Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#834837
dorinekok schreef: mooi! dat ga ik doen... u hoort nog of de molen het donderdag avond nog doet....
en???? ::)
Door dorinekok
#835041
joeghei!!!! Het is gelukt.
Ik had een goedkope (10 euro) handgehaktmolen gekocht. Daar heb ik vanmiddag de vis doorheen gehaald. Eerst de graat. Dat was echt heel zwaar. Theo (1.90 en 130 kilo) moest me helpen draaien en zelfs hij liep te zweten. Maar het lukte. Ik vreesde het ergste voor de kop maar die ging verrassend gemakkelijk. Kennelijk is het bot/kraakbeen van een zalmkop dus een stuk zachter dan de ruggenwervel.
Ik heb de boel verdeeld en het was binnen een minuut op. Al met al ben ik bijna een kwartier bezig geweest om de boel te vemalen en daarna nog een half uur om de keuken schoon te maken. Nou ja, dat moest toch gebeuren.
Door dorinekok
#835055
ja, nog bedankt voor de ondersteuning. Haha. Nou ja, dit biedt weer perspectieven toch?! Ik heb nog wel 10 koppen in de vriezer liggen. En die keuken maak ik dus pas weer schoon als er zalm gegeten wordt.
Gebruikersavatar
Door pike
#835181
Super toch?? Had je nou nog iets anders door de gemalen zalm gedaan  ??? of hebben ze het "puur"gegeten? In dat geval kan je misschien ook weer eens heel kleine stukjes snijden gaan proberen en als dat lukt steeds weer een beetje groter?  ;)
Door dorinekok
#835224
ze hebben het inderdaad puur gegeten. lik lik slobber slobber. Op een dag gooi ik gewoon een zalmkop naar buiten:  "vang!"
Ach, op deze manier heb ik er ook nog wel een beetje lol in hoor en als het malen me tegen gaat staan zal ik eens overstappen op wat vastere substantie. Bridjo eet het zo wie zo wel maar is dan echt een hele dag bezig met een kop. En uiteindelijk verstopt ze hem dan ergens. Een paar dagen later komt ze dan binnen met een viswalm om zich heen. Dan weet je wel hoe laat het is. Nu weet ik in elk geval zeker dat ze de hele kop gegeten heeft. Dus de volle... wat was het?... 500 gram of zoiets. (was niet zo'n hele grote dit keer). Voor Babiche laat ik het maar zo. Nu ze het zonder pens of zo erbij eet ben ik in elk geval zeker dat ze niet de hele graten opslokt (en daarna weer uitkotst) of de kop gewoon laat liggen.
Ik lees dat jouw honden inmiddels ook weer wat bedter vis eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#835250
dorinekok schreef: . Op een dag gooi ik gewoon een zalmkop naar buiten: "vang!"
;D  ;D  hoop doet leven  ;D  Als ik dat zou doen smeren ze hem gelijk. Pike omdat hij zo'n kop te veel werk vind, Armagnac omdat hij denkt dat hij bekogeld wordt  ;D
Ik zou het zelf ook geweldig vinden als ze het zo hadden gegeten. Hier gaat het op dit moment idd heel aardig. Begonnen met stukjes zalmfilet eten ze nu toch weer sardientjes zij het nog een beetje aangepast, maar bij Pike gaat nu alleen het orgaan er nog uit, bij Armagnac gaat bovendien de kop eraf. Maar ik ben echt blij dat ze het zo dan wel eten!
Door dorinekok
#839479
Gisteren weer kop gegeven: Twee koppen eerst in stukken geknipt en toen gemalen. Weer een heidens karwei. Er bleef nog best wat over, dat ik eerst kleiner wilde knippen maar toen bleek ik al meer dan voldoende gemalen te hebben. Toen heb ik de geknipte stukken er dus gewoon bij gegeven. Zo van: nee heb ik, ja kan ik krijgen. En ja hoor. Eerst aten ze de slobber en daarna begonnen ze allebei aan de restanten te knagen.... Dus volgende keer knip ik het alleen nog maar in stukjes en wie weet kom ik echt nog op een moment dat ik roep: "Vang!"
Gebruikersavatar
Door pike
#839623
Nou ik ben benieuwd! Zou toch hartstikke mooi zijn als ze overgaan op de stukjes. Gisteren heb ik één sardienkopje in Armagnac zijn bak gedaan. De visjes zelf at hij lekker op (Pike at ze zelfs als eerste op) maar dat koppie, bah nee. Dus Pike had nog een kleine toegift. Nou ja, ik ben blij dat hij de visjes wel eet. Ik zal hem nooit meer pesten met koppies, hij blieft ze echt niet. Pike eet met plezier ook de vissekopjes van Armagnac ::)
Door dorinekok
#839637
de meeste voedingsstoffen lijken me toch ook in het lijf te zitten en minder in de kop. Plaag 'm maar niet meer nee.
Ik houd je op de hoogte van de vorderingen, volgende week weer een stapje verder!
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#839646
dorinekok schreef: joeghei!!!! Het is gelukt.
Ik had een goedkope (10 euro) handgehaktmolen gekocht. Daar heb ik vanmiddag de vis doorheen gehaald. Eerst de graat. Dat was echt heel zwaar. Theo (1.90 en 130 kilo) moest me helpen draaien en zelfs hij liep te zweten. Maar het lukte. Ik vreesde het ergste voor de kop maar die ging verrassend gemakkelijk. Kennelijk is het bot/kraakbeen van een zalmkop dus een stuk zachter dan de ruggenwervel.
Ik heb de boel verdeeld en het was binnen een minuut op. Al met al ben ik bijna een kwartier bezig geweest om de boel te vemalen en daarna nog een half uur om de keuken schoon te maken. Nou ja, dat moest toch gebeuren.
;D ;D ;D  :thumbup:

Wij hebben ook net een maal-sessie achter de rug.  :D  Bij Tristan zijn er deze week een paar kiezen getrokken dus die wilde ik nog niet laten kraken. Een gedeelte zalmkop en een gedeelte kabeljauwkop door de (hand)maler gejast.  :yucky:  Moyra heeft voor het eerst een stuk zalmkop gegeten en kraakte het direkt mooi weg.

Ik had toch zulke grote honden moeten hebben dat ze die koppen in één keer weg kunnen werken.  ;D ;D  Want ook al maal ik het niet, moet ik het voor onze honden toch nog in kleinere porties verdelen.  :nerves:  Wat je al niet voor je honden doet!  ;)

Jij gaat je "vang" moment vast nog wel krijgen!  :)
Door dorinekok
#839681
tristan schreef:

Jij gaat je "vang" moment vast nog wel krijgen!  :)
Als het zover is zal ik er foto's van maken. Maar dat duurt nog zeker 2 tot 3 weken. Even dit onderwrep warm houden dan.
Gebruikersavatar
Door pike
#839713
Gooi - vang- en klik foto allemaal tegelijk dat zal niet meevallen ::)
Door roefus
#839738
Ik wil het nooooooit meer over vis hebben  ::) 8) :-X :D
Maar ik ga morgen weer 's een poging wagen  ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door