk de 15 gulden  ;)  :-X
Door Minna
#878456
Denk dat als dat werkelijk de 15 gulden waren dat hier niks gevraagd was hoor...dan was het wel experimenteren geweest.  ::)
nou,wat jij wil,minna,ik heb ooit eens bij een zogenaamd  ''ervaren iemand''gezien die z'n bijltje verkeerd gebruikte,het hele taferereel staat op mijn netvlies gebrand
Ik heb vroeger een bijbaantje gehad bij een iemand die thuis slachtte en ook het aangeschoten wild van de jachtvereniging klaarmaakte. In alle meselijke werk kan er een keer iets mis gaan. Zelfs bij echte slachthuizen gaat er wel eens wat mis. En ja dat zijn geen prettige teferelen, maar het gebeurt. En dus ook bij echte ervaren iemanden.
Door tieneke
#878482
Minna schreef: Denk dat als dat werkelijk de 15 gulden waren dat hier niks gevraagd was hoor...dan was het wel experimenteren geweest.  ::)
Hier advies vragen is zeker geen experimenteren ?,gewoon even vanachter je pc vragen hoe je zelf het beestje om zeep helpt  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door