Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#835692
Billie schreef: Een Shollie ;D
Het was de tip van de vleugel en ze kraakt botten prima in stukjes. Het karkas geven vind ik pas goed eng, dat vleugeltje was mooi zacht.
Ach ja...ik ga er maar even mee ophouden...heb het idee dat ik tegen een betonnen muur aanl*l  :-X
Ben wel toe aan een wijntje na dit  ::)
Door Lizzy
#835697
Nou, ik ben zelf ook met kippenvleugels begonnen hoor, als beginnersbot. Als je de langwerpige botjes gewoon even doorknipt met een snoeischaartje is er niks aan de hand. Ik vind kippenvleugels een prima beginnersbotje. Kalkoenbot vind ik minder, maar zoals Billie al schreef: het bot werd weggenomen zodra de hond klaar was het vlees eraf te kluiven.

Trouwens, groentemix kan ontzettend meuren (vind ik) wanneer je er teveel koolsoorten in hebt zitten. Je hebt broccoli en bloemkool gebruikt en ik denk persoonlijk dat daar de stank vandaan is gekomen. Dat is nEt een tikje teveel kool om nog lekker te ruiken. Dus niks dramatisch, je hond gaat er ook niet dood van als je het wel voert, maar het ruikt inderdaad niet lekker.

En ik vind dat de toon van sommige berichten richting Billie wel wat vriendelijker kan.
Door K&D
#835893
Billie schreef: Een Shollie ;D
Het was de tip van de vleugel en ze kraakt botten prima in stukjes. Het karkas geven vind ik pas goed eng, dat vleugeltje was mooi zacht.
Karkassen, en helemaal die van kip, zijn heel zacht. Doe er maar eens eentje in een plastic tas en mep er goed op met de platte kant van de hamer. Dan zul je merken dat je ze zó tot moes mept.
Het was zowat het eerste wat (pup) Kyrah kreeg toen ze klein was.  Gedoseerd heb ik ze steeds grover gegeven totdat ze het zelf kon 'fijnknippen'. (honden kauwen niet, , dus dat 'mag' ik niet neerzetten... ;) ;D )
Gebruikersavatar
Door pike
#835894
Misschien ten overvloede, maar ik zou toch nog graag willen opmerken dat beginnersbotjes niet uitsluitend beginnersbotjes zijn omdat ze makkelijk te kauwen zijn. Het gaat er ook vooral om dat de zeer zachte botjes gemakkelijk verteren. De maag moet zich nog aanpassen aan het botverteren. Dat heeft tijd nodig. Geef je te snel karkas kan de hond problemen krijgen met ontlasten omdat het bot niet goed verteert, ook al kauwt de hond goed  ;)
Door tieneke
#835909
Lizzy schreef: Nou, ik ben zelf ook met kippenvleugels begonnen hoor, als beginnersbot.
Waarom staat er dan nog steeds bij de beginnersinformatie over barf dat je het beste met kippennekken kan beginnen en hierna pas met karkas en zelfs hierna eindelijk met vleugels  ???
Op deze manier ben ik ook begonnen dus vind het een beetje raar om nu te lezen dat je WEL met vleugels kunt starten.
Zelf vind ik dat zeker vleugels als beginnersbot veel te hard zijn voor de onervaren hond en zeker als je een schrokker hebt die dit naar binnen rost kan je wel eens een probleem gaan krijgen  ;
Door 202Spots
#835915
tieneke schreef: Waarom staat er dan nog steeds bij de beginnersinformatie over barf dat je het beste met kippennekken kan beginnen en hierna pas met karkas en zelfs hierna eindelijk met vleugels  ???
Ja idd staat er bij
BARF voor beginners ~ Rauwe vleesbotten:
o.a:
Een hond die altijd brokken gegeten heeft, kan nog erg moeilijk botten verteren en ook moeten ze botten leren eten (ze moeten leren dat ze er op moeten kluiven).

Vandaar dat ik iedereen wil aanraden (aan mensen die willen beginnen) om eerst "makkelijke" botten te geven. Met makkelijke botten bedoel ik: kippennekken en/of eendennekken. Kippennekken zijn zacht en makkelijk verteerbaar en dus ideaal om te geven. Pas in een later stadium, wanneer duidelijk is dat de vertering van de kippennekken goed verloopt, kun je andere botten gaan geven. Geef dan bijv. eerst kippenvleugels of kipkarkassen. En dan bijv. eendkarkas. Bouw het langzaam.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Door Lizzy
#835942
Ja, ideaal gesproken begin je eerst met kippennek. Ik heb dat zelf nooit gedaan (en dat weet Dory vast nog wel want toen zaten we met z'n alle op de ARF lijst en had vrijwel niemand ooit nog van kippennekken gehoord. Toen begonnen we allemaal met kippenvleugels en was de kippenvleugel het beginnersbotje). En jullie begrijpen ook vast wel dat wanneer je een artikel voor de bieb schrijft over het starten met botten, dat je een artikel schrijft waarin je zo voorzichtig mogelijk begint. Er lezen hier dagelijks honderden gasten mee. Mensen met pups en volwassen honden. Mensen met tjiewaawaa's en Duitse Doggen. En die info is dus niet toegespitst op iemand persoonlijk maar meer algemeen. En ik heb liever dat mensen met een 8 weken oude brok-etende tjiewaawaa een kippennek in de bak gooien dan een vleugel. Ja, klopt. Maar zoals gezegd: ik ben met ingeknipte kippenvleugels begonnen. En tientalle mensen met mij. En dat ging prima. Want een kippenvleugel is geen vleesbot voor een gevorderde barfhond. Ik vind geen enkel vleesbot van een klein dier voor 'de gevorderde barfhond'. Vleesbotten van grotere dieren zoals lam en geit: dat vind ik voor de gevorderde barfhond. En je moet je ook wel bedenken dat niet iedereen aan kippennekken kan komen. Nederland is tegenwoordig een soort barf-walhalla (met al die barfwinkels en Islamitische slagerijen die ons liever zien komen dan gaan) maar 10 jaar geleden moest je eens proberen om aan kippennekken te komen! En toen startte iedereen dus met vleugels. En delen van hele kip.

En je hoeft maar naar Billie's voorstelbericht te kijken om te zien dat Billie in Londen woont ;)
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 06 okt 2007, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#836183
Lizzy schreef: Want een kippenvleugel is geen vleesbot voor een gevorderde barfhond. Ik vind geen enkel vleesbot van een klein dier voor 'de gevorderde barfhond'. Vleesbotten van grotere dieren zoals lam en geit: dat vind ik voor de gevorderde barfhond.
??? Het gaat een beetje veel off-topic maar ik kan het hier niet mee eens zijn. Wel wat die kippevleugel betreft, die vind ik ook niet geschikt voor een gevorderde barfhond, en datzelfde vind ik eigenlijk van kippedijtjes en drumsticks en al dat soort "losse" vleesbotjes. Maar dat geen enkel vleesbot van een klein dier voor de gevorderde barfhond geschikt is, dat vind ik niet kloppen.  In jouw geval vind ik dat het wel opgaat, je hebt grote honden, maar als je een kleine hond hebt dan vind ik het toch een ander verhaal. Ik geef met name karkassen, van kleine diersoorten zoals kip, parelhoen, konijn, haas, fazant. Waarom? Omdat die ribben gewoon veels en veels te groot (en daarmee bedoel ik dus: te zwaar in gewicht) zijn. Je kan niet een rib geven. Het moeten er minstens 2 zijn. En dat is voor die van mij gewoon veels te veel. Als je dan ook nog in ogenschouw neemt dat minstens de helft van wat aan die ribben zit vet is, kan je je voorstellen wat er gebeurt met hun modelletje. Ik zou niet weten waarom karkassen van kleine diersoorten niet geschikt zijn, ze hebben er een behoorlijke kluif aan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#836249
pike schreef: ??? Het gaat een beetje veel off-topic maar ik kan het hier niet mee eens zijn. Wel wat die kippevleugel betreft, die vind ik ook niet geschikt voor een gevorderde barfhond, en datzelfde vind ik eigenlijk van kippedijtjes en drumsticks en al dat soort "losse" vleesbotjes. Maar dat geen enkel vleesbot van een klein dier voor de gevorderde barfhond geschikt is, dat vind ik niet kloppen.  In jouw geval vind ik dat het wel opgaat, je hebt grote honden, maar als je een kleine hond hebt dan vind ik het toch een ander verhaal. Ik geef met name karkassen, van kleine diersoorten zoals kip, parelhoen, konijn, haas, fazant. Waarom? Omdat die ribben gewoon veels en veels te groot (en daarmee bedoel ik dus: te zwaar in gewicht) zijn. Je kan niet een rib geven. Het moeten er minstens 2 zijn. En dat is voor die van mij gewoon veels te veel. Als je dan ook nog in ogenschouw neemt dat minstens de helft van wat aan die ribben zit vet is, kan je je voorstellen wat er gebeurt met hun modelletje. Ik zou niet weten waarom karkassen van kleine diersoorten niet geschikt zijn, ze hebben er een behoorlijke kluif aan.
Ze bedoelt dat je voor botjes van klein gevogelte niet een "gevorderde barfhond" hoeft te zijn om die weg te knagen en dat ze daarom (in tegenstelling tot lams/geitribben) niet perse de stempel "alleen voor gevordere barfers" hoeven te krijgen.
Gebruikersavatar
Door pike
#836254
Angelique schreef: Ze bedoelt dat je voor botjes van klein gevogelte niet een "gevorderde barfhond" hoeft te zijn om die weg te knagen en dat ze daarom (in tegenstelling tot lams/geitribben) niet perse de stempel "alleen voor gevordere barfers" hoeven te krijgen.
In dat geval is het wel erg ongelukkig geformuleerd.
citaat:
.....Ik vind geen enkel vleesbot van een klein dier voor 'de gevorderde barfhond'....
Door Lizzy
#836281
Ja, heel ongelukkig geformuleerd. Maar ik bedoel (inderdaad, wat Angelique schrijft) dat vleesbotten van kleine dieren (kip, konijn, parelhoen, eend, etc) in mijn ogen geschikt zijn als beginners-vleesbotten. En dus ook de kippenvleugel. Tom Lonsdale en Ian Billinghurst gooien deze al in de werpkist bij pups van 4 weken oud (en dan krijgen de pups de botjes nog niet weg maar beginnen ze wel interesse te tonen). En er staat in mijn document "joh, begin met kippen of eendennek", maar zoals gezegd, dat is allemaal aan de heel voorzichtige kant. Ik heb liever dat mensen te voorzichtig zijn dan te onvoorzichtig. En dus is er geen enkele reden om het voeren van een kippennek aan een beginner als een doodzonde te beschouwen. 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#836324
pike schreef: In dat geval is het wel erg ongelukkig geformuleerd.
citaat:
.....Ik vind geen enkel vleesbot van een klein dier voor 'de gevorderde barfhond'....
Ach, kan gebeuren hé. Je moet de zin natuurlijk ook in zijn context zien en niet alleenstaand.
Gebruikersavatar
Door Billie
#836547
Ik heb vandaag verse groentemix gemaakt en omdat ze niet dol was op de vorige versie, die stonk, heb ik alleen brocollie en worteltjes gebruikt omdat ik weet dat ze vooral wortels lekker vind.
Het rook heerlijk, zag er uit zoals op 202 spots foto's en ook zij vond het behoorlijk lekker. Niet dat alles is opgegeten, maar toch.
Ik geef haar meer vlees dan bot omdat ze moeite heeft met ontlasten. Niet omdat ik teveel bot geef (ontlasting is bruin) maar omdat ze nog nooit moeite heeft moeten doen om te ontlasten; het was altijd zacht. (of erger)
Ik geef haar wel een beetje kippenkarkas na een maaltijd(zit nog behoorlijk wat vlees aan} maar aan alleen de nekken kan ik moeilijk komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door